Holdet cb24ht3vbyg-bcde - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Teknikfag A
Lærer(e) Ida Bytoft Pedersen
Hold cb24ht3vbyg-bcde (cbht3vbyg-bcde)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Del-1
Titel 2 Del-2a
Titel 3 Del-2b
Titel 4 Del-3
Titel 5 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Del-1

Der skal udvælges en helårsgrund, hvor huset skal opføres. Grunden antages at være byggemodnet, d.v.s. der er indlagt vand, el og kloak. Hvis der udvælges en grund der i forvejen er bebygget, antages grunden ubebygget. Der skal findes oplysninger om grunden og området.
Bygningen udformes på baggrund af arkitektonisk inspiration og brugernes ønsker og behov. Der udarbejdes skitseforslag, som efterfølgende detaljeres til målfaste tegninger.
Huset skal udføres med 450 mm ydervæg på et grundstøbt fundament.
Projektet dokumenteres med rapport, skitseforslag og CAD-tegninger.
Opgaven Torsdag den 26. september kl. 15:00

Rapporten skal indeholde:
Indledning.
• Fortæl kort om det centrale indhold i opgaven.
Lovgivning
• Hvilke love, reglementer og anvisninger benyttes.
• Kort gennemgang af planlægnings-niveauer. (fra landsplan til lokalplan).
Behovsundersøgelse.
• Hvor meget, hvor stort og hvordan skal der bygges. Behovet understøttes af f.eks. statistisk materiale eller artikler.
Byggeprogram.
• Her samles alle fakta for byggeprojektet.
Byggeprocessen
• Byggeprocessen fra idefasen til aflevering af bygningen.
Beskrivelse til skitseforslag.
• Beskrivelse af forslag, samt begrundet valg
Beskrivelse til tegninger.
• Boligens indretning – hvilke overvejelser og hvilken lovgivning. Undgå at lave et referat af bygningsreglementet, men fortæl hvilke regler der gælder og hvordan de overholdes.
• Modulprojektering: hvordan bruges modulsystemet.
• Grundens udnyttelse – hvilke overvejelser og hvilken lovgivning.

Tegningsmaterialet skal indeholde:
• Skitser: 2 forslag-
• Beliggenhedsplan (AutoCad)
• Plantegning med mål (AutoCad)
• Plantegning med indretning (AutoCad)
• Facadetegninger (AutoCad)

Krav til layout m.m.:
• Rapporten afleveres elektronisk på Lectio og udskrives til læreren
• Rapporten skal være sidenummereret og samlet i venstre side.
• Rapporten skal være underskrevet.
• Kildehenvisning ved alle faktuelle data i teksten, tabeller, figurer.
• Citater: Når tekst fra en kilde citeres direkte, skal dette fremgå af tekstens formatering sammen med en notehenvisning til kilden. Citater skal som minimum sættes i citationstegn.
• Litteratur- og kildeliste:
o Internet: fuld adresse, forfatter/redaktør, dato
o Litteratur: forfatter(e), titel, forlag og årstal


Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Logbog 22-08-2024
logbog_29-08-24 29-08-2024
Byg-Energi Del - 1 19-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 2 Del-2a

Arkitektur og konstruktion

I del 2 skal I beskæftige jer med husets arkitektur, opbygning og varmetab.

Der skal tegnes 3 detaljer (udsnit) af jeres bygning, som beskriver materialevalg og sammensætning.
Detaljerne skal sammensættes til et normalsnit gennem huset.
.

Rapporten skal indeholde:
• Beskrivelse af de overordnede krav til konstruktionsdelene.
• Beskrivelse af materialevalg, og hvordan de valgte konstruktioner opfylder de overordnede krav, herunder redegørelse for brandsikring.
• Dimensionering af en konstruktionsdel. (gitterspær / søjle / bjælke)
• Teoriafsnit om varmetab, inkl. eksempel på beregning af U-værdi
• Varmetabsberegning
        BE18 beregning

Tegningsmaterialet skal udføres med:
• Fundaments-detalje.
• Ydervægs-detalje.
• Tagfods-detalje.
• Samlet snit gennem huset.

Tegningerne afleveres i A3-format med:
• Tegningshoved.
• Relevante mål og koter.
• Skravering, der angiver materiale.
• Materialefortegnelse.


Tegninger udskrives i A3-format med tegningshoved og indsættes som en del af rapporten.

Formelle krav til rapporten er:
• Forside m. relevant illustration, fag, emne, dato, navn, klasse, skole, lærer
• Indholdsfortegnelse
• Problemformulering
• Rapport
• Tegningsliste
• Bilagsliste
• Litteratur- og kildeliste
• Bilag
• Underskrift


Del-2a afleveres torsdag d. 31. okt.  2024
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Del-2b

Projektoplæg Enfamiliehus - del 2b
Byggeprojekt
Der skal bygges et udsnit af et hus. 2 grupper arbejder overfor hinanden.

Rapporten skal indeholde:

1: Den praktiske del:
Byggeprocessen skal dokumenteres med billeder og beskrivelse

2: Værktøjslære
I skal beskrive det værktøj der benyttes.
Eksempel:
Værktøj
Lægtehammer

Også kaldet tømrerhammer er først af alle tømrerens værktøj, en tung hammer, 800 – 1000 g, med forholdsvis kort skaft og med den karakteristiske kløft med det forlængede spidse horn. Lægtehammeren er en kløfthammer, men den ene klo er forlænget og stærkt tilspidset, formentlig for at den kan fastgøres i et spær, når den anvendes til tagarbejde.
Stikordsliste til værktøj.  
Lægtehammer
Håndsav
Murerhammer
Skruemaskine
Oprørs spade
Tommestok
Vaterpas
Fugeske
Betonsav

3: Materiale beskrivelse
I skal beskrive de brugte materialer og hvorfor man bruger dem.
Stikordsliste til materialer.
Radonspærrer (murpap), fugtspærrer (murpap), dampspærre, vindspærre, gulvpap, undertag, sålbænk, murbinder, mursten, multiplader, multiplade lim, lecablokke, beton, kalkmørtel, spær, (spærhoved, spærfod, diagonaler), teglsten, ståltegl.

4:  Konstruktions beskrivelse
Beskriv de enkelte materialers funktion i konstruktionen (mursten, gasbeton/multiplader, spær og beton)  

5: En tidsplan.
Grupperne laver individuelt en tidsplan, såvel for rapporten som det praktiske projekt. Herefter holdes der møde med den gruppe man arbejder overfor.

6: Byggemøder
De 2 hold der arbejder overfor hinanden skal minimum en gang om ugen mødes, og sammenligne deres tidsplaner. Overholdes den, skal den justeres mm. Disse møder tages der referater af. Hvert referat skal suppleres med gruppens egne meninger om processen.

7: Arbejdstegninger
Der skal udarbejdes arbejdstegninger, som skal udskrives og lamineres.
Der skal udarbejdes perspektivtegninger.

8: Liste over brugte materialer og omkostninger.
I skal løbende notere hvilke materialer i bruger og hvor meget. Herefter skal I finde priser, og komme med et overslag over udgiften.

9: Der skal laves en logbog. Det vil sige, hvad laver i på de forskellige dage. Og holder tidsplanen.

10: Der skal laves en livscyklusanalyse for mursten, beton og træ.
Det har I prøvet i Teknologi.



Husk sikkerhedssko


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Praktisk projekt 07-11-2024
Praktisk opgave 07-11-2024
Del 2b Praktiskprojekt 28-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 64 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Del-3

Én-families helårshus - del 3

I del 3 skal I beskæftige jer med husets VVS-installationer og energibehov.
Projektet skal udføres som gruppearbejde

Tegningsmaterialet:
Plantegning med varmeinstallation
Plantegning med vandinstallation
•Plantegning med afløbsinstallation og
regnvandsinstallation

Tegningerne afleveres i A3-format med:
Tegningshoved.
Rørdimension.
Fald og koter
Materialefortegnelse.

Rapporten skal indeholde:
Problemformulering
Opstilling af krav til installationer:
Varmeisolering. (rørisolering)
Rørmateriale. (korrosion f.eks. kobberrør, stålrør)
Princip for løsning. Udformning / planlægning. (fordelerrørsmetoden,
adskillelse af spildevand og regnvand)
Samlinger. (gevindsamling, klemfittings)
Beskrivelse af materialevalg. (kobberrør, stålrør, PEX-rør, PE-rør, PVC-rør)
Varmetabsberegning. (del 2)
Energiberegning (Be18)
Tryktabsberegning i forbindelse med vandinstallationen.
(Dimensionering af varmepumpe i forbindelse varmeinstallationen.)
Beregning af koter og fald i forbindelse med afløbsinstallationen.
Dimensionering af faskine i forbindelse regnvandsinstallationen
Prisberegning for vand-, varme-, afløbs- og regnvandsinstallation

Den samlede rapport, inkl. tegninger, s
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgaver afløb- , vandinstallation + tegninger 23-01-2025
Del_3 Rapport + tegninger 06-02-2025
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensprojekt

U/Nord – Hillerød tekniske Gymnasium IBPE KAG


Afsluttende projekt:
Som afslutning af teknikfaget, omfatter undervisningen et projekt, der danner udgangspunkt for projektprøven i faget.
Projektet omfatter rapport, tegninger og produkt. Der skal afleveres 2 eksemplarer af rapport og tegninger, udskrevet og indbundet, samt produktet. De to rapporter markeres tydeligt med ”Lærer” og ”Censor”.
Desuden skal rapporten og tegninger uploades til Lectio, rapporten som PDF-dokument og tegningerne i dwg-format
Rapporten skal besvares som angivet i Bilag 1.
Projektet gennemføres som gruppearbejde. Flere grupper kan ikke dele produkt. Alle gruppemedlemmer hæfter fælles for hele rapportens indhold. Der skal derfor ikke stå i rapporten, hvem der er ansvarlig for de enkelte afsnit, men tidsplanen skal angive ansvarsfordeling og ligesom rollefordeling skal fremgå i rapporten.

Et af rapportens afsnit skal dog udføres, så man kan identificere elevens individuelle præstation. De individuelle emner er angivet i Bilag 2.

Projektperiode:
Eksamensprojektet udleveres fredag d. 21. februar, hvorefter projektperioden starter, og  fortsætter med afbrydelse af ferier og fridage til fredag den 25. april kl. 15:00, hvor den  skriftlige opgave og produktet afleveres.
Til projektet er der afsat ca. 90 timer fordelt på ca. 8 uger, der afvikles over de normale skemalagte timer i teknikfaget. Der er værkstedsarbejde i uge 14.

Projektbeskrivelse:
Læs projektet mulighederne igennem og overvej nøje, hvad de indeholder og hvilke problemstillinger, der kan ligge i det enkelte tema, samt hvilket tema, der svarer til jeres interesser. Start med at lave en oplistning af det enkelte temas problematikker, som I ser dem, og noter jeres idéer og overvejelser ned, inden I træffer jeres valg.

Når I har besluttet jer for et tema, skal der laves en projektbeskrivelse som minimum indeholder:
● Begrundet projektvalg
● Problemformulering (Tekst om målet med opgaven, de ønskede undersøgelser, herunder fordybelsesområde og inddragelse af andre fag)
● Projektafgrænsning (Oplistning af ønsket indhold i den endelige aflevering: tegningsliste, beregninger etc.)
● Forslag til værkstedsprodukt.
● Tidsplan – udspecificeret med arbejdsopgaver (Tegninger og beregninger)

Projektbeskrivelsen skal afleveres senest fredag d. 21. februar kl. 15:30 og skal godkendes af vejlederen. Efter godkendelsen kan I gå i gang med selve projektarbejdet.

Undervisere/Vejledere:
Knud Agger – kag@unord.dk
Ida Bytoft Pedersen– ibpe@unord.dk  


Generelle retningslinjer:
Generelle krav til opgavens indhold findes på bilag 1, specielle krav findes under det enkelte tema.
Det samlede projektoplæg findes på:
Lectio - Dokumenter – Byg/Energi - Eksamensprojekt. Den omtalte lokalplan findes samme sted.

Vejledning:
Der er til projektet knyttet to faste vejledere –IBPE og KAG, der igen kan henvise til en anden vejleder, f.eks. faglig hjælp på værkstedet, men der er intet der forhindrer jer i at søge råd og vejledning andre steder.
Projektvejlederens funktion er at vejlede, ikke at løse problemer. Vejlederen er jeres rådgiver, og kan særligt i starten medvirke til, at I får begyndt rigtigt på projektet.

Produktfremstilling/Værksted:
Produktet fremstilles i uge 14. Derfor skal der afleveres en arbejdstegning samt en materialeliste med prisoverslag uge 10.
Materialeomkostninger til det praktiske produkt er maks. kr. 1000,00 i nyanskaffelser pr.elev; det skal dog tilstræbes at genbruge de materialer, der allerede findes. Hvis I gerne vil anvende mere specielle byggematerialer, kan man selv kontakte leverandørerne og bede dem sende materialeprøver.

Mødepligt:
Der er mødepligt til timerne, således at både elever og jeres vejleder kan dokumentere et komplet projektforløb. Dog kan I få lov at arrangere projektrelaterede møder uden for skolen, såfremt at disse er godkendt af vejlederen og efterfølgende kan dokumenteres. Alle aftaler I indgår med jeres vejleder skal føres i jeres logbog.

Aflevering:
Der afleveres 2 rapporter til vejlederen. Husk derudover en kopi til jer selv. Rapporten afleveres desuden digitalt som pdf (tegninger kan zippes, men i dwg-format) på Lectio.
Det praktiske arbejde afleveres på værkstedet i slutningen af værkstedsugen, hvorefter det opbevares indtil eksamen.
Ansvaret for udskrivning og kopiering er udelukkende elevens, og tekniske problemer er ikke gyldig grund for at aflevere for sent. Dette gælder uanset om det er skolens eller eget udstyr.

Overordnet tidsplan
Opgaveudlevering: uge 8 21.02.2025
Projektbeskrivelse afleveres: uge 8 21.02.2025
Arbejdstegn. og materialeliste: uge 12 20.03.2025
Produktfremstilling: uge 15 5 dage
Opgaveaflevering: uge 17 25.04.2025, kl. 15:00



Eksamen:
Eksamen er gruppeeksamen, og afholdes i et teorilokale ved værkstedet. Eksaminationstiden er 30 min. pr. elev. Ved eksamen skal I fremlægge ca. 10 min. pr. elev. Fremlæggelsen tager udgangspunkt i det afleverede projekt (rapport, tegninger og produkt). Herefter vil vi i en dialog belyser og uddybe særlige områder i projektet. I må gerne fremlægge ved hjælp af PowerPoint-show på jeres bærbare pc i eksamenslokalet.
Derudover skal der fremvise tegninger, modeller, plancher og lignende.
Der afholdes eksamensforberedelse forud for eksamen, tidspunkt meddeles over Lectio.

Bedømmelseskriterier:
Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilket omfang eksaminandens præstation lever op til de faglige mål, som er angivet på i Bilag 3.

Generelt
● evne til at arbejde problemorienteret
● evne til at kombinere teori og praktisk arbejde i et projekt
● inddragelse af relevant viden fra andre fag i uddannelsen
● perspektivering til relevante emner inden for teknikfaget Rapportens form og indhold
● bearbejdning af projektets problemstillinger
● planlægning og vurdering af projektforløbet
● dokumentations- og kommunikationsværdi, herunder overskuelighed, sammenhæng, kildehenvisninger og teknisk dokumentation
● fordybelsesgraden
● specificerede krav til produktet
● en fagligt begrundet argumentation for de foretagne valg Produktet/procesforløbet
● omhu og professionalisme ved fremstilling
● kvalitet i forhold til de opstillede krav
● argumentation for til- og     fravalg Mundtlig eksamination
● den mundtlige præsentation af projektet
● redegørelse for de valgte løsninger
● demonstration af ejerskab i forhold til projektets indhold
● besvarelse af uddybende og supplerende spørgsmål

Prøven varer ca. 30 minutter pr. elev. Bedømmelsen er individuel, og der gives én karakter ud fra en helhedsbedømmelse af eksaminandens præstation, omfattende den skriftlige rapport, det praktisk udførte produkt/procesforløb og den mundtlige eksamination.


Tema 1: Fritliggende enfamiliehus – energiklasse 2020

I forbindelse med udstykningen i Søndergård i Måløv (Se lokalplan nr.102.1),, skal der etableres fritliggende parcelhuse.

Link til lokalplanen: https://foreningsweb.dk/Clubs/CommonDrive/Components/GetWWWFile.aspx?fileID=59536


Der skal udvælges en reel byggegrund for at finde matrikelnummer, størrelse og form. Der ses bort fra eksisterende bygninger på grunden. På grunden antages indlagt vand og el samt offentlig kloakering.

Jeres opgave er at tegne og beskrive en bolig som opfylder energiklasse 2020, på en valgfri grund i parceludstykningen.
Boligen skal være til en familie med to forældre og to børn. De vil gerne have, at deres hus bliver et ikon for den energibesparende kultur, som de mener at tilhøre. Der skal således være fokus på at opnå en vellykket og gennemtænkt arkitektonisk løsning.

Der laves en undersøgelse af boformer i Danmark, her tænkes: Længehuse, rækkehuse, klyngehuse og tæt/lavt byggeri.
Der er krav til, at jeres opgave ikke kan være det hus, som I tidligere har arbejdet med i faget.

Det er jeres opgave at tegne et hus, hvor forholdene omkring energiforbrug er i fokus. Energiforbruget dokumenteres med beregning af energiramme.

Huset skal generelt følge bygningsreglementet og reglerne i områdets lokalplan.

Specielle krav til dette oplæg:

o Et gennemarbejdet Moodboard med materialer og arkitekttektonisk inspiration.
o En rekognoscering i området, hvor omgivelserne inddrages
o En tekst indeholdende analyse af familiens behov, den relevante lovgivning, argumentation for de trufne valg og en beskrivelse af husets kvaliteter, såvel tekniske som oplevelsesmæssige.
o En beregningsmæssig eftervisning af, at huset overholder minimum energiklasse 2018/2020 krav.
o Udarbejdelse af en gennemarbejdet haveplan.
o Overvejelser om lys, skygger og udsyn.
o Tegningsmateriale indeholdende Plantegninger, Plandispositioner, Haveplaner, Længde- og Normalsnit, Detaljetegninger samt principtegninger for varme, vand og afløb.


Tema 2: Fælleshus

I forbindelse med udstykningen i Søndergård i Måløv (Se lokalplan nr.102.1), skal der opføres et fælleshus.
Fælleshuset placeres på et af boligvængerne som vist på side 26 (Bilag 6) i lokalplanen.
Link til lokalplanen: https://foreningsweb.dk/Clubs/CommonDrive/Components/GetWWWFile.aspx?fileID=59536

I fælleshuset skal områdets ældre beboere kunne samles til samvær og fælles spisning.
Desuden skal fælleshuset fungere som værksted for hobbys; her tænkes på værksteder for kunst, fotos samt undervisning
Fælleshuset skal give mulighed for udstilling af værkstedsarbejderne i malerier og foto.
Fælleshuset skal give mulighed for samvær i hyggelige omgivelser med fokus på livskvalitet.

Fælleshuset placeres i forbindelse med seniorboligerne. Det skal være ca. 350 m2 og indeholde et stort, flot og velbelyst rum, samt køkken og toilet, køkkenet skal kunne anvendes til større fælles arrangementer. Derudover skal der indrettes værksteder.
Det er vigtigt for kommunen, at fælleshuset skiller sig ud i forhold til den øvrige bebyggelse.

Det er jeres opgave, at designe et fælleshus af høj arkitektonisk kvalitet, hvor der er tænkt over indretning, indeklima, lysindfald. Endvidere skal der være fokus på brandsikkerhed og flugtveje. Endvidere skal der være fokus på varmeinstallationer, som skal dokumenteres med beregninger og tabelopslag.

Huset skal generelt følge bygningsreglementet og reglerne i områdets lokalplan.

Specielle krav til dette oplæg:

o Et gennemarbejdet Moodboard med materialer og arkitekttektonisk inspiration.
o En rekognoscering i området, hvor omgivelserne inddrages
o En tekst indeholdende analyse af brugernes behov, den relevante lovgivning, argumentation for de trufne valg og en beskrivelse af husets kvaliteter, såvel tekniske som oplevelsesmæssige.
o Dokumentation af varme-, vvs- og afløbsinstallationer (tegninger og beregninger).
o Situationsplan, der viser dispositionen af grunden, inklusiv overordnet haveplan.
o Tegningsmateriale indeholdende Plantegninger, Længde- og Normalsnit, Detaljetegninger.


Tema 3: Ungdomsbolig

I forbindelse med udstykningen i Søndergård i Måløv (Se lokalplan nr. 102.1), skal der etableres ungdomsboliger.
Ungdomsboligerne placeres på et helt boligvænge som vist på side 22 (Bilag 2) i lokalplanen.

Link til lokalplanen: https://foreningsweb.dk/Clubs/CommonDrive/Components/GetWWWFile.aspx?fileID=59536

I forbindelse med områdets planlægning vil Ballerup Kommune sikrer sig at områdets unge kan blive boende i området, hvorfor der også vil være et behov for ungdomsboliger. De unges behov skal sættes i fokus og analyseres ud fra funktionalitet og økonomi.

Det er et krav til ungdomsboligen at arealet er max. 25-30 kvm. Hver bolig skal indeholde minikøkken/tekøkken, samt eget bad/toilet.
Ungdomsboligerne skal indarbejdes i et udemiljø, der dog ikke giver gener til de øvrige boliger i området.
Ungdomsboligerne skal indarbejdes i et udemiljø, som visualiseres gennem tegningsmaterialet.


Det er Jeres opgave, at projektere ungdomsboliger, hvor der i løsningen er tænkt over bæredygtighed mht. materialer og miljø. Bæredygtighed skal dokumenteres med livscyklusanalyser mm.

Huset skal generelt følge bygningsreglementet og reglerne i områdets lokalplan.

Specielle krav til dette oplæg:

o Et gennemarbejdet Moodboard med materialer og arkitekttektonisk inspiration.
o En rekognoscering i området, hvor omgivelserne inddrages.
o En tekst indeholdende analyse af de unges behov, den relevante lovgivning, argumentation for de trufne valg og en beskrivelse af ungdomsboligens kvaliteter, såvel bæredygtige som oplevelsesmæssige.
o Dokumentation for brug af bæredygtige materialer.
o Situationsplan, der viser dispositionen af grunden, inklusiv en gennemarbejdet haveplan.
o Overvejelser om lys, skygger og udsyn.
o Tegningsmateriale indeholdende Plantegninger, Plandispositioner, Haveplaner, Længde- og Normalsnit, Detaljetegninger samt principtegninger for varme, vand og afløb.


Tema 4: Vuggestue / Børnehave

I forbindelse med udstykningen i Søndergård i Måløv (Se lokalplan nr. 102.1), skal der etableres en børneinstitution.
Ungdomsboligerne placeres på et halvt boligvænge som vist på side 22 (Bilag 2) i lokalplanen.

Link til lokalplanen:
https://foreningsweb.dk/Clubs/CommonDrive/Components/GetWWWFile.aspx?fileID=59536


Børneinstitution skal dække vuggestue og børnehave. Kommunen ønsker at bygningerne fremstår som eksempel på moderne og sundt byggeri, som vil skabe trykke rammer for børnetrivsel og vækst. Begreber som bæredygtighed og miljø er vigtige faktorer for Ballerup Kommunes værdier.

Institutionen skal kunne rumme mindst 2 spor.

Det er Jeres opgave at projektere en institution, hvor der er tænkt over indretning, indeklima, lysindfald og legefaciliteter. Endvidere skal der være fokus på brandsikkerhed og flugtveje. Der skal også være fokus på miljø og bæredygtighed i løsningen

Huset skal generelt følge bygningsreglementet og reglerne i områdets lokalplan.

Specielle krav til dette oplæg:

o Et gennemarbejdet Moodboard med materialer og arkitekttektonisk inspiration.
o En rekognoscering i området, hvor omgivelserne inddrages
o En tekst, der indeholder analyse over kravene til børneinstitutionen, samt en redegørelse for hvor store lokalerne skal være.
o Dokumentation af brandsikkerhed og flugtveje.
o Situationsplan, der viser dispositionen af grunden, herunder legepladser, parkeringspladser og anden bearbejdning af terrænet.
o Overvejelser om lys, skygger og udsyn.
o Tegningsmateriale indeholdende Plantegninger, Plandispositioner, Haveplaner, Længde- og Normalsnit, Detaljetegninger samt principtegninger for varme, vand og afløb.





Bilag 1: Generelle krav til projektbesvarelsen

Krav til projektbesvarelsen
● Der skal udarbejdes en rapport, der indeholder indledning, hovedafsnit og konklusion.
● Indledningen er et sammendrag af projektbeskrivelsen, som angivet ovenfor.
● Hovedafsnit skal indeholde:
o Behovsundersøgelse: analyse af krav og behov i henhold til det valgte tema.
o Byggeprogram, herunder dispositionsskemaer og funktionsdiagrammer.
o Skitseforslag.
o Beskrivelse af tegninger, herunder indretning, placering på grunden, konstruktion og materialer samt gældende love og regler.
o Beregninger og dokumentation for de valgte løsninger.
o Referenceafsnit med datablade på anvendte produkter, samt billeder af inspirationskilder.
● Tegningsmateriale:
o Plantegninger
o Snit
o Facader
o Detaljer
o Detaljetegning af den bygningsdel, der ønskes udført på værkstedet
o Situationsplan
o Installationstegninger
o Perspektivtegninger af huset ved hjælp af digital 3D model
● Tegninger, fotos og beregninger skal dokumentere produktet, og fremstillingen skal ske under hensyntagen til sikkerhed og arbejdsmiljø.
● Tidsplan for både det planlagte og det faktisk udførte.
● Bilag med projektbeskrivelse, skitser og noter fra opgaveforløbe
Disposition for Projektbesvarelsen:

● Indledning
o Projektoplæg
o Problemformulering
o Gruppe etablering
o Tidsplan, der angiver ansvarsfordeling
● Hovedafsnit:
o Byggeprogram
▪ Brugergruppe
▪ Situationsmodel
▪ Stedsanalyse, herunder omgivelser, lokalplan og trafik
▪ Referenceprojekt
▪ Arkitektonisk inspiration
▪ Lovgivning, f.eks. BR18 og lokalplan
o Dispositionsforslag
▪ Skitseproces og arkitektonisk hovedgreb
▪ Lokale forhold
▪ Rum og arkitektur, herunder argumenter for indretning, placering på grunden, konstruktion og materialer
o Myndighedsprojekt
▪ Rumskema
▪ Bevægelsesdiagram
▪ Konstruktion og materialer
▪ VVS-beregninger
▪ Energiberegninger, herunder u-værdier
▪ Brandkrav
▪ Plantegninger
▪ Facadetegninger
o Hovedprojekt
▪ Detaljetegninger
▪ Installationstegninger
▪ Materialer og komponenter
o Produkt og proces-dokumentation
▪ Billeder m. beskrivelse
▪ Tegninger
▪ Prisberegning
● Afslutning og konklusion
● Tegningsmateriale:
o Situationsplan
o Perspektivtegninger af huset ved hjælp af digital 3D model
o Plantegninger
o Normalsnit og Længdesnit
o Facader
o Detaljer af fundament, ydervæg og tagfod
o Detaljetegning af den bygningsdel, der er udført på værkstedet
o Installationstegninger
● Bilag, herunder Datablade på anvendte produkter
Formelle krav
● Omfanget er ca. 15-30 normalsider (A4) pr. elev. En normalside (A4) er 1300 typeenheder.
● Rapporten skal være sidenummereret og samlet i ryggen.
● Forside:
o Oplæggets navn / tema.
o Titel på opgaven.
o Navn, vejleders navn, klasse, årstal og skole.
o Figurer eller tegninger, som er relevante for projektet.
● På forsiden eller på titelbladet efter forsiden indsættes teksten: ”Jeg bekræfter herved med min underskrift, at opgavebesvarelsen er udarbejdet af mig. Jeg har ikke anvendt tidligere bedømt arbejde uden at henvise hertil, og opgavebesvarelsen er udfærdiget uden anvendelse af uretmæssig hjælp og uden brug af hjælpemidler, der ikke er tilladt under prøven”
● Rapporten skal være underskrevet.
● Rapporten skal være sidenummereret og samlet i venstre side.
● Der skal være indholdsfortegnelse.
● Kildehenvisning ved alle faktuelle data i teksten, tabeller, figurer.
● Citater: Når tekst fra en kilde citeres direkte, skal dette fremgå af tekstens formatering sammen med en notehenvisning til kilden. Citater skal som minimum sættes i citationstegn.
● Litteraturliste:
o Internet: fuld adresse, forfatter/redaktør, dato evt. bilag.
o Litteratur: forfatter(e), titel, forlag og årstal.
o Personlige: navn, dato, sted/medie.
o Avis: overskrift, avis, dato, årstal.
Tværfagligt aspekt
Et af bedømmelseskriterierne i teknikfagets eksamen er jeres evne til at inddrage andre fag i jeres projekter.
Derfor er det vigtigt at overveje, hvordan dette kan gøres på en meningsfyldt måde, som bidrager til at gøre jeres projekt bedre. Herunder følger et idéoplæg:
● Kom/IT kunne inddrages ved at udarbejde en salgshjemmeside til jeres projekt, målrettet mod en defineret målgruppe.
● Kemi/Biologi kunne inddrages ved at forklare kemiske processer i byggeriet, f.eks. dannelse af skimmelsvamp, korrosion af vvs-installationer, hærdning af beton/mørtel, forbrænding eller afgasning.
● Matematik kunne inddrages ved at opstille modeller for diverse problemstillinger i opgaven eller til geometriske beregninger.
● Design kunne inddrages ved at studere formgivningsaspekter, lys eller præsentationsteknikker ved f.eks. modelbygning.
● Fysik kunne inddrages ved at studere f.eks. akustik, strømning i rør eller statik og relatere det til projektets udformning.
● Mediefag kunne inddrages ved at lave en film til projektet, enten som samlet præsentation eller til behandling af et delelement.
● Dansk og Engelsk kunne inddrages ved at inddrage kulturelle aspekter i diskussionen omkring projektets problemstilling.
● Programmering kunne inddrages ved at programmere et hjælperedskab.
● Samfundsfaglig redegørelse for udviklingen af boligen, som begrunder udformningen af dit hus.


Bilag 2: Individuelle emner
Der skal udvælges et emne, som bearbejdes af en af gruppens deltagere alene:

● Beskrivelse af husets arkitektur og typiske stiltræk
● Byggeriet og omgivelserne i forhold til arkitekturhistorien
● Beskrivelse af bygningens arkitektur og sammenhæng med omgivelserne, herunder brug af udearealer
● Beskrivelse af materialevalg, og hvordan de valgte konstruktioner opfylder de overordnede krav i henhold til SBI 253 og 254
● Teoriafsnit om varmetab, inkl. beregning af U-værdier, samt varmetabsberegning
● Teoriafsnit om energibehov, inkl. energiberegning for hele huset (BE18)
● Redegørelse for vandinstallationen med tilhørende tryktabsberegning
● Redegørelse for afløbsinstallationen med tilhørende kote beregning
● Bæredygtighed mht. materialer og miljø. Bæredygtighed skal dokumenteres, f.eks. med livscyklusanalyser
● Brandsikkerhed og flugtveje
● Prisberegning for en del af byggeriet med udgangspunkt i V&S priser
● Finansiering af byggeriet
● Stedsspecifikke forhold ved byggeriet, herunder landskab, bymiljø, samt kulturelle og byplanmæssige aspekter.


Bilag 3: Faglige mål for årets undervisning
2. Faglige mål og fagligt indhold
De faglige mål opnås gennem det selvstændige problembaserede arbejde i projekterne, som udarbejdes vha. modellen præsenteret i de faglige mål. Det faglige indhold præsenteres i kernestoffet og er for teknikfaget sammensat af nøgletemaer, som er obligatoriske for det valgte teknikfag, af to valgtemaer, som skolens leder udvælger blandt de valgtemaer, som er fastsat nedenfor, og af et fordybelsesområde, som vælges inden for et af de enkelte teknikfags nøgletemaer eller valgtemaer, som skolens leder udvælger. En del af det afsluttende projekt ligger i fordybelsesområdet. Nøgletemaerne og de udvalgte valgtemaer udgør ca. 70 pct. af fagets undervisningstid. Fordybelsesområdet udgør ca. 30 pct. af fagets undervisningstid, og er med til at sikre større faglig viden, forståelse, refleksion og selvstændighed i temaet. Målet konkretiseres i skolens studieplan forud for undervisningens påbegyndelse. Teknikfaget og de valgtemaer, der indgår i faget, angives på elevens eksamensbevis.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne følgende:
Problemidentifikation
— formulere en relevant teknisk problemstilling, som forholder sig til det givne projekt
— identificere faktorer, som har betydning for den tekniske problemstilling
— formulere spørgsmål, så det lægger op til en struktureret analyse
Problemanalyse
— gøre rede for relevante faktorer/metoder
— indsamle viden til analyse af den tekniske problemstilling
— strukturere informationssøgningen til relevant fagligt stof og forholde sig kildekritisk
— bruge forskellige typer viden til dokumentation, eksempelvis eksterne aktører, statistik og forsøgsresultater
— producere egen viden
Produktprincip
— opstille relevante krav/kriterier på baggrund af undersøgelserne i           problemanalysen og argumentere herfor
— anvende idegenereringsteknikker
— visualisere forskellige løsningsforslag på baggrund af kriterierne
— anvende metoder til at finde bedst egnede løsning, kravmatrix eller lignende
— anvende iterative processer til optimering
Produktudformning
— lave visualisering af produktet, præsentation af de tekniske løsninger samt beregninger og resultater
— formidle et produkt vha. tekniske tegninger
— argumentere for løsningens delelementer på baggrund af opstillede krav/kriterier
— foretage og formidle relevante tekniske beregninger og data

Produktionsforberedelse
— anvende planlægningsværktøjer
— udvælge værktøjer og apparater
— fremstille materiale- og styklister
Realisering
— arbejde med forskellige materialer og komponenter, på baggrund af deres egenskaber, opbygning og egnethed
— håndtere enhedsoperationer, processer, bearbejdningsmetoder i det aktuelle værksted
— arbejde og færdes sikkert i værksted og laboratorier
— teste det fremstillede produkt teknisk, videnskabeligt eller i konkrete brugssituationer
— Vurdering af egen løsning i forhold til problemstillingen

Derud over skal eleven kunne
— formidle deres arbejde mundtligt og skriftligt
— anvende audio- og visuelle værktøjer
— behandle problemstillinger i samspil med andre fag
— demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Det konkrete faglige stof, som er en del af de faglige mål, fremgår af indholdet af nøgletemaerne og valgtemaerne nedenfor.

2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er følgende:
Nøgletemaer (40 pct.)
1) Projektstyring:
— projektstyringsværktøjer
— samarbejdsformer, rollefordeling og ansvarsområder i projektarbejdet
— mødeafvikling, herunder virtuelle møder
2) Planlægning:
— planlægningslove og regler
— planlægningsprocesser i byggeriet
3) Projektering:
— bekendtgørelser og regler
— teknisk kommunikation, herunder projekteringsforløbet
— materialer, konstruktioner, installationer og anlægsarbejder
— anvendelse af it-værktøjer ved projektering, herunder 2D og 3D CAD-tegninger
4) Konstruktion:
— konstruktion af enkle bygningsdele i fuld skala
— arbejde og færdes sikkert i værksted og på arbejdspladsen
5) Energi og miljø:
— forskellige energiforsyningsformer til en bolig
— udvalgte miljøforhold ved almindelig drift af en bygning
— materialevalg og valg af komponenter i relation til økonomi, levetid og miljøpåvirkning.
Valgtemaer (30 pct.)
8) Vvs-installationer:
— udviklingen inden for spildevandshåndtering
— dimensionering af simple vvs-installationer og afløbsanlæg, herunder ressourceforbrug
— regler for dimensionering og udførelse
— principper for rensning af spildevand, herunder genanvendelse
10) Energi:
— forskellige boligtypers energiforbrug
— undersøgelser til udvikling af energianlæg eller energioptimering i en bolig
— principper for energirammeberegning, herunder varmetabsberegninger
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvem er I - i gruppe med? 21-02-2025
Foreløbige tegninger 13-03-2025
Arbejdstegn. og materialeliste 20-03-2025
Eksamensopgave 25-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 123 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde