Holdet cb24ht3vpls-bcde - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Teknikfag A
Lærer(e) Ditte Marie B Green-Petersen
Hold cb24ht3vpls-bcde (cbht3vpls-bcde)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til PLS
Titel 2 Ekstraktion af farvestoffer
Titel 3 Fermenterede mælkeprodukter
Titel 4 Kemisk syntese
Titel 5 Eksamensprojekt
Titel 6 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til PLS

Introduktion til Faget

Teori samt øvelse i spektrofotometri og fortydninger

Teori om TLC
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ekstraktion af farvestoffer

Formålet med dette projekt er, at få kendskab til enhedsoperationen ekstraktion, samt analysemetoderne spektrofotometri og tyndlagskromatografi (TLC). Samt øget forståelse for projektarbejde i PLS

I Projektet arbejdes der med ekstraktion og de parametre, som påvirker ekstraktionsprocessen, herunder  Overfladeareal, Ekstraktionsmiddel, Temperatur, Tid og Ekstraktionsmetode. I projektet skal der ekstrahere farve fra en naturlig råvare. Målet er at ekstrahere så meget og/eller så rent et produkt som muligt. For at kontroller dette arbejdes der med spektrofotometri og TLC.

Projekt arbejde elever I  grupper af 3 til 4 personer. Grupperne har arbejde med ekstraktion fra  henholdsvis I kan vælge mellem at ekstrahere farvestof fra enten cochenillelus (karminsyre), rødbeder (betanin) eller spinat (chlorophyl).

I projekt har eleverne arbejde desuden arbejde med
- udarbjdelse af teknisk problemstilling smat opstilling af krav til deres produkter.
- Laboratoriesikkerheder
- Betydning af kontrolforsøg samt gentagelser.
- Flowdiagrammer
- Procesdiagrammer

Projektet er afsluttet med en mundtlige præsentation samt en rapport.  

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Indkøbsliste 29-08-2024
Projekt beskrivelse 08-09-2024
Rapport om ekstraktion af farvestoffer 02-10-2024
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fermenterede mælkeprodukter

Formålet med projektet var at
• Beskrive og gennemfør en fermentering til fremstilling af en mælkeprodukt
• Optimere fermenteringsprocessen
• Vurdere processens sikkerheds- og miljømæssige forhold.
• Test produktet med relevante analysemetoder

Introduktion til emnet
Projektet startede med et introduktions periode hvor der blev gennemgået teori omkring
• Mikrobiologi samt mikrobiologisk arbejdsmetoder herunder mikrobiologi vækste,  konserveringsmetoder, sterliseringsteknikker, sterilteknik i laboratoriet,  fortyndingsrækker, metoder til bestemmelse  af total kim med dybdeudsåning og overfladeudsåning. Der blev ligeledes udført mikrobiologiske analyser som forsøg i laboratoriet.
• Introduktion til fermentering herunder fermentering af mælkerprodukter. I den forbindelsen deltog elever i foredraget "Videnskaben bag øl”  https://ofn.au.dk/abstract/158.
• fødevarekemi og relevante kemisk analyse til bestemmelse af vand, aske, protein, kulhydratter og  fedt. Herunder blive der udført et forsøg med det formål at bestemme sukker indholdet i sodavand.
• NIR målinger i relation til fødevare (fedt, protein og tørstof)
•  Vare deklaration og beregning af næringsstof indhold.
• Sensorisk analyse herunder instruktion til sanserne, sensoriks paneler og metoder bl.a. JAR metoden. Introduktion til sonsorik omfatte ligeledes øvelser samt et besøg  i DTU´s sensorik laboratorium i Lyngby
•  reologi og tekstur samt analyser metoder. indklusiv praktisk øvelser i laboratoriet.

Projekt
Projektet skal laves i grupper af 2 til 3 personer og hver gruppe arbejde med et selvvalgt  fermenteret mælkeprodukt (Yoghurt, Skyr, Kefir, Smør, Creme Fraiche, Hytteost, Mozzarella eller Flødeost). ligeledes skylle elever forsøge at optimere fremstilling af deres produkt.


I produkt blev der ligeledes arbejde med
• Opstilling af tekniske problemstilinger og relevante krav
• Procesdiagrammer
• Mundtlige præsentationer
• Rapportskrivning
• Tidplaner
•  indkøbslister
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 96,00 moduler
Dækker over: 96 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kemisk syntese

Formålet med projektet er, at give elever  kendskab til og forståelse for brug af organiske synteser. Samt øget forstørrelse for en række udvalgte kemiske enhedsoperationer, analysemetoder samt  øget kendskabet til korrekt håndtering af kemikalier.

Faglige mål med projektet:
- planlægge og udføre en kemisk proces, herunder at optimere processen ud fra valgte kriterier
- vurdere produktets kvalitet
- vurdere etiske, sundheds- og miljømæssige aspekter ved proces og produkt
- håndtere kemikalier korrekt og forsvarligt i laboratoriet

Projekt blev gennemført i grupper af 2 til 3 personer. Grupperne arbejde med en af følgende synteser
• Ethylparaben
• Orange II
• Benzoesyre
• Acetylsalsylsyre


Elever optimere deres analyser med det formål at øge renheden eller udbyttet af produktet. Desuden blev der udført relevante kemiske analyser på produkterne.   

Projekt blev afsluttet ud fremlæggelser og udarbejdelse af rapporter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 54,00 moduler
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer