Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Teknikfag A
|
Lærer(e)
|
Ditte Marie B Green-Petersen
|
Hold
|
cb24ht3vpls-bcde (cbht3vpls-bcde)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til PLS
Introduktion til Faget
Teori samt øvelse i spektrofotometri og fortydninger
Teori om TLC
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ekstraktion af farvestoffer
Formålet med dette projekt er, at få kendskab til enhedsoperationen ekstraktion, samt analysemetoderne spektrofotometri og tyndlagskromatografi (TLC). Samt øget forståelse for projektarbejde i PLS
I Projektet arbejdes der med ekstraktion og de parametre, som påvirker ekstraktionsprocessen, herunder Overfladeareal, Ekstraktionsmiddel, Temperatur, Tid og Ekstraktionsmetode. I projektet skal der ekstrahere farve fra en naturlig råvare. Målet er at ekstrahere så meget og/eller så rent et produkt som muligt. For at kontroller dette arbejdes der med spektrofotometri og TLC.
Projekt arbejde elever I grupper af 3 til 4 personer. Grupperne har arbejde med ekstraktion fra henholdsvis I kan vælge mellem at ekstrahere farvestof fra enten cochenillelus (karminsyre), rødbeder (betanin) eller spinat (chlorophyl).
I projekt har eleverne arbejde desuden arbejde med
- udarbjdelse af teknisk problemstilling smat opstilling af krav til deres produkter.
- Laboratoriesikkerheder
- Betydning af kontrolforsøg samt gentagelser.
- Flowdiagrammer
- Procesdiagrammer
Projektet er afsluttet med en mundtlige præsentation samt en rapport.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Indkøbsliste
|
29-08-2024
|
Projekt beskrivelse
|
08-09-2024
|
Rapport om ekstraktion af farvestoffer
|
02-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fermenterede mælkeprodukter
Formålet med projektet var at
• Beskrive og gennemfør en fermentering til fremstilling af en mælkeprodukt
• Optimere fermenteringsprocessen
• Vurdere processens sikkerheds- og miljømæssige forhold.
• Test produktet med relevante analysemetoder
Introduktion til emnet
Projektet startede med et introduktions periode hvor der blev gennemgået teori omkring
• Mikrobiologi samt mikrobiologisk arbejdsmetoder herunder mikrobiologi vækste, konserveringsmetoder, sterliseringsteknikker, sterilteknik i laboratoriet, fortyndingsrækker, metoder til bestemmelse af total kim med dybdeudsåning og overfladeudsåning. Der blev ligeledes udført mikrobiologiske analyser som forsøg i laboratoriet.
• Introduktion til fermentering herunder fermentering af mælkerprodukter. I den forbindelsen deltog elever i foredraget "Videnskaben bag øl” https://ofn.au.dk/abstract/158.
• fødevarekemi og relevante kemisk analyse til bestemmelse af vand, aske, protein, kulhydratter og fedt. Herunder blive der udført et forsøg med det formål at bestemme sukker indholdet i sodavand.
• NIR målinger i relation til fødevare (fedt, protein og tørstof)
• Vare deklaration og beregning af næringsstof indhold.
• Sensorisk analyse herunder instruktion til sanserne, sensoriks paneler og metoder bl.a. JAR metoden. Introduktion til sonsorik omfatte ligeledes øvelser samt et besøg i DTU´s sensorik laboratorium i Lyngby
• reologi og tekstur samt analyser metoder. indklusiv praktisk øvelser i laboratoriet.
Projekt
Projektet skal laves i grupper af 2 til 3 personer og hver gruppe arbejde med et selvvalgt fermenteret mælkeprodukt (Yoghurt, Skyr, Kefir, Smør, Creme Fraiche, Hytteost, Mozzarella eller Flødeost). ligeledes skylle elever forsøge at optimere fremstilling af deres produkt.
I produkt blev der ligeledes arbejde med
• Opstilling af tekniske problemstilinger og relevante krav
• Procesdiagrammer
• Mundtlige præsentationer
• Rapportskrivning
• Tidplaner
• indkøbslister
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
96,00 moduler
Dækker over:
96 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kemisk syntese
Formålet med projektet er, at give elever kendskab til og forståelse for brug af organiske synteser. Samt øget forstørrelse for en række udvalgte kemiske enhedsoperationer, analysemetoder samt øget kendskabet til korrekt håndtering af kemikalier.
Faglige mål med projektet:
- planlægge og udføre en kemisk proces, herunder at optimere processen ud fra valgte kriterier
- vurdere produktets kvalitet
- vurdere etiske, sundheds- og miljømæssige aspekter ved proces og produkt
- håndtere kemikalier korrekt og forsvarligt i laboratoriet
Projekt blev gennemført i grupper af 2 til 3 personer. Grupperne arbejde med en af følgende synteser
• Ethylparaben
• Orange II
• Benzoesyre
• Acetylsalsylsyre
Elever optimere deres analyser med det formål at øge renheden eller udbyttet af produktet. Desuden blev der udført relevante kemiske analyser på produkterne.
Projekt blev afsluttet ud fremlæggelser og udarbejdelse af rapporter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
54,00 moduler
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Udkast til tekniske problemstilling
|
21-02-2025
|
Indkøbsliste til eksamensprojekt
|
27-02-2025
|
Udkast til projektbeskrivelsen og tidsplan
|
27-02-2025
|
Færdig Projektbeskrivelsen til eksamensprojektet
|
09-03-2025
|
Beskrivelse af afleveret produkt og placering
|
24-04-2025
|
Eksamensprojekt rapport
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
120,00 moduler
Dækker over:
123 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502453013",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502453013",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502453013"
}