Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Nicklas Banke
|
Hold
|
cb24ht3v-enga-bce (cbht3v-enga-bce)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dystopian fiction
28 moduler à 45 minutter.
BESKRIVELSE AF FORLØBET
Eleverne læser romanen "Fahrenheit 451" af Ray Bradbury. De lærer at genkende genretræk fra science fiction- og dystopian fiction-genrerne. Temaer og etiske problemstillinger, som udspringer af romanen, diskuteres. Efter værklæsningen suppleres med andre teksttyper (film, digt) indenfor genren dystopian fiction. Forløbet fokuserer på klassisk fiktionsanalyse og brug af korrekt fagterminologi ifm. fiktionsanalyse, filmanalyse og digtanalyse.
Grammatikemner fra Engelsk B-niveau repeteres undervejs (som grammar in context).
Desuden undervises eleverne i at skrive analytical essays.
FOKUSPUNKTER
- Værklæsning
- Genre-kendskab: dystopian fiction, sci-fi
- Fiktionsanalyse
- Filmanalyse
- Digtanalyse
- Analytical essay: fiction
KERNESTOF
- (Roman) Ray Bradbury: "Fahrenheit 451" (1953) — 189 s.
- (Artikel) Li Yuan, New York Times: "As China’s Internet Disappears, ‘We Lose Parts of Our Collective Memory’" (2024). [https://www.nytimes.com/2024/06/04/business/china-internet-censorship.html] — 3 s.
- (Artikel) Katy Waldman, The New Yorker: "What Are We Protecting Children from by Banning Books?" (2023). [https://www.newyorker.com/books/page-turner/what-are-we-protecting-children-from-by-banning-books] — 3 s.
- (Artikel) Serena Sonoma, Them: "Harry Potter Pulled from Bookshelves After J.K. Rowling’s Recent Transphobia" (2020). [https://www.them.us/story/harry-potter-pulled-from-bookshelves-jk-rowlings-transphobia] — 2 s.
- (Novelle) Kurt Vonnegut: "Harrison Bergeron" (1961). [https://www.tnellen.com/cybereng/harrison.html]— 5 s.
- (Digt) Charles Bukowski: "Dinosauria, we" (1991) — 4 s.
- (Film) "Minority Report" (2002), instr. Steven Spielberg. [www.imdb.com/title/tt0181689/] — 20 s.
SUPPLERENDE STOF
- (Fagbogsartikel) Trine Østergaard: "Dystopian Fiction", fra: "The English Handbook", Systime (2021) — 2 s.
SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID
- Elevpræsentationer: The Atomic Age, McCarthyism, Nazi Book Burnings (0,5 fordybelsestimer)
- Analytical essay (fiction): "Night Surf" by Stephen King (5 fordybelsestimer)
- Elevpræsentationer: Your own interpretation of "Fahrenheit 451" (2 fordybelsestimer)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Presentations: Before reading Fahrenheit 451
|
21-08-2024
|
Presentations: Fahrenheit 451 interpretations
|
22-09-2024
|
Analytical essay (fiction): Harrison Bergeron
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dragon's Den
14 moduler à 45 minutter.
BESKRIVELSE AF FORLØBET
Eleverne undervises indledningsvist i reklame- og markedsanalyse på basalt niveau. Derefter følger en innovationsfase, hvor eleverne bruger deres innovative HTX-evner fra teknologifaget og andre særfag til at udvikle en produkt-prototype, som præsenteres i "Dragon's Den"-format ("Løvens Hule" på dansk). I præsentationen er der fokus på skarp, argumenterende og koncis sprogbrug.
FOKUSPUNKTER:
- Reklame-analyser (AIDA-modellen)
- Innovation
- Basal markedsanalyse
KERNESTOF
- (Video) influenceatwork: "Science of Persuasion" (2012). [https://www.youtube.com/watch?v=cFdCzN7RYbw] — 4 s.
- (Reklame: Video) Lacoste: "The new Lacoste Campaign | Go for a Lacoste Polo" (2022). [https://www.youtube.com/watch?v=c81uh2Bw5LU] — 1 s.
- (Reklame: Print) Patagonia: "Don't Buy This Jacket" (2011). [https://www.patagonia.com/blog/wp-content/uploads/2016/07/nyt_11-25-11.pdf] — 1 s.
SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID
- Presentation: Dragon's Den Pitch (2 fordybelsestimer)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
US Election
10 moduler à 45 minutter.
BESKRIVELSE AF FORLØBET
Eleverne sætter sig ind i Kamala Harris' og Donald Trumps politik og lærer om det amerikanske politiske system og de dominerende partier (the Republican Party, the Democratic Party). I et rollespilsformat afvikler de et amerikansk valg, og får derigennem kendskab til de forskellige staters rolle ifm. valget (fx staternes politiske repræsentation, svingstater, vigtige politiske emner).
Eleverne læser og analyserer politiske taler og undervises i selv at skrive manuscripts for speeches.
FOKUSPUNKTER:
- Retorisk analyse
- Kildekritik
- Det amerikanske politiske system (herunder valgsystem og politiske partier)
- Manuscripts for speeches
KERNESTOF
- (Artikel) Mary Radcliffe: “Which way are key demographic groups leaning in the 2024 election?” (2024), ABC News. [https://abcnews.go.com/538/key-demographic-groups-leaning-2024-election/story?id=114472688] — 4 s.
- (Artikel) NBC News: “Harris and Trump: Compare where they stand on key issues” (2024). [https://www.nbcnews.com/politics/2024-election/harris-trump-stance-issuespolicies-president-race-rcna150570] — 4 s.
- (Tale) Barack Obama: "Yes, we can" (2008). [https://www.nytimes.com/2008/01/08/us/politics/08text-obama.html] — 3 s.
- (Artikel) Elena Moore: “A new poll of young voters shows Harris with a commanding 31 point lead over Trump” (2024), NPR. [https://www.npr.org/2024/09/24/nx-s1-5124957/kamala-harris-donald-trump-young-voters-harvard-youth-poll] — 2 s.
- (Artikel) Byron York: “Finally faced with hard questions on border, Harris has no answers” (2024), Washington Examiner. [https://www.washingtonexaminer.com/daily-memo/3192978/finally-faced-with-hard-questions-on-border-harris-has-no-answers/] — 2 s.
— (Artikel) Stephanie Lai: “Donald Trump Says States Will Undo Abortion Laws That Are ‘Too Tough’” (2024), Time. [https://time.com/7093731/donald-trump-abortion-state-measures/] — 2 s.
SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID
- Manuscript for a speech: Last speech before the election (5 fordybelsestimer)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Manuscript for a speech: One last speech
|
11-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ireland
14 moduler à 45 minutter + en 4-dages studietur.
BESKRIVELSE AF FORLØBET
Eleverne arbejder med Irland som tema forud for en 4-dages studietur til Dublin. Gennem nedslag i irsk (og nordirsk) historie (irsk emigration i 1860'erne, den irske uafhængighedskrig 1919-21 + den irske borgerkrig 2022-23, og The Troubles 1968-1998) får eleverne indtryk af væsentlige historiske begivenheder, samt af nogle af de politiske spændinger i Irland og Nordirland med fokus på forholdet til England/Storbritannien. Eleverne arbejder også med nuværende tendenser i Irland, herunder religion, abort og sport.
FOKUSPUNKTER:
- Kendskab til irsk/nordirsk historie i nedslag
- Non-fiction-analyse
- Diskussion af almene emner
- Autentisk sprogbrug og interkulturelle møder (på studieturen)
KERNESTOF
- (Film) "The Wind that Shakes the Barley" (2006), instr. Ken Loach. — 20 s.
- (Essay) Emilie Pine: "From the Baby Years", fra: "Notes to Self" (2019) — 6 s.
- (Tv-serie) "Once Upon a Time in Northern Ireland: Episode 1" (2023), instr. James Bluemel, BBC — 12 s.
SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID
- Analytical essay (non-fiction): (5 fordybelsestimer)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The Wind that Shakes the Barley
|
13-11-2024
|
Link til afleveringsdokument
|
08-01-2025
|
Analytical essay (non-fiction): Eksamenssæt
|
29-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Man and Nature
ORLØB #5: MAN AND NATURE
30 moduler à 45 minutter.
BESKRIVELSE AF FORLØB
Eleverne læser tekster, som på forskellig vis tematiserer menneskets forhold til natur. Der arbejdes med forskellige tekstformer, -genrer og fra forskellige historiske æraer. Eleverne lærer om forskellige etiske standpunkter, der kan beskrive menneskets rolle ift. natur og dyreliv (antropocentrisme, sentientisme, biocentrisme, økocentrisme) og i det hele taget behandles en række etiske problemstillinger, som har at gøre med klimaforandringer og menneskers forsøg på at blande sig i naturlige processer (dyr i fangenskab, climate hacking, genmodificering, etc.).
Undervejs laver eleverne præsentationer, som knytter sig til det pågældende moduls tema.
FOKUSPUNKTER
- Videnskabeligt og teknologisk fagsprog
- Etiske diskussioner af videnskabers anvendelsesmuligheder
- Historisk forståelse for menneskers forhold til natur
- Non-fiction-analyse
KERNESTOF
- (Brev) "Letter from Alex McCandless to Ron Franz". Fra: "Into the Wild" af Jon Krakauer (1996) — 2 s.
- (Artikel) Ian Parker: "Killing Animals at the Zoo" (2017), The New Yorker. [https://www.newyorker.com/magazine/2017/01/16/killing-animals-at-the-zoo] — 21 s.
- (Musik + lyrik) Joni Mitchell: "Big Yellow Taxi" (1970) — 2 s.
- (Digt) William Wordsworth: "Composed Upon Westminster Bridge, September 3, 1802" (1802). [https://www.poetryfoundation.org/poems/45514/composed-upon-westminster-bridge-september-3-1802] — 1 s.
- (Artikel) Matt Simon: "The Nightmare Politics and Sticky Science of Hacking the Climate" (2002), Wired. [https://www.wired.com/story/the-nightmare-politics-and-sticky-science-of-hacking-the-climate/] — 4 s.
- (Video) Scientific American: "CRISPR, Decoded" (2021). [https://www.scientificamerican.com/video/what-is-crispr-and-why-is-it-so-important/] – 2 s.
- (Artikel) Pew Research Center: "Biotechnology Research Viewed With Caution Globally, but Most Support Gene Editing for Babies To Treat Disease" (2020). [https://www.pewresearch.org/science/2020/12/10/biotechnology-research-viewed-with-caution-globally-but-most-support-gene-editing-for-babies-to-treat-disease] — 8 s.
- (Kortfilm) "Perfectly Natural" (2018), instr. Victor Alonso-Berbel — 4 s.
SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID
- Elevpræsentationer: 1. Pros and cons of genetically modified foods, 2. Unforeseen consequences: DDT and the bald eagle, 3. The carbon footprint of the average Dane, 4. The Holocene extinction, 5. Where climate change will hit the hardest (2 fordybelsestimer)
- Analytical essay: non-fiction (5 fordybelsestimer)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej valghold,Min ældste datter er blevet syg, så jeg kommer desværre ikke. Jeg har lagt en opgave til jer (Grammatik-aflevering #1, se under 'Opgaver'). Brug disse lektioner på at lave den. Mange af jer vil kunne nå at blive færdige på disse to lekti
-
3.5.01 Into the Wild, Letter to Ron - WORKSHEET.docx
-
3.5.01 Into the Wild, Letter to Ron - TEXT.pdf
-
3.5.06 Wordsworth and Joni Mitchell - TEXT.pdf
-
3.5.06 Paradise Lost - WORKSHEET.docx
-
Student presentation: 1. Unforeseen consequences: DDT and the bald eagle (Daniel, Tobias, Frederik T)
-
3.5.04 Write a scene - SLIDES.pptx
-
3.5.03 Solving the Climate Crisis - WORKSHEET.docx
-
STUDENT PRESENTATION: 2. The carbon footprint of the average Dane (Emil, Gustav, Alexander)
-
3.5.03b Wired - The Nightmare Politics - TEXT.pdf
-
3.5.03c Dictogloss exercise - READ ALOUD.pdf
-
STUDENT PRESENTATION: 5. Where climate change will hit the hardest (geographically) (Mil, Marco, Martin)
-
Læs denne artikel fra The New Yorker. Den er lang (20 normalsider!), så gå i gang i god tid.
-
STUDENT PRESENTATION: 4. The Holocene extinction (Kasper, Marcus)
-
3.5.05 Grammatik-opgaver - WORKSHEET.docx
-
Biotechnology Research Viewed With Caution Globally, but Most Support Gene Editing for Babies To Treat Disease
-
3.5.07 Perfectly Natural - EXAM QUESTION.pdf
-
Sci-Fi Short Film “Perfectly Natural | DUST"
-
STUDENT PRESENTATION: 3. Pros and cons of genetically modified foods (Razvan, Jonathan)
-
1.3.07 Trudgill, Dialects - TEXT.pdf
-
3.5.04 Thunberg Recording - ASSIGNMENT.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Movie scene scripts
|
05-03-2025
|
Dictogloss exercise
|
12-03-2025
|
Greta's speech
|
25-03-2025
|
Student Presentations: Man and Nature
|
13-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Black Voices
24 moduler à 45 minutter.
BESKRIVELSE AF FORLØBET
Eleverne møder tekster af sorte amerikanske forfattere relateret til forskellige historiske epoker. Forskellige tekstanalytiske metoder trænes.
FOKUSPUNKTER
- Historisk kendskab til vigtige perioder i amerikansk historie ift. sorte amerikaneres rettigheder og livsvilkår (amerikansk borgerkrig, borgerrettighedsbevægelsen, #blacklivesmatter)
- Retorisk analyse: appelformer, retorisk situation, retoriske virkemidler
- Filmanalyse
- Analyse af musik-lyrik
KERNESTOF
- (Website) Blacklivesmatter.com: "About" (intet årstal). [https://blacklivesmatter.com/about/] — 1 s.
- (Musik/lyrik) Ella Jenkins: "Wade in the Water" (1966). [https://www.youtube.com/watch?v=vg_8L96E3eU] — 1 s.
- (Non-fiction, uddrag) Clint Smith: "How the Word Is Passed" (2021), Little, Brown and Company. 19 sider.
- (Tale, uddrag) Martin Luther King: "I Have a Dream" (1963) — 3 s.
- (Musik/lyrik + musikvideo) N.W.A.: "Straight Outta Compton" (1988) — 2 s.
- (Film, uddrag) "Straight Outta Compton" (2015), instr. F. Gary Gray. — 2 s.
- (Film) "Get Out" (2017), instr. Jordan Peele — 20 s.
- (Non-fiction) Ijeoma Oluo: "Why Can’t I Say the “N”-Word?"" (2018) Fra: "So You Want to Talk About Race", Seal Press.
SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID
- Elevpræsentationer: 1. Jim Crow Laws, 2. Martin Luther King, Jr., 3. The Rosa Parks Incident, 4. The Rodney King Riots, 5. The 1995 O.J. Simpson Case (2 elevtimer)
- Tidligere eksamenssæt (valgfri genre, 5 elevtimer)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sequence 1: Predetermination
-
3.7.01 American racism, BLM - WORKSHEET.pdf
-
3.7.02 Spirituals - WORKSHEET.pdf
-
3.7.03 Clint Smith - How the Word Is Passed.pdf
-
3.7.03 Remembering Slavery - WORKSHEET.docx
-
TOOLBOX 2.0.zip
-
Get It Right | Get It Right
-
Frederik C fremlægger om Jim Crow Laws.
-
STUDENT PRESENTATION: The Rosa Parks Incident: Nicolaj, Max, Noah
-
Gå ind på minlæring.dk og lav de lektier, som jeg har tildelt jer. Jeg fører fravær på baggrund af jeres arbejde. Hvis I ikke bliver færdige, er det helt OK -- I skal bare nå så meget som muligt på disse to lektier.
-
STUDENT PRESENTATION: The Rodney King Riots: Daniel
-
3.7.04 MLKs Dream - TEXT.pdf
-
3.7.04 MLKs Dream - WORKSHEET.docx
-
STUDENT PRESENTATION: The 1995 O.J. Simpson Case: Rasmus, Esben
-
Kig på jeres essay-feedback. Jeg sætter 15-20 minutter af til spørgsmål.
-
MUSIC: The Sugar Hill Gang - Rapper's Delight
-
VIDEO: N.W.A. - Straight Outta Compton
-
VIDEO: extract from the NWA movie
-
LYRICS: NWA : Fuck tha police
-
LYRICS: NWA : Straight Outta Compton
-
3.7.05 Poets with attitude - ASSIGNMENT.pdf
-
Hej valghold,Min datter er syg, så jeg underviser jer virtuelt i dag. I skal møde op i klasseværelset, som I plejer.En af jer skal sætte sin computer til skærmen og åbne det Teams-møde, som jeg har oprettet inde i vores gruppe på Microsoft Teams.Jeg
-
3.7.08 The N Word - SLIDES.pptx
-
3.7.08 Ijeoma Oluo - The N Word - TEXT.pdf
-
Skriftlig eksamen i engelsk – HTX og EUX | Skriftlig eksamen i engelsk – HTX og EUX
-
MinLæring
-
TOOLBOX 2.1.zip
-
250203-Hjaelpemiddeloversigt-til-de-skriftlige-gymnasiale-proever-2025.pdf
-
Hvis I skal op i skriftlig eksamen i engelsk, er dette lektier: 3.7.08 The N Word - WORKSHEET.pdf
-
Instruktioner før mundtlig eksamen.pdf
-
Intro til eksamen, A-niveau - HANDOUT.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Poets with attitude
|
07-05-2025
|
Student Presentations: Black Voices
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Grammatik, sprog og diverse
GRAMMATIK, SPROG OG DIVERSE
Sideløbende med de tematiske forløb undervises eleverne i engelsk grammatik, retskrivning, ortografi, skriftlige genrer, og lignende. Størstedelen af undervisningen er foregået som 'grammar in context' med grammatik- og sprogopgaver, der tager udgangspunkt i den læste tekst.
Ressourcer brugt i undervisningen:
- Poul Tornøe: "Get It Right". Systime. [getitright.systime.dk/]
- Frede Salling Pedersen, Knud Børge Bendtsen & Ole Bønnerup: "Engelsk MultiMedie Grammatik". Systime. [https://emmg.systime.dk/]
- Martin Jørgensen, Mette Thayssen & Lars Ulrik Tambjerg-Ravn: "Skriftlig eksamen i engelsk - HTX og EUX". Systime. [https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/]
- Dictionary.com
- Thesaurus.com
- MinLaering.dk
- Ordbogen.com
SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID:
- Terminsprøve (5 fordybelsestimer)
- Diverse grammatikafleveringer og -prøver, og lignende (i alt 5 fordybelsestimer)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502453120",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502453120",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502453120"
}