Holdet cb24ht3v-enga-bce - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Nicklas Banke
Hold cb24ht3v-enga-bce (cbht3v-enga-bce)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dystopian fiction
Titel 2 Dragon's Den
Titel 3 US Election
Titel 4 Ireland
Titel 5 Man and Nature
Titel 6 Black Voices
Titel 7 Grammatik, sprog og diverse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dystopian fiction

28 moduler à 45 minutter.

BESKRIVELSE AF FORLØBET
Eleverne læser romanen "Fahrenheit 451" af Ray Bradbury. De lærer at genkende genretræk fra science fiction- og dystopian fiction-genrerne. Temaer og etiske problemstillinger, som udspringer af romanen, diskuteres. Efter værklæsningen suppleres med andre teksttyper (film, digt) indenfor genren dystopian fiction. Forløbet fokuserer på klassisk fiktionsanalyse og brug af korrekt fagterminologi ifm. fiktionsanalyse, filmanalyse og digtanalyse.

Grammatikemner fra Engelsk B-niveau repeteres undervejs (som grammar in context).

Desuden undervises eleverne i at skrive analytical essays.

FOKUSPUNKTER
- Værklæsning
- Genre-kendskab: dystopian fiction, sci-fi
- Fiktionsanalyse
- Filmanalyse
- Digtanalyse
- Analytical essay: fiction

KERNESTOF
- (Roman) Ray Bradbury: "Fahrenheit 451" (1953) — 189 s.
- (Artikel) Li Yuan, New York Times: "As China’s Internet Disappears, ‘We Lose Parts of Our Collective Memory’" (2024). [https://www.nytimes.com/2024/06/04/business/china-internet-censorship.html] — 3 s.
- (Artikel) Katy Waldman, The New Yorker: "What Are We Protecting Children from by Banning Books?" (2023). [https://www.newyorker.com/books/page-turner/what-are-we-protecting-children-from-by-banning-books] — 3 s.
- (Artikel) Serena Sonoma, Them: "Harry Potter Pulled from Bookshelves After J.K. Rowling’s Recent Transphobia" (2020). [https://www.them.us/story/harry-potter-pulled-from-bookshelves-jk-rowlings-transphobia] — 2 s.
- (Novelle) Kurt Vonnegut: "Harrison Bergeron" (1961). [https://www.tnellen.com/cybereng/harrison.html]— 5 s.
- (Digt) Charles Bukowski: "Dinosauria, we" (1991) — 4 s.
- (Film) "Minority Report" (2002), instr. Steven Spielberg. [www.imdb.com/title/tt0181689/] — 20 s.

SUPPLERENDE STOF
- (Fagbogsartikel) Trine Østergaard: "Dystopian Fiction", fra: "The English Handbook", Systime (2021) — 2 s.

SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID
- Elevpræsentationer: The Atomic Age, McCarthyism, Nazi Book Burnings (0,5 fordybelsestimer)
- Analytical essay (fiction): "Night Surf" by Stephen King (5 fordybelsestimer)
- Elevpræsentationer: Your own interpretation of "Fahrenheit 451" (2 fordybelsestimer)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Presentations: Before reading Fahrenheit 451 21-08-2024
Presentations: Fahrenheit 451 interpretations 22-09-2024
Analytical essay (fiction): Harrison Bergeron 09-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dragon's Den

14 moduler à 45 minutter.

BESKRIVELSE AF FORLØBET
Eleverne undervises indledningsvist i reklame- og markedsanalyse på basalt niveau. Derefter følger en innovationsfase, hvor eleverne bruger deres innovative HTX-evner fra teknologifaget og andre særfag til at udvikle en produkt-prototype, som præsenteres i "Dragon's Den"-format ("Løvens Hule" på dansk). I præsentationen er der fokus på skarp, argumenterende og koncis sprogbrug.

FOKUSPUNKTER:
- Reklame-analyser (AIDA-modellen)
- Innovation
- Basal markedsanalyse

KERNESTOF
- (Video) influenceatwork: "Science of Persuasion" (2012). [https://www.youtube.com/watch?v=cFdCzN7RYbw] — 4 s.
- (Reklame: Video) Lacoste: "The new Lacoste Campaign | Go for a Lacoste Polo" (2022). [https://www.youtube.com/watch?v=c81uh2Bw5LU] — 1 s.
- (Reklame: Print) Patagonia: "Don't Buy This Jacket" (2011). [https://www.patagonia.com/blog/wp-content/uploads/2016/07/nyt_11-25-11.pdf] — 1 s.

SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID
- Presentation: Dragon's Den Pitch (2 fordybelsestimer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 US Election

10 moduler à 45 minutter.

BESKRIVELSE AF FORLØBET
Eleverne sætter sig ind i Kamala Harris' og Donald Trumps politik og lærer om det amerikanske politiske system og de dominerende partier (the Republican Party, the Democratic Party). I et rollespilsformat afvikler de et amerikansk valg, og får derigennem kendskab til de forskellige staters rolle ifm. valget (fx staternes politiske repræsentation, svingstater, vigtige politiske emner).

Eleverne læser og analyserer politiske taler og undervises i selv at skrive manuscripts for speeches.

FOKUSPUNKTER:
- Retorisk analyse
- Kildekritik
- Det amerikanske politiske system (herunder valgsystem og politiske partier)
- Manuscripts for speeches

KERNESTOF
- (Artikel) Mary Radcliffe: “Which way are key demographic groups leaning in the 2024 election?” (2024), ABC News. [https://abcnews.go.com/538/key-demographic-groups-leaning-2024-election/story?id=114472688] — 4 s.
- (Artikel) NBC News: “Harris and Trump: Compare where they stand on key issues” (2024). [https://www.nbcnews.com/politics/2024-election/harris-trump-stance-issuespolicies-president-race-rcna150570] — 4 s.
- (Tale) Barack Obama: "Yes, we can" (2008). [https://www.nytimes.com/2008/01/08/us/politics/08text-obama.html] — 3 s.
- (Artikel) Elena Moore: “A new poll of young voters shows Harris with a commanding 31 point lead over Trump” (2024), NPR. [https://www.npr.org/2024/09/24/nx-s1-5124957/kamala-harris-donald-trump-young-voters-harvard-youth-poll] — 2 s.
- (Artikel) Byron York: “Finally faced with hard questions on border, Harris has no answers” (2024), Washington Examiner. [https://www.washingtonexaminer.com/daily-memo/3192978/finally-faced-with-hard-questions-on-border-harris-has-no-answers/] — 2 s.
— (Artikel) Stephanie Lai: “Donald Trump Says States Will Undo Abortion Laws That Are ‘Too Tough’” (2024), Time. [https://time.com/7093731/donald-trump-abortion-state-measures/] — 2 s.

SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID
- Manuscript for a speech: Last speech before the election (5 fordybelsestimer)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Manuscript for a speech: One last speech 11-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ireland

14 moduler à 45 minutter + en 4-dages studietur.

BESKRIVELSE AF FORLØBET
Eleverne arbejder med Irland som tema forud for en 4-dages studietur til Dublin. Gennem nedslag i irsk (og nordirsk) historie (irsk emigration i 1860'erne, den irske uafhængighedskrig 1919-21 + den irske borgerkrig 2022-23, og The Troubles 1968-1998) får eleverne indtryk af væsentlige historiske begivenheder, samt af nogle af de politiske spændinger i Irland og Nordirland med fokus på forholdet til England/Storbritannien. Eleverne arbejder også med nuværende tendenser i Irland, herunder religion, abort og sport.

FOKUSPUNKTER:
- Kendskab til irsk/nordirsk historie i nedslag
- Non-fiction-analyse
- Diskussion af almene emner
- Autentisk sprogbrug og interkulturelle møder (på studieturen)

KERNESTOF
- (Film) "The Wind that Shakes the Barley" (2006), instr. Ken Loach. — 20 s.
- (Essay) Emilie Pine: "From the Baby Years", fra: "Notes to Self" (2019) — 6 s.
- (Tv-serie) "Once Upon a Time in Northern Ireland: Episode 1" (2023), instr. James Bluemel, BBC — 12 s.

SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID
- Analytical essay (non-fiction):  (5 fordybelsestimer)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The Wind that Shakes the Barley 13-11-2024
Link til afleveringsdokument 08-01-2025
Analytical essay (non-fiction): Eksamenssæt 29-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Man and Nature

ORLØB #5: MAN AND NATURE

30 moduler à 45 minutter.

BESKRIVELSE AF FORLØB
Eleverne læser tekster, som på forskellig vis tematiserer menneskets forhold til natur. Der arbejdes med forskellige tekstformer, -genrer og fra forskellige historiske æraer. Eleverne lærer om forskellige etiske standpunkter, der kan beskrive menneskets rolle ift. natur og dyreliv (antropocentrisme, sentientisme, biocentrisme, økocentrisme) og i det hele taget behandles en række etiske problemstillinger, som har at gøre med klimaforandringer og menneskers forsøg på at blande sig i naturlige processer (dyr i fangenskab, climate hacking, genmodificering, etc.).  
Undervejs laver eleverne præsentationer, som knytter sig til det pågældende moduls tema.

FOKUSPUNKTER
- Videnskabeligt og teknologisk fagsprog
- Etiske diskussioner af videnskabers anvendelsesmuligheder
- Historisk forståelse for menneskers forhold til natur
- Non-fiction-analyse

KERNESTOF
- (Brev) "Letter from Alex McCandless to Ron Franz". Fra: "Into the Wild" af Jon Krakauer (1996) — 2 s.
- (Artikel) Ian Parker: "Killing Animals at the Zoo" (2017), The New Yorker. [https://www.newyorker.com/magazine/2017/01/16/killing-animals-at-the-zoo] — 21 s.
- (Musik + lyrik) Joni Mitchell: "Big Yellow Taxi" (1970) — 2 s.
- (Digt) William Wordsworth: "Composed Upon Westminster Bridge, September 3, 1802" (1802). [https://www.poetryfoundation.org/poems/45514/composed-upon-westminster-bridge-september-3-1802] — 1 s.
- (Artikel) Matt Simon: "The Nightmare Politics and Sticky Science of Hacking the Climate" (2002), Wired. [https://www.wired.com/story/the-nightmare-politics-and-sticky-science-of-hacking-the-climate/] — 4 s.
- (Video) Scientific American: "CRISPR, Decoded" (2021). [https://www.scientificamerican.com/video/what-is-crispr-and-why-is-it-so-important/] – 2 s.
- (Artikel) Pew Research Center: "Biotechnology Research Viewed With Caution Globally, but Most Support Gene Editing for Babies To Treat Disease" (2020). [https://www.pewresearch.org/science/2020/12/10/biotechnology-research-viewed-with-caution-globally-but-most-support-gene-editing-for-babies-to-treat-disease] — 8 s.
- (Kortfilm) "Perfectly Natural" (2018), instr. Victor Alonso-Berbel — 4 s.

SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID
- Elevpræsentationer: 1. Pros and cons of genetically modified foods, 2. Unforeseen consequences: DDT and the bald eagle, 3. The carbon footprint of the average Dane, 4. The Holocene extinction, 5. Where climate change will hit the hardest (2 fordybelsestimer)
- Analytical essay: non-fiction (5 fordybelsestimer)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Movie scene scripts 05-03-2025
Dictogloss exercise 12-03-2025
Greta's speech 25-03-2025
Student Presentations: Man and Nature 13-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Black Voices

24 moduler à 45 minutter.

BESKRIVELSE AF FORLØBET
Eleverne møder tekster af sorte amerikanske forfattere relateret til forskellige historiske epoker. Forskellige tekstanalytiske metoder trænes.   

FOKUSPUNKTER
- Historisk kendskab til vigtige perioder i amerikansk historie ift. sorte amerikaneres rettigheder og livsvilkår (amerikansk borgerkrig, borgerrettighedsbevægelsen, #blacklivesmatter)
- Retorisk analyse: appelformer, retorisk situation, retoriske virkemidler
- Filmanalyse
- Analyse af musik-lyrik

KERNESTOF
- (Website) Blacklivesmatter.com: "About" (intet årstal). [https://blacklivesmatter.com/about/] — 1 s.
- (Musik/lyrik) Ella Jenkins: "Wade in the Water" (1966). [https://www.youtube.com/watch?v=vg_8L96E3eU] — 1 s.
- (Non-fiction, uddrag) Clint Smith: "How the Word Is Passed" (2021), Little, Brown and Company. 19 sider.
- (Tale, uddrag) Martin Luther King: "I Have a Dream" (1963) — 3 s.
- (Musik/lyrik + musikvideo) N.W.A.: "Straight Outta Compton" (1988) — 2 s.
- (Film, uddrag) "Straight Outta Compton" (2015), instr. F. Gary Gray. — 2 s.
- (Film) "Get Out" (2017), instr. Jordan Peele — 20 s.
- (Non-fiction) Ijeoma Oluo: "Why Can’t I Say the “N”-Word?"" (2018) Fra: "So You Want to Talk About Race", Seal Press.

SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID
- Elevpræsentationer: 1. Jim Crow Laws, 2. Martin Luther King, Jr., 3. The Rosa Parks Incident, 4. The Rodney King Riots, 5. The 1995 O.J. Simpson Case (2 elevtimer)
- Tidligere eksamenssæt (valgfri genre, 5 elevtimer)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Poets with attitude 07-05-2025
Student Presentations: Black Voices 07-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Grammatik, sprog og diverse

GRAMMATIK, SPROG OG DIVERSE

Sideløbende med de tematiske forløb undervises eleverne i engelsk grammatik, retskrivning, ortografi, skriftlige genrer, og lignende. Størstedelen af undervisningen er foregået som 'grammar in context' med grammatik- og sprogopgaver, der tager udgangspunkt i den læste tekst.

Ressourcer brugt i undervisningen:
- Poul Tornøe: "Get It Right". Systime. [getitright.systime.dk/]
- Frede Salling Pedersen, Knud Børge Bendtsen & Ole Bønnerup: "Engelsk MultiMedie Grammatik". Systime. [https://emmg.systime.dk/]
- Martin Jørgensen, Mette Thayssen & Lars Ulrik Tambjerg-Ravn: "Skriftlig eksamen i engelsk - HTX og EUX". Systime. [https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/]
- Dictionary.com
- Thesaurus.com
- MinLaering.dk
- Ordbogen.com

SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID:
- Terminsprøve (5 fordybelsestimer)
- Diverse grammatikafleveringer og -prøver, og lignende (i alt 5 fordybelsestimer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer