Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Teknikfag A
|
Lærer(e)
|
Knud Schmidt Vemming
|
Hold
|
cb24ht3vudvpro-bcde (cbht3vudvpro-bcde)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opstart Elektronik
Introduktion til året med elektronik:
Ohms lov, sikkerhed, introduktion til breadboard, modstand/spænding/strøm målinger vha. af et multimeter etc
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Breadboard opgave
|
22-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Arduino med sensorer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blokdiagram+flowchart+el-diagram
|
12-09-2024
|
Problemformulering - fri projekt, Arduino
|
19-09-2024
|
Valgfrit projekt
|
03-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
72 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Elektronisk terning
Forskellen mellem analoge og digitale systemer
Binære talsystem
Gates (And, OR, NOT, NOR, NAND, XOR)
Boole’s algebra
Karnough kort
Kombinatoriske logik kredse
Sekventiel logik kredse
Projektet:
Oscillator (clock / firkant signalgenerator)
Tæller (counter)
Dekoder
Display principper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Funktionsgenerator
Funktions-generator.
Til test og fejlfinding af audioudstyr f.eks forstærkere, hovedtelefoner mm. er det vigtigt med et betjeningsvenligt instrument hvor frekvens og amplitude kan ændres let og præcist. Samtidig ønskes konstant udgangsspænding ved varierende belastning.
Kurveformer: Sinus, firkant og trekant.
Frekvensområde: Mindst audioområdet.
Visning af frekvens: Analog eller digital (dvs. frekvenstæller).
Funktions generatoren skal opbygges på 2 print:
- en til firkant/trekant (afleveres den fredag 15/1)
- en til sinus delen (her afleveres det samlede projekt den fredag 12/2)
Ekstra muligheder, efter eget valg:
1. Strømforsyning der leverer både + og – spændingen ud fra en vekselspænding eller ud fra en jævnspænding.
2. Ekstra forstærkning af signalerne, med mulighed for justering af styrken.
3. Pænere sinuskonvertering
Projektet er gruppearbejde med 2-3 i hver gruppe.
Husk gode muligheder for simulering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
60 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
Afsluttende projekt:
Som afslutning af teknikfaget, omfatter undervisningen et projekt, der danner udgangspunkt for projektprøven i faget.
Projektet omfatter rapport, el- og blokdiagrammer samt produkt. Der skal afleveres 2 eksemplarer af rapport, udskrevet og indbundet, samt produktet. De to rapporter markeres tydeligt med ”Lærer” (her skal I angive hvem der har lavet hvad) og ”Censor”.
Desuden skal rapporten uploades til Lectio, enten som Word-dokument eller som PDF-dokument.
Rapporten skal besvares som angivet i Bilag 1.
Projektet gennemføres som gruppearbejde. Flere grupper kan ikke dele produkt. Alle gruppemedlemmer hæfter fælles for hele rapportens indhold. Der skal derfor ikke stå i rapporten, hvem der er ansvarlig for de enkelte afsnit.
Projektbeskrivelse:
Læs projektmulighederne igennem og overvej nøje, hvad de indeholder og hvilke problemstillinger, der kan ligge i det enkelte tema, samt hvilket tema, der svarer til Jeres interesser. Start med at lave en oplistning af det enkelte temas problematikker, som I ser dem, og noter Jeres idéer og overvejelser ned, inden I træffer jeres valg.
Når I har besluttet jer for et tema, skal der laves en projektbeskrivelse som minimum indeholder:
Begrundet projektvalg
Problemformulering (Tekst om målet med opgaven, de ønskede undersøgelser, herunder fordybelsesområde og inddragelse af andre fag)
Projektafgrænsning (Oplistning af ønsket indhold i den endelige aflevering: blokdiagrammer, flowdiagrammer etc.)
Forslag til værkstedsprodukt
Tidsplan
Projektbeskrivelsen skal godkendes af vejleder. Efter godkendelsen kan I gå i gang med selve projektarbejdet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
121 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502454624",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502454624",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502454624"
}