Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Sara Malou Meyer
|
Hold
|
cb24ht2v-psyk-bcde (cbht2v-psyk-bcde)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Omsorgssvigt og mønsterbrydere
Forløbet "Omsorgssvigt og mønsterbrydere"
Forløbet tematiserer sund og usund psykisk udvikling, omsorgssvigt og resiliens som psykologiske problemstillinger.
Der arbejdes især ud fra en udviklingspsykologisk indgangsvinkel, og der arbejdes med centrale udviklingspsykologiske teoretikere, herunder Erikson, Bowlby, Ainsworth og Stern. Der lægges herudover særligt fokus på begrebet omsorgssvigt, dets typer og konsekvenser samt teori om resiliens.
Som afslutning på forløbet arbejdes der med analyse af dokumentaren "Er du mors lille dreng" (samt uddrag fra "Er du mors lille dreng - 10 år / 20 år senere"), som præsenteres via video/lydpræsentationer. Disse indgår i en individuel, formativ feedbackproces, der udfoldes gennem hele året.
Forløbet dækker følgende faglige mål:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra
forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den
anvendte viden på et fagligt grundlag
– Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Forløbet dækker følgende kernestof:
- Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- Tilknytning, sårbarhed og resiliens
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til psykologi C! I dag hilser vi på hinanden og taler lidt om faget - hvad det indeholder, og hvordan undervisningen fungerer. I får også lov at komme med forslag til emner :) Til denne introgang er vi sammen med det andet psykologihold i a
-
Lektie: Hvorfor ryger Nille.pdf Læs casen/historien om Nille. Du skal ikke svare på spørgsmålene sidst i PDF'en. Du må gerne have tænkt lidt over årsagerne til, at Nille begyndte/fortsætter med at ryge.
-
Laves i timen: Besvar læserbrevene fra de frustrerede forældre som om, I var Erikson. Hvad ville han sige til forældrene? Hvis der ikke er tid til at bevare alle læserbrevene, kan I udvælge 2, I synes er spændende. Kære frustrerede forældre Erikson.d
-
Ses i timen: Se de første 20 min. af afsnit 1 fra DRTV - Prinsesser fra Blokken. Undersøg og diskuter, hvilke slags identitet(er), der er tale om. Brug modellen fra "Moratorium"-teksten.
-
Læses i timen: Læs om ungdomsfasen i moratorium Erikson.pdf Læg særlig vægt på modellen over de fire typer af identitet - hvad er særligt ved hver type?
-
Lektie: Læs afsnittet Diskussion og kritik af Freud og forbered dig til en walk'n'talk om følgende spørgsmål:
-
Lektie: Læs om 1.6: Erikson: Livslang identitetsskabelse. Du skal læse fra starten og ned til afsnittet "Negativ identitet" (skal ikke læses med). Efter du har læst skal du kunne besvare følgende spørgsmål:
-
DRTV - Prinsesser fra Blokken sæson 1, afsnit 1
-
1'ere læser om tidlige relationers betydning (grøn) De tidlige relationers betydning
-
Ses i timen: DRTV - Kærlighed i terapi: Svig og svigt
-
Lektie: Læs hele siden om Bowlby og Ainsworths teorier om tilknytning og tilknytningsmønstre: John Bowlby og Mary Ainsworth
-
Læses i timen: Case: Heidi
-
Daniel Sterns teori om udvikling af selvet
-
Lektie: Se uddragene om parret Ping og Will fra Kærlighed i terapi (sæson 3)
-
Afsnit
-
Lektie: Læs hele Daniel Sterns teori om udvikling af selvet. Det er repetition, så du skimmer de dele, du kan huske/har styr på, og går i dybden med de dele, du ikke kan huske/ikke har styr på.
-
1'ere: Læs om Arne Poulsen og resiliens. Læs siden fra afsnittet om Arne Poulsen og ned (resten af siden).
-
Case: Liv er gået fra bund til top på karakterskalaen efter at have fået en mentor
-
Lektie: Stern-analyse af Case: Heidi
-
Lektie: Læs om Omsorgssvigt og Separationsreaktioner
-
Opgavebeskrivelse til "Er du mors lille dreng".
-
Lektie:
-
Powerpoint om resiliens_udviklingspsykologi 30.9 24.pdf
-
08.00-09.00: I arbejder selv med projektet "Er du mors lille dreng". Sørg for: At danne grupper (3-5 personer) + at tale om, hvad man kunne analysere i filmen (psykologisk problemstilling). Hvis I når dette, kan I begynde at finde teori.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Er du mors lille dreng
|
03-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ondskab
Forløbet "Ondskab".
Forløbet undersøger, hvorvidt ondskab er noget særligt ved det enkelte individ, eller om alle kan udføre onde handlinger, hvis de "rigtige" omstændigheder er til stede. Udgangspunktet for forløbet af Svendsens ondskabsbegreber, hvorefter der særligt er fokus på socialpsykologiske forklaringsmodeller, herunder basale gruppepsykologiske begreber, de klassiske socialpsykologiske eksperimenter (Milgram, Ash, Zimbardo) og moralsk frakobling.
I forbindelse med eksperimenterne tilegnes også et basalt kendskab til psykologifagets metoder, herunder forskellen på kvalitative og kvantitative undersøgelser.
Forløbet er afsluttet ved kort at inddrage et individualpsykologisk og klinisk perspektiv på ondskab gennem oplæg om den anti-sociale personlighedsforstyrrelse samt teori om aggression og prosocial adfærd (empati) som del af småbarnets udvikling.
Forløbet afsluttes med en caseanalyse, der afleveres som lydfil og som indgår i en individuel, formativ feedbackproces gennem hele året.
Følgende faglige mål dækkes:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Det primære kernestof, der dækkes er:
Socialpsykologi
– Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– Stereotyper, fordomme og diskrimination
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Test i udviklingspsykologi.doc
-
1) Eksempler på ondskab.doc
-
Læses i timen: Hvad er en gruppe? |
-
Test i udviklingspsykologi SVAR.doc
-
Download til jeres egen brug: Begrebsliste Det skal du vide om omsorgssvigt og mønsterbrydere.doc
-
Lektie: Skriv dine svar til Test i udviklingspsykologi.doc. Vi gennemgår svar til testen i timen.
-
1'ere: Gruppepres og social kontrol | Psykologiens veje (gruppetænkning)
-
Livet som Brøndby fan worddok.doc
-
Lektie: Hvad er en gruppe? | I timen gennemgår vi de fire "par", dvs. primær/sekundærgruppe, formel/uformel, reference/medlem og ind- og udgrupper.
-
Ses i timen: The Bystander Effect | The Science of Empathy
-
Ses i timen: Social Conformity - Brain Games
-
1'ere: Milgram - lydighedens dilemma 1.pdf. Læs om "Offeret bringes nærmere"
-
Ses i timen: Milgram Experiment - Big History NL, threshold 6
-
Læses i timen: Lydighedens dilemma | Psykologiens veje
-
Læs det første afsnit i kapitlet om roller: Roller
-
Læs det første afsnit i Roller | Psykologiens veje (ned til "Tilskrevne, opnåede og skabte roller")
-
Psychology of Evil noter.doc
-
Link til undervisningsevaluering: 20241118:cbht2v-psyk-bcde:Psykologi:SMME:Ba8B97Kp
-
Lektie: husk jeres konformitetseksperiment.
-
Læses i timen Moralsk frakobling | Psykologiens veje
-
I kan downloade til egen brug: Kritisk tænkning og metoder i psykologi (1).pptx
-
Lektie: Alle skal læse 33. Psykologiske feltundersøgelser | Psykologiens veje. I skal lægge særligt mærke til begreberne "kvalitative" og "kvantitative" undersøgelser. Det er et krav til eksamen, at man skal kunne definere, hvilken type undersøgelse,
-
OBS: Forskellige lektier. Læg mærke til, at vi til i dag læser nogle forskellige lektier afhængigt af jeres fornavn. F.eks. skal elever, hvis fornavn starter med A, B, C, D eller E læse om observationer osv.
-
Laves i timen:
-
Læs inden timen Moralsk frakobling | Psykolog
-
C'ere: Læs om empati og aggression som del af udviklingspsykologien: Prosocial adfærd | Psykologiens veje og Aggression og raseri | Psykologiens veje
-
I kan downloade til egen brug: Antisocial personlighedsforstyrrelse oplæg.pptx
-
Guess the Psychopath!
-
Eksamenstræning i ondskabsforløb.
-
Det skal du vide om ondskab.doc
-
Lærke tippede mig om dette super spændende afsnit af "Mørkeland". Det er ikke lektie, da podcasten er lang - men synes I emnet er spændende er det oplagt at lytte til den som optakt til Malthes oplæg i dag: Særafsnit: En snak om forbrydelsens sind -
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamenstræning i ondskabsforløb
|
19-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvorfor gør jeg, som jeg gør?
Forløbet "Hvorfor gør jeg, som jeg gør?"
Forløbet tager udgangspunkt i kognitionspsykologien og undersøger forholdet mellem tanker, følelser og adfærd.
Vi starter med at undersøge hjernens neurologiske opbygning (det autonome, det limbiske, det præfrontale niveau).
Vi har særligt fokus på, hvordan vi opfatter virkeligheden, hvordan vi fortolker vores erfaringer og hvordan og hvorfor vi inddeler verden i sociale kategorier og identiteter. Derfor spiller begreber som perception, opmærksomhed, kognitive skemaer (herunder assimilation og akkomodation), kognitive bias, stereotyper og fordomme en central rolle, når vi i forløbet kigger nærmere på racisme som fænomen. Dette suppleres yderligere af socialpsykologiske undersøgelser såsom Clarks dukkeforsøg, der giver os et greb til at forstå internaliseret racisme, og kulturpsykologiske begreber som majoritets- og minoritetskultur, to-kulturel livsform og symbolsk etnicitet.
Kognitions-, social- og kulturpsykologiske teorier bruges i et samlet begrebsapparat til at analysere de psykologiske problemstillinger i dokumentaren "Jihad - de andres historie".
Slutteligt afleveres en lydfil af en caseanalyse som del af en individuel, formative feedbackproces, der løber gennem hele året.
Forløbet dækker følgende faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra
forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Forløbet dækker følgende kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Kognition og læring
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Supplerende stof:
- Kulturpsykologi
- Neuropsykologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Unges udfordringer i dag
Forløbet "Unges udfordringer i dag".
Forløbet fokuserer på de udfordringer, som det senmoderne samfund stiller særligt de unge overfor. Det gælder både i forhold til den generelle identitetsdannelse, men også mere specifikke psykologiske problemstillinger, såsom høje krav i præstations- og konkurrencesamfundet, vores forbrug af skærme samt hvordan man kan håndtere stress.
Det brede spektrum af psykologiske problemstillinger betyder, at forløbet spiller godt sammen med elevernes viden fra samfundsfag C/B og biotek A (for de elever, der har denne studieretning).
Teoretisk er Giddens teori om det senmoderne i sammenhæng med Ziehes tanker om den kulturelle frisættelses præmisser for individets identitetsdannelse fundamentet for forløbet. Dertil suppleres med begreber som socialkarakter, samt Høgh-Olesens begreber "den forsigtige" og "den risikovillige type".
Undervejs kommer vi også forbi påvirkning af vores hukommelse og empati i forbindelse med skærmforbrug, biologiske og kulturelle teorier om køn i forbindelse med stressede piger i gymnasiet, motivationsteori generelt, samt stress- og copingsstrategier i forbindelse med præstationskrav.
Forløbet afsluttes med aflevering af en lydfil, hvor eleverne analyserer en case, og denne aflevering indgår som sidste led i den individuelle, formative feedback på tværs af alle fire forløb.
Forløbet dækker følgende faglige mål:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- Demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Forløbet dækker følgende kernestof:
Personlighedspsykologi:
– Identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Socialpsykologi:
– Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Kognitionspsykologi:
- Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Supplerende stof:
- Sociologi
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lyttes til i timen: Det senmoderne samfund
-
Laves i timen: Casen "De perfekte piger".
-
Læses i timen: Kapital og habitus | Psykologiens veje
-
Se forsøget: The Marshmallow Test | Igniter Media | Church Video
-
Lektie: Genlyt evt. til de 3 "podcast"
-
Casen "De perfekte piger".
-
1'ere læser: Den forsigtige og den risikovillige type og Menneskets dobbelthed (OSN).
-
Læs eller genlæs: Ziehe fra Psyk Motiver af Søgaard (2) (3).pdf Du skal starte læsning fra afsnittet nederst s. 2 "Thomas Ziehes detraditionalisering og kulturel frisættelse"
-
Test dig selv: Er du narcissist?
-
Lektie: Hvis ikke du læste om det i går, skal du læse Tre socialkarakterer
-
Ses i timen: Historien bag Historien De perfekte piger
-
Skriv et brev til en rigtig eller imaginær lillesøster.
-
Læses i tmien: Akut og kronisk stress | Psykologiens veje
-
Læses i timen: Coping |
-
Lektie: Se dokumentaren Historien bag Historien De perfekte piger (45 min). I havde timen sidst til at se den, så det er forventet, at den er set.
-
Lektie: Læs siden om Rasmus Willig: Skærpet individuel konkurrence | Overvej, hvilke pointer eller begreber, der kan passe til at beskrive dét, du har set i dokumentaren.
-
I kan downloade til egen brug: Køn natur eller kultur 2025.pptx
-
Lektie: Læs om Kønnet som biologi og Kønnet som kultur (læs kun afsnittet "Postmoderne psykologi" i linket til kønnet som kultur).
-
Eksamenstræning Unges udfordringer i dag.docx
-
OBS: Vi skal i dag lave årets sidste eksamenstræning i det nuværende forløb "Unges udfordringer i dag". Planen er at "efterligne" eksamen, dvs. I får udleveret casematerialet i timen (en case + en undersøgelse). Herefter har I 48 min (ved ekstra tid:
-
Lektier: Læg mærke til, at lektien er opdelt.
-
SKAL læses/lyttes til:
-
Lektie: Du skal inden timen have noteret, hvor lang tid du bruger på digitale, sociale netværk i løbet af 24 timer (f.eks. fra søndag morgen morgen til mandag morgen). Det kan oplagt være insta, snap, tiktok - men også discord eller computerspil med
-
Interviewguide i grupper á 3. I skiftes til at interviewe hinanden om følgende:
-
Motivation | Psykologiens veje
-
Det skal du vide om unges udfordringer i dag 2025.doc
-
Det skal du vide om unges udfordringer i dag 2025 Saras noter.doc
-
Repetition af forløb:
-
Lektie: Hvis du ikke var til psykologi i tirsdags, skal du forberede 5 spørgsmål til forløbet "Unges udfordringer i dag". Spørgsmålene skal spørge ind til begreber/vigtig viden fra forløbet, og skal kunne bruges i en kahoot. I får 10-15 til at færdig
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Unges udfordringer i dag
|
22-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502454710",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502454710",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502454710"
}