Holdet cb24ht2v-psyk-bcde - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Sara Malou Meyer
Hold cb24ht2v-psyk-bcde (cbht2v-psyk-bcde)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Omsorgssvigt og mønsterbrydere
Titel 2 Ondskab
Titel 3 Hvorfor gør jeg, som jeg gør?
Titel 4 Unges udfordringer i dag

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Omsorgssvigt og mønsterbrydere

Forløbet "Omsorgssvigt og mønsterbrydere"

Forløbet tematiserer sund og usund psykisk udvikling, omsorgssvigt og resiliens som psykologiske problemstillinger.

Der arbejdes især ud fra en udviklingspsykologisk indgangsvinkel, og der arbejdes med centrale udviklingspsykologiske teoretikere, herunder Erikson, Bowlby, Ainsworth og Stern. Der lægges herudover særligt fokus på begrebet omsorgssvigt, dets typer og konsekvenser samt teori om resiliens.

Som afslutning på forløbet arbejdes der med analyse af dokumentaren "Er du mors lille dreng" (samt uddrag fra "Er du mors lille dreng - 10 år / 20 år senere"), som præsenteres via  video/lydpræsentationer. Disse indgår i en individuel, formativ feedbackproces, der udfoldes gennem hele året.

Forløbet dækker følgende faglige mål:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra
forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den
anvendte viden på et fagligt grundlag
– Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Forløbet dækker følgende kernestof:
- Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- Tilknytning, sårbarhed og resiliens
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Er du mors lille dreng 03-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ondskab

Forløbet "Ondskab".

Forløbet undersøger, hvorvidt ondskab er noget særligt ved det enkelte individ, eller om alle kan udføre onde handlinger, hvis de "rigtige" omstændigheder er til stede. Udgangspunktet for forløbet af Svendsens ondskabsbegreber, hvorefter der særligt er fokus på socialpsykologiske forklaringsmodeller, herunder basale gruppepsykologiske begreber, de klassiske socialpsykologiske eksperimenter (Milgram, Ash, Zimbardo) og moralsk frakobling.  

I forbindelse med eksperimenterne tilegnes også et basalt kendskab til psykologifagets metoder, herunder forskellen på kvalitative og kvantitative undersøgelser.

Forløbet er afsluttet ved kort at inddrage et individualpsykologisk og klinisk perspektiv på ondskab gennem oplæg om den anti-sociale personlighedsforstyrrelse samt teori om aggression og prosocial adfærd (empati) som del af småbarnets udvikling.

Forløbet afsluttes med en caseanalyse, der afleveres som lydfil og som indgår i en individuel, formativ feedbackproces gennem hele året.

Følgende faglige mål dækkes:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Det primære kernestof, der dækkes er:
Socialpsykologi
– Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– Stereotyper, fordomme og diskrimination
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenstræning i ondskabsforløb 19-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvorfor gør jeg, som jeg gør?

Forløbet "Hvorfor gør jeg, som jeg gør?"

Forløbet tager udgangspunkt i kognitionspsykologien og undersøger forholdet mellem tanker, følelser og adfærd.

Vi starter med at undersøge hjernens neurologiske opbygning (det autonome, det limbiske, det præfrontale niveau).

Vi har særligt fokus på, hvordan vi opfatter virkeligheden, hvordan vi fortolker vores erfaringer og hvordan og hvorfor vi inddeler verden i sociale kategorier og identiteter. Derfor spiller begreber som perception, opmærksomhed, kognitive skemaer (herunder assimilation og akkomodation), kognitive bias, stereotyper og fordomme en central rolle, når vi i forløbet kigger nærmere på racisme som fænomen. Dette suppleres yderligere af socialpsykologiske undersøgelser såsom Clarks dukkeforsøg, der giver os et greb til at forstå internaliseret racisme, og kulturpsykologiske begreber som majoritets- og minoritetskultur, to-kulturel livsform og symbolsk etnicitet.

Kognitions-, social- og kulturpsykologiske teorier bruges i et samlet begrebsapparat til at analysere de psykologiske problemstillinger i dokumentaren "Jihad - de andres historie".

Slutteligt afleveres en lydfil af en caseanalyse som del af en individuel, formative feedbackproces, der løber gennem hele året.

Forløbet dækker følgende faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra
forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Forløbet dækker følgende kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Kognition og læring
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Supplerende stof:
- Kulturpsykologi
- Neuropsykologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Unges udfordringer i dag

Forløbet "Unges udfordringer i dag".

Forløbet fokuserer på de udfordringer, som det senmoderne samfund stiller særligt de unge overfor. Det gælder både i forhold til den generelle identitetsdannelse, men også mere specifikke psykologiske problemstillinger, såsom høje krav i præstations- og konkurrencesamfundet, vores forbrug af skærme samt hvordan man kan håndtere stress.

Det brede spektrum af psykologiske problemstillinger betyder, at forløbet spiller godt sammen med elevernes viden fra samfundsfag C/B og biotek A (for de elever, der har denne studieretning).

Teoretisk er Giddens teori om det senmoderne i sammenhæng med Ziehes tanker om den kulturelle frisættelses præmisser for individets identitetsdannelse fundamentet for forløbet. Dertil suppleres med begreber som socialkarakter,  samt Høgh-Olesens begreber "den forsigtige" og "den risikovillige type".

Undervejs kommer vi også forbi påvirkning af vores hukommelse og empati i forbindelse med skærmforbrug, biologiske og kulturelle teorier om køn i forbindelse med stressede piger i gymnasiet, motivationsteori generelt, samt stress- og copingsstrategier i forbindelse med præstationskrav.

Forløbet afsluttes med aflevering af en lydfil, hvor eleverne analyserer en case, og denne aflevering indgår som sidste led i den individuelle, formative feedback på tværs af alle fire forløb.

Forløbet dækker følgende faglige mål:
- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- Demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Forløbet dækker følgende kernestof:
Personlighedspsykologi:
– Identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Socialpsykologi:
– Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Kognitionspsykologi:
- Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Supplerende stof:
- Sociologi
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Unges udfordringer i dag 22-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer