Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Nicklas Banke
|
Hold
|
cb24ht2v-idrætc (cbht2v-idrætc)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb #1: Basket + sundhed
6 praktiske moduler à 90 minutter og 1 teoretisk modul à 90 minutter.
Færdighedsområde: Boldspil
BESKRIVELSE AF FORLØB
Gennem lærerstyret undervisning tilegner eleverne sig basale færdigheder inden for 3x3-basketball.
Der er fokus på både individuelle færdigheder og teamsamarbejde. Desuden undervises eleverne i spillets regler.
Forløbet kobles teoretisk til temaet "Sundhed".
Undervejs foretages desuden en fysisk test (indirekte konditionstest: yo-yo intervalrestitutionstest).
MÅL FOR DEN PRAKTISKE DEL
Individuelle færdigheder:
- Drible-teknikker: højre hånd, venstre hånd, crossover-driblinger.
- Basale afleveringsformer: to-hånds brystaflevering, push-aflevering
- Lay-ups: fra højre side, fra venstre side, reverse lay-up
- Hop-skud: basalt hopskud, fra one-two-stop, fra jump-stop
- Triple threat position
Team-samarbejde:
- Angrebsmønster: off-ball screening
- Angrebsmønster: pick and roll
- Forsvar: mandsopdækning med forskydning ift. afstand fra bold
FOKUS I DEN TEORETISKE DEL
- Sundhedsopfattelser
- Livsstilsfaktorer, der påvirker kroppens sundhed
- Myndighedsanbefalinger ift. sundhed
- Måling af sundhed
- Den 'smukke' krop
TEORISTOF
- Evald Bundgaard Iversen, Signe Højbjerre Larsen & Jacob Have Nielsen: Din idræt C, Systime, 2019. 11 normalsider.
--- kapitel 7.2: Praksisfortællinger.
--- kapitel 7.4: Sundhedsopfattelser og livsstil.
--- kapitel 7.5: De fysiologiske perspektiver på den sunde krop.
--- kapitel 7.6: Hvordan kan den sunde krop måles i praksis?
--- kapitel 7.7: Den 'smukke' krop.
SUPPLERENDE STOF
- Beijing Falcons Basketball: Off ball screens in basketball (episode 9 training drills). YouTube, 9. april 2020. URL: https://www.youtube.com/watch?v=B0182oQgOE8
- Olympics: Women's 3x3 Basketball Final | Tokyo Replays. YouTube, 16. september 2021. URL: https://www.youtube.com/watch?v=K9iBHgzXpgY
- Sikana English: Setting and Using a Screen | Basketball. YouTube, 19. juni 2017. URL: https://www.youtube.com/watch?v=CTnSABsyzIE
- thegamer redd: Larry Bird teaches how to play pick and roll. YouTube, 17. september 2016. URL: https://www.youtube.com/watch?v=z_Qi8NSpkpw
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb #2: Opvarmningsprogram
4 praktiske moduler à 90 minutter.
BESKRIVELSE AF FORLØB
Eleverne lærer om principper for effektiv opvarmning og udarbejder egne funktionelle opvarmningsprogrammer.
MÅL FOR DEN PRAKTISKE DEL
- Planlægge og gennemføre funktionelle opvarmningsaktiviteter målrettet forskelligartede idrætsaktiviteter.
- Anvende musik på en relevant måde ifm. opvarmning
FOKUS I DEN TEORETISKE DEL
- Formel opvarmning og funktionel opvarmning
- Fysiologiske effekter af opvarmning
- Basal idrætsfaglig musikforståelse (rytme, tempo, formål med musikken, etc.)
TEORISTOF
- Evald Bundgaard Iversen, Signe Højbjerre Larsen & Jacob Have Nielsen: Din idræt C, Systime, 2019. 11 normalsider.
--- kapitel 3: Når kroppen skal i gang (alle underkapitler)
AFLEVERINGER
Eleverne afleverer til slut en beskrivelse af et opvarmningsprogram, som de selv har udarbejdet i grupper (med faglige refleksioner), samt en videooptagelse af at de gennemfører programmet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Funktionelt opvarmningsprogram
|
17-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb #3: Crossfit + anatomi og træning
5 praktiske moduler à 90 minutter og 1 teoretisk modul à 90 minutter.
Færdighedsområde: Klassiske og nye idrætter
BESKRIVELSE AF FORLØB
Eleverne lærer et bredt repertoire af styrketræningsøvelser, som kombineres og afprøves ifm. forskellige workout-former, der er typiske for crossfit. Der er fokus på korrekt teknik i øvelserne, understøttet af teoriundervisning i bevægeapparatets anatomi (kroppens vigtigste muskler og led) samt undervisning i musklers arbejde i bred forstand. Eleverne bliver i stand til at udføre bevægelsesanalyser af simple bevægelser.
MÅL FOR DEN PRAKTISKE DEL
- Udføre styrketræningsøvelser med korrekt teknik.
- Arbejde med høj intensitet.
- Gennemføre forskellige typer crossfit-WOD (workout of the day).
FOKUS I DEN TEORETISKE DEL
- Skelettet
- Kroppens vigtigste muskler og led
- Musklers arbejde (koncentrisk, excentrisk, statisk/isometrisk)
- Træningsplanlægning (herunder målsætning, superkompensation)
TEORISTOF
- Troels Wolf & Jørn Hansen: B - for bedre idræt. Systime, 2020. 5 normalsider.
--- Kapitel 3.1: Bevægeapparatets anatomi.
--- Kapitel 3.5: Bevægelsesanalyser.
- Evald Bundgaard Iversen, Signe Højbjerre Larsen & Jacob Have Nielsen: Din idræt C, Systime, 2019. 8 normalsider.
--- kapitel 8.4: Træningsplanlægning.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
3.1 Bevægeapparatets anatomi | B - for bedre idræt
-
3.5 Bevægelsesanalyser | B - for bedre idræt
-
B.FYS.01 Anatomi, intro - SLIDES.pptx
-
Kære valghold,Hallen er optaget i dag og i morgen, så vi mødes på skolen i stedet og lærer noget idrætsteori.
-
Læs kapitel 3: "Når kroppen skal i gang" i Din idræt C (alle underkapitler (11 normalsider i alt).
-
Kære valghold,Hallen er optaget mandag og tirsdag, så vi mødes på skolen i stedet og lærer noget idrætsteori.
-
B1.3.1 Crossfit 1 - OVERSIGT.pdf
-
Borg-skalaen.pdf
-
Gruppe 1 + 2: I får 20 minutter til at forberede jer, og så skal I optage jeres funktionelle opvarmningsprogrammer. Vær klar til det!
-
Disse to grupper optager deres opvarmningsprogram i dag.1) Badminton: Nicklas, Magnus, Tony, Bjørn2) Volley: Emilia, Malou, Laura, Sofie, KatrineVi andre laver crossfit.
-
Disse tre grupper optager opvarmningsprogram i dag:3) Volley: Rasmus, Sebastian, Marius, Elias4) Volley: Simon, Rafael, Alexander, Jakob S, Mikkel5) Janus, Jakob K, Lucas, OliverVi andre laver crossfit.
-
Øvelsesbank | Idrætsportalen
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Crossfit-video
|
19-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb #4: Hip-hop + kropslig læring
FORLØB #4: HIP-HOP + KROPSLIG LÆRING
6 praktiske moduler à 90 minutter.
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
BESKRIVELSE AF FORLØB
Eleverne undervises i en række basale moves indenfor hip-hop dans. De lærer simple serier i starten af forløbet og udvider undervejs deres repertoire af moves, så de til sidst kan fremvise en 2-minutters hip-hop-performance i grupper.
Desuden gennemføres undervejs i forløbet en fysisk test.
MÅL FOR DEN PRAKTISKE DEL
- Grundlæggende hip-hop moves (top-rocks, footwork, freeze, locking).
- God kropsbevidsthed og bevægelseskvalitet.
- Bevæge sig i takt til musikkens rytme og tempo.
- Udføre og selv sammensætte små koreografier.
FOKUS I DEN TEORETISKE DEL
- Lukkede og åbne færdigheder
- Formelle, funktionelle og kompetitive færdigheder
- Færdighedsniveau
- Motoriske læringsprocesser
TEORISTOF
- Evald Bundgaard Iversen, Signe Højbjerre Larsen & Jacob Have Nielsen: Din idræt C, Systime, 2019. 5 normalsider.
--- kapitel 5.5: Forskellige typer af færdigheder
--- kapitel 5.6: Hvad sker der, når vi lærer en ny kropslig færdighed?
--- kapitel 5.9: Indlæring af kropslige færdigheder i Hiphop
SUPPLERENDE STOF
- THEAMARIST - Breakdance Tutorial: Toprock Tutorial | 23 Amazing Toprock. YouTube, 9. December 2022. URL: https://www.youtube.com/watch?v=qCB2PuyuIVc
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hip-hop dansevideoer
|
26-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb #5: Volleyball + energiomsætning
FORLØB #5: VOLLEYBALL + ENERGIOMSÆTNING
5 praktiske moduler à 90 minutter og 2 teoretisk moduler à 90 minutter.
Færdighedsområde: Boldspil
BESKRIVELSE AF FORLØB
Gennem lærerstyret undervisning tilegner eleverne sig basale færdigheder inden for volleyball. Der er fokus på både individuelle færdigheder og teamsamarbejde. Desuden undervises eleverne i spillets regler. Eleverne tilegner sig volleyball-færdighederne i en progression fra Dansk Volleyball Forbunds Kidsvolley- og Teenvolley-niveauer til det færdige spil.
Teoretisk kobles arbejdet til arbejdsfysiologi med fokus på aerob og anaerob energiomsætning.
MÅL FOR DEN PRAKTISKE DEL
Individuelle færdigheder:
- Fingerslagskast, baggerslagskast, smashkast, gribe-kaste-hævning
- Fingerslag, baggerslag, smash
- Underhåndsserv, overhåndsserv
- Blokade
Team-samarbejde:
- Positioner og ansvarsområder på banen
- Hæversystem
FOKUS I DEN TEORETISKE DEL
- Lunger, hjerte, kredsløb
- Maksimal iltoptagelse, kondital
- Træningsintensitet
- Anaerobe processer (KP-spaltning + glykolyse)
- Træningsprincipper for aerob og anaerob træning
- Arbejdskravsanalyse
TEORISTOF
- Evald Bundgaard Iversen, Signe Højbjerre Larsen & Jacob Have Nielsen: Din idræt C, Systime, 2019. 21 normalsider.
--- kapitel 4.4: Din energi
--- kapitel 4.7: Arbejdskravsanalyse
--- kapitel 4.8: Grundtræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb #6: Træningsprogram
3 praktiske moduler à 90 minutter, herudover hjemmetræning som lektie.
BESKRIVELSE AF FORLØB
Eleverne bruger den teoretiske viden, de har fået gennem de tidligere forløb til at gennemføre og evaluere et træningsprojekt, som de selv definerer. Der udføres start- og sluttest, og eleverne afleverer en rapport over projektet.
MÅL FOR DEN PRAKTISKE DEL
- At gennemføre et selv-defineret træningsprogram
FOKUS I DEN TEORETISKE DEL
- At kunne inddrage relevant teori til at foretage en faglig evaluering af træningsprogrammet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb #7: Les Lanciers + Lanciers-historie
5 praktiske moduler à 90 minutter.
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
BESKRIVELSE AF FORLØB
Eleverne instrueres i de fem klassiske lanciers-ture. Desuden lærer eleverne om lanciers' idrætshistorie i Danmark, som et eksempel på dansk idrætskultur.
MÅL FOR DEN PRAKTISKE DEL
- Fodarbejde (chassé)
- Greb
- Følge musikkens tempo og rytme
- Høj bevægelseskvalitet
FOKUS I DEN TEORETISKE DEL
- Lanciers' historie i dansk idræts- og gymnasiekultur
TEORISTOF
- Niels Ebdrup: Derfor danser vi Lanciers. Publiceret på Videnskab.dk, 22. juni 2012. URL: www.videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-danser-vi-lanciers. 3 normalsider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb #8: Badminton + danskernes idrætsvaner
6 praktiske moduler à 90 minutter og 1 teoretisk modul à 90 minutter.
Færdighedsområde: Klassiske og nye idrætter
BESKRIVELSE AF FORLØB
Eleverne lærer basale færdigheder og de basale slag i badminton. Derudover undervises de i badmintonspillets regler og basal taktik. Der spilles både single og double, og både kønsintegreret og -differentieret.
Teoretisk arbejder eleverne med danskernes idrætsvaner (med fokus på unge) og med idrættens rolle ifm. folkesundhed.
Mod slutningen af forløbet arbejder eleverne med eksempler på eksamensdrejebøger (i badminton) for at blive bedre bekendt med den praktiske eksamen.
MÅL FOR DEN PRAKTISKE DEL
- Basale slag (fokus på greb, benarbejde, slagteknik): clear, drop, netdrop, løb, smash.
- Kort baghåndsserv
- Lang forhåndsserv
- Badmintonregler: Pointtælling, servefelter, banens størrelse.
- Simpel taktik: Double-positioner (for-bag eller side-om-side), placering af slag ift. modstanders position.
FOKUS I DEN TEORETISKE DEL
- Statistik for danskernes idrætsvaner: foretrukne idrætter fordelt på aldersgrupper og køn.
- Historisk udvikling inden for danskernes idrætsvaner.
TEORISTOF
- Evald Bundgaard Iversen, Signe Højbjerre Larsen & Jacob Have Nielsen: Din idræt C, Systime, 2019. 7 normalsider.
--- kapitel 2.4: Aktiviteters omfang og organisering
--- kapitel 2.5: Organiseringsformerne bag aktiviteterne
--- kapitel 2.6: Unges valg af sport og motion
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502454757",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502454757",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502454757"
}