Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Marten Theodoor Tiemensma
|
Hold
|
cb24ht2v-des/ark (cbht2v-des/ark)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
01 a Hvad er problemet? fase 1
Set med de designbriller, som du i dag har på:
hvad er et problem, som du kan få øje på som en designer burde gøre noget ved, i din nuværende situation?
Mere konkret:
Hvad er slemt?
er det:
dit pennalhus, din telefon, kuglepen, stolen, bordet, kombinationen af de to, placering af stolen / bordet i forhold til lokalet, i forhold til tavlen, projektionsskærmen, vinduer, placering af lokalet?
Er det fordi det er grimt, upraktisk, irriterende, for tung?
Lav en præsentation, som synliggør og forklarer hvad du synes er så slemt ved det, du har valgt.
brug få ord
vis flere negative ting (fx den er tung OG grim OG svært at forstå OG.....
vis IKKE i din præsentation, hvordan du kan LØSE problemet, heller ikke indirekte.
gør din præsentation underholdende, så tilskuere gider at se den, uden at du gør dig selv til grin.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
uge 33 hvad er problemet 1
|
13-08-2024
|
uge 36 hvad er problemet 3
|
03-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – undersøge et designproblem ud fra forskellige parametre og ved hjælp af for-skellige metoder, som nævnt i kernestoffet
-ntroduktion af designproces:
Designproces
– identificere et designproblem samt formulere, planlægge og gennemføre et overskueligt designprojekt, som baseres på et hovedgreb
– undersøge et designproblem ud fra forskellige parametre og ved hjælp af for-skellige metoder, som nævnt i kernestoffet
– foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
– præsentere et designprojekt
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
01 b hvad er problemet del 2
research, find krav til løsninger:
B2. find krav der skal stilles til produktet
a. dine personlige
b. spørg andre vha en spørgeliste (HUSK samfundsfag: så vi spørger får vi svar) c. find ”officielle” krav på nettet (google fx: arbejdsmiljø + skolen)
Der kan være fx følgende tre typer krav, som kan stilles:
det skal være smuk (æstetiske krav)
det skal virke (funktionelle krav)
det skal have den rigtige “udstråling” (kommunikative krav) Dine krav og din problempræsentation skal hænge sammen!
Lærermateriale: opgavebeskrivelse om problemsynliggørelse, finde af eksisterende løsninger, udvikling af en egen løsning
Selvfundet materiale:
Relevant simpel info om det valgte problem
- produktdesign; herunder industrielt design
eller:
- design af fysiske omgivelser; herunder arkitektur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
Titel
3
|
02 websites
Briefing til INDIVDUEL opgave
en af følgende (type) firmaer ønsker en (ny) hjemmeside som overholder følgende:
1. den skal se ud som nutidens eller fremtidens hjemmesiden
2. den skal være i overensstemmelse med firmaets identitet (dvs. I vælger en af de gennemgåede hjemmesidestiler på grund af det, firmaet står for)
3. den indeholder billeder / fotos, som I selv har taget (her må I gerne arbejde sammen)
I vælger en af følgende:
a. en hjemmeside til en luksusvare (fx tøj, kunsthåndværk) butik
b. en hjemmeside til en alternativ musikgruppe
c. en hjemmeside til en dansktop / popgruppe
d. en hjemmeside til et bestemt bilmærke
e. en hjemmeside til en bestemt (fantasi)film
f. en hjemmeside til en computerspil
Teoretisk inddrages følgende:
Undersøgelse af stilarter efter Engholm
Undersøgelse af fotografi efter Birkvig og Pedersen
Undersøgelse af typografi efter Birkvig og Pedersen
Undersøgelse af komposition efter Birkvig og Pedersen & Engholm
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
uge 43vgrafisk design historie & stil
|
22-10-2024
|
uge 44 + typografi
|
29-10-2024
|
uge 45 + typografi + foto
|
05-11-2024
|
uge 46 foto eksperimenter
|
12-11-2024
|
uge 48 hjemmesider så langt v er kommet
|
26-11-2024
|
uge 50 hjemmesider bliver bedømt
|
14-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
03 arkitektur projekt
Briefing 25
-
I Hillerød skal bygges forskellige typer mini-huse
1. (mini)hus i byen
2. et sommer/ fritidshus
Det kan være i form af rækkehuse eller fritstående huse.
tænk på følgende interessenter:
1. skal opleves som vores tids bolig
2. fremtidig bruger
2. fornyelse-krævende arkitekturkritiker
3. ambitiøs kommune / husejer
4. og glem ikke jeres egne krav
stikord til perspektiveringsarbejde:
1. 2. Form/Æstetik: Fx. hvordan sanses bygningen?
Betydning: Fx. Hvilket udtryk har bygningen? Hvordan opleves den af de
besøgende?
3. Funktion: Fx. Hvordan bliver boligen brugt? Hvordan kan vi sørge at boligen er så
fleksibel som muligt?
4. 5. 6. Materiale: Hvad er den lavet af? Hvordan bliver den bygget? Hvilke farve har den?
Historie: Hvordan kan ses, at huset peger mod fremtiden, og ikke tilbage i tiden
Samfund: det må være klart hvordan samfundsmæssige problemer bliver løst i
boligen
7. Teknik / teknologi: hvordan kan ses at teknik eller teknologi har udviklet sig og vil
udvikle sig i de kommende 15 år?
8. Research af brugerne / formålet med huset: hvordan er din første research
inddraget.
husk sammenhæng parametre.
i efterfølgende: først uge derefter timetal i ugen, tema, og det der forventes af være færdigt.
plan 51 2 introduktion: grupperne laver en præsentation om udvalgte tekster
2 2 Indledende teori om skitser
gruppe indeling
ALLE laver skitser, som diskuteres i
grupperne
03 4 skitser, opstalt
variationer
1. eksperimenter med mindst tre
principper ud fra aftalte ydre rammer
ALLE laver skitser på papir samt
arbejdsmodeller i 3d
04 2 1. Undersøgelse mål
/ målfaste tegninger
2. perspektivering til andre boliger:
æstetik / udseende
3. perspektivering til funktioner i andre
boliger
4. bolig arkitektur historie
5 2 Skitsering detaljering
eller modelbygning
alle vælger en del af bygningen, som
detaljeres
6 2 præsentation forberedes aflevering
gruppe powerpoint om emne skitser mm skitser / noter / fotoer osv der viser anvendelse af teori
Målfaste tegninger med kommentar teoretiske overvejelser slutpræsentation med noter
litteratur:
Bek, Jesper. 2017. Design og arkitektur : grundbog til c-niveau. 1. udgave. Kbh.: Lindhardt & Ringhof. side 153-167
Ching, Francis D. K. 1996. Architecture, form, space & order. 2nd ed. New York: Van Nostrand Reinhold. (s. xii, xiii, 19,55, 81, 158, 159, 172, 173,
Architectonics, gypsy trailhouse https://www.archi-tectonics.com/work/gypsy-trail-house
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
uge 03 arkitektur 1
|
13-01-2025
|
uge 04 arkitektur 2
|
21-01-2025
|
uge 04 arkitektur projekt bedømmes
|
28-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
04 møbelprojekt
ENTEN
Til HTX Hillerød parkeringsplads (parkering bliver under parken) eller et andet (semi-)offentligt sted i jeres nærhed ønskes indretning af fælles park / plads, have.
ELLER
Falco A/S ønsker udviklingen et nyt byrumsinventar gruppe heriblandt (mindst: antal gruppemedlemmer) cykelstativer, overdækninger, bænke, affaldskurve, pullerter, plantekummer
I begge tilfælde må møblerne formgivet således, at de på den ene side kan bruges, på den anden side har kunstværkkvaliteter.
Begge ønsker at udviklingen inspireres af udvalgte by-inventar kunst-projekter som SuperKilen (København) (se her) Jeppe Heins by-inventar ved den Blå Planet (se her) og lignende.
Undersøg også van Uffelen, street furniture som ligger på lectio.
Og Kunst i Byudvikling Se her.
Som del af projektet
- Anvendes udvikling af stolen vha skitsering i fysiske modeller
- Anvendes skitsering (skema, løse form skitser, situationsskitser mm) på papir
o Om form / æstetik, herunder variation på grundlag af den samme eller flere forskellige hovedgreb
o Om funktion (møblet
o Om kommunikation
o Om konstruktion
o Om teknologiske aspekter herunder miljøhensyn
- Der gøres klart hvordan skitserne og modeller har bidraget i udviklingen af møbelprojektet. At bidrage kan også være negativt (”På grund af skitser gør vi ikke”).
- I forbindelse med udførelse af projektet undersøges lignende møbler, skabt af professionelle designere, helst også nogle, som kan afprøves
o Husk alle saglige oplysninger: hvem har designet hvad hvornår og hvorfor, og hvem producerer møblet
o Undersøgelse af funktion
o Undersøgelse af udseende (form / æstetik)
o Undersøgelse af kommunikation (funktionelt og æstetisk)
o Undersøgelse af konstruktion
o Undersøgelse af (andre) teknologiske aspekter
o Vurdering hvordan disse punkter har hjulpet jer videre i jeres proces.
- Undersøgelse af møbelhistorie i forbindelse med projektet
o Fra 1850 - nu
o Husk oplysninger: hvem, hvad, hvornår, hvorhenne
- Projektet samles i en præsentation med en master, som I selv har udviklet til lejligheden.
arbejdsplan:
først ugenummer, så mængde timer, derefter indhold, til sidst afleveringsforvendning
11 2 Undersøgelse,
Lav en rigt illustreret præsentation:
1. kilen + heins
2. kunst i byudvkling
3. ergonomi
4. konstruktion
11 2 Intro / Eksperiment / modeller / skitser
12 3 fra modeller til skitser Undersøgelse / udvikling hovedgreb (koncept)
Fotos, kopier mm i én fil
kommentar
13 2 Analyse teori historie Hvad er et møbel?
Materialer?
Funktioner?
Former?
Betydninger?
Gruppemedlemmer x 4
(1 gruppemedlem 4
2 medlemmer 8 osv)
1850 1900 1925 1950 1970 1990 2000 2010 2019
Husk spredning
Husk oplysninger Hvem, hvad, hvorfor, hvorhenne
13 3 Besøg designmuseet Danmark??
14 2 Udvikling pga uge 12, 13 Hele projektet indtil nu i en fil
14 2 detaljering Hele projektet indtil nu i en fil
15 2 Detaljering modelbygning Hele projektet indtil nu i en fil
15 2 Detaljering modelbygning Hele projektet indtil nu i en fil
17 2 Præsentation laves færdigt Hele projektet indtil nu i en fil
19 4 Færdiggørelse præsentationen af HELE projektet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
uge 11 første skitser
|
11-03-2025
|
uge 13 hele projekt + museum
|
27-03-2025
|
uge 13 hele projektet med modeller
|
08-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
05 eksamensforberedelse
Forberedelse mundtlig eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502455253",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502455253",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502455253"
}