Holdet cb24ht3vpls-afg - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Teknikfag A
Lærer(e) Charlotte Grauert
Hold cb24ht3vpls-afg (cbht3vpls-afg)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 01 TLC og spektrofotometri
Titel 2 02 Mæskning
Titel 3 03 Fødevarer
Titel 4 04 Kemisk produktion
Titel 5 05 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 01 TLC og spektrofotometri

Introduktion til faget.
Sikkerhed i laboratoriet repeteres.
Oplæg om ekstraktion, TLC, spektrofotometri og fortyndingsrækker.
Praktisk arbejde:
TLC på ekstrakter fra blade hentet i naturen
Spektrofotometriøvelse på CBB, herunder fremstilling af en fortyndingsrække.

Som udgangspunkt undervises ud fra bogen "Proces, levnedsmiddel og sundhed", af Lennart Degn Rasmussen fra Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 02 Mæskning

Mæskningsprojekt
Projekt med fokus på processtyring og udarbejdelse af fremgangsmåde og procesdiagram.
Eleverne har fået introduktion til brygningsprocessen og vi har arbejdet videre med mæskningsdelen.
Eleverne er blevet introduceret til programmet Draw.io for at kunne udarbejde procesdiagrammer.
Eleverne har selvstændigt skulle udarbejde en fremgangsmåde som hele holdet har fulgt. Formålet med selve den praktiske del er at undersøge om alle grupper kan få samme resultat ud af mæskningen.

Gennemgået stof:
Måling af sukker ved refraktometer
Måling af stivelse ved iod-iodkaliummetoden
Bestemt alkohol% med destillation og densitetsmåling med pyknometer.
Produkter er en grupperapport hvor hele holdets resultater skulle bearbejdes.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mæskningsrapport 25-09-2024
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 03 Fødevarer

Forløb baseret på fødevarer:
BootCamp hvor eleverne lærer om:
Sensoriske,reologiske , mikrobiologiske og kemiske analysemetoder på fødevarer.
De har både fået teoretisk undervisning og lavet analyser i laboratoriet og i proceskøkkenet og overfor smagsdommere.

Sensoriske analyser: JAR og Triangeltest
Reologiske analyser: Texture Analyser, Brookfield apparat, flydetest og Fordkop
Mikrobiologiske analyser: Kocks pladespredning
Kemiske analyser: Sukkeranalyse, fedtanalyse, salt og tørstofanalyse.

Eleverne har arbejdet med et selvstændigt mindre projekt hvor de har udarbejdet egen problemformulering og projekt. Her har de skulle anvende de metoder som de er blevet introduceret til samt fremstille en selvvalgt fødevare.

Projektet præsenteres i klassen med en poster, og der afleveres en rapport.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projektbeskrivelse fødevarer 25-10-2024
frivillig aflevering af rettet projektbeskrivelse 08-11-2024
Fødevareprojekt 20-11-2024
Omfang Estimeret: 96,00 moduler
Dækker over: 87 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 04 Kemisk produktion

Tema: Kemisk produktion
Gennemføre et fuldt projekt i projektgrupper.

Selvvalgte grupper vælger en syntese eller en ekstraktion ud fra lærernes oplæg og planlægger selv projektet ud fra givne krav. Produktet er en fuld teknikrapport og en afsluttende prøveeksamen, som gennemføres overfor de 2 lærere. Der gives en individuel karakter.

Teori:
Synteseteknik
Tidsplaner
flowdiagrammer
sikkerhedsovervejelser
Omkrystallisation


Valgtema 6:
Kemisk produktion:
̶ enhedsoperation
̶ procesdiagram
̶ udvalgt analyseteknik
̶ sikkerhed og miljø
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
projektbeskrivelse kemiske processer 24-11-2024
Rettet projektbeskrivelse 01-12-2024
Kemisk produktion - rapport 07-02-2025
Omfang Estimeret: 64,00 moduler
Dækker over: 67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 05 Eksamensprojekt

Med udgangspunkt i fem forskellige eksamensoplæg skal eleverne i grupper vælge et oplæg og et produkt de vil beskæftige sig med.
Der skal udarbejdes en projektbeskrivelse, der angiver hvilke tekniske problemstillinger eleverne vil arbejde med, samt hvordan de vil undersøge problemet.

Der afleveres et praktisk produkt, og en grupperapport, hvorefter der i juni måned er eksamen

Fra bekendtgørelsen:
Alle faglige mål skal være dækket

Rapportens omfang:
Ved en elev: 15-30 normalsider
Ved to elever: 20-45 normalsider
Ved tre elever: 25-60 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Første udkast til teknisk problemstilling 21-02-2025
Første udkast af projektbeskrivelse 28-02-2025
Rettet projektbeskrivelse eksamensprojekt 07-03-2025
Eksamensrapport 25-04-2025
Omfang Estimeret: 118,00 moduler
Dækker over: 119 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde