Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Teknikfag A
|
Lærer(e)
|
Charlotte Grauert
|
Hold
|
cb24ht3vpls-afg (cbht3vpls-afg)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
01 TLC og spektrofotometri
Introduktion til faget.
Sikkerhed i laboratoriet repeteres.
Oplæg om ekstraktion, TLC, spektrofotometri og fortyndingsrækker.
Praktisk arbejde:
TLC på ekstrakter fra blade hentet i naturen
Spektrofotometriøvelse på CBB, herunder fremstilling af en fortyndingsrække.
Som udgangspunkt undervises ud fra bogen "Proces, levnedsmiddel og sundhed", af Lennart Degn Rasmussen fra Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
02 Mæskning
Mæskningsprojekt
Projekt med fokus på processtyring og udarbejdelse af fremgangsmåde og procesdiagram.
Eleverne har fået introduktion til brygningsprocessen og vi har arbejdet videre med mæskningsdelen.
Eleverne er blevet introduceret til programmet Draw.io for at kunne udarbejde procesdiagrammer.
Eleverne har selvstændigt skulle udarbejde en fremgangsmåde som hele holdet har fulgt. Formålet med selve den praktiske del er at undersøge om alle grupper kan få samme resultat ud af mæskningen.
Gennemgået stof:
Måling af sukker ved refraktometer
Måling af stivelse ved iod-iodkaliummetoden
Bestemt alkohol% med destillation og densitetsmåling med pyknometer.
Produkter er en grupperapport hvor hele holdets resultater skulle bearbejdes.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mæskningsrapport
|
25-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
03 Fødevarer
Forløb baseret på fødevarer:
BootCamp hvor eleverne lærer om:
Sensoriske,reologiske , mikrobiologiske og kemiske analysemetoder på fødevarer.
De har både fået teoretisk undervisning og lavet analyser i laboratoriet og i proceskøkkenet og overfor smagsdommere.
Sensoriske analyser: JAR og Triangeltest
Reologiske analyser: Texture Analyser, Brookfield apparat, flydetest og Fordkop
Mikrobiologiske analyser: Kocks pladespredning
Kemiske analyser: Sukkeranalyse, fedtanalyse, salt og tørstofanalyse.
Eleverne har arbejdet med et selvstændigt mindre projekt hvor de har udarbejdet egen problemformulering og projekt. Her har de skulle anvende de metoder som de er blevet introduceret til samt fremstille en selvvalgt fødevare.
Projektet præsenteres i klassen med en poster, og der afleveres en rapport.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektbeskrivelse fødevarer
|
25-10-2024
|
frivillig aflevering af rettet projektbeskrivelse
|
08-11-2024
|
Fødevareprojekt
|
20-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
96,00 moduler
Dækker over:
87 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
04 Kemisk produktion
Tema: Kemisk produktion
Gennemføre et fuldt projekt i projektgrupper.
Selvvalgte grupper vælger en syntese eller en ekstraktion ud fra lærernes oplæg og planlægger selv projektet ud fra givne krav. Produktet er en fuld teknikrapport og en afsluttende prøveeksamen, som gennemføres overfor de 2 lærere. Der gives en individuel karakter.
Teori:
Synteseteknik
Tidsplaner
flowdiagrammer
sikkerhedsovervejelser
Omkrystallisation
Valgtema 6:
Kemisk produktion:
̶ enhedsoperation
̶ procesdiagram
̶ udvalgt analyseteknik
̶ sikkerhed og miljø
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
projektbeskrivelse kemiske processer
|
24-11-2024
|
Rettet projektbeskrivelse
|
01-12-2024
|
Kemisk produktion - rapport
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
64,00 moduler
Dækker over:
67 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
05 Eksamensprojekt
Med udgangspunkt i fem forskellige eksamensoplæg skal eleverne i grupper vælge et oplæg og et produkt de vil beskæftige sig med.
Der skal udarbejdes en projektbeskrivelse, der angiver hvilke tekniske problemstillinger eleverne vil arbejde med, samt hvordan de vil undersøge problemet.
Der afleveres et praktisk produkt, og en grupperapport, hvorefter der i juni måned er eksamen
Fra bekendtgørelsen:
Alle faglige mål skal være dækket
Rapportens omfang:
Ved en elev: 15-30 normalsider
Ved to elever: 20-45 normalsider
Ved tre elever: 25-60 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Første udkast til teknisk problemstilling
|
21-02-2025
|
Første udkast af projektbeskrivelse
|
28-02-2025
|
Rettet projektbeskrivelse eksamensprojekt
|
07-03-2025
|
Eksamensrapport
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
118,00 moduler
Dækker over:
119 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502455454",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502455454",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502455454"
}