Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Teknologi C
|
Lærer(e)
|
Gine Ørnholt Johansson
|
Hold
|
Teknologi C hold 2 spec (Teknologi C hold 2 spec)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Projekt 1: Fast fashion
Introduktion:
Velkommen til jeres første projekt i faget teknologi. Vi skal sammen arbejde med et emne, som er meget aktuelt og har stor betydning for vores verden – nemlig fast fashion.
I dette projekt vil I blive introduceret til de forskellige faser i produktudvikling, og vi vil gradvist arbejde os ind på faget teknologi.
Gennem projektet skal I lære at forholde jer kritisk til jeres eget arbejde og tage denne læring med videre til kommende projekter.
Der vil være små skriftlige afleveringer undervejs, men ingen afsluttende rapport. Til gengæld skal I præsentere jeres projekt for klassen, hvor I også skal evaluere jeres eget arbejde.
________________________________________
Formål:
Formålet med projektet er at lære jer at forholde jer kritisk til det, I laver. I skal udvikle en forståelse for de valg, I træffer undervejs i en designproces, og hvordan disse valg påvirker det endelige produkt. Denne kritiske tilgang vil I kunne bruge i kommende projekter, hvor I skal bygge videre på jeres erfaringer herfra.
________________________________________
Kernestof:
Problemidentifikation
• metode til identifikation af en samfundsmæssig problemstilling indenfor et tema
• problemformulering
Problemundersøgelse
• indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
• redegørelse for problemet, samt problemets årsager og konsekvenser
Produktprincip
• brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges
• udarbejdelse af krav på baggrund af problemundersøgelse og brugsundersøgelse
• metode til idégenerering, sortering og udvælgelse
• begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav
Produktudformning
• udvalgte materialer/komponenter, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder, relevant for de på skolen udbudte værksteder
• sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
Produktionsforberedelse
• dokumentation af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation
Realisering
• fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder
Evaluering
• test af produkt i forhold til opstillede krav.
Formidling
• opbygning af teknisk rapport, herunder anvendelse og angivelse af kilder
• visuelle værktøjer til præsentation af projekt
• mundtlig formidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Projekt#2 Løsninger til hverdagens udfordringer
Projektoplæg: Løsninger til hverdagens udfordringer
I dette projekt skal I finde innovative løsninger på dagligdags udfordringer ved hjælp af teknologi. Gennem 7 uger vil I arbejde i grupper, hvor I først analyserer problemer, udvikler idéer, og til sidst laver en prototype af jeres løsning.
Vi vil gennemgå forskellige faser, såsom idegenerering, ideudvikling, design og konstruktion af prototyper, og lære at bruge designværktøjer som SketchUp til at skabe jeres prototype. Målet er at udvikle løsninger, som både er praktiske og innovative – løsninger, som andre kunne have glæde af i deres hverdag.
Eksempler på løsninger der kan laves:
• Smart opbevaringsløsning til sko: Hvad gør man, når sko fylder for meget i entréen? I kan udvikle et system, der hjælper med at holde orden.
• Telefonholder til væggen: En simpel vægmonteret holder, der kan holde telefonen, når den oplades.
• Nøgleholder med kroge: En kompakt nøgleholder, der også har plads til småting som en pung eller nøglering.
• Skrivebordsorganisator: Holder til penne, blyanter og andre små genstande for at holde skrivebordet pænt.
• Tandbørsteholder: En hygiejnisk holder til tandbørster, der kan fastgøres på væggen for at spare plads.
• Køkkenkrydderiholder: En hylde til opbevaring af krydderiglas, der kan monteres i køkkenet for nem adgang.
• En kasse til at organisere kreating såsom pensler, maling, kridt osv.
Dette projekt giver jer mulighed for at tænke kreativt, arbejde med konkrete løsninger og opnå praktiske færdigheder.
Projekts forløb og beskrivelse af indhold
Uge 46: Introduktion til projektet
Lek. 1 & 2:
• Mål: Introducere projektet og rammen.
• Diskutér formålet med projektet og eksempler på Hverdagsinnovation.
• Præsentation af grupper.
• Eleverne brainstormer løsninger til hverdagsproblemer, og vælger det produkt I gerne vil arbejde med. Der påbegyndes blyantsskitser.
• Produkt: Blyantsskitser til det produkt der ønskes lavet. Billede afleveres i lectio.
Uge 47: SketchUp tegneworkshop: Introduktion til SketchUp og 3D-modellering.
Lek. 3 & 4:
• Mål: Eleverne skal lære grundlæggende tegnefærdigheder i SketchUp for at kunne visualisere deres produktidéer digitalt.
• Med udgangspunkt i gruppens blyantstegning lærer eleverne at tegne
• Lær at skabe enkle 3D-modeller, arbejde med former, dimensioner og teksturer.
• Produkt: Eleverne laver digitale 3D-modeller baseret på deres tidlige idéer fra problemidentifikationen, som kan videreudvikles i projektet.
Uge 48 Produktudvikling
Lek. 5 & 6:
• Mål: Overgå fra skitser til egentlige løsninger.
• Der opstilles løbende krav til produktet
• Der tegnes videre og vi taler om målgruppe
• Produkt: det endeligt tegnede produkt
Uge 49: Realisering (Mikkel er på)
Lek. 7 & 8:
• Mål: Design og udvikling af den endelige løsning.
• Tegning af det endelige produkt
• Grupperne forfiner deres valgte løsning.
• Produkt: Endeligt koncept og beskrivelse.
Uge 50: Realisering – udskæring af produkt (hvem kan skære med dem?)
• Mål: Skære det faktiske produkt.
• Eleverne arbejder hands-on med design og udskæring.
• Læreren yder teknisk support til software og hardware.
• Produkt: Fungerende prototype.
Uge 2: Evaluering og forberedelse af præsentationer
Lek. 9 & 10:
• Mål: Afslutte projekt og forberede præsentation.
• Grupperne tester deres løsninger.
Uge 3: Præsentationer
Lek. 11 & 12:
• Mål: Præsentation og modtagelse af feedback.
• Grupperne præsenterer deres prototyper for feedback fra klassekammerater og læreren.
• Afsluttende præsentationer og evaluering af de færdige produkter.
• Produkt: Endelig præsentation
Kernestof dækket i projektet:
Produktprincip
• brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges
• udarbejdelse af krav på baggrund af problemundersøgelse og brugsundersøgelse
• metode til idégenerering, sortering og udvælgelse
• begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav
Produktudformning
• teknisk dokumentation, f.eks. arbejdstegninger, diagrammer, flow-diagrammer, samlingstegninger og stykliste, relevant for de på skolen udbudte værksteder
• udvalgte materialer/komponenter, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder, relevant for de på skolen udbudte værksteder
• sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
Produktionsforberedelse
• dokumentation af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation
Realisering
• fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder
Evaluering
• test af produkt i forhold til opstillede krav.
Det øvrige kernestof, der skal dækkes i undervisningen:
Projektstyring
• tidsplanlægning
• samarbejdsformer, mellem elever samt mellem elever og vejleder
Formidling
• visuelle værktøjer til præsentation af projekt
• mundtlig formidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt 2 grupper
|
12-11-2024
|
Skitse af produkt
|
12-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66536570991",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66536570991",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66536570991"
}