UNORD Hillerød Teknisk Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Hillerød Teknisk Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet cb24ht1c-bioc - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
UNORD
Fag og niveau
Biologi C
Lærer(e)
Maria Louise Rentsch
Hold
cb24ht1c-bioc (
cbht1c-bioc
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kost og sundhed
Titel 2
Motion
Titel 3
Menneskets forplantning
Titel 4
Når mennesket bruger biologien
Titel 5
Naturens energiforsyning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kost og sundhed
Kost og sundhed
Eleverne skal kunne redegøre for opbygning og funktion samt fordøjelse af de energigivende bestanddele i kosten (protein, fedt og kulhydrat) og have kendskab til energibehov og kostrådene.
Eleverne skal kende til begrebet enzymer og overordnet kunne beskrive deres virkemåde og betydningen af faktorer som pH og temperatur.
Eleverne skal kunne redegøre for insulin og glukagons regulering i kroppen samt udvikling af livsstilsygdomme.
Eleverne skal lære at udføre et komplekst forsøg og bearbejde resultaterne i forbindelse med journalskrivning.
Eksperimentelt arbejde:
Nedbrydning af stivelse vha. AMG300
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspgørgsmål_ Sundhed.docx
Hvad er sundhed? | Biologibogen
Kost og ernæring | Biologibogen
Vi opstarter temaet kost og sundhed. I skal kunne redegøre for en sund kost og den anbefalede energifordeling af protein, fedt og kulhydrat.
Kulhydrater | Biologibogen
Når I har læst linket, skal I kunne forklare hvordan kulhydrat kemisk set er opbygget. Hav fokus på bindingstyper og på begreberne mono-, di- og polysakkarider.
Fedtstoffer | Biologibogen
Proteiner | Biologibogen
I skal læse om protein og fedtstoffers kemiske opbygning og biologiske funktion. I skal kunne forklare begreberne umættet og mættet fedt og hvordan en aminosyre er opbygget.
Energibalance | Biologibogen
Når I har læst linksene, skal I kunne beskrive enzymers virkemåde samt forklare fordøjelsen af makronæringsstofferne protein, fedt og kulhydrat.
Enzymaktivitet | Biologibogen
Fordøjelsessystemet | Biologibogen
Fordøjelsen | Biologibogen
Vi skal i laboratoriet og lave et forsøg, hvor vi undersøger aktiviteten af enzymet amylase. Læs den vedhæftede forsøgsvejledning hjemme og nedskriv en hypotese til forsøget.
Øvelsesvejledning_Nedbrydning af stivelse med AMG300.docx
Bordgrupper 1.c december_red.docx
Insulin og glukagon | Biologibogen
Hurtige og langsomme kulhydrater | Biologi i udvikling
Når I har læst linksene, skal I kunne forklare hvordan blodsukkeret reguleres. Herunder skal I redegøre for begreberne: Insulin og glukagon, glykogen og homeostase.
1. Kan man forudse, hvem der bliver ramt af diabetisk nerveskade?
Diabetes | Biologibogen
Vi skal afslutte vores kost og sundheds-tema. Når I har læst linket, skal I kunne forklare forskellen på type 1 og type 2 diabetes. Husk at medbringe høretelefoner.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Nedbrydning af stivelse vha. AMG300
19-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Motion
I skal arbejde med kroppens organsystemer; herunder med fokus blodkredsløbet. Eleverne skal kunne redegøre for lungernes og hjertets opbygning og funktion samt blod og blodkarnettet. Desuden skal eleverne arbejde med undersøgelse af blodtryk og hvad et sundt blodtryk er samt have viden om energiomsætning og kondition.
Eleverne skal lære at udføre et komplekst forsøg og bearbejde resultaterne i forbindelse med rapportskrivning
Øvelse:
- Undersøgelse af blodtryk og puls
Emner:
Lunger
Blod
Hjerte
Blodkarnet
Blodtryk
Kondition
Indhold
Kernestof:
Krop og træning | Biologi i udvikling
Lungernes opbygning og funktion | Biologi i udvikling
Når I har læst linksene, skal I kunne forklare: 1. Hvorfor det er vigtigt at motionere og 2. Beskrive lungernes opbygning og funktion.
Kondition og energiproduktion | Biologi i udvikling
Kroppens blodkarnet | Biologi i udvikling
Når I har læst linksene, skal I kunne: 1. beskrive anaerob og aerob energiproduktion og 2. opbygning og funktion af blodkarnettet
Hjertets opbygning og funktion | Biologi i udvikling
Hjertets arbejdsevne - puls og slagvolumen | Biologi i udvikling
Når I har læst linksene, skal I kunne forklare hjertets opbygning og funktion samt kunne definere begreberne puls og slagvolumen.
Blodtryk | Biologi i udvikling
Når I har læst linket, skal I kunne beskrive, hvad et blodtryk er og hvornår det er behandlingskrævende. Se også kommentarer med evaluering over jeres opgave om nedbrydning af stivelse.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Måling af puls og blodtryk
27-01-2025
Afsluttende opgave i Motion
30-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Menneskets forplantning
Eleverne skal kunne beskrive mandens og kvindens kønsorganers opbygning og funktion ud fra figurer. De skal kunne redegøre for regulering af kønshormoner samt have kendskab til et udvalg af mekaniske og hormonelle præventionsformer. Eleverne skal også have kendskab til kønssygdomme, og hvordan man forebygger disse samt have viden om befrugtning og kunstig befrugtning.
Gruppearbejde om præventionsformer og kønssygdomme
Eleverne skal udføre forsøg vha. brug af mikroskop
Øvelse:
- Mikroskopi af ornesæd
Indhold
Kernestof:
Kønsorganernes opbygning og funktion | Biologibogen
De mandlige kønsorganer | Biologibogen
De kvindelige kønsorganer | Biologibogen
Vi opstarter det nye tema: Menneskets forplantning. Når I har læst linksene, skal I kunne forklare de mandlige og kvindelige kønsorganers opbygning og funktion vha. figurer. Hav fokus på hvad de forskelle dele hedder, og hvad deres funktion er.
Hormoner | Biologibogen
Hormoner hos mænd | Biologibogen
Når I har læst linksene, skal I kunne : 1. Give eksempler på funktioner af hormoner og 2. Forklare hvordan det mandlige kønshormon, testosteron, reguleres i mandekroppen.
Hormoner hos kvinder og menstruationscyklus | Biologibogen
Når I har læst linket, skal I kunne forklare, hvordan de kvindelige kønshormoner østrogen og progesteron reguleres:
Øvelsesvejledning - Mikroskopering af ornesæd.docx
Vi skal i lab! Læs den vedhæftede vejledning, så I ved, hvad der skal ske. Opstil også en hypotese til forsøget.
Ingen lektier. Vi samler op på mikroskopi af ornesæd og arbejder videre med hormonregulering hos både manden og kvinden.
Prævention | Biologibogen
Kønssygdomme | Biologibogen
Læs linksene (UDEN underlinks) som en introduktion til gruppearbejdet om prævention og kønssygdomme.
WildNatureFoundation_marts2025.pdf
Der er mødepligt til arrangementet. Vi mødes 17.45 ved hovedindgangen ved Royal Stage (Milnersvej 39), hvor I får jeres billetter.
I timen skal I være klar til fremlæggelse af gruppearbejdet om prævention og kønsssygdomme.
Husk at evaluere faget bio C eller biotek A (MARE) vha. det tilsendte link i Lectio.
Barnløshed | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Årsager til barnløshed | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Kunstig befrugtning | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Når I har læst linksene, skal I kunne beskrive mulige årsager til barnløshed, samt hvordan kunstig befrugtning anvendes til at behandle dette.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Mikroskopi af ornesæd
14-03-2025
Prævention og sexsygdomme
19-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Når mennesket bruger biologien
Eleverne skal have kendskab til livets opståen, evolutionsmekanismer samt endosymbiontteorien. Eleverne skal kunne redegøre for hvad der forstås ved mikroorganismer. Derudover skal de forklare mikroorganismers vækst og faktorers indvirkning på gæringsproces samt mikroorganismers anvendelsesmuligheder.
Eleverne skal opstille hypoteser, sammenholde resultater og uddrage relevante konklusioner.
Øvelse:
- Vækst af gær. Gæringsaktiviteten bestemmes ud fra et massetab og efterfølgende kemisk mængdeberegning
Indhold
Kernestof:
9. Livets udvikling | Biologi i udvikling
9.1 Livets opståen | Biologi i udvikling
Livets historie | Biologi i udvikling
Opstart af nyt tema; Når mennesket bruger biologien. Når I læser linksene, skal I have fokus på følgende:
9.3 Evolution | Biologi i udvikling
9.4 Livets mangfoldighed | Biologi i udvikling
9.4.1 Levende organismer sættes i system | Biologi i udvikling
9.5 Naturlig selektion | Biologi i udvikling
Når I har læst linksene, skal I kunne:
Husk at få underskrevet studietursblanketten hjemme af en forælder, hvis du er under 18 år.
Bordgrupper 1.c april 2025.docx
5. Mikroorganismer og immunologi | Biologibogen
Mikroorganismer | Biologibogen
Virus | Biologibogen
Når I har læst linket, skal I kunne beskrive hvad der forstås ved mikroorganismer og hvordan de inddeles. Tænk over om virus kan klassificeres som en mikroorganisme?
2.1 Mikroorganismer kan forårsage sygdom | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
2.2 Der er bakterier alle vegne | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
2.3 Mikrobiel vækst | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
2.3.1 Den mikrobielle vækstkurve | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
2.5 Industriel anvendelse af mikroorganismer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Gæringsforsøg med selvvalgt variabel
05-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Naturens energiforsyning
Eleverne skal kunne redegøre for fotosyntese og respiration, trofiske niveauer, abiotiske og biotiske faktorer.
Eleverne skal desuden have kendskab til forskellige organismers tilpasninger til miljøet samt begreberne symbiose, biotop, habitat, niche og biodiversitet.
Hvad der forstås ved begrebet biodiverstet, klimakrise og hvilke konsekvenser kan tab af biodiversitet have for naturen og for mennesket.
Eleverne skal udføre et komplekst forsøg samt bearbejde resultaterne i forbindelse med journalarbejde.
Øvelse:
- Påvisning af fotosyntese i spinatblade ud fra opdrift i en væskesøjle.
Indhold
Kernestof:
8. Økologi - globalt og lokalt | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
8.1 Energi i økosystemet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
8.3 Abiotiske og biotiske faktorer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Når I har læst linksene, skal I kunne forklare:1. Hvad der forstås ved økosystemer2. Give eksempler på abiotiske og biotiske faktorer, som kan påvirke et økosystem.3. Forklare Liebigs minimumslov.4. Overvej hvorfor det er vigtigt at have viden om øko
8.1.1 Fotosyntese | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
8.1.2 Fødekæder og -net | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
8.1.3 Respiration | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
8.1.4 Døgnvariation i oxygen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Når I har læst linksene, skal I kunne forklare processerne fotosyntese og respiration. I skal også forklare, hvorfor der er døgnvariationer i iltindholdet fx i en sø.
8.4 Biodiversitet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
8.6 Klimakrisen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Øvelse_Fotosyntese i spinat.docx
I timen udfylder I en multiple choice opgave (13 spørgsmål), som afleveres efterfølgende. Spørgsmålene vil tage udgangspunkt i de økologiske begreber, som I har lært indtil videre.
Eksamenstræning biologi c HTX.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fotosyntese i spinatblade
23-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67674839176", "T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67674839176", "H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67674839176" }