Holdet cb24ht1c-bioc - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Maria Louise Rentsch
Hold cb24ht1c-bioc (cbht1c-bioc)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kost og sundhed
Titel 2 Motion
Titel 3 Menneskets forplantning
Titel 4 Når mennesket bruger biologien
Titel 5 Naturens energiforsyning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kost og sundhed

Kost og sundhed

Eleverne skal kunne redegøre for opbygning og funktion samt fordøjelse af de energigivende bestanddele i kosten (protein, fedt og kulhydrat) og have kendskab til energibehov og kostrådene.
Eleverne skal kende til begrebet enzymer og overordnet kunne beskrive deres virkemåde og betydningen af faktorer som pH og temperatur.
Eleverne skal kunne redegøre for insulin og glukagons regulering i kroppen samt udvikling af livsstilsygdomme.


Eleverne skal lære at udføre et komplekst forsøg og bearbejde resultaterne i forbindelse med journalskrivning.

Eksperimentelt arbejde:
Nedbrydning af stivelse vha. AMG300
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nedbrydning af stivelse vha. AMG300 19-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Motion

I skal arbejde med kroppens organsystemer;  herunder med fokus blodkredsløbet. Eleverne skal kunne redegøre for lungernes og hjertets opbygning og funktion samt blod og blodkarnettet. Desuden skal eleverne arbejde med undersøgelse af blodtryk og hvad et sundt blodtryk er samt have viden om energiomsætning og kondition.

Eleverne skal lære at udføre et komplekst forsøg og bearbejde resultaterne i forbindelse med rapportskrivning

Øvelse:
- Undersøgelse af blodtryk og puls

Emner:
Lunger
Blod
Hjerte
Blodkarnet
Blodtryk
Kondition
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Måling af puls og blodtryk 27-01-2025
Afsluttende opgave i Motion 30-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Menneskets forplantning

Eleverne skal kunne beskrive mandens og kvindens kønsorganers opbygning og funktion ud fra figurer. De skal kunne redegøre for regulering af kønshormoner samt have kendskab til et udvalg af mekaniske og hormonelle præventionsformer. Eleverne skal også have kendskab til kønssygdomme, og hvordan man forebygger disse samt have viden om befrugtning og kunstig befrugtning.

Gruppearbejde om præventionsformer og kønssygdomme
Eleverne skal udføre forsøg vha. brug af mikroskop

Øvelse:
- Mikroskopi af ornesæd
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mikroskopi af ornesæd 14-03-2025
Prævention og sexsygdomme 19-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Når mennesket bruger biologien

Eleverne skal have kendskab til livets opståen, evolutionsmekanismer samt endosymbiontteorien. Eleverne skal kunne redegøre for hvad der forstås ved mikroorganismer. Derudover skal de forklare mikroorganismers vækst og faktorers indvirkning på gæringsproces samt mikroorganismers anvendelsesmuligheder.

Eleverne skal opstille hypoteser, sammenholde resultater og uddrage relevante konklusioner.

Øvelse:
- Vækst af gær. Gæringsaktiviteten bestemmes ud fra et massetab og efterfølgende kemisk mængdeberegning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gæringsforsøg med selvvalgt variabel 05-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Naturens energiforsyning

Eleverne skal kunne redegøre for fotosyntese og respiration, trofiske niveauer, abiotiske og biotiske faktorer.
Eleverne skal desuden have kendskab til forskellige organismers tilpasninger til miljøet samt begreberne symbiose, biotop, habitat, niche og biodiversitet.
Hvad der forstås ved begrebet biodiverstet, klimakrise og hvilke konsekvenser kan tab af biodiversitet have for naturen og for mennesket.
Eleverne skal udføre et komplekst forsøg samt bearbejde resultaterne i forbindelse med journalarbejde.

Øvelse:
- Påvisning af fotosyntese i spinatblade ud fra opdrift i en væskesøjle.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fotosyntese i spinatblade 23-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer