Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Lise Aarøe Jensen, Pernille Byberg Christoffersen
|
Hold
|
hv22hh1aDAa (hvhh1a DA, hvhh2a DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mytiske tekster
Indhold:
Gennemgang af myter der kommer til udtryk i nordisk litteratur med hovedvægt på:
Syndefaldsmyten, Ikarosmyten, Polyfemos myten, Ødipus myten
Kompendium : ”Kompendium til myter og mytefremstillinger – med fokus på Syndefaldsmyten og Ikarosmyten” inklusive spørgsmål:
- Uddrag af Litteraturens veje af Johannes Fibiger, Gerd Lütken,
- Uddrag af Mytemotiver i dansk litterstur – en antologi af Ove Benn og Jørn Jacobsen (Altings Ulidelige Klarhed)
- Syndefaldsmyten 1.mosebog
- Naja Marie Aidt ”Den blomstrende Have”
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/virtuelle arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde/eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kunsten at skrive - Et skriftlighedsforløb
Igennem dette forløb vil kursisten skulle tage stilling til sit eget og andres skriftlige arbejde. Formålet for dette forløb er, at kursisten efter endt forløb vil have styrket:
• sine skriftlige kompetencer, såvel som
• at opbygge viden om de tre skriftlige genrer, eleven kan møde til den skriftlige eksamen
Der vil i forløbet være fokus på skriveteknik så som konstruktion og opbygning af afsnit, kernesætning, citering, forbindeord og sproglige afvejninger. Derudover skal kursisten opnå større viden og sikkerhed i de danskfaglige genrer (de tre genrer til eksamen), formidlingsbevidsthed og bedømmelseskriterier.
Faglige mål for forløbet:
• Bevidsthed om bedømmelseskriterierne til den skriftlige eksamen
• Konstruktion afsnit og deres funktion i en tekst
• Brug af kernesætninger og ‘keywords’ i et afsnit
• Brug af forbindeord og –fraser
• Brug af korte og lange citater i opgaver
• Sproglig afvejning (styrkemarkører og op- og nedtoning)
• Forståelse af to af de tre skriftlige genrer til eksamen
• Skriftligt input til skrivning af indledninger og analysepointer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genre i tiden - Et forløb om litteraturens genrer
Formålet med dette forløb er at eleven efter endt forløb kan arbejde mere bevidst, selvstændigt og selvsikkert med litteratur, tekstlæsning og genre.
I forbindelse med genre skal eleven opnå en større forståelse og bevidsthed om forskellige genrer inden for litteraturens univers. Herunder ligger overvejelsen af forholdet mellem form og indhold – altså at der er genrekonventioner, tekster skal leve op til. Eleven bør blive i stand til at identificere og differentiere imellem de forskellige genrer ved deres karakteristika. Det handler altså om at opnå et ordforråd til at tale om genrebegrebet.
Gennem tekstlæsning af forskellige tekster vil eleven øge sin forståelse og bevidsthed for tekstens gjorthed. Og eleven vil derfor arbejde videre på viden om de sproglige figurer og hvordan stilistik indgår i fiktionstekster. Herudover vil eleven opnå en større forståelse og bevidsthed for tekstanalyse og særligt litteraturanalyse. Eleven bør derfor blive i stand til at kunne identificere og anvende begreberne fortælleposition, fortælleren, synsvinkel (rumlig og tidslig) og nogle af fremstillingsformerne.
Faglige mål for forløbet:
- eleven kan identificere og skelne imellem fiktions forskellige genre især epik, lyrik og drama.
- eleven kan identificere og anvende begreberne fortæller (alvidende, personbunden og behavioristisk) og synsvinkel (rumlig og tidslig).
- eleven kan anvende begreberne motiv og tema i analyse af fiktive tekster.
- eleven kan redegøre for og anvende nogle af de litterære fremstillingsformer ved analysen af litterære tekster.
- eleven kan genkende og anvende sin viden om stilistiske figurer i analysen af tekster fra forskellige genre.
- eleven kan redegøre for forskelle mellem den klassiske og moderne novelle.
- eleven kan redegøre for den minimalistiske skrivestil.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Medier og mediehistorie
Definition af massekommunikation som iscenesat og medieret informationsoverførsel mellem isoleret modtager og afsender som fælles offentlighed.
Mediehistorie:
-De tre faser i mediehistorien (uden teknik, Gutenberg og Google Galaksen)
-"Medialisering"
-Censur, ytringsfrihed, Grundloven, gatekeeper-funktionens udvikling
Udviklingen i mediernes rolle:
1. Reportagen opstår med Herman Bang under Christiansborg brand i 1884 (impressionisme)
2. Reportagegenren
3. Mediernes rolle som 4. statsmagt
4. Mediernes rolle i selviscenesættelsen i dag og som aktør i kunsten (neoavangardismen) / reklamesøjle
Fokuspunkter:
Avisgenrer, format, layout, politiske tilhørsforhold, målgruppe, diskurs, nyhedstrekant, appel, denotation og konnotation, billeder, metaforer
1. Massekommunikation
2. Primær- og sekundær målgruppe
3. Kanal
4. Pseudosamhørighed
5. Nyhedskriterierne
6. brug af billeder
• overveje dobbeltkontrakt / faktion
• Diskursanalyse
• Sproglige niveauer
• Denotation
• konnotation
• Appelformer
• Billedsprog
• Paratekst henvisninger
• Argumentationsanalyse
• Avisgenrer information og opinion
• Avisformater
• Struktur i teksten
• Nyhedstrekanten
• Layout
• Rubrik
• Manchet
• Underrubrik / mellemrubrik
• Byline
• Brødtekst
Tekster:
Helt ude i Hampen, artikel om Carina Petersen
Branden, Herman Bang 1884
Fake News er informationsforurening, Politiken 22.04.2017
DR i Syrien, Læs Puk Damsgaards reportage fra en beskidt krig, 09.08.2012
VÆRK: Aftenshowet, DR, 23. oktober 2017 (interview med Puk Damsgaard om det at rapportere fra en krigszone)
Litteratur:
- Systime, Håndbog til dansk" kapital 5
- Systime, afsnit 5 "argumentation", Sprog i brug
- Systime, kapitel 4 "mediehistorie"
- www.aiu.dk
Avisen
- Uddybning af avisens informations og opinions genrer via. www.aiu.dk
- målgruppe og avisformat (omnibus, tabloid, niche, gratis og lokal -aviser)
Særlige fokuspunkter og faglige mål:
Overordnet forståelse af, hvad massekommunikation er samt viden om udviklingen i mediernes rolle specielt i nyere tid. Genre og medie -bevidsthed både ift. avisgenrer, avistyper og den trykte avis hhv. webavisen.
Almene mål:
Konkret brug af kommunikationsmodel samt at kunne foretage en tekstnær analyse ud fra specifikke kendetegn for den pågældende genre.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sprog og kommunikation: Taler og retorik
Fokuspunkter:
- Adskiller sig fra almindelige kommunikation ved at være envejskommunikation.
- Forskellige former for taler afhængigt af formål: Politisk, juridisk og lejlighedstale
- Den diskurs, teksten indskriver sig i, vil også afspejles i argumentation og retoriske virkemidler. Analysens opgave er at finde frem til hvordan samspillet kommer til udtryk og med hvilket formål.
- Sproget er talerens redskab til at få formidlet et bestemt budskab eller en hensigt.
• Type af sproghandling
• Talens komposition
• Diskurs
• Metaforer
• Pentagram
• type af tale
• argumentationsanalyse – og argumenttyper
• appel
• retorik
• stilistik
• sproglige figurer
• troper
• tre-trinsraket, clap-traps,
Tekster:
1. Mette Frederiksens 1. maj tale 2016
2. Barack Obamas indsættelsestale 2009, Obamas fratrædelsestale 2017
3. Donald Trumps indsættelsestale 2017
4. I have a dream, 1963 af Martin Luther King
5. Tale ved Folkemødet 2018 af Morten Østergaard, Kilde: dansketaler.dk
6. 1. maj tale 2019 af Bente Sorgenfrey, Kilde: dansketaler.dk
7. Kapitel 5, Grundbog i Retorik, Systime,
8. 25 speeces that changed the world https://youtu.be/presEWvAa-U
9. Jim Carrey's Commencement Address at the 2014 MUM Graduation (EN, FR, ES, RU, GR,...)
https://youtu.be/V80-gPkpH6M
10. The speech that will make you cry https://youtu.be/ocNGG239RiA
11. speech analysis: I have dream, Martin Luther King http://sixminutes.dlugan.com/speech-analysis-dream-
martin-luther-king/
Links:
http://www.gymdansk.dk/retoriske-virkemidler.html
http://www.trinenebel.dk/2012/04/sadan-laver-du-en-retorisk-analyse-af-en-tale/
https://dansketaler.dk/tale/mette-frederiksens-1-maj-tale-2016/
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/barackobama/2446608/Top-25-political-speeches-of-all-time.html
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Det Moderne Gennembruds kunst og litteratur
Oplæg om periodens historiske udvikling, filosofiske strømninger, litteraturen i det moderne gennembrud og den naturalistiske kunst fordelt på kritisk realisme og impressionisme hos Skagensmalerne.
VÆRK: ”1800tallet på vrangen” dokumentar fra DR.dk 22.april 2017
VÆRK: Marie Krøyer, drama af Bille August, 2012
Herman Bang: Irene Holm
Henrik Pontoppidan: Ørneflugt
Georg Brandes: uddrag af tale på KBH Universitet 1871
(http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/georg-brandes-om-hovedstroemninger-i-1800-tallets-litteratur-1871/)
Herman Bang: En lille replik
(https://kalliope.org/da/text/bang1999050201)
Kunst:
Vil de klare Pynten
Sommerdag ved Skagen Sønderstrand
Hip Hip Hurra
Badende Børn på Skagen Strand
Forladt, dog ej af venner i nøden
Barnemordet
Kampen for tilværelsen
Fra Burmeister og Wains Jernstøberi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Tendenser i Samtiden
Fokusområde:
- psykoanalysen (Freud og Jung)
- Autobiografi (selvbiografi), hovedstol, debat og relevans
• Dobbeltkontrakt, faktion m.m.
• Iscenesættelse gennem medierne, værket bliver uholistisk og i konstant udvikling via medierne
• Identitetssøgen – frontstage, backstage og flydende grænser
• Selvbiografien er en hybrid (paratekst) der er flettet ind i virkeligheden og evt. andre tekster eller debat
• Per Højholdt og Christina Hesselholdts diskussion af hovedstolen
• Gensynsmentalitet (Per Højholdt)
• Episke sammenhæng
• Almengyldig interesse
• Avangardistisk modernisme
Tekster:
• - Lærerkompendium
- Hjem er en retning, Julie Steen Knudsen
- Kritik af Kritikken, artikel i Information af Claus Beck Nielsen
- Ti år med Das Beckwerk, 27.marts 2017, kommentar af Marianne Stidsen i Information
- Det selvbiografiske i nyere dansk litteratur, uddrag af Claus Christensen og Peter Jensen
- Hovedstolen, Christina Hesselholdt, uddrag 1998
- Barndom i Billeder, interview med Hesselholdt af Carsten Andersen, Politiken, 1998
- Imago. En Selvbiografi. Per Højholdt, fra Passage, 1993
- Den som blinker, er bange for døden. Knud Romer, uddrag
- Kunsten at græde i kor. Erling Jepsen, uddrag
- Værk: Gud taler ud, autobiografisk værk, Blendstrup
- Psykoanalytiske metoder, Litteraturens Huse, Systime, 2020
- Barndommen, der blev kastet op. Interview med Erling Jepsen, af
Anne Lise Bistrup, Jyllands Posten
22.04.2007
- Adgang med Abdel, april 2016 om Karina Pedersen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Litteraturhistorie: Oplysningstiden
Fokuspunkter:
- afgrænsning af periode 1720-1800
- John Lockes opstilling af naturretten, 1690
- Immanuel Kant "Beantwortung der Frage - was ist Aufklärung?", 1788
- Immanuel Kant "Kritik der Reinen Vernunft": det kategoriske imperativ, 1797
- Rationalisme i litteraturen
- Klassicisme i kunsten
- Satire og komediegenren
Tekster:
Ludvig Holberg: "Jeppe på Bjerget" (remedieret til prosaform)
VÆRK: "En Kongelig Affære" (spillefilm fra 2012) med arbejdsopgaver til perioden og karaktererne i filmen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
De lange linjer - Romantikken og Modernisme
Litteraturhistorisk forløb, som har til formål at give eleverne indblik og overblik over litteraturhistorien, som et forløb præget af brud og kontinuitet.
Fokus på denne inddeling i perioder:
• 1720 – 1800 oplysningstiden
• 1800 – 1870 romantikken
• 1871 – 1890 moderne gennembrud
• 1900 – 1970 modernisme
• 1980 – 2000 postmodernisme
• 2000 – i dag samtidslitteratur
- Gennemgang af filosofi, historie, litteratur og kunst for hver periode
Materiale:
- Læreroplæg
- Oplysningstiden
o Se gennemgang af perioden ovenfor
- Romantikken:
o Universalromantik 1800 – 1807, Oehlenschläger ”Guldhornene”
o Nyplatonisme 1800 – 1807 , Staffeldt ”Indvielsen”
o Nationalromantik 1807 – 1820, H.C. Andersen ”Danmark mit fædreland”
o Borgerlige romantik og Biedermeier 1820 – 1840, Christian Winther ”Flugten til Amerika”
o Poetisk realisme 1830 – 1870, St. St. Blicher Sildig Opvågnen
o Romantisme 1840 – 1870, H.C. Andersen ”Skyggen”
- Moderne gennembrud:
o Se gennemgang af perioden ovenfor
Folkelige gennembrud: Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
(HERFRA HAR IBEN OVERTAGET)
- Modernisme
o Tidlig modernisme: På Memphis Station, Johannes V. Jensen
o Ekspressionisme: Det blomstrende Slagsmål, Tom Kristensen, 1920
o Hereticamodernisme: Roden, Martin A. Hansen og Ringen, Karen Blixen
(Supplerende: Søndergaard, Leif: Syv fantastiske analyser af Karen Blixens "Ringen" : - og diverse overvejelser om teori og metode, 2004)
o Konfrontationsmodernisme: Det er blevet os pålagt, Klaus Rifbjerg.
o Per Højholt (konkretisme): Tumlingen og Henry ind i landskabet
o Postmodernisme, minimalisme: En stol for lidt, Helle Helle, 1993.
- Samtidslitteratur
o Se gennemgang af perioden ovenfor
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Digitale hjælpemidler og eksamensforberedelse
Formålet med forløbet er at gøre eleverne klar til eksamen, samt tydeliggøre hvilke hjælpemidler de må anvende i denne sammenhæng.
Eksempler på den gode mundtlige og skriftlige eksamen, samt spørgetime.
Til eksamen må I:
- Anvende de bøger fra Systime, som vi har anvendt i timerne (Men KUN de kapitler og afsnit I er præsenteret for i timerne):
Håndbog til Dansk: https://hbdansk.systime.dk/
Håndbog til dansk - litteraturhistorie: https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/
Skrivehandlinger i DanskPåNy: https://danskpaany.systime.dk/?id=213
Litteraturhistorien- på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/
Bruglitteraturhistorien: https://bl.systime.dk/
Textanalyse: https://textanalyse.systime.dk/?id=737
Textur: https://textur.systime.dk/
Skriftlig eksamen i dansk - hhx: https://skriftligeksamenidanskhhx.systime.dk/
Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet: https://diskurs.systime.dk/
Danske Forfattere: https://danskeforfattere.systime.dk/
- Materiale som er produceret til og i timerne – både eget og lærernes (PPTX, Opgaver, skabeloner, noter m.v.)
- Tilgå Lectio og hente noter mm. MEN IKKE tilgå beskeder i Lectio eller bruge beskedmodulet til at kommunikere.
- Materiale som I har hentet og gemt før prøven fra følgende sider: www.gymdansk.dk, www.denstoredanske.dk, www.forfatterweb.dk, www.litteratursiden.dk og www.sproget.dk
- Anvende online-ordbøger, som for eksempel www.ordnet.dk.
- Filmcentralen: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Aflevering: Gruppeaflevering - Overblik over 3 års danskpensum
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55007494832",
"T": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55007494832",
"H": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55007494832"
}