Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Jacob Hegelund, Martin Leth Andersen
|
Hold
|
hv22hh1bDAa (hvhh1b DA, hvhh2b DA, hvhh3b DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Danmark, danskhed og introduktion til Dansk A
Formål:
Eleverne skal stifte bekendtskab med danskfaget på gymnasialt niveau; fagets metoder, overordnede stofområder og de grundlæggende non-fiktive genrer. Konkret skal eleverne i forløbet arbejde med medietekster ud fra forskellige genrekonventioner, stifte bekendtskab med grundlæggende genrekrav og aflevere et læserbrev til deres nye dansklærer.
Faglige mål:
-udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
-anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
-analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
-producere ikke-fiktive tekster
-demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
-løbende at udvise kendskab til et udsnit af litterære undergenrer
Almene mål:
-styrke elevernes almendannelse gennem tilegnelse og anvendelse af viden om litteratur
-udvikle elevernes selv- og omverdensforståelse som led i den personlige og kulturelle identitetsdannelse
-bevidsthed om fagets identitet og anvendelsesmuligheder
-kendskab til forskellige rimstrukturer via indledende navneleg
-at opnå studiekompetencer til at gå til eksamen på HHX
Introduktion til danskfagets fokusområder, faglige krav og pensum +
Danskfagets metoder PP
Systime: ”Håndbog til dansk”: https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=125
Supplerende tekster:
Et bredt uddrag af nyhedsartikler fra forskellige onlinemedier
Billedanalyse: ”Danmark 2009” af Peter Carlsen
DF-valgvideo 2007: https://www.youtube.com/watch?v=jBSoMiG94Es
Reklameanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=230
Din danske sang: "Sig nærmer tiden" (St. St. Blicher): https://www.youtube.com/watch?v=vu2uTmxIbuw&ab_channel=DRKoncerthuset
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Litteraturhistorie
Formålet har været at give eleverne en fornemmelse og forståelse for de linjer der går gennem litteraturhistorien fra folkeviserne til i dag. Der er blevet arbejdet med genrebegrebet, forfatterkendetegn mm sat i forhold til teksternes samtids kendetegn. Der er blevet inddraget en forskellige genrer afhængig af tidsperioden.
Tekster:
”Ebbe Skammesøn”
”Jesus Brud” Brorson
”Epistel 89” Ludvig Holberg
Af ”Jeppe på bjerget”( Med Ole Ernst) Ludvig Holberg
Adam Oehlenschläger
St. St. Blicher
Grundtvig
H C Andersen
Af ”Bondeidyl” Henrik Pontoppidan
”Karens jul” Amalie Skram
”Frøkenen” Herman Bang
Diverse malerier fra det moderne gennembrud
”Lønningsdag” Martin Andersen Nexø
”Maskinerne” Johannes V Jensen
Det blomstrende slagsmål” Tom Kristensen
”Bordelpige dræber ufødt” Broby-Johansen
Malerier af Harald Giersing, Salvador Dali og Pablo Picasso
Af ”Løgneren” Martin A Hansen
Peter og Rosa” Karen Blixen
”Tigrene” Villy Sørensen
”Det er blevet os pålagt” Klaus Rifbjerg
”Støvsuger” Peter Seeberg
”Natmaskinen” Michael Strunge
Af "Døden kører Audi" Kristian Bang Foss
”Frygtelig lykkelig” Erling Jepsen
"Det kommer til at ske" Lone Aburas
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Romantikken
Formålet var her at give et indblik i hvad perioden rummer og ikke mindst hvilke tanker der prægede den.
Vi har arbejdet med begreberne idealisme, Platons hulelignelse, Biedermeier, universalromantik, nationalromantik.
Tekster:
”Der er et yndigt land” Adam Oehlenschläger
”De levendes land” Grundtvig
”Klokken” H C Andersen
Platons hulelignelse
Diverse malerier med speciel fokus på Biedermeier
”Dansk litteratur fra runer til grafitti” Om romantikken og romantisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Forløb#5 tendenser i samtiden - musiklyrik
Retorik og sproglige virkemidler
UFO & Yepha – ’Vi 2 Amigo’
Tobias Rahim – ’Når mænd de græder’, 'Jesus', 'Sang til Siri'
BOC - 'Ibiza'
Benjamin Hav - ' Den dejligste boy'
Shaka Loveless - 'Tomgang'
Topgunn
Svenskpopmusik - Victor Leksell og Timbuktu
Værk - album: Pede B – ’Gin & Cocio’
Poetry Slam
Podcast: DR lyd - 'Splittet til atomer'
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Kanonforfatterprojekt
Kaninforfatter-projekt
Projektforløb med de taksonomiske niveauer omkring alle 14 kanonforfatterne - både skriftlig og mundtlig præsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Reklame - og kampagnefilm
'Håndbog til dansk'
Miniprojekt med fremlæggelser
Skriftlig opgave - kampagnefilmsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Sprog og kommunikation
Sproganalyse
Diskursanalyse
Litteraturanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Modernisme litteraturhistorie
Modernismen
realismeformer, eksistentialismen, Nietzsches religionskritik, ekspressionismen
Tom Kristensen - 'Angst', 'Det blomstrede slagsmål' 'Fribytterdrømme', 'Nat i Berlin'
Martin A Hansen - 'Paradisæblerne'
Peter Seeberg - 'Hullet'
Karen Blixen - 'De blå øjne'
Klaus Rifbjerg - Livet på badeværelset' og ' Det er blevet os pålagt'
Litteratur: Systime - 'Litteraturhistorien på langs og tværs'
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11 Medier - dokumentarfilm
'Håndbog til dansk'
Miniprojekt med analyse, fortolkning. Gruppearbejde og fremlæggelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55007606061",
"T": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55007606061",
"H": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55007606061"
}