Holdet hv22hh1bDAa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jacob Hegelund, Martin Leth Andersen
Hold hv22hh1bDAa (hvhh1b DA, hvhh2b DA, hvhh3b DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sprog og kommunikation: Retorik og argumentation
Titel 2 Danmark, danskhed og introduktion til Dansk A
Titel 3 Litteraturhistorie
Titel 4 Romantikken
Titel 5 Forløb#5 tendenser i samtiden - musiklyrik
Titel 6 Forløb#6 Kanonforfatterprojekt
Titel 7 Forløb#7 Tendens i samtiden litteratur
Titel 8 Forløb#8 Reklame - og kampagnefilm
Titel 9 Forløb#9 Sprog og kommunikation
Titel 10 Forløb#10 Modernisme litteraturhistorie
Titel 11 Forløb#11 Medier - dokumentarfilm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sprog og kommunikation: Retorik og argumentation


Sproghandlinger kompendium, indhold:
Appelformer
Roman Jakobsens sprogfunktioner
Sproghandlinger, turtagnings- og høflighedsprincipper
Face work
Gentagelsesfigurer
Analysemodel til taler

Argumentationskompendium:
Retorik
Toulmins argumentationsmodel
Argumentationstyper
Fremstillingsformer

Paradise Hotel: http://www.youtube.com/watch?v=6AnxHlX4hSQ (face work, turtagning og sproghandlinger)
Go'morgen Danmark: http://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI&noredirect=1 (argumentations, høflighedsprincipper/turtagning, etos-opbygning og -bedbrydning)

https://hbdansk.systime.dk/?id=205 (hele kapitlet)

"Jomfrufælden" og "Penisfælden" opinionsartikler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Danmark, danskhed og introduktion til Dansk A

Formål:
Eleverne skal stifte bekendtskab med danskfaget på gymnasialt niveau; fagets metoder, overordnede stofområder og de grundlæggende non-fiktive genrer. Konkret skal eleverne i forløbet arbejde med medietekster ud fra forskellige genrekonventioner, stifte bekendtskab med grundlæggende genrekrav og aflevere et læserbrev til deres nye dansklærer.

Faglige mål:
-udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
-anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
-analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
-producere ikke-fiktive tekster
-demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
-løbende at udvise kendskab til et udsnit af litterære undergenrer

Almene mål:

-styrke elevernes almendannelse gennem tilegnelse og anvendelse af viden om litteratur
-udvikle elevernes selv- og omverdensforståelse som led i den personlige og kulturelle identitetsdannelse
-bevidsthed om fagets identitet og anvendelsesmuligheder
-kendskab til forskellige rimstrukturer via indledende navneleg
-at opnå studiekompetencer til at gå til eksamen på HHX

Introduktion til danskfagets fokusområder, faglige krav og pensum +
Danskfagets metoder PP

Systime: ”Håndbog til dansk”: https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=125

Supplerende tekster:
Et bredt uddrag af nyhedsartikler fra forskellige onlinemedier

Billedanalyse: ”Danmark 2009” af Peter Carlsen

DF-valgvideo 2007: https://www.youtube.com/watch?v=jBSoMiG94Es

Reklameanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=230

Din danske sang: "Sig nærmer tiden" (St. St. Blicher): https://www.youtube.com/watch?v=vu2uTmxIbuw&ab_channel=DRKoncerthuset

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Litteraturhistorie

Formålet har været at give eleverne en fornemmelse og forståelse for de linjer der går gennem litteraturhistorien fra folkeviserne til i dag. Der er blevet arbejdet med genrebegrebet, forfatterkendetegn mm sat i forhold til teksternes samtids kendetegn. Der er blevet inddraget en forskellige genrer afhængig af tidsperioden.

Tekster:
”Ebbe Skammesøn”
”Jesus Brud” Brorson
”Epistel 89” Ludvig Holberg
Af ”Jeppe på bjerget”( Med Ole Ernst) Ludvig Holberg
Adam Oehlenschläger
St. St. Blicher
Grundtvig
H C Andersen
Af ”Bondeidyl” Henrik Pontoppidan
”Karens jul” Amalie Skram
”Frøkenen” Herman Bang
Diverse malerier fra det moderne gennembrud
”Lønningsdag” Martin Andersen Nexø
”Maskinerne” Johannes V Jensen
Det blomstrende slagsmål” Tom Kristensen
”Bordelpige dræber ufødt” Broby-Johansen
Malerier af Harald Giersing, Salvador Dali og Pablo Picasso
Af ”Løgneren” Martin A Hansen
Peter og Rosa” Karen Blixen
”Tigrene” Villy Sørensen
”Det er blevet os pålagt” Klaus Rifbjerg
”Støvsuger” Peter Seeberg
”Natmaskinen” Michael Strunge
Af "Døden kører Audi" Kristian Bang Foss
”Frygtelig lykkelig” Erling Jepsen
"Det kommer til at ske" Lone Aburas
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Romantikken

Formålet var her at give et indblik i hvad perioden rummer og ikke mindst hvilke tanker der prægede den.
Vi har arbejdet med begreberne idealisme, Platons hulelignelse, Biedermeier, universalromantik, nationalromantik.

Tekster:
”Der er et yndigt land” Adam Oehlenschläger
”De levendes land” Grundtvig
”Klokken” H C Andersen
Platons hulelignelse
Diverse malerier med speciel fokus på Biedermeier
”Dansk litteratur fra runer til grafitti” Om romantikken og romantisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Forløb#5 tendenser i samtiden - musiklyrik

Retorik og sproglige virkemidler

UFO & Yepha – ’Vi 2 Amigo’
Tobias Rahim – ’Når mænd de græder’, 'Jesus', 'Sang til Siri'
BOC - 'Ibiza'
Benjamin Hav - ' Den dejligste boy'
Shaka Loveless - 'Tomgang'
Topgunn
Svenskpopmusik - Victor Leksell og Timbuktu
Værk - album: Pede B – ’Gin & Cocio’

Poetry Slam
Podcast: DR lyd - 'Splittet til atomer'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Kanonforfatterprojekt

Kaninforfatter-projekt

Projektforløb med de taksonomiske niveauer omkring alle 14 kanonforfatterne - både skriftlig og mundtlig præsentation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Tendens i samtiden litteratur

Autofiktion

https://5aarslitt.systime.dk/index.php?id=283  

Uddrag af
Morten Pape - 'Planen'
Thomas Kortegaards ’Hvis der skulle komme et menneske forbi’
Sofie Diemer
Yahya Hassan - 'Barndom' og 'Parabol'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Reklame - og kampagnefilm

'Håndbog til dansk'
Miniprojekt med fremlæggelser
Skriftlig opgave - kampagnefilmsanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Sprog og kommunikation

Sproganalyse
Diskursanalyse
Litteraturanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 Modernisme litteraturhistorie

Modernismen
realismeformer, eksistentialismen, Nietzsches religionskritik, ekspressionismen
   
Tom Kristensen - 'Angst', 'Det blomstrede slagsmål' 'Fribytterdrømme', 'Nat i Berlin'
Martin A Hansen - 'Paradisæblerne'
Peter Seeberg - 'Hullet'
Karen Blixen - 'De blå øjne'
Klaus Rifbjerg - Livet på badeværelset' og ' Det er blevet os pålagt'

Litteratur: Systime - 'Litteraturhistorien på langs og tværs'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#11 Medier - dokumentarfilm

'Håndbog til dansk'

Miniprojekt med analyse, fortolkning. Gruppearbejde og fremlæggelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer