Holdet hv22hh1aENa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Jonas Gadegaard, Karen Daugaard
Hold hv22hh1aENa (hvhh1a EN, hvhh2a EN, hvhh3a EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Social Media
Titel 3 US Country Profile
Titel 4 Female Voices
Titel 5 The English-Speaking World
Titel 6 Black America
Titel 7 Innovative Disruption and Amazon
Titel 8 Analyzing Advertisements
Titel 9 SO4
Titel 10 Dystopia - Animal Farm og The Hunger Games
Titel 11 Studietur
Titel 12 UK - Identity, hooliganism and social class
Titel 13 Business and Economics
Titel 14 US Election 2024
Titel 15 Horror
Titel 16 Terminsprøver
Titel 17 Studieområde 7
Titel 18 South Africa
Titel 19 AI - Artificial Intelligence
Titel 20 SOP
Titel 21 Eksamensforberedelse og repetition
Titel 22 Grammatik og handelskorrespondance
Titel 23 Hjælpemidler til eksamen
Titel 24 Forløb#4
Titel 25 Forløb#9

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

GRUNDFORLØB - INTRODUCTION TO BUSINESS ENGLISH AND SUSTAINABILITY

OMFANG
20 lektioner à 60 minutter

FORMÅL
Formålet med forløbet er at give eleverne en indføring til forståelse og anvendelse af det engelske sprog med et særligt fokus på merkantile områder, herunder bæredygtighed”, FNs 17 Verdensmål, branding, reklame, handelskorrespondance (tonet i bæredygtig retning) og samt at give eleverne analyseværktøjer til analyse af tekster af nævnte type. Formålet er derudover at opøve et fagligt ordforråd og en genrebevidsthed om merkantile genrer.


INDHOLD
Sprogfærdighed. Eleverne trænes i at:
• Forstå lettere mundtlige engelske tekster og samtaler om marketing og reklame-relaterede emner.
• Udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion og marketing- og reklame-relaterede emner.
• Læse og forstå tekster på engelsk i forskellige genrer inden for marketing-relaterede områder.
• Skrive tekster inden for merkantilt engelsk, herunder handelskorrespondance og korte analyserende tekster.

Sprog, tekst og kultur. Eleverne trænes i at:
• Gøre rede for indhold og synspunkter, samt analysere og fortolke varierende former for autentisk engelsk med faglig terminologi og metode til fortolkning af non-fiktion.
• Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler.
• Det engelske sprogs grammatisk med anvendelse af relevant faglig terminologi. Kort introduktion til følgende grammatiske emner:
o Bestemt og ubestemt artikel
o Substantivernes flertalsdannelse
o Utællelige substantiver
o Genitiv
o Regelmæssige og uregelmæssige verber
o Omskrivning med do
o Kongruens
o Adjektiver og adverbier
o Pronominer
Kernestof. Eleverne introduceres til:
• det engelske sprogs grammatik, udtale, og ortografi
• ordforråd med særligt merkantilt fokus
• principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng i forbindelse med træning af skrivning af manuskript til tale
• tekstanalytiske begreber, særligt fokus på det retoriske pentagram, appelformer, symbolik og tone.
• tekster, der behandler erhvervsrelaterede forhold, herunder: fagtekster, tale, brandingreklame
Tværfaglige mål
Forløbet bidrager til at opfylde det særlige pædagogiske fokus i Grundforløbet 2022: ”At opbygge (Studie)Kompetencer til at gå til eksamen på HHX” på følgende måde:
• At træne eleverne i at præsentere fagligt stof


METODE
Primære socialformer
• pararbejde
• gruppearbejde
Primære aktivitetsformer
• samarbejdende aktivitetsform

MATERIALE
”What Is Sustainability?”, McGill, University of Alberta, Office of Sustainability, https://www.mcgill.ca/sustainability/files/sustainability/what-is-sustainability.pdf (1ns)

“About Us”, UN, https://www.un.org/en/about-us

Videomateriale der på forskellig måde introducerer verdensmålene:
Malala introducing the The Worlds Largest Lesson on Vimeo (6 min, animated)
TELL EVERYBODY - THE GLOBAL GOALS CAMPAIGN - YouTube (4 min)
“LET’S GET THE JOB DONE” by project-everyone.org - YouTube (2 min)

“UN Sustainable Development Goals”, UN, Take Action for the Sustainable Development Goals - United Nations Sustainable Development (udvalgte dele – brugt til research om verdensmål – ét mål pr. gruppe)

CSR: 5 virksomheder – 5 grupper – matrixpræsentationer:
Gavin, M.,”5 EXAMPLES OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY THAT WERE SUCCESSFUL” (Lego, Salesforce 1-1-1, Ben and Jerry, Levi Strauss, Starbucks), 5 Examples of Corporate Social Responsibility | HBS Online (2 ns)
Facebook: ”Chairs are like Facebook – original ad”. Youtube, 13. maj 2014. https://www.youtube.com/watch?v=SSzoDPptYNA (branding reklame)
Inspiration Room: ”Facebook Things That Connect Us”. 4 October 2012. http://theinspirationroom.com/daily/2012/facebook-things-that-connect-us/. Tilgået 9. august 2018. (tale af Mark Zuckerberg) (1 ns)
Reklamemateriale fra Coca Cola og Sainsbury’s – reklameanalyse og fokus på brugen af CSR og bæredygtighed i branding – med udgangspunkt i disse reklamer:
  

Wider Contexts – Basisbog til engelsk A af Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen. Gyldendal, 2014
• ”How to read non-fiction text” (uddrag af analysemodel), pp. 329-31
• ”Vocabulary” (ordforråd til beskrivelse af character, mood, atmosphere, tone, style)

”Business Correspondence”. Eget materiale til introduktion til forespørgsler og tilbud
MinLæring (https://minlaering.dk)
• ENGRAM Basis – se emner under indhold
Google Drev (særligt ”docs”)
• Online kollaborativt værktøj
Screencast-o-matic (https://screencast-o-matic.com)
• Online vodcast-program
Quizlet (https://quizlet.com)
• Online ordforrådsprogram
Padlet
• Online opslagstavle / kollaborativt værktøj

EVALUERING
Mundtlig evaluering som klassedialog med opfølgende noter på tavlen
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Social Media

Forløbsbeskrivelse Social Media 2022

OMFANG
16 lektioner à 60 minutter
6 siders tekst
Ca. 80 minutters video


FORMÅL
Emnet behandler fagtekster og skønlitteratur både på skrift og på film. Eleverne indføres i emner som vedrører sociale medier specifikt, herunder: Online mobning, Social Media Influencers, Effekten af et ”like”.


Behandlingen af teknologien fra et humanistisk synspunkt skal hjælpe eleverne til at kunne diskutere og vurdere konsekvenserne af deres egne og andres handlinger på internettet. Samtidig fremstilles fremtidsscenarier, hvor sociale medier har fået lov til at styre menneskers adfærd i ”den virkelige verden”, og endelig opøves en kritisk sans om information på internettet.


INDHOLD
Kernekompetencer. Eleverne trænes i
Refleksion over egen og andres adfærd på internettet og hvordan internettet påvirker/kan påvirke vores måde at være menneske på.

Inden for den litterære genre, trænes eleverne i:

• personkarakteristik, herunder ordforråd til at beskrive personer
• setting
• temaer og budskab
• ordforrådstræning, billedbeskrivelse

Inden for genren sagprosa, trænes eleverne i:
- Afsender-modtagerforhold
- Genre

Træning af essaygenre med særligt fokus på:
- Struktur i ”The 5 paragraph essay”
- Indledning og konklusion
- At skrive manuskript til tale (om Social Media)


Grammatiske temaer
• Udvidede tider og særlig brug af -ingformen
• Præpositioner
• Ligefrem og omvendt ordstilling
• Adjektiver og adverbier

METODE
• Klasseundervisning (i mindre grad)
• Pararbejde (særligt i grammatik)
• Gruppearbejde (særligt i tekstarbejde)


MATERIALE

Grønvold, Mette og Hanne Ohland-Andersen: ”Footprints – Grundforløbet i engelsk”. Gyldendal, 2017. Følgende tekster:
- Cyber Manners – Parenting for a digital age. Artikel (s. 49-50).
- Cederberg and Woodman, “Noah”, kortfilm (17min 43 sek)
Prentis, Nicola: ” Life as a YouTuber – level 1”. British Council, ukendt dato, https://learnenglishteens.britishcouncil.org/study-break/graded-reading/life-youtuber-level-1. Tilgået 20. december 2020.

Shulte, R., "One Thousand Likes", novelle, https://shortstoriesbyrichard.com/2018/01/05/one-thousand-likes/ (1 side)

Wakefield, J., "Social-media influencers: Incomes soar amid growing popularity", https://www.bbc.com/news/technology-50418807 (1 side)

"Laswell's Model of Communication", The English Handbook, Systime, https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=c1067

Video
• Wright, Joe (instruktør): Black Mirror – Nosedive. House of Tomorrow (for Netflix), 2016. Episode i tv-serie (60 min).
• Common Sense Education: ”What's in Your Digital Footprint?”. YouTube, 12. august 2013. https://www.youtube.com/watch?v=4P_gj3oRn8s. Tilgået 12. januar 2019. (2 min)



Digitale platforme

• Google Drev (Google Docs og Google Forms)
• Quizlet Live (til ordforrådstræning)
• Padlet (til opsamling, ordforrådstræning og udtaletræning)
• LearningApps (til grammatik og ordforrådstræning)
• MinLæring (online grammatikværktøj)
• Egen mobiltelefon (eller anden device) til at optage film


EVALUERING
Løbende mundtlig gruppebaseret evaluering.
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 US Country Profile

OMFANG
23 lektioner à 60 min.
31 siders tekst
120 min. video


FORMÅL
Formålet med forløbet er at give eleverne baggrundsviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA. Denne viden er en del af elevernes dannelse, hvor de med et større indblik i USA’s sociale og samfundsmæssige forhold kan perspektivere til egen dansk tilværelse og dansk kulturs placering i verden. Den opbyggede viden skal naturligvis også kunne anvendes til at forstå og perspektivere til amerikanske forhold i dag.


INDHOLD
Sprogfærdigheder. Eleverne trænes i:
• at kunne samtale flydende og spontant om emner, der vedrør amerikansk historie, samfund og kultur
• at kunne anvende mundtligt engelsk i forskellige kommunikationssituationer: præsentation, samtale og diskussion, og om en bred vifte af emner inden for amerikansk historie, samfund og kultur.
• at opbygge et alment ordforråd
• at overholde normer for udtale, grammatik og ordvalg
• at kunne læse: forskellige genrer og stillejer inden for almene områder, der vedrør amerikansk historie, samfund og kultur
• at kunne skrive nuancerede og velstrukturerede tekster, herunder at kunne fastholde en rød tråd gennem en tekst, skrive passende indledning og afrunding samt anvende gængs afsnitsopbygning, og normer for sproglig stil i faglige tekster
• at kunne tilpasse tekststruktur og sproglig stil efter forskellige modtagergrupper

Tekst, sprog og kultur. Eleverne trænes i:
• at kunne gøre rede for indhold og synspunkter i engelsksprogede tekster
• at kunne analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• at kunne anvende relevante analysemodeller til fiktion (noveller og spillefilm)
• at kunne perspektivere tekster id fra et amerikansk kulturelt, samfundsmæssigt og historisk perspektiv
• at kunne analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
• at kunne anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler, herunder engelske ordbøger, grammatikker, encyklopædier, stave- og grammatikkontrol

Kernestof. Udvalgte emner inden for:
• grammatik, udtale, ortografi, tegnsætning og ordforråd
• opbyggelsen af et ordforråd inden for almene emner om amerikansk kultur, samfund og historie
• almene kommunikationsformer og kommunikationsstrategier, herunder samtale, præsentation, vodcast, tale, diskussion, manuskript til tale
• principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng, herunder principper for afsnits- og tekstopbygning i manuskript til tale og præsentationer
• fiktive tekster, herunder noveller og spillefilm
• tekster, der behandler emner inden for kultur, erhvervs- og samfunds forhold, som gør eleverne i stand til at analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA.


METODE
• Klasseundervisning (i mindre grad, særligt til instruktioner, opsamling og grammatik)
• Pararbejde (særligt til grammatik)
• Gruppearbejde (særligt til rollelæsning og ordforrådstræning)
• Elevpræsentationer for klassen


MATERIALE
Berntzen, Jorunn og Alf Bårtvedt, Jeanne Eirheim, Josephine Stenersen: ”Targets”. Gyldendal 2006. Følgende tekster:
• Made in America. Fagtekst. (s. 218-220)
• The American People. Fagtekst. (s. 149-150)
• A Year at an American High School. Interviews. (s. 237-240)
• Tsali of the Cherokees. Overlevering. (s. 95-98)
• New Directions. Novelle af Maya Angelou. (s. 215-216)

Cyborlink: https://www.cyborlink.com/besite/us.htm

Hofstede, G., "Hofstede's Insights - Country Comparison Tool", https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/

Mathiassen, Søren og Svend-Aage Nielsen: “Born in the USA – An American Anthology”. Forlaget
Forum, 1884. Følgende tekst:
• Arnold Schwarzenegger. Interview. (s. 44-46)

Muccino, Gabriele (instruktør): ”The Pursuit of Happyness” (spillefilm, drama). Columbia Pictures, 2006.

Jørgensen, Anders: American Values. Ikke udgivet, 2020. Baseret på (redigeret, klippet, tilpasset og udvidet): Understanding Americans, I: Targets - Workbook, ss. 170-173 af Jorun Berntzen et al. Gyldendal, 2001.

US Embassy; "American Politics: Political Parties", tilgået 2021, https://dk.usembassy.gov/da/youth-education-da/the-american-political-system/the-democrats-and-the-republicans/ (1 ns)

Egen research i forbindelse med US Company Profiles og American på flg. hjemmesider:
https://www.britannica.com/topic/Republican-Party
https://www.britannica.com/topic/Democratic-Party
https://democrats.org/
https://www.history.com/topics/us-government-and-politics/republican-party

Digitale værktøjer
• Google Drev (Google Docs)
• Quizlet Live (til ordforrådstræning)
• Padlet (særligt til opsamling, ordforrådstræning og udtaletræning)


EVALUERING
Løbende mundtlig evaluering og slutevaluering.
Indhold
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Female Voices

Forløbsbeskrivelse Female Voices

OMFANG
10 lektioner à 60 minutter
6 siders tekst
Ca. 120 minutters video


FORMÅL
Emnet behandler fagtekster og skønlitteratur både på skrift og på film. Eleverne indføres i emner som vedrører kvinders stemme i verden. Vi griber historisk tilbage til hvordan Mary Queen of Scots var en stærk kvindekarakter over Marilyn Monroes indflydelse på blandt andet vores opfattelse af kvindekroppen til Michelle Obamas engagement i kampen for uddannelse til piger. Til slut ser og arbejder vi med filmen ”Thelma og Louise” som et eksempel på, hvordan kvinder selv i nyere tid kan blive fastholdt i usunde relationer pga. deres køn og hvordan de frigør sig.

Som aflevering skriver eleverne et analytisk essay non-fiction af enten Thunberg, Pankhurst eller Streeps tale (de har dermed kun arbejdet med den ene af dem)


INDHOLD
Kernekompetencer. Eleverne trænes i refleksion over og samtale om køn og ulighed.

Inden for den litterære genre, trænes eleverne i:

• personkarakteristik, herunder ordforråd til at beskrive personer
• miljø
• temaer og budskab
• poetisk sprog
• ordforrådstræning

Inden for genren sagprosa, trænes eleverne i:
- Afsender, modtager, intention, omstændigheder
- Appelformer
- Udvalgte retoriske virkemidler
- Kort introduktion til genren ”news report”

Træning af essaygenre med særligt fokus på:
- Analytical essay – non-fiction
- Særligt fokus på: Struktur, korrekt indledning og konklusion

METODE
• Klasseundervisning (i mindre grad)
• Pararbejde
• Gruppearbejde


MATERIALE

Cicero’s Retoriske Pentagram, The English Handbook, Systime samt egne powerpoints (lokalt materiale);
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=147#c2228

John, E., ”Candle in the Wind”, 1973, Lyrics; https://genius.com/Elton-john-candle-in-the-wind-lyrics Video: https://www.youtube.com/watch?v=8Be4fAwcRQQ

Mary Queen of Scots, udvalgte bidder af “The Casket Letters”, Tea at Trianon, “More About Mary; The Casket Letters”, 2008, https://teaattrianon.blogspot.com/2008/02/more-about-mary-casket-letters.html

Obama, M., “Michelle Obama Speech on the Importance of Educating Girls & Gender Equality”, July 13, 2020,
transcript by rev.com, URL: https://www.rev.com/blog/transcripts/michelle-obama-speech-transcript-on-importance-educating-girls-gender-equality (1 ns), Link to video on YouTube, accessed 13 April 2023: https://www.youtube.com/watch?v=OnaDQPzVNdM  (3 minutes)

Pankhurst, C., “Women’s Right to Vote”, 1908, URL: https://www.bl.uk/learning/timeline/item126861.html  (transcript as well as recording of the speech), 1ns
Scott, R., “Thelma and Louise”, Metro-Goldwyn-Mayor, 1991, spillefilm (129 min.)

Streep, M. “Golden Globe Speech”, transcript, Harper’s Bazaar, 9 January, 2017, URL: https://www.harpersbazaar.com/culture/film-tv/news/a19828/meryl-street-golden-globes-speech-transcript/  (1,5 ns),
Link to speech on YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=EV8tsnRFUZw (5 min, 48 sec)

The Schoolrun,”Mary Queen of Scots”, https://www.theschoolrun.com/homework-help/mary-queen-scots

Thunberg, G., Greta Thunberg's Speech At The U.N. Climate Action Summit.”, NPR: Transcript, 2019
48 september 2019. https://www.npr.org/2019/09/23/763452863/transcript-greta-thunbergs-speech-at-the-u-n-climate-action-summit.

Whitehall Moll History Clips; “The Execution of Mary Queen of Scots”, https://www.youtube.com/watch?v=enaKRS9YphI


Digitale platforme

• Google Drev (Google Docs)
• Quizlet Live (til ordforrådstræning)
• Padlet (til opsamling, ordforrådstræning og udtaletræning)



EVALUERING
Afsluttende mundtlig evaluering som klassedialog.

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The English-Speaking World

Forløbsbeskrivelse The English-Speaking World

OMFANG
4 lektioner à 60 minutter
4 siders tekst
Ca. 15 minutters video og lydklip


FORMÅL
Et kort forløb hvor vi har fokus på det engelsk sprogs udvikling fra Early Modern English til Modern English. I den forbindelse reflekterer vi gennem debat i rollespil over sprogudvikling generelt; truer eller styrker sprogudvikling et lands kultur? Derudover fokuserer vi på forskellene mellem britisk og amerikansk engelsk samt English as a Lingua Franca. Formålet er at opnå viden om, hvor forskelligartet det engelske sprog er – både som modersmål og ikke mindst i den form, som vi typisk møder det; nemlig som kontaktsprog/”lingua franca” i de mange situationer vi møder og bruger engelsk i dag: I forbindelse med uddannelse, rejse, arbejde mv.


INDHOLD
Kernekompetencer. Eleverne får overfladisk viden om det engelske sprogs udvikling og viden om forskelle på amerikansk og britisk engelsk indenfor:
- Stavning
- Ordforråd
- Grammatik
- Udtale

Vi bruger lyd og video til:
- At arbejde med receptive færdigheder og træning af forskellene på amerikansk og britisk engelsk i praksis.
- At arbejde med det engelske sprogs variation


METODE
• Klasseundervisning (i mindre grad)
• Pararbejde


MATERIALE

Finderup, A. M., og Fog, A.,”Worlds of English”, Systime, 2023:
- Early Modern English (1476-1800)
- Modern English from 1800
- American English
- English as a Lingua Franca
Søvndal, V., ”Villy Søvndal (vores tidligere udenrigsminister) taler "Engelsk"”, YouTube (jumbaa2), (ca. 4 min) https://www.youtube.com/watch?v=CTozrTpxldM

Wardle, J., ”The English Language In 24 Accents”, YouTube, (8 min), https://www.youtube.com/watch?v=dABo_DCIdpM



EVALUERING
Afsluttende mundtlig evaluering som klassedialog.
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Black America

Forløb:
Black America
Varighed: 23 moduler à 60 minutters varighed

Formål:
Formålet med forløbet ”Black America” er, at eleverne skal opnå viden i et specifikt aspekt af USA's historie som et led i deres samlede indsigt i amerikanske forhold – historiske som nutidige. Herudover skal eleverne opnå kompetence inden for litterær analyse, talenalyse og endelig skal eleverne opnå kompetence inden for essayskrivning.

INDHOLD:
Dannelse og globale kompetencer. Eleverne trænes i:
• at opnå kompetencer styrkes gennem arbejdet med det engelske sprog og tekster om historiske og menneskelige aspekter i USA

Sprogfærdigheder. Eleverne trænes i:
• lytte, tale, samtale og præsentation og præsentationsteknik

Tekst, sprog og kultur. Eleverne trænes i:
• at beskrive og analysere tekster stilistisk
• at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk
• analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

Kernestof. Eleverne skal
• opbygge et ordforråd inden for områderne ”slavery, civil war, segregation og Black Lives Matter
• opbygge et ordforråd inden for faglig fagligterminologi inden for fiktionsanalyse og taleanalyse
• opnå færdigheder i essayskrivning

METODE:
Igennem forskellige arbejdsformer vil eleven tilegne sig de forskellige kompetencer. I dette forløb arbejdes med flg. arbejdsformer:
• Tavleundervisning i begrænset omfang, primært til igangsættelse, opsummering og afslutning af aktiviteter
• Gruppearbejde, herunder rollelæsning, gruppe-til-gruppefremlæggelse mm
• Pararbejde, særligt i analysearbejde
• Individuelt arbejde i begrænset omfang

MATERIALE:
Erlich-Møller og Thomsen, ”Black Voices”, Gyldendal 2016, flg. kapitler:
1) Slavery – Introduction
2) Separate but Equal – Introduction
3) Separate but Equal – Paul Laurence Dunbar, “The Lynching of Jube Benson”
4) Separate but Equal – Langston Hughes, “The Merry-Go-Round”
5) I am a Man – Introduction
6) I am a Man – Martin Luther King, “I have a Dream” (excerpt)

Alex, Vivid Maps, "Mapping Police Violence in the United States", 8. juli, 2016, URL: https://vividmaps.com/us-police-violence/
Center for Prevention MN, 2 What is Black Lives Matter?”, YouTube (ca. 1 min), https://www.youtube.com/watch?v=QCLjCg4D-FQ

Cooper, Mark. “NWA; Our raps are documentary. We don’t take sides;”. The Guardian, 2013, https://www.theguardian.com/music/2013/aug/07/nwa-1989-classic-interview  (Found 8 Sep 2021)

Fatal Force, Washington Post, URL: https://www.washingtonpost.com/graphics/investigations/police-shootings-database/

KUN KLASSEN 2C: Givens, M., “Our Racial Equality Journey: 3 Ways MLK's 'I Have a Dream' Speech Is Still Relevant in 2021”, Eastern Bank, August 2021, URL: https://www.easternbank.com/our-racial-equality-journey-3-ways-mlks-i-have-dream-speech-still-relevant-2021 | Eastern Bank (2,2 ns)

Gray, F. G., "Straight Outta Compton", spillefilm 97 min

Hammond, J. H., The Mudsill Theory, 1858

Jones, A. og Sawyer, W., "Not just “a few bad apples”: U.S. police kill civilians at much higher rates than other countrie",  Prison Policy Initiative, 5. juni 2020, URL:  https://www.prisonpolicy.org/blog/2020/06/05/policekillings/

Nike, "Our Commitment to the Black Community", URL: https://about.nike.com/en/impact-resources/our-commitment-to-the-black-community

NWA, “Fuck Tha Police”, lyrics and sound

Owens, C., “Candace Owens on George Floyd, USA protests, riots and solving America's turmoil”, Turning Point UK, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=SdrPM_-N3LI ((18 min)



Rhetorical pentagon and modes of persuasion, The English Handbook, Systime

Smith, D., "dear white america" from Don’t Call Us Dead. Copyright © 2017 by Danez Smith. Poetry Foundation, URL: https://www.poetryfoundation.org/poems/150542/dear-white-america
Buttn Poetry,  2015, YouTube, URL: https://www.youtube.com/watch?v=LSp4v294xog

The Washington Post, “985 people have been shot and killed by police in the past year”, udvalgte grafikker og statistikker, tilgået august 2020 (ca. 1 ns), URL: https://www.washingtonpost.com/graphics/investigations/police-shootings-database/

Westerman, “In 2020, Protests Spread Across The Globe With A Similar Message: Black Lives Matter”, NRP, 30. december, 2020, https://www.npr.org/2020/12/30/950053607/in-2020-protests-spread-across-the-globe-with-a-similar-message-black-lives-matt?t=1632140801890


Egen research om ofre for politivold: Rodney King, Breonna Taylor, Eric Garner, Michael Brown, Trayvon Martin, Aura Rosser, Stephon Clark, Jason Harrison


Evaluering:
Der evalueres efter endt forløb via klassedialog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Innovative Disruption and Amazon

OMFANG
Ca. 8 timer
Kernestof udgør ca. 19 ns.

FORMÅL
Formålet med dette forløb er at undersøge begrebet ”disruption” som innovationskoncept og forretningsmodel, samt de samfundsmæssige konsekvenser heraf. Amazon.com tages op som en case. Der gives en kort perspektivering til litteratur og sproglig ”disruption”. Forløbet behandler flere forskellige teksttyper under det udvidede tekstbegreb, herunder almindelig sagprosa, kronikker/blogs, videoer (sagprosa). Eleverne arbejder med tekstanalyse og remediering, og eleverne trænes i selvstændig tilrettelæggelse og udvælgelse af information til oplæg og præsentation af emnet.


INDHOLD
Faglige mål.
Sprogfærdighed. Eleverne trænes i at:
• forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og faglige emner (økonomi, erhvervsrelaterede tekster)
• udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder
• skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner

Sprog, tekst og kultur
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• perspektivere tekster erhvervsmæssigt og samfundsmæssigt
• anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
• det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
• ordforråd
• sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
• principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
• tekster, der behandler emner inden for erhvervsrelaterede forhold



METODE
Fysisk undervisning gruppearbejde, individuelt arbejde, gruppepræsentationer på klassen, matrixpræsentationer


MATERIALE

DISRUPTION

Book Video Club: ‘The Innovator's Dilemma" by Clayton Christensen’. YouTube, 13. marts 2015. https://www.youtube.com/watch?v=yUAtIQDllo8 (video, ca. 1,4 ns).

Alton, Larry: ‘How Purple, Uber and Airbnb Are Disrupting and Redefining Old Industries’. The Entrepreneur, 11 April 2016. https://www.entrepreneur.com/article/273650 (artikel, 2,8 ns).


AMAZON COMPANY PROFILE

Amazon: “About Amazon”, URL: https://www.aboutamazon.com/?utm_source=gateway&utm_medium=footer
https://ir.aboutamazon.com/overview/default.aspx

Amazon YouTube Channel, March 2020; Amazon Heroes, URL: https://www.youtube.com/watch?v=_Z7PY4bOvvo (ca. 1 ns)
Britannica: “History and Facts”, URL: Amazon.com | History & Facts | Britannica, tilgået oktober 2023

Capitalism.com: “History of Amazon: From Garage Startup to The Largest E-Commerce Marketplace” (august 2020), URL: https://www.capitalism.com/history-of-amazon/ (sagprosa, ca. 3 ns)

Dennis, Steve: ‘Assessing the Damage of the 'Amazon Effect'’. Forbes, 19. juni 2017, https://www.forbes.com/sites/stevendennis/2017/06/19/should-we-care-whether-amazon-is-systematically-destroying-retail/#515480596b1f  (blog/kronik, 2 ns).


Mitchell, C., “Amazon Effect: Definition, Statistics, Impact on Consumers”, updated October 31, 2021, URL: 95 https://www.investopedia.com/terms/a/amazon-effect.asp 2,5 ns

WhatIs.com: ‘The Amazon Effect’. Juni 2017, http://whatis.techtarget.com/definition/Amazon-effect (1,5 ns)

SUPPLERENDE MATERIALE
Klassen lavede små præsentationer om ”Disruptive Perspectives”:

In your group, work with one the points below. Discuss the issue/ transition/disruption and decide on at least 3 things that you think have been gained and 3 things that have been lost in the process.
Share your work in KEYWORD form in the Padlet on today’s lesson – and be ready to elaborate to the class (2-3 min per group)
1. Transition from cable TV/national TV >> on-demand streaming TV?
2. Transition from writing physical letters >> e-mails >> snapping?
3. Transition from a landline phone >> a mobile phone >> a smartphone?
4. Transition from buying your retail products in physical stores >> online purchasing?
5. Transition from reading and working from real life books in school >> reading and working from computer screens?
6. Transition from reading a map >> receiving directions from Google Maps?
7. Transition from physical newspapers >> online media services?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Analyzing Advertisements

OMFANG
6 moduler à 60 minutters varighed

FORMÅL
Formålet med forløbet "Reklameanalyse" er at arbejde med visuelle og sproglige virkemidler i reklamer. Forløbet er en optakt til SO4 "Kultur, marked og kommunikation", hvori engelskfaget indgår i forhold til udarbejdelse og analyse af en virksomheds eksterne kommunikation i form af markedsføringsmateriale. Særligt fokus er på at arbejde med de sproglige virkemidler: Sætningstyper, adjektiver/konnotationer, formalitet, subjektivt/objektivt sprog samt retoriske virkemidler.

INDHOLD
Sprogfærdigheder. Eleverne trænes i:
• Læse- og lyttereceptive færdigheder i markedsføringsmateriale

Tekst, sprog og kultur. Eleverne trænes i at:
• analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
• analysere og fortolke kommercielle tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag (særligt afsætning)
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof. Eleverne skal arbejde med
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af ikke-fiktive tekster
• grammatik: Sætningstyper

METODE
Igennem forskellige arbejdsformer vil eleven tilegne sig de forskellige kompetencer. I dette forløb arbejdes med flg. arbejdsformer:
• Tavleundervisning i begrænset omfang, primært til igangsættelse, opsummering og afslutning af aktiviteter
• Pararbejde til arbejde med øvelser og tasks

Materiale:
• Østergaard, Trine. "How to Analyse Advertisements and Commercials". Systime, 2022. Web. Besøgt 18. maj 2022. https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=p177  
• Jennifer Aaker’s 5 dimensions of Branding  
• "Filene about Persuasive techniques". Web. Besøgt 18. maj 2022. http://www.ux1.eiu.edu/~bpoulter/2001/pdfs/propaganda.pdf   

På baggrund af ovenstående kilder arbejder eleverne ud fra power points om:
Billedanalyse
Reklamesprog
Appelformer
Andre overtalelsesteknikker
Talsymbolik
Farvesymbolik
Brand personlighedstræk (Jennifer Aaker)
Målgruppe
Særligt for reklamefilm

EVALUERING
Der foretages løbende evaluering i plenum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 SO4

Tværfagligt studieområde projekt nr. 4 "Kultur, marked og kommunikation" hvor fagene afsætning, engelsk og 2. fremmedsprog arbejder sammen.

Projektet går ud på at eleverne i grupper skaber og præsenterer en fiktiv opstartsvirksomhed med en grøn profil.

I forhold til engelskfaget skal eleverne markedsføre deres virksomhed til det engelsksprogede marked; de skal altså være i stand til at anvende teori og viden fra det foregående forløb "Analyzing Advertisements" i deres materialer og kunne præsentere og analysere dette ved en mundtlig "fernisering", hvor de præsenterer deres projekt for deres faglærere.

Et væsentligt fokuspunkt er at anvende viden om centrale træk i reklamesprog på engelsk
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dystopia - Animal Farm og The Hunger Games

OMFANG
20 lektioner à 60 minutter
71 siders tekst
137 min spillefilm

FORMÅL
Formålet med dette forløb er at arbejde med den dystopiske genres træk.  Herunder primært sprogreceptiv fordybelse i form af værklæsning. Værket ”Animal Farm” læses løbende, og eleverne får mulighed for dels individuelt dels som rollelæsning i grupper at læse værket og besvare spørgsmål til bogens kapitler. Besvarelserne danner baggrund for analyse af miljø, plot, personkarakteristik, temaer, budskab og stil. Ydermere stilles der skarpt på romanens funktion som allegori for den Russiske Revolution og menneskets socioøkonomiske natur i al almindelighed.
Derudover ser vi filmen "The Hunger Games" og analyserer denne med særligt fokus på dystopiske træk og drager paralleler til "Animal Farm".
Tematikkerne i disse to primærtekster skal desuden danne grobund for refleksion over menneskers forhold til magt og grådighed - med linjer trukket til den aktuelle situation med krigen i Ukraine og Putins Rusland.


INDHOLD
Sprogfærdigheder. Eleverne trænes i:
• Der er særligt fokus på læsning i dette forløb; læsning i forskellige former: ekstensivt, individuelt indadtil og intensivt udadtil i rollelæsning. Samtale og skrivning trænes sekundært.

Tekst, sprog og kultur. Eleverne trænes i:
• at beskrive og analysere tekster stilistisk
• at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk
• analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere kulturelt og historisk

Kernestof. Eleverne skal
• opbygge et ordforråd inden for romanens temaer
• opbygge et ordforråd inden for fagterminologi inden for fiktionsanalyse
• opbygge viden om allegorier
• opbygge viden om den Russiske Revolution som baggrundsforståelse af romanen

METODE
• Klasseundervisning
• Tekstlæsning
• Gruppearbejde / pararbejde
• Quizlet Live
• Gruppepræsentationer for klassen om Den Russiske Revolution

MATERIALE
• Elevernes egen research om Den Russiske Revolution
• Orwell, George. "Animal Farm"
• Ross, G., "The Hunger Games", Lionsgate, spillefilm 137 min, tilgået via MitCfu


EVALUERING
3-2-1 evaluering på elevfeedback
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Studietur

Studietur til europæisk destination
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 UK - Identity, hooliganism and social class

Forløbsbeskrivelse UK
Fag: Engelsk
Tema: UK - National Identity, Hooliganism, Social Class and Accent
OMFANG
22 lektioner à 60 minutter


FORMÅL
Formålet med undervisningen er at give eleverne viden om og forståelse af væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien. Herunder blandt andet lande og identitet i Storbritannien, subkultur med udgangspunkt i hooligankultur samt sociale klasser og accenters betydning. Eleverne trænes mundtligt gennem samtaler i pararbejde og klassedialog i behandling af tekstarbejdet. Skriftligt trænes eleverne i små skriftlige øvelser samt ved udarbejdelse af præsentationsmateriale ud fra klart definerede principper for struktur/opbygning. De receptive færdigheder trænes i tekstlæsning - herunder også video og spillefilm.

INDHOLD
Sprogfærdigheder. Eleverne trænes i:

● at kunne forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster (videoer) og samtaler om almene og faglige emner fra Storbritannien.
● at kunne udtrykke sig flydende og spontant i samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed
● at læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra Storbritannien


Tekst, sprog og kultur. Eleverne trænes i:

● at analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
● at gøre rede for at indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
● at analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
● at perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt og samfundsmæssigt
● at analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien baggrund af engelskfaglig viden om kulturelle og samfundsmæssige forhold
● at anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
● at demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof. Eleverne trænes i:
● det engelske sprogs grammatik og udtale
● ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
● sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder i mindre grad erhvervsrettet fagsprog
● almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
● tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
● tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og i mindre grad erhvervsrelaterede forhold
● et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien

Elevernes egen research om selvvalgt emne indenfor overtemaet UK og Irland - herunder valg af relevant tekst som analyseres. Projektet præsenteres afslutningsvis for underviser i grupper.

METODE
● Klasseundervisning
● Gruppearbejde / pararbejde
● Gruppepræsentation for klassen om 1 af de 5 nationer der udgør The British Isles
● Gruppepræsentationer af selvvalgt emne

MATERIALE

Alexander, L., "Green Street Hooligans", Universal, 2005, spillefilm 109 min, dvd

Amadeo, K., "What Was Brexit, and How Did It Impact the UK, the EU, and the US?" (uddrag), jan. 2022, https://www.thebalance.com/brexit-consequences-4062999 (ca. 1,9)

BBC News: United Kingdom profile – Overview. 14. juni 2017. https://www.bbc.com/news/world-europe-18027954 . Tilgået 24. November 2020. (ca. 1s)

BBC. ‘Ethical factors in sports’. BBC, 2022. Web. Accessed 22 Mar 2022, URL:  https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zwcb9qt/revision/2

Foer, F. : "How Football Explains the Sentimental Hooligan" (extract), Anders, Tony Søndergaard og Morten Pedersen, Where You Are. Systime, 2022. E-bog.

Funny Liverpool accent of this amazing girl, Rahan Allahwala, YouTube, is called “scouse”: https://www.youtube.com/watch?v=sWAUrHODRWM (ca. 3 min)

Hofstede, G., "Onion Model", i Rasmussen, A. S., Focus on Culture, Systime, URL: https://culturalencounters.systime.dk/?id=134

“How to sound posh”, Learn English with Papa Teach Me, YouTube, 13. august 2015, URL: https://www.youtube.com/watch?v=Nj0Rh__1kDw (5 min)

Howard, R., "It's mad that apparently 8% of football fans would stop watching their team if they had a gay player", YouTube, november 2017, videoklip, 6 min, 21 sek, URL: https://www.youtube.com/watch?v=6UcY3fAHiJU

Jørgensen, A., “British Politics”, 2019 (lokalt materiale, opdateret af Daugaard, K. 2024), (ca. 5 s.)

Learn the cockney accent with Jason Statham, Learn English with Papa Teach Me, 25 februar 2015, URL: https://www.youtube.com/watch?v=1WvIwkL8oLc (ca 7 min)

Mustad, Jan Erik, Sevaldsen, Jørgen og Vadmand, Ole, Being British, “Nations and Cultural Differences in Britain”, s. 5-8  Gyldendal 2014 (ca. 3 s.)

O’Driscoll, J.;  Chapter 04 Identity, “Class” s. 50-52, Oxford University Press, 2013

Percival, B., "Downton Abbey", sæson 1, episode 1, 2010, dvd, 68 min

Sonnad, Nikhil. ‘How soccer helped an ethnic slur take over Europe’. Quartz, 2018. Web. Accessed 22 Mar 2022. <https://qz.com/1306921/world-cup-2018-hooligans-is-an-ethnic-slur-in-history/>

IT hjælpemidler:
Quizlet Live
Padlet
MinLæring
Google Drive

EVALUERING
Løbende evalueringer i plenum mht. materiales sværhedsgrad og relevans.
Afsluttende evaluering i plenum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Business and Economics

FORMÅL
Forløbets hovedformål er at synliggøre for eleverne, hvordan engelsk kan spille sammen med studieretningsfagene afsætning, virksomhedsøkonomi og international økonomi. Dette trænes med henblik på elevernes senere valg af fag til og arbejde med SOP. Herudover er formålet også at opnå viden, analytiske færdigheder og evne til diskussion og perspektivering i relation til emnerne: Reklamesprog og virkemidler, CSR-problemstillinger – herunder blandt andet greenwashing, CSR-sprog, ulighed og samfundsøkonomi med fokus på USA og Storbritannien.

INDHOLD
Faglige mål
• Sprogforståelse: læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, herunder sagprosa, noveller, lyrik og dokumentar.
• Sprogforståelse: Eleverne trænes i at udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i samtale og diskussion.
• Sprogforståelse: eleverne trænes i at skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
• Sprog, tekst og kultur: Eleverne trænes i at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster, samt analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode, og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og erhvervsmæssige forhold.

Kernestof
Eleverne trænes i:
• det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
• sproglig variation og sproglige udtryksformer
• principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
• tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
• et udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
• et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

METODE
Primære arbejdsformer har være par og gruppearbejde. Andre arbejdsformer er klasseundervisning, pararbejde gruppearbejde og i mindre grad elevpræsentationer.


MATERIALE
Akepa, Greenwashing: “14 recent stand-out examples”, The Sustainable Agency, JULY 23, 2021, (fokus på: Keurig, Unilever, Innocent, Ryanair og Shell), URL: https://thesustainableagency.com/blog/greenwashing-examples/

Channel 4 News, Half a million more UK kids drop into poverty, June 2023, (8 min, 20 sec), URL: https://www.youtube.com/watch?v=jhsfInLbbnM

Coca Cola and George The Poet, “Open Like Never Before, 2020, ” https://www.coca-colacompany.com/news/coca-cola-embraces-better-normal-supports-restaurants-and-hotels-with-open-like-never-before og https://www.youtube.com/watch?v=SukwNeHMMhQ (2 min) (1 ns)

Coca Cola, “A World Without Waste” (uddrag inkl. Tweet), Coca Cola, URL: https://www.coca-colacompany.com/sustainable-business/packaging-sustainability (1 ns)


Fernando, Jason: “Corporate Social Responsibility (CSR)”. Investopedia, 2. februar 2021.
https://www.investopedia.com/terms/c/corp-social-responsibility.asp
1 ns

Internet Geography, The North-South Divide, URL: https://www.internetgeography.net/topics/the-north-south-divide/

James, Margaret. ‘Greenwashing. 2021, Investopedia. Accessed 31 Oct
2021. https://www.investopedia.com/terms/g/greenwashing.asp

Jørgensen, Anders: American Values. Ikke udgivet, 2020. Baseret på (lokalt redigeret, klippet, tilpasset og udvidet): Understanding Americans, I: Targets - Workbook, ss. 170-173 af Jorun Berntzen et al. Gyldendal, 2001. (2,9 ns)

Kornbluth, J., og Reich, R., ”Inequality for All”, USA 2013, dokumentar, tilgået via Filmstriben, (1 time, 27 min)

L. Olsen og M. Gitsham: Catalogue of CSR Activities: A broad overview - An Ashridge report produced for The Danish
100 Commerce and Companies Agency. Ashridge Business School, 2005. (Forkortet og redigeret)
https://www.yumpu.com/en/document/read/9796803/catalogue-of-csr-activities-a-broad-overview-ashridge
2,6 ns.

McGarvey, D., "Poverty Safari", 2017, Worlds of English, Systime

Newcastle University,  How The Cost Of Living Crisis Is Bad For Your Health (And How To Fix It), February 2023 (1 min, 30 sec), URL: https://www.youtube.com/watch?v=dmTXozWDBX0&t=23s

Nike, “For Once Don’t Do It”, 2020,  https://youtu.be/drcO2V2m7lw (1 min)

University College Cork, Ireland, “Here are the 7 sins of greenwashing”, 24. November 2022, URL: https://www.ucc.ie/en/eri/news/here-are-the-7-sins-of-greenwashing.html


Wall Street Journal, “Why the U.K. Is the Only Major Economy Set to Shrink in 2023”, February 2023, (3 min, 40 sec), URL: https://www.youtube.com/watch?v=hWDp9QCLb1c

Wich, L., et al, "4.3 Where Poverty Has Hit Hard" og "4.4. Political Views on the Minimum Wage",  Election Year, Columbus, Systime

EVALUERING
Der foretages løbende og afsluttende evaluering i plenum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 US Election 2024

OMFANG
21 lektioner à 60 min.


FORMÅL
Forløbet er den del af et landeportræt af USA. Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i amerikanske politiske forhold. Eleverne indføres i det amerikanske politiske system, herunder præsidentens, kongressens (og dets kamres) og højesterets roller, primærvalg, valgmandssystemet, ”blå og røde stater” og svingstater. Det Republikanske Partis og Det Demokratiske Partis værdier og holdninger behandles og diskuteres, med et fokus på præsidentkandidaterne Donald Trumps og Kamala Harris’ holdninger og retorik. Eleverne ser og diskuterer temaer i et uddrag af kandidaternes CNN-debat, og der læses præsidentkandidat Kamala Harris’ tale ved Det Demokratiske Konvent 2024 med fokus på analyse af retoriske virkemidler. Vi stiller skarpt på immigration som del af amerikansk historie, og hvordan immigration er et vigtigt parameter i valgkampen. Vi arbejder med og diskuterer satire og politik med fokus på, hvordan amerikansk politik (herunder ”underholdning-ficeringen”, polariseringen samt centrale amerikanske politikere) er blevet fremstillet ud fra et afsnit af Black Mirror. Endelig arbejder vi med mediernes rolle i valget – herunder, blandt andet, media bias og hvordan særligt sociale medier fungerer som ”echo chambers”, der bidrager til den stærke politiske polarisering i USA. Eleverne forbereder desuden afslutningsvist en valgkampagne for enten Demokraterne eller Republikanerne (efter eget valg) med fokus på et udvalgt emne fra den politiske debat. Dette kampagnemateriale analyseres og præsenteres ved en mundtlig gruppepræsentation. Vi afrunder hele forløbet med at følge valgresultaterne tikke ind d. 6/11 2024 om morgenen.


INDHOLD
Sprogfærdighed. Eleverne trænes i at:
• forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster om almene og faglige emner fra USA i forskellige stillejer.
• udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om amerikansk politik.
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk

Sprog, tekst og kultur. Eleverne trænes i at:
• analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Kernestof. Eleverne opnår faglig fordybelse, viden og kundskaber inden for:
• det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
• ordforråd,
• principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af ikke-fiktive tekster
• tekster, der behandler emner inden for kultur- og samfundsforhold
• et udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i USA

METODE
Der er fokus på gruppearbejde (analysearbejde og rollelæsning (CL), pararbejde i grammatik, og klassedialog til opsamling.

MATERIALE
• Ad Fontes Media Gallery, Media Bias Chart, URL: https://adfontesmedia.com/gallery/
• All Sides, udvalgte begreber indenfor bias: Spin, Unsubstantiated claims, Mudslinging, Ad Hominem, Slant, Photo bias, URL: https://www.allsides.com/media-bias/how-to-spot-types-of-media-bias
• BBC News, “US election 2024: A really simple guide to the presidential vote”, 23 July 2024, URL: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-67285325 (1,8 ns), lokalt bearbejdet i forhold til den simple talgrafik, der forklarer forskellen på popular vote og electoral college votes, kortet over fordeling af electoral college votes i de forskellige stater samt information om, at Harris er valgt som kandidat.
• Birch, Anders (instruktør): ”Danmark på Prærien”. Danmarks Radio, 2013 (dokumentar, 60 min.)
• DEBATE REPLAY: VP Harris and former President Trump l ABC News Presidential Debate, CNN, September 2024, vi ser de første ~ 30 min, URL: https://www.youtube.com/watch?v=4dOgWZsDB6Q
• Geography Lessons, Push and Pull factors as drivers of migration, YouTube, 30. nov. 2020, URL: Push and Pull factors as drivers of migration – YouTube)
• Harris, K., “DNC Speech”, August 23, 2024, transcript, URL FULL TRANSCRIPT: Kamala Harris's 2024 DNC Speech – The Singju Post
Link to video speech: https://www.youtube.com/watch?v=1aZLL63wlTU
• Higgins, B., “The Waldo Moment”, Black Mirror, Netflix, 2023 (43 min)
• Kamper, Michael: “Deadly Game”. The Village Voices, 17. april 2001. https://www.villagevoice.com/2001/04/17/deadly-game/. Besøgt 23. september 2019.
(redigeret, novelle, 5 ns.)
• Library of Congress: “Immigration... The Danes”
https://www.loc.gov/classroom-materials/immigration/scandinavian/the-danes/
Tilgået 6 .august 2016 (sagprosa, 1,2 ns)
• Library of Congress: “Immigration... The Swedes”
https://www.loc.gov/classroom-materials/immigration/scandinavian/the-swedes/.
Tilgået 6. august 2016 (sagprosa, 2,1 ns)
• Library of Congress: “Immigration... The Norwegians”
https://www.loc.gov/classroom-materials/immigration/scandinavian/the-norwegians/.
Tilgået 6. august 2016 (sagprosa, 1.3 ns)
• Udvalgte memes om hhv. Kamala Harris og Donald Trump
• Wick, L., et al., “Election Year”, Systime, ISBN: 9788779708280. Udvalgte kapitlet/afsnit:
o Chapter 3, SOME, MEDIA AND AI – WHO CONTROLS THE PUBLIC DEBATE?, https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=191%C2%A0
o Chapter 3.1, The Impact of Algorithms on Political Public Opinion, https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=207
o Chapter 3.7, The Taylor Swift Effect, https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=200
o Chapter 3.9, Taylor’s Version of Support for Biden-Harris, Instagram October 7th, 2020, https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=198
o Chapter 3.13, What Is It About Memes?, https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=193
o Chapter 7, Introduction, https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160
o Chapter 7.1, “Americans’ View on Immigration”, https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=169


• KUN 3C: Egen research af og debat om aktuelt valgemne: Guns, Abortion, Taxes. Eleverne fik udleveret disse links og kunne selv søge efter og bruge alternativt materiale:
o GUNS
https://reason.com/2024/07/10/the-2024-gop-platform-offers-only-a-passing-reference-to-the-second-amendment/
https://democrats.org/where-we-stand/the-issues/preventing-gun-violence/
o ABORTION
https://www.pbs.org/newshour/politics/watch-where-republican-delegates-stand-on-abortion
https://democrats.org/where-we-stand/issues-2024/ (click ”Reproductive Rights”)
https://apnews.com/article/roe-biden-abortion-reproductive-rights-election-3d184285cc6edbe733311b26445db2a0
o TAXES
https://democrats.org/where-we-stand/issues-2024/ (click ”Taxes”)
https://www.foxnews.com/opinion/trumps-brilliant-tax-free-tips-plan


Elektroniske platforme
• Quizlet (ordforrådsarbejde)
• MinLæring (grammatik)
• Padlet
• Google Drive



EVALUERING
Afsluttende evaluering plenum samt en håndskreven tekst, på klassen ud fra nogle opstillede punkter om, hvad eleven har fået ud af forløbet og hvad denne helt konkret har lært og taget med sig.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Horror

OMFANG
8 moduler à 60 minutter

FORMÅL
Formålet med dette korte forløb har primært været træning i anvendelsen af metoder til litterær analyse - herunder særligt fokus på særlige træk ved horrorgenren samt aktivt anvendelse af fagbereber indenfor settings og character. Derudover har formålet været at træne mundtligt kommunikative kompetencer og præsentationsteknik.

INDHOLD
Vi har arbejdet med hvordan horror kan ses som en afspejling af hhv. menneskelig psyke, samfund og menneskets biologi som forklaringsfaktorer på, hvorfor gysergenren har så kraftig effekt på den, der læser eller ser. Vi har herudover arbejdet med 5 karakteristika ved genren og blandt andet brug disse træk til at skrive egne gysernoveller. Endelig har vi arbejdet med analyse af selvvalgt gyserfilm og afrundet forløbet med mundtlige præsentationer.

MATERIALE
Cornett, B., ”What Makes a Good Horror Story or Novel: 5 Key Elements", Cornett Fiction, URL: https://www.cornettfiction.com/what-makes-a-good-horror-novel/

Dark Fun, "The Elevator", 2023, URL: https://www.youtube.com/watch?v=BYysLg8Hzlo  (kortfilm)

Drisdal, R. og Hansen, J. R., "Horror", Systime 2024, ISBN: 9788761680648
Flg. kapitler:
- Introduction
- Horror - a mirror of the human psyche
- Horror - a mirror of society
- Horror - a mirror of human nature


METODE
Pararbejde og gruppearbejde.
I mindre grad tavleundervisning.
Gruppepræsentation

EVALUERING
Gruppepræsentation med formativ feedback og feedforward
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Terminsprøver

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Studieområde 7

Tværfagligt studieområdeprojekt nr. 7, hvori engelsk indgår sammen med fagene dansk, historie og andet fremmedsprog på A-niveau.

Engelskfaget lægger 15 timer i projektet.

Projektets titel er "Global Migration".

Vi har særlig fokus på engelskfaglig metode i projektet. Eleven vælger selvstændigt en migrationsorienteret problemstilling (f.eks. Mexicansk migration til USA, irsk migration til USA, indisk migration til Storbritannien og andre). Eleven finder selvstændigt eller i samarbejde med vejleder en tekst som passer til emnet til analyse i projektet og vælger en passende analysemodel. Teksten kan være skønlitteratur eller sagprosa.

Eleven afleverer et refleksionspapir (med udgangspunkt i Projektkøreplanen) og forbereder et præsentationsmateriale til individuel mundtlig prøve.
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 South Africa

TITEL
South Africa Country Profile

OMFANG
22 lektioner à 60 min, ca. 35 sider + ca. 110 min. video/filmmateriale

FORMÅL
Det er formålet med undervisningen, at eleverne opnår:
• evne til at forstå og anvende det engelske sprog
• forudsætninger for, at de kan deltage aktivt i internationale og globale sammenhænge
• viden om Sydafrika og globale sammenhænge
• evne til at kommunikere på tværs af kulturelle grænser
• sproglig viden og bevidsthed.

INDHOLD
Forløbet har behandlet forskellige aspekter af Sydafrika i forhold til historiske såvel som nutidige problemstillinger. Herunder har vi arbejdet med skønlitteratur, artikler, spillefilm, videomateriale og andet.

Faglige kompetencer:
• Sprogfærdighed. Eleverne trænes i at forstå varierede former for autentisk engelsk, herunder kronik, essay, novelle, sagprosa, reklametekst, lyrik, musikvideo
• Sprogfærdighed: Eleverne trænes i at skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
• Eleverne trænes i at udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation
• Sproglig analyse og tekstforståelse. Eleverne trænes i at anvende viden om det engelske sprog til sproglig analyse, tekstforståelse og formidling, herunder analyse af stil, jargon og kode, samt afdækning af betydningsindholdet i komplekse udsagn.
• Litterær analyse. Eleverne trænes i at anvende relevante tekstanalysemetoder til at fortolke og perspektivere skønlitterære tekster
• Historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold. Eleverne trænes i at anvende viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold Sydafrika til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
• Samtale. Eleverne trænes i at redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om almene, litterære og samfundsmæssige emner.

Kernestof
• Analyse af novelle, essay, lyrik, reklametekst, fagtekst, spillefilm
• Grammatik, stilistik, lydsystem, ortografi, idiomatik, ordforråd
• Elevernes egen research indenfor selvvalgt aspekt af Sydafrika. Fokus på kommunikationsanalyse.
Eleverne redegjorde for deres valgte emne i hovedpunkter, dernæst analyserede de en relevant tekst med relevant analysemodel og endelig skulle de perspektivere deres emne til overemnet "South Africa" og reflektere over, hvorfor deres valg af tekst var relevant:
Produkt: Gruppepræsentation for underviser med efterfølgende samtale

METODE
Primære socialformer
• Pararbejde
• Gruppearbejde (herunder rollelæsning og selvstændigt researcharbejde)
• Gruppepræsentationer af udvalgt aspekt
I mindre grad lærerstyret undervisning
• Matrixpræsentationer
• Kollaborativ skrivning af analytisk essay fiction med fokus på setting, character, composittion, theme and message + introduction/conlusion(om spillefilmen "Skin")

MATERIALE
• BBC: “1976: Soweto Protest Turns Violent”. BBC, 16. juni 1976.
http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/june/16/newsid_2514000/2514467.stm.  Besøgt 1. dec. 2020 (ca. 2 ns)
• BBC News: South Africa Country Profile, 9. juli 2024, URL: https://www.bbc.com/news/world-africa-14094760 (3 ns)
- • Die Antwoord: ”Fatty Boom Boom” (musikvideo). Youtube, 16. okt. 2012. https://www.youtube.com/watch?v=AIXUgtNC4Kc. Tilgået 2025. (5 min, 42 sek)
• Fabian, A., "Skin", Elysian Films, 2008, spillefilm, 103 min, tilgået via
   MitCfu
• Faul, M., "What Life Was Like in South Africa during Apartheid", Associated Press, 9. december, 2013, (ca. 3 ns)
• Gordimer, Nadine: ”Country Lovers” (novelle). I: Gordimir, Nadine:
  ”Reflections of South Africa”. Systime, 1998. (ca. 8 ns)
• Humphrey Tyler: “Eye-Witness Report”. I: Holmgaard, Karen Bente
   &Birger Axen: “From Dompas to Democracy”. Gyldendal, 2015. (ca. 2
   ns) (Sharpeville Massacre)
• Mandela, N., Inauguration speech as President of South Africa”. SA
   News, 10. maj 2018, (ca. 2 ns)
• Noah, T.: “Comedian Trevor Noah On being mixed race in South
   Africa”,
Facebook , https://www.facebook.com/watch/?v=1405375179557363, tilgået februar 2025. (ca. 8 min)
•  Reynolds, K., "Moving to South Africa meant my race was different, but not the realities of racism", Black Youth Project, 12. februar 2019, URL: https://blackyouthproject.com/moving-to-south-africa-meant-my-race-was-different-but-not-the-realities-of-racism/ (2,6 ns)


Elektroniske medier
• PowerPoint, Quizlet, Padlet, Google Drive

EVALUERING
• Afsluttende plenumevaluering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 AI - Artificial Intelligence

Forløbsbeskrivelse AI – Artificial Intelligence

Omfang
16 moduler à 60 minutter
Tekst:
Video:
Formål
Forløbet har til formål at sætte fokus på og have kritisk refleksion over, hvad kunstig intelligens kan bidrage med i vores liv; positive som negative aspekter i vores hverdag og hvordan AI kommer til udtryk i fiktionens verden. Formålet er også at få en større viden om, hvad kunstig intelligens er og hvordan vi kan navigere i brugen af den uden at gå på kompromis med menneskelig tænkning.
Indhold
Vi undersøger og diskuterer blandt andet: Forskellige AI teknologier fra vores hverdag som fx stemmestyring af lys og varme, chatrobotter i kundeservice, ansigtsgenkendelse, stemmestyrede virtuelle assistenter (fx Siri og Alexa), algoritmestyrede musik- og streamingplatforme og sociale mediers algoritme. Vi arbejder med terminologi som fx ”bias”, ”ethical”, ”utopia/dystopia” ”natural language processing (NLP)”, ”anthropomorphism”, ”consciousness” – og hvordan disse begreber er relevante ifht. AI. Herudover sætter vi fokus på stereotyper i sprog og billedmateriale og på vigtigheden af at være kildekritisk og faktatjekke kilder genereret af AI-teknologi – herunder en kritisk tilgang til Chat Gpt specifikt. Og endeligt arbejder vi med de etiske aspekter omkring selvkørende biler og herunder semantiske felter.
Vi sætter disse overvejelser i relation til science fiction-genren ved en virtuel blokdag, hvor elever selv vælger at arbejde med en af mulighederne som listet nedenfor. Her træner vi flg.: Resume, fiktionsanalyse, diskussion og fortolkning - samt brug af en chatrobot (fx Chat Gpt) som sparringspartner (eleverne afleverer deres kommunikation med den valgte platform sammen med deres besvarelse).

Metode
Lærerstyret tavleundervisning i begrænset omfang.
Mindmapping (fx Canva eller analoge mindmaps)
Pararbejde / Gruppearbejde
Mundtlig præsentation – peer-to-peer

Materiale
Azimov, I., “Little Lost Robot”, ch. 6 (excerpt), 1947 (23 ns), + audiobook: “I, Robot Audiobook - Ch. 6 - Little Lost Robot - By Isaac Asimov, Read by Garrick Hagon”, Mundum Visdum, YouTube, besøgt april 2025 (1 time, 8 min)

aks_cha (2023): ”ChatGPT is ready to make "lighthearted" jokes on all religions except Islam.” Reddit: r/ChatGPT: URL: https://www.reddit.com/r/ChatGPT/comments/13wghnr/chatgpt_is_ready_to_make_lighthearted_jokes_on/

Chatbots:
chat.openai.com
perplexity.ai


Film eller episode efter eget valg:
1. “I, Robot” (film, 2004, Disney+ / MitCfu)
2. “The Matrix”, 1999 (film, Netflix)
3. “The Entire History of You” (Black Mirror (Netflix). s. 1, ep. 3)
4. “Be Right Back” (Black Mirror (Netflix), s. 2, ep.)
5. “Men Against Fire” (Black Mirror (Netflix), s. 3, ep. 5)
6. “The Creator”, (2023, Amazon Prime)

Lin, P., The Ethical Dilemma of Self-driving Cars, https://ejoy-english.com/go/video/tededthe-ethical-dilemma-of-selfdriving-cars-patrick-lin/12682 , TED-Ed, (video and transcript)   

Media Bias Chart, 2018, URL: https://www.digitalcenter.org/columns/fake-news/

The Language Nerds, Countries as Students According to AI., URL:  https://thelanguagenerds.com/2023/students-by-ai/

Analyzing Fiction, The English Handbook, Systime

Evaluering
En løbende evaluering af materialets sværhedsgrad. Åben klassedialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 SOP

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Eksamensforberedelse og repetition

EKSAMENSFORBEREDELSE OG REPETITION - med fokus på den mundtlige eksamen.

OMFANG
11 moduler (inkl. makkerpar præsentationer for underviser)

FORMÅL
At træne den mundtlige eksamensform og repetere de opgivne temaer.

INDHOLD
Mundlig eksamen:
- "Christine skal til eksamen", Ved Det Grønne Bord - inkl. diskussion af
   præstationen
- 60 min: Forberedelse af prøveeksamen i makkerpar (ukendt
   tekstmateriale)
- Præsentation i makkerpar for underviser. Fokus: 8 minutters oplæg +
   5-6 minutters samtale

Repetition:
I grupper udarbejdes der repetitionsmaterialer til de opgivne emner:
Black America
Innovative Disruption
Dystopia - Animal Farm and The Hunger Games
UK - national identity and a main focus on Hooliganism class and accent
Business English and Economics
US Election 2024 - inclusing a focus on Immigration Issues
South Africa
(AI - Artificial Intelligence - denne repeteres ikke i denne sammenhæng)

Produkter:
- One-pager/mindmap over det udvalgte temas tekster, keyterms,
   metoder anvendt i forløbet
- Online quiz med repetitionsmæssigt sigte til fælles brug i klassen

MATERIALE (eleverne har arbejdet i dybden med udvalgte af følgende tekster):
- Adams, R., "Bias against working-class and regional accents has not gone away, report finds", 2022, The Guardian, URL: https://www.theguardian.com/inequality/2022/nov/03/bias-against-working-class-and-regional-accents-has-not-gone-away-report-finds
- Bajarin, T., “Fifteen Years Of The iPhone Disrupting Industries”, URL:
  https://www.forbes.com/sites/timbajarin/2022/01/10/fifteen-years-of-the-iphone-disrupting-industries/?sh=78bc43f61626 , (2,8 ns) (non-fiktion)
- KUN 3A: Noor, P., "My social mobility journey feels more like an exhausting, endless quest", The Guardian, 2017, URL: https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/nov/16/social-mobility-working-class-graduate-britain"
- Bell, T.,
KUN 3C: "Levelling up policies do raise incomes, but also make the rich richer", 2023, The Guardian, URL: https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/apr/08/levelling-up-policies-raise-incomes-make-rich-richer
- Ronan, T., “The Road Home”, 2019, Systime, 3,4 ns (fiktion)
- Thurlow, N., Grafik, (disruption and innovation in graphics), 2019, LinkedIn, URL: https://www.linkedin.com/pulse/out-crisis-disruptive-innovation-nigel-thurlow (0,5 ns)
- Engelsk A, 2020, "Christine skal til eksamen", Ved Det Grønne Bord, 2020
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Grammatik og handelskorrespondance

Løbende gennem alle tre år har vi arbejdet med handelskorrespondance og grammatik.

Primært materiale i grammatikundervisningen har været:
- ENGRAM, MinLæring
- Funktionel grammatik med udgangspunkt i de tekster vi løbende har arbejdet med i undervisningen
- Jørgensen, A., "En kort guide til funktionsanalyse", lokalt materiale, 2022
- Neesgaard, J., "Engelsk grammatik - en kort oversigt", Sproglinks (bruges til det helt overfladiske overblik)


Grammatiske emner vi blandt andet har arbejdet med:

Verber (hvad er verber, verbets funktioner, det engelske verbalsystem)
Sætningsanalyse
Komma/punktum
Pronominer
Præpositioner
Kongruens
Udvidet/simpel tid
Modalverber
Aktiv/passiv
Adverbier (form, anvendelse og placering)
Semantiske felter
Omskrivning med do
Substantiver
Adjektiver (form, anvendelse og gradbøjning)
Kohærens og kohæsion

I handelskorrespondance har været anvendt materiale som tager udgangspunkt i Yours Faithfully - bearbejdet lokalt af Jørgensen, A.:
1) Forespørgsel på information (formalia)
2) Forespørgsel på information (brødtekst)
3) Svar på forespørgsel
4) Tilbud
5) Uregelmæssigheder ved levering
6) Uregelmæssigheder ved betaling
7) Forsendelse

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 Hjælpemidler til eksamen

Høretelefoner (Obligatorisk)

Tilladte hjælpemidler:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/
https://systime.dk/
Egne gamle opgaver og lærerens downloadede materialer (offline)
Alle tekster og videoer som er anvendt i undervisningen og som fremgår af undervisningsbeskrivelsen

Offline højtlæsningsprogrammer
Offline Officepakken

IKKE-tilladte:
Opgaver som eleven ikke selv har skrevet
Online oversættelsesfunktioner og -programmer
Dikterings- og stemmeskrivningsværktøjer
Appwriter
Grammarly
Word Editor
Chrome Live Tekstning
ALLE AI-chat programmer, herunder Microsoft 365 Copilot og ChatGpT
Alle former for platforme hvor der kan kommunikeres (herunder fx Lectio, OneDrive, Google Drive, sociale medier og andre)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer