Titel
14
|
US Election 2024
OMFANG
21 lektioner à 60 min.
FORMÅL
Forløbet er den del af et landeportræt af USA. Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i amerikanske politiske forhold. Eleverne indføres i det amerikanske politiske system, herunder præsidentens, kongressens (og dets kamres) og højesterets roller, primærvalg, valgmandssystemet, ”blå og røde stater” og svingstater. Det Republikanske Partis og Det Demokratiske Partis værdier og holdninger behandles og diskuteres, med et fokus på præsidentkandidaterne Donald Trumps og Kamala Harris’ holdninger og retorik. Eleverne ser og diskuterer temaer i et uddrag af kandidaternes CNN-debat, og der læses præsidentkandidat Kamala Harris’ tale ved Det Demokratiske Konvent 2024 med fokus på analyse af retoriske virkemidler. Vi stiller skarpt på immigration som del af amerikansk historie, og hvordan immigration er et vigtigt parameter i valgkampen. Vi arbejder med og diskuterer satire og politik med fokus på, hvordan amerikansk politik (herunder ”underholdning-ficeringen”, polariseringen samt centrale amerikanske politikere) er blevet fremstillet ud fra et afsnit af Black Mirror. Endelig arbejder vi med mediernes rolle i valget – herunder, blandt andet, media bias og hvordan særligt sociale medier fungerer som ”echo chambers”, der bidrager til den stærke politiske polarisering i USA. Eleverne forbereder desuden afslutningsvist en valgkampagne for enten Demokraterne eller Republikanerne (efter eget valg) med fokus på et udvalgt emne fra den politiske debat. Dette kampagnemateriale analyseres og præsenteres ved en mundtlig gruppepræsentation. Vi afrunder hele forløbet med at følge valgresultaterne tikke ind d. 6/11 2024 om morgenen.
INDHOLD
Sprogfærdighed. Eleverne trænes i at:
• forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster om almene og faglige emner fra USA i forskellige stillejer.
• udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om amerikansk politik.
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
Sprog, tekst og kultur. Eleverne trænes i at:
• analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof. Eleverne opnår faglig fordybelse, viden og kundskaber inden for:
• det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
• ordforråd,
• principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af ikke-fiktive tekster
• tekster, der behandler emner inden for kultur- og samfundsforhold
• et udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i USA
METODE
Der er fokus på gruppearbejde (analysearbejde og rollelæsning (CL), pararbejde i grammatik, og klassedialog til opsamling.
MATERIALE
• Ad Fontes Media Gallery, Media Bias Chart, URL: https://adfontesmedia.com/gallery/
• All Sides, udvalgte begreber indenfor bias: Spin, Unsubstantiated claims, Mudslinging, Ad Hominem, Slant, Photo bias, URL: https://www.allsides.com/media-bias/how-to-spot-types-of-media-bias
• BBC News, “US election 2024: A really simple guide to the presidential vote”, 23 July 2024, URL: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-67285325 (1,8 ns), lokalt bearbejdet i forhold til den simple talgrafik, der forklarer forskellen på popular vote og electoral college votes, kortet over fordeling af electoral college votes i de forskellige stater samt information om, at Harris er valgt som kandidat.
• Birch, Anders (instruktør): ”Danmark på Prærien”. Danmarks Radio, 2013 (dokumentar, 60 min.)
• DEBATE REPLAY: VP Harris and former President Trump l ABC News Presidential Debate, CNN, September 2024, vi ser de første ~ 30 min, URL: https://www.youtube.com/watch?v=4dOgWZsDB6Q
• Geography Lessons, Push and Pull factors as drivers of migration, YouTube, 30. nov. 2020, URL: Push and Pull factors as drivers of migration – YouTube)
• Harris, K., “DNC Speech”, August 23, 2024, transcript, URL FULL TRANSCRIPT: Kamala Harris's 2024 DNC Speech – The Singju Post
Link to video speech: https://www.youtube.com/watch?v=1aZLL63wlTU
• Higgins, B., “The Waldo Moment”, Black Mirror, Netflix, 2023 (43 min)
• Kamper, Michael: “Deadly Game”. The Village Voices, 17. april 2001. https://www.villagevoice.com/2001/04/17/deadly-game/. Besøgt 23. september 2019.
(redigeret, novelle, 5 ns.)
• Library of Congress: “Immigration... The Danes”
https://www.loc.gov/classroom-materials/immigration/scandinavian/the-danes/
Tilgået 6 .august 2016 (sagprosa, 1,2 ns)
• Library of Congress: “Immigration... The Swedes”
https://www.loc.gov/classroom-materials/immigration/scandinavian/the-swedes/.
Tilgået 6. august 2016 (sagprosa, 2,1 ns)
• Library of Congress: “Immigration... The Norwegians”
https://www.loc.gov/classroom-materials/immigration/scandinavian/the-norwegians/.
Tilgået 6. august 2016 (sagprosa, 1.3 ns)
• Udvalgte memes om hhv. Kamala Harris og Donald Trump
• Wick, L., et al., “Election Year”, Systime, ISBN: 9788779708280. Udvalgte kapitlet/afsnit:
o Chapter 3, SOME, MEDIA AND AI – WHO CONTROLS THE PUBLIC DEBATE?, https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=191%C2%A0
o Chapter 3.1, The Impact of Algorithms on Political Public Opinion, https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=207
o Chapter 3.7, The Taylor Swift Effect, https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=200
o Chapter 3.9, Taylor’s Version of Support for Biden-Harris, Instagram October 7th, 2020, https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=198
o Chapter 3.13, What Is It About Memes?, https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=193
o Chapter 7, Introduction, https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160
o Chapter 7.1, “Americans’ View on Immigration”, https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=169
• KUN 3C: Egen research af og debat om aktuelt valgemne: Guns, Abortion, Taxes. Eleverne fik udleveret disse links og kunne selv søge efter og bruge alternativt materiale:
o GUNS
https://reason.com/2024/07/10/the-2024-gop-platform-offers-only-a-passing-reference-to-the-second-amendment/
https://democrats.org/where-we-stand/the-issues/preventing-gun-violence/
o ABORTION
https://www.pbs.org/newshour/politics/watch-where-republican-delegates-stand-on-abortion
https://democrats.org/where-we-stand/issues-2024/ (click ”Reproductive Rights”)
https://apnews.com/article/roe-biden-abortion-reproductive-rights-election-3d184285cc6edbe733311b26445db2a0
o TAXES
https://democrats.org/where-we-stand/issues-2024/ (click ”Taxes”)
https://www.foxnews.com/opinion/trumps-brilliant-tax-free-tips-plan
Elektroniske platforme
• Quizlet (ordforrådsarbejde)
• MinLæring (grammatik)
• Padlet
• Google Drive
EVALUERING
Afsluttende evaluering plenum samt en håndskreven tekst, på klassen ud fra nogle opstillede punkter om, hvad eleven har fået ud af forløbet og hvad denne helt konkret har lært og taget med sig.
|