Titel
8
|
Undervisningsbeskrivelse 2023/24
Forløbsbeskrivelser 2023/2024 HHX2
Titel 1
Repetition og opstart
Formål I forlængelsen af undervisning i sidste del af 1.g er der brug for opsamling i starten af 2.g. Eleverne skal i dette forløb gennem selvevaluering og en skriftlig screening reflekterer over deres zone for nærmeste udvikling i faget. Der veksles herefter mellem lærerstyret fælles repetition med udgangspunkt i elevernes egne ønsker og arbejde med individuel repetition af grammatik fra 1. år
Indhold Faglige mål
• Give eleverne viden om, hvordan man lærer fremmedsprog i det daglige arbejde. Eleverne skal være bevidste om egen læring.
Kernestof
• Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
• • Der er fokus på at repetere de dele af grammatikken der er afgørende for at udvikle mundtlig sprogfærdighed – det være sig: artikler, substantivers køn og tal, adjektiver, regelmæssig og uregelmæssige verbers bøjning i nutid, førnutid, gerundium og nær fremtid. Sammensatte verber, valget mellem de forskellige verber der betyder ”at være”. Possessive pronominer, genitiv, dativstyrende verber,
• Der er fokus på at repetere ordforråd i forhold til Vejr, klokken, alder, arbejde, farver og familie. Herudover er der fokus på at lærer 26 højfrekvente verber
• Refleksive verbers bøjning
Sekvenser
1 sekvens (2 lektioner) opstart, startscreening, selvevaluering med SWOT-analyse (analisis DAFO) på egen person i spansk og ønsker til fælles repetition.
2 sekvens (1 lektion) Repetition af udtaleregler med udgangspunkt i Trabalenguas (tongue twisters) og mundlighed ved personnære spørgsmål.
3 sekvens (1 lektion) Fælles repetition af tal og klokken
4 sekvens (2 lektioner) Refleksive verber
5 sekvens (1 lektion) Fælles repetition af Bestilling på Bar
6 sekvens (2 lektioner) Kulturanalyse med Hofstedes Løgdiagram
7 sekvens (2 lektioner) Fælles repetition af finde/vise vej
8. sekvens (1 lektion) Prøve i grammatik ud fra individuelle fokuspunkter
Metode
Arbejdsformer
• Lytteforståelse
• Samtalefærdighed
• Læseforståelse
Aktivitetsformer
• Præsterende aktivitetsform (tavleundervisning)
• Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof)
• Vejledende aktivitetsform (læreren som coach af eleverne i grupper.)
Materiale
Ruiz, Lucas. Gramatica basica. Forlaget systime https://gramaticabasica.systime.dk/index.php?id=frontpage&L=0
Supplerende stof:
Que tiempo hace?
https://www.languagesonline.org.uk/Spanish/ElTiempo/1.htm
https://www.languagesonline.org.uk/Spanish/Cam1/Cam1Uni6/3110.htm
Los dias
https://aprenderespanol.org/ejercicios/vocabulario/dias-semana
https://aprenderespanol.org/ejercicios/vocabulario/dias-siguiente
Los meses
https://aprenderespanol.org/ejercicios/vocabulario/meses-2
Las estaciones
https://aprenderespanol.org/ejercicios/vocabulario/meses-estaciones/estaciones
Los numeros
https://aprenderespanol.org/ejercicios/vocabulario/numeros/1-100
La ropa
https://aprenderespanol.org/ejercicios/vocabulario/ropa-1.htm
Evaluering Prøve uden hjælpemidler og refleksion over egen udvikling
Titel 2
Las Empresas en España I og virksomhedskommunikation
Formål Formålet med forløbet er at give eleverne viden om spanske virksomheder samt en forståelse af kulturforskelle og kulturs betydning i spanske virksomheder.
Eleverne skal forstå principperne i deres egen kommunikation med en spansk virksomhed. Der er iscenesat en forretningsgang hvor eleverne skal lære at skrive et CV, en jobannonce en jobansøgning og skal til jobsamtale på spansk. Herudover skal eleverne lære at skrive en intern meddelelse
Forløbet lægger op til studieområdet del 4: Kultur, marked og kommunikation; SO4 2021 ”Luft under vingerne” som er et tværfagligt projekt mellem afsætningsøkonomi, engelsk og spansk
Indhold Almene mål
• Udvikle evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden er centrale.
• Udvikle elevernes kreative evner
• Udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
• Give eleverne viden om, hvordan man lærer fremmedsprog i det daglige arbejde. Eleverne skal være bevidste om egen læring.
Faglige mål
Kernestof
• At give eleverne kendskab til større spanske firmaer
• Centrale samfunds- og kultur- og erhvervsmæssige forhold i Spanien.
• At perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i Spanien til danske samfunds- og kulturforhold.
• introduktion til Spansk virksomhedskultur
• Præsentere og redegøre for en kendt problemstilling på et klart mundtligt og nogenlunde flydende spansk
• Give eleverne basiskendskab til det spanske arbejdsmarked
• Der er fokus på de dele af grammatikken der er afgørende for at udvikle mundtlig sprogfærdighed – det være sig: præteritum-datid
Sekvenser
1. sekvens (2 lektioner) Det spanske marked og erhvervsstruktur i Spanien + Den spanske forbruger
2. sekvens (3 lektioner) introduktion til Præteritum-datid regelmæssig og uregelmæssig + skriv dit CV på spansk
3. sekvens (2 lektioner) Den spanske virksomhed internt: Virksomhedsbeskrivelse Zara - Dialog
4. sekvens (2 lektioner) Den spanske virksomhed internt: Virksomhedsbeskrivelse El Corte ingles
5. sekvens (1 lektion) Oferta de empleo: lav en jobannonce på spansk
6. sekvens (1 lektion) introduktion til opbygning af handelsbreve på spansk: lav en jobansøgning på spansk
7. sekvens (1 lektion) Kultur i spanske virksomheder: Spansk mentalitet og virksomhedskultur
8. sekvens (1 lektion): kulturteori (Hall, Hofstedes og Collins)
9. sekvens (2 lektioner) Den spanske virksomhed eksternt: Bestseller og Kulturel tilpasning til det spanske marked
10. sekvens (4 lektioner) Juleshopping-øvelse med online shopping på hjemmesiderne for El corte ingles og Zara. Prøve i hitverber i datid
11. sekvens (2 lektioner) Rollespil: jobsamtale på spansk + introduktion til opbygning af emails på spansk: skriv en intern meddelelse
Metode
Arbejdsformer
• Lytteforståelse
• Samtalefærdighed
• Læseforståelse
Aktivitetsformer
• Præsterende aktivitetsform (tavleundervisning)
• Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof)
• Vejledende aktivitetsform (læreren som coach af eleverne i grupper.)
Materiale Kernestof:
Albertsen, Dan. Cultura y Negocios en España. Forlaget Lindhardt og Ringhof 2013.
- Bestseller: entrevista con Pedro Gónzalez (uddrag)
http://www.lr-web.dk/Lru/microsites/cultura/
Andersen, Heine og Kaspersen. Lars Bo 2013, Klassisk og moderne samfundsteori, Kapitel 24: Randall Collins, Hans Reitzels Forlag 2013 (bog)
El pais. El Corte Inglés registró en 2020 unas pérdidas históricas de 2.945 millones al deteriorar 2.500 por la pandemia. Cincodias.elpais.es 04.06.2021 https://cincodias.elpais.com/cincodias/2021/06/04/companias/1622799481_091457.html
Holmgaarg. Anny. Vamos Grundbog: Zara.. Forlaget EA 2007
Idealista.com. Imagen del día: las marcas españolas más valiosas de 2021. 21 Januar 2022
https://www.idealista.com/news/finanzas/emprendedores/2022/01/21/794443-imagen-del-dia-las-marcas-espanolas-mas-valiosas-de-2021
Kirk-Sørensen, Lene & Nielsen Birthe. Spansk virksomhedskommunikation. Et handelsbrevs opstilling s. 13
Kirk-Sørensen, Lene. Spansk virksomhedskommunikation. Forlaget systime 2011
- Spansk mentalitet
- Virksomhedskultur
Laursen, Elisabeth. En Vivo Tekstbog. Forlaget systime 2007
- kap 19 Nací en Inglaterra (s.75-77)
Ministerio de economia, industria y turismo
https://industria.gob.es/es-es/estadisticas/Cifras_PYME/CifrasPYME-julio2022.pdf
Pedersen A. M. Empresas en España. Forlaget Alinea 2006. El corte inglés
Pedersen, Annie M. España – Hechos y Cultura. Lindhardt og Ringhof s. 47-55:
El español para los negocios: Analisis de Cultura- Edward T. Hall y Geert Hofstede
Tengberg, Birgit: Tag tyren ved hornene. Præteritum datid s. 150-154 Tengberg Media 2008
Zambrano, Angel Carmona Tapas. Grundbog Forlaget Gyldendal 2009
- Kap 10 II Busco trabajo
Supplerende materiale:
Banco Santander. Tradeportal: Spain: reaching the consumer https://en.portal.santandertrade.com/analyse-markets/spain/reaching-the-consumers
Udenrigsministeriet. Danmarks Ambassade i Spanien http://spanien.um.dk/da/eksportraadet/spanien-som-marked/forretningskultur/
Kristensen, Liw 2022. Coronakrisens påvirkning på den spanske kultur. (Uddrag af SOP)
Evaluering Eleverne afleverer en portfolio med de 5 skriftlige produkter og denne evalueres med formativ evaluering
Titel 3
Las autonomías de España
Formål Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i og forståelse af den strukturelle inddeling af det spansk samfund historisk og i dag. Igennem arbejdet skal eleverne have forståelse for, at de kan bruge spansk som en adgangsvej til at forstå hvad der sker i spansksprogede samfund. Fokus er her livet for på unge mennesker der bor i de 4 autonomier Madrid, Andalusien, Catalonien og Baskerlandet.
Fokus er herefter på den aktuelle konflikt omkring løsrivelse i Catalonien og fremtiden for den spanske nationalstat.
Indhold Faglige mål:
o Centrale samfundsmæssige forhold i Spanien men fokus på regionale forskelle.
o Historiske og samfundsmæssige forhold som har haft og har betydning for de spanske regioners udvikling.
o Aktuelle samfundsmæssige forhold i Spanien med fokus på regionernes identitet og udvikling
o At perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i Spanien til danske samfunds- og kulturforhold.
o Aktuelle samfundsmæssige forhold i Spanien med fokus på regionernes identitet og udvikling
o Aktuelle samfundsmæssige forhold i Spanien med fokus på den aktuelle løsrivelseskamp i Catalonien
Kernestof/Kompetence:
• Oparbejde et specifikt ordforråd i tilknytning til emnet
• At opnå viden om spansk samfunds organisatoriske opdeling med fokus på det regionale niveau
• At give indblik i den historiske udvikling med fokus på la reconquista betydning for regionernes opståen.
• At give viden om de katolske kongepar og deres betydning for Spaniens udvikling
• At klargøre den kulturelle identitet i udvalgte regioner.
• At anskueliggøre de separatistiske strømninger i El Pais Vasco
• At påpege hvorledes regionale sprog som baskisk adskiller sig fra castiliansk.
• At anskueliggøre de separatistiske strømninger i Cataluña .
• Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning: Der er fokus på de dele af grammatikken der er afgørende for fortsat udvikling af mundtlig sprogfærdighed – der er i dette forløb specielt fokus:
- præteritum datid.
Sekvenser:
1. sekvens (2 lektioner) opbygge en historisk forståelse omkring opståen af regioner i Spanien med fokus på la invasion Arabe, la reconquista y los reyes Catolicos.
2. sekvens (2 lektioner) introduktion til regionerne efter 1978 og ”Nationalisme” i de spanske regioner
3. sekvens (2 lektioner): Catalansk historie og kultur (specielt fokus op la Barceloneta, Antoni Gaudi, parque Güell, la sagrada familia, la Mercé, el dia de sant Jordi)
4. sekvens (3 lektioner): Dokumentarfilm: Cataluñas 2 sider (de første ca. 20 min)
5. sekvens (2 lektioner): Imperfektum datid
6. sekvens (2 lektioner) introduktion til la autonomia Madrid og fortælling om pigen Blanca de Madrid
7. sekvens (2 lektioner) introduktion til la autonomia Andalucia og fortælling om pigen Estrella de Sevilla
9. sekvens (2 lektioner) introduktion til la autonomia el Pais Vasco og fortælling om pigen Maider de San Sebastian
Metode
Arbejdsformer
• Lytteforståelse (gennem arbejde med video)
• Samtalefærdighed (gennem dialogtræning)
• Læseforståelse (gennem tekstarbejde)
Aktivitetsformer
• Præsterende aktivitetsform (tavleundervisning)
• Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof)
• Vejledende aktivitetsform (læreren som coach af eleverne i grupper.)
Materiale Kernestof:
Lores, José. Nacionalismos. El Sol Septiembre-Octubre 2004
Rosenkilde, Eva. Mundo Hispano. Gyldendal 2015
- Blanca de Madrid – introduccion acerca de madrid
Pedersen, Annie M. España Hechos y Cultura. Forlaget Lindhardt og Ringhof 2015: Andalucia ,Pais Vasco, Madrid, Cataluña
Rosenkilde, Eva. La buena vida. Forlaget Gyldendal 2008. Kap 1 Estella de Sevilla
Albertsen, Dan & Paulsen, Lasse-Emil. Gente que cuenta. Kap 5 Maider. Uddrag. Forlaget L&R uddannelse
Rosenkilde, Eva. Mundo Hispano. Gyldendal 2015
- Laia de Barcelona
Pedersen, Annie M. España Hechos y Cultura. Forlaget Lindhardt og Ringhof 2015 s. 25: Cataluña
Longoria, Álvaro & Olivares, Gerardo. Two Catalonias. Netflix 2018 (film).
Supplerende materiale:
Laursen, Elisabeth og Tallgren, Viveca. Después de Tariq – aspectos del mundo hispanoárabe s. 8-20. Forlaget Systime 2005
Der Spania ble født. NRK TV Billedbrev fra Europa. 12. sep 2007Las Comunidades
Autónomas http://www.youtube.com/watch?v=zylbZ1nOX0c
Tio spanish. Que ver en madrid? https://www.youtube.com/watch?v=JDcs7ka2wnc
Tønner, Martin. Europas ældste sprog. Berlingske 12.05 2001
Castillo, Eneko del. Zenbakiak 1-10. https://www.youtube.com/watch?v=MuNG45-yZ-U
Corrigan, Damian. Pintxos, pinchos or tapas Tripsavvy 28.04 2017 https://www.tripsavvy.com/pintxos-pinchos-and-tapas-1644384
Omnium cultural. Help Cataluña – save europe. 16.10 2017 https://www.youtube.com/watch?v=wouNL14tAks
Evaluering Formativ feedback
Titel 4 ”Luft under vingerne”- Produktudvikling og afsætning på nye markeder (SO4)
Formål Formålet med forløbet ” ”Luft under vingerne”- Produktudvikling og afsætning på nye markeder (SO4)” er at give eleverne indsigt i og forståelse for fagene afsætning, engelsk og 2.fremmedssporg. Igennem arbejdet skal eleverne have forståelse for nogle af de begreber vi arbejder med i fagene.
Der arbejdes med teoriforståelse, begrebsforståelse samt opgaveløsning hvor fagene kobles sammen.
Herudover træner projektet elevernes kreative evner idet de selv skal opfinde et produkt.
Indhold Faglige mål
• perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof
• centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien
• aktuelle forhold i Spanien
• virksomhedskultur samt intern og ekstern kommunikation i de spansksprogede områder
• Edward T. Hall : højkontekst/lavkontekst-lande, polykron/monokron-kultur
• Geert Hofstedes 4 dimensioner
Metode
I fagtimerne op til projekt er eleverne blevet introduceret til reklameanalyse (engelsk), kulturteori (2.fremmedssprog) samt nogle dele af marketingmixet.
Aktivitetsform
Gruppearbejde sammensat af 2.fremmedsprogslærerne. Sammensætningen er lavet på baggrund af klassen og 2.fremmedssprog.
Eleverne opfinder et kreativt produkt der skal markedsføres på det engelsktalende og spansktalende marked
Eleverne arbejder på det redegørende, analyserende samt diskuterende/vurderende niveau.
Skriftlighed:
logbog samt billede materiale.
Mundtlighed:
Præsentation i hvert fag i 15 minutter pr. fag.
Evalueringsform:
Gruppen får bestået/ikke-bestået på baggrund af præsentationen samt det afleverede materiale.
Materiale Spansk:
Pedersen, Annie M. España Hechos y Cultura. El Español para los Negocios – teorias de analisis de cultura de Hall y Hofstede. Forlaget Lindhardt og Ringhof 2015.
Banco Santander. Tradeportal: Spain: reaching the consumer https://en.portal.santandertrade.com/analyse-markets/spain/reaching-the-consumers
Evaluering Formativ feedback
Titel 5
Mexico
Formål Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i og forståelse af det mexicanske samfund. Igennem arbejdet skal eleverne have forståelse for, at de kan bruge spansk som en adgangsvej til at forstå hvad der sker i spansksprogede samfund.
Der sættes i forløbet særlig fokus på unge mexicanere der gennem beretninger fra deres liv viser et perspektiv på de Mexico og det at være ung.
Der arbejdes også med den interkulturelle kompetence, så eleverne bliver at kunne aflæse og formulere budskaber i forskellige kulturelle situationer.
Indhold Almene Mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden er centrale.
• udvikle elevernes kreative og innovative evner
• udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
o At træne i at analysere tekster på spansk samt sætte disse ind i kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge.
o At træne i at tale klart og nogenlunde flydende spansk og deltage i samtale eller diskussion.
o At opøve evnen til at bruge gambitter som sproglige øer i talt spansk.
o At perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i Mexico til danske samfunds- og kulturforhold.
o At appellere til kunstoplevelser samt fordre reaktion på disse.
Indhold
Kernestof/Kompetence:
• Oparbejde et specifikt ordforråd i tilknytning til emnet. Der er i emnet særligt fokus på mexicanske-spanske ord samt forskellen i ordvalg mellem castiliansk og mexicansk spansk.
• Grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning: Der er fokus på de dele af grammatikken der er afgørende for at udvikle mundtlig sprogfærdighed – der er i dette forløb specielt fokus på:
- imperfektum-bøjning af verber.
- Gradbøjning af adjektiver
- Refleksive verber
- Direkte og indirekte objekts-pronomen.
• Give indblik i historiske og kulturelle forhold i Mexico
• Give indblik i centrale samfundsmæssige forhold i Mexico
• Give indblik i aktuelle forhold i Mexico
Sekvenser:
1. sekvens (2 lektioner) Arbejde med elevernes forforståelse omkring Mexico ud fra teksten ”el pais de Aby”
2. sekvens (1 lektion) Fokus på den unge pige Aby fra Mexico
3. sekvens (7 lektioner) Eufemia una joven de México
4. sekvens (2 lektioner) Arbejde med grammatik: objektspronominer samt adjektivers gradbøjning
Metode
Arbejdsformer
• Lytteforståelse
• Samtalefærdighed
• Læseforståelse
Aktivitetsformer
• Præsterende aktivitetsform (tavleundervisning)
• Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof)
• Vejledende aktivitetsform (læreren som coach af eleverne i grupper.)
Materiale
Kernestof:
Riismøller, Pablo & Mikkelsen, Ole Nicolaj. La identidad contrastada. Forlaget Gyldendal 2013:
- El pais de Aby: Mexico s. 51-56
- Aby: contra las convenciones s. 56-66
Bennike, Karen Merete. Eufemia y su papá Hilario. Forlaget Systime 2002
Supplerende materiale:
Himno nacional de mexico: https://www.youtube.com/watch?v=U0-ovT0TFPo
Tengberg, Birgit. Tag tyren ved hornene – spansk grammatik. Tengberg media
Selma Hayeck. Mexikanske slangudtryk: https://www.youtube.com/watch?v=T2BlqlR4a7A
Evaluering Ordforråd og grammatik
Titel 6
La migración 1: España
Formål At give en introduktion til immigrationen fra Nordafrika til Spanien.
Arbejdsformer
• Lytteforståelse
• Læseforståelse
• Virtuelt arbejde
Materiale Kernestof
Manu Chao. Clandestino https://www.youtube.com/watch?v=rSEUH4KRfN8
Liñares, Maria. Khaled(15 años) y Mohamed (18 años) inmigrantes marroquies. 2005 www.revistaspueblos.org/old/spip.php?article239
Leiva, Marina. Why do Ceuta and Melilla matter to Spain and Morocco? investmentmonitor 27.10.2022 https://www.investmentmonitor.ai/features/why-do-ceuta-and-melilla-matter-to-spain-and-morocco/ (uddrag)
Supplerende materiale
Rosborg, Emil. Migranter strømmer til spansk feireparadis. Jyllandsposten 09.02 2020 s. 15
Evaluering Klassedialog
Titel 7
Bootcamp – Træning til skriftlig delprøve 1
Formål Eleverne skal forstå de opgavetyper der bringes i spil til den skriftlige eksamens delprøve 1 uden hjælpemidler og den kontekstualiserede og kommunikative tilgang de bygger på.
Eleverne træner i læsestrategier samt med de forskellige opgavetyper for at skabe fortrolighed med opgavetyperne
Indhold Almene mål
• Udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål
1. Sproglige opmærksomhed
2. grundlæggende kendskab til og forståelse af at sproglige strukturer er en væsentlig delkomponent i de kommunikative kompetencer
3. arbejdes strategisk med de konkrete basale færdigheder, som eleverne skal beherske for at kunne løse delprøve 1
Kernestof
Delopgaver der tester genrebevidsthed, tekstforståelse, overordnet indhold, tekstforståelse på sætningsniveau og idiomatiske udtryk, korrekt betydning på dansk af de 3 spanske sætninger og tekstproduktion.
Sekvenser
1. sekvens (1 lektion) Læsestrategier og opsamling på opgavetyper vi kender fra undervisningen
2. sekvens (3 lektioner) Træning af delopgavetyper
Metode
Arbejdsformer
Læseforståelse
Tekstforståelse
Genre bevidsthed
Tekstproduktion
Aktivitetsformer
• Præsterende aktivitetsform (tavleundervisning)
• Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof)
• Vejledende aktivitetsform (læreren som coach af eleverne i grupper.)
Materiale Kernestof:
Martiarena, Asier. Denuncian la presencia de limpiaparabrisas agresivos en Madrid. La Vanguardia. 30.04 2012. https://www.lavanguardia.com/sucesos/20120430/54287222088/denuncian-limpiaparabrisas-agresivos-castellana-madrid.html (afkortet)
Perasso, Valeria. Crece el reclutamiento de niños latinos por parte de las pandillas. https://www.bbc.com/mundo/noticias/2012/03/120301_latinos_eeuu_pandillas_reclutan_menores_vp BBC mundo 02.03.2012 (afkortet og bearbejdet)
Ronaldo, Cristiano. Soy mejor que Messi. CNN Español 18.05.2012 https://cnnespanol.cnn.com/2012/05/18/cristiano-ronaldo-yo-soy-mejor-que-messi/ (afkortet og tilpasset)
Suplerende stof:
Læsestrategier: http://www.net-uv.dk/dansk/Teori/laesehatighed/laesning4.htm
Evaluering klassedialog
|