Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Carsten Bülow, Louise Mikkelsen
|
Hold
|
hv22hh1bAFa (hvhh2b AF, hvhh3b AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 9_Segmentering og målgruppevalg
Emne: Segmentering og målgruppevalg
Formål:
Formålet er at give eleverne indsigt i og forståelse for teorien om segmentering og målgruppevalg. Eleverne bliver præsenteret for segmenteringsprocessen, en model der består af forskellige faser der har til formål at inddele forbrugerne i segmenter med samme kendetegn. I forlængelse af dette, vil eleverne også blive introduceret for SMOK modellen, en model der anvendes til at vurdere segmenternes potentiale for en given virksomhed. Afslutningsvis vil eleverne blive præsenteret for målgruppestrategi, en strategi, hvor virksomheden afgør hvor mange segmenter, der skal indgå i virksomhedens målgruppe. Det er vigtigt at eleverne opnår forståelse for at målgruppestrategien danner baggrund for virksomhedens samlede marketing mix.
Der arbejdes med teoriforståelse, begrebsforståelse samt opgaveløsning.
Særlige fokuspunkter:
Almene mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge central viden.
• Udvikle eleveres evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
• At udvikle elevernes tankegangskompetence, herunder deres evner til at afgøre hvilke forhold der har betydning for virksomhedens afsætning nationalt.
• At udvikle elevernes modelleringskompetence, herunder deres evner til at anvende korrekte afsætningsøkonomiske modeller og begreber i en virkelighedsnær kontekst.
• At udvikle elevernes problembehandlingskompetence, hvor de skal kunne identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning.
• At udvikle elevernes ræsonnementskompetence, hvor eleverne skal kunne vurdere samt forklare sammenhængen mellem en række forhold med relevans for afsætning.
• At udvikle elevernes kommunikationskompetence, herunder deres evner til at fortolke og formidle informationer om afsætning.
• At udvikle elevernes databehandlingskompetence, hvor de skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold, samt vurdere informationernes troværdighed i en given sammenhæng.
Indhold:
Kernestof:
• Segmenteringsprocessen
• Segmenteringsvariabler: Sociodemografiske variabler og adfærdsorienterede variabler
• Livsstilsanalyser: Conzoom og Gallups kompas
• Målgruppevalg: SMOK-modellen
• Målgruppestrategi: Uddifferentieret markedsføring, differentieret markedsføring, koncentreret markedsføring og one-to-one markedsføring
• USP: Unique Selling Propositions
• ESP: Emotional Selling Propositions
Materiale:
• Systime e-bog: Marketing- en grundbog i afsætning (lærebog samt opgavebog)¨
• Opgave
- Barbie Film - målgruppe, indhold og budskab
- Gaultier - Reklameanalyse og målgruppe
- Segmenteringsvariabe for ”Naturli plantebaseret fars” (CBUL)
- Case 11.1 Kender du typen? (Systime)
- SMOK for Naturli' (CBUL)
- Målgruppestrategi for Naturli' (CBUL)
- Produkter og deres USP/ESP (CBUL)
- Positionering af Naturli' (CBUL)
- Quiz fra Grundbog i afsætning (Systime)
• P.P. præsentation udarbejdet af CBUL
Metode:
Arbejdsformer:
Sociale former:
- Klasseundervisning
- Gruppeundervisning
Aktivitetsformer:
- Præsterende aktivitetsform (tavle undervisning)
- Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof/problem)
- Den vejledende aktivitetsform (Læreren agerer som coacher for eleverne i grupper)
Undervisningsprincip:
Deduktivt undervisningsprincip:
- Lærerens gennemgang af teori
- Eleverne løser opgaver til belysning af teorien
Induktivt undervisningsprincip:
- Gennemgang af opgaveløsninger der munder ud i en fælles klassedialog.
- Længere gruppearbejde hvor eleverne selv har adgang til stoffet og producerer viden.
Læringsrum:
- Formidlingsorienteret læringsrum i form af læreroplæg
- Opgaveorienteret læringsrum i form af opgaveløsning
- Dialog undervisning i form af fælles opgave gennemgang, samt fælles klasse diskussion over relevante emner.
- Projektorienteret læringsrum i form af længerevarende gruppearbejde.
Evaluering:
Formativ evaluering: i form af CBUL giver eleverne feedback på deres besvarelser.
Omfang:
8 lektioner af 60 minutter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb10_Marketing mix: produkt
Emne:
Marketing mix: produkt
Formål:
Formålet er at give eleverne indsigt i og forståelse for teorien om marketing mixet, herunder produktet. Et produkt er mere end selve produktet. Der indgår en række elementer, herunder emballage, kvalitet, sortiment, mærke og service som eleverne skal lære om, samt inddrage i deres vurdering og tilpasning af virksomhedens produkt. Samtidig skal eleverne opnå indsigt i virksomheders arbejde med branding, hvor der knyttes værdier og holdninger til produktet og virksomhedens navn. Sidst skal eleverne præsenteres for produktlivsløbskurven (PLC), hvor de forskellige faser som produktet gennemløber gennemgås.
Der arbejdes med teoriforståelse, begrebsforståelse samt opgaveløsning.
Særlige fokuspunkter:
Almene mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge central viden.
• Udvikle eleveres evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
• At udvikle elevernes tankegangskompetence, herunder deres evner til at afgøre hvilke forhold der har betydning for virksomhedens afsætning nationalt.
• At udvikle elevernes modelleringskompetence, herunder deres evner til at anvende korrekte afsætningsøkonomiske modeller og begreber i en virkelighedsnær kontekst.
• At udvikle elevernes problembehandlingskompetence, hvor de skal kunne identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning.
• At udvikle elevernes ræsonnementskompetence, hvor eleverne skal kunne vurdere samt forklare sammenhængen mellem en række forhold med relevans for afsætning.
• At udvikle elevernes kommunikationskompetence, herunder deres evner til at fortolke og formidle informationer om afsætning.
• At udvikle elevernes databehandlingskompetence, hvor de skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds
nationale markedsforhold, samt vurdere informationernes troværdighed i en given sammenhæng.
Indhold:
Kernestof/Kompetence:
• Eleverne skal lære at kunne klassificere et produkt, herunder tage stilling til hvorvidt et produkt kan betegnes som værende et kort/ eller langvarigt produkt, samt produkttype, både på B2C og B2B markedet.
• Eleverne skal kunne identificere emballagens forskellige formål og funktioner.
• Eleverne skal opnå viden om de forskellige kvalitetsformer og servicer der findes i forbindelse med købet af et produkt.
• Eleverne skal lære at vurdere et produktsortiment, herunder sortimentsbrede og sortimentsdybde.
• Eleverne skal kunne identificere de forskellige mærkestrategier, samt kunne vurdere strategiernes fordele og ulemper.
• Eleverne skal opnå forståelse for virksomheders arbejde med branding, herunder corporate og produktbranding.
• Eleverne skal kunne vurdere produktets placering på produktlivsløbskurven (PLC).
Materiale:
• Systime e-bog: Marketing- en grundbog i afsætning (lærebog samt opgavebog)
• Opgaver:
- Oatly (emballage)
- Service Før, under og efter køb
- John Lewis - Hvordan påvirker branding salg
- Bakkedal
- OK Benzin
- COOP, Corporate branding
- Fordele og ulemper ved brand strategier
- PLC-kurven – mobiltelefoner, GPS, Chat GPT
- Quiz fra grundbogen
• Case:
- Planet Hollywood
- Bakkedal
- Ben & Jerrys
• P.P. præsentation udarbejdet af CBUL
Metode:
Arbejdsformer:
Sociale former:
- Klasseundervisning
- Gruppeundervisning
Aktivitetsformer:
- Præsterende aktivitetsform (tavle undervisning)
- Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof/problem)
- Den vejledende aktivitetsform (Læreren agerer som coacher for eleverne i grupper)
Undervisningsprincip:
Deduktivt undervisningsprincip:
- Lærerens gennemgang af teori
- Eleverne løser opgaver til belysning af teorien
Induktivt undervisningsprincip:
- Gennemgang af opgaveløsninger der munder ud i en fælles klassedialog.
- Længere gruppearbejde hvor eleverne selv har adgang til stoffet og producerer viden.
Læringsrum:
- Formidling i form af læreroplæg
- Opgaveorienteret i form af opgaveløsning
- Dialogi form af fælles opgave gennemgang, samt fælles klasse diskussion over relevante emner.
- Projektorienterede i form af længerevarende gruppearbejde.
Evaluering:
Evaluering af elevernes læring og feedback til deres fremlæggelse
Omfang:
12 lektioner af 60 minutter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1
|
05-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 11 Marketing Mix Distribution
Emne:
Marketing mix: distribution
Formål:
Formålet er at give eleverne indsigt i og forståelse for teorien om marketing mixet, herunder distribution. Eleverne præsenteres for en række relevante forhold vedrørende distribution og beliggenhed, herunder distributionskanaler, distributionsstrategier og e-business. Derudover introduceres eleverne også for de forskellige markedsindtrængningsstrategier som virksomheden kan gøre brug af, hvis de planlægger at etablere sig på internationale markeder. Eleverne opnår viden om de beslutninger virksomheder skal træffe i forbindelse med valg af distributionskanaler. Det er derfor vigtigt at eleverne opnår en forståelse for at producenten skal sørge for, at virksomhedens produkter kan købes, der hvor målgruppen forventer at finde dem.
Særlige fokuspunkter:
Almene mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge central viden.
• Udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
• At udvikle elevernes tankegangskompetence, herunder deres evner til at afgøre hvilke forhold der har betydning for virksomhedens afsætning nationalt og internationalt.
• At udvikle elevernes modelleringskompetence, herunder deres evner til at anvende korrekte afsætningsøkonomiske modeller og begreber i en virkelighedsnær kontekst.
• At udvikle elevernes problembehandlingskompetence, hvor de skal kunne identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning.
• At udvikle elevernes ræsonnementskompetence, hvor eleverne skal kunne vurdere samt forklare sammenhængen mellem en række forhold med relevans for afsætning.
• At udvikle elevernes kommunikationskompetence, herunder deres evner til at fortolke og formidle informationer om afsætning.
• At udvikle elevernes databehandlingskompetence, hvor de skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og internationale markedsforhold, samt vurdere informationernes troværdighed i en given sammenhæng.
Indhold:
Kernestof/Kompetence:
• Eleverne skal opnå forståelse for teorien om distributionskanaler, herunder skal de kunne skelne mellem de to forskellige distributionsformer, direkte distribution og indirekte distribution.
• Eleverne skal lære at anvende forskellige distributionsstrategier, herunder intensiv, selektiv og eksklusiv distribution, i forbindelse med virksomhedens strategiske valg, i forhold til det antal forhandlere virksomheden ønsker skal sælge deres produkt.
• Eleverne skal kunne skelne mellem forskellige butikstyper. Samtidig skal de kunne identificere forskellige former for forretningskæder i detailhandlen, samt opnå forståelse for det formål der kan ligge bag et kædesamarbejde, nemlig at sikre en effektiv og konkurrencedygtig drift.
• Eleverne skal opnå forståelse, samt kunne vurdere, virksomhedens udvælgelse af forskellige salgskanaler, herunder om de anvender single channel marketing, Multi channel marketing, Cross channel markering og omni channel marketing.
• Eleverne skal opnå forståelse for e-handlens udvikling på det danske og internationale markeder, samt de muligheder e-handel giver virksomheder, i forbindelse med salg af deres produkter.
• Eleverne skal lære at anvende de forskellige markedsindtrængningsstrategier, herunder indirekte og direkte distribution, kontrakter og samarbejder og direkte investeringer, i forbindelse med at virksomheden enten vælger at eksportere eller etablere sig på internationale markeder.
Materiale:
• Systime e-bog: Marketing- en grundbog i afsætning (lærebog samt opgavebog)
• Opgave fra lærebogen “Marketing”:
- Winefamly
- Økologiske landmænd
- Morfars.dk
- Quiz fra grundbogen
Andre opgaver (Egen udvikling)
- OK Benzin
• Cases:
- Winefamly
- Morfars.dk
• P.P. præsentation udarbejdet af CBUL
• P.P. præsentation udarbejdet af eleverne
Metode:
Arbejdsformer:
Sociale former:
- Klasseundervisning
- Gruppeundervisning
Aktivitetsformer:
- Præsterende aktivitetsform (tavle undervisning)
- Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof/problem)
- Den vejledende aktivitetsform (Læreren agerer som coache for eleverne i grupper)
Undervisningsprincip:
Deduktivt undervisningsprincip:
- Lærerens gennemgang af teori
- Eleverne løser opgaver til belysning af teorien
Induktivt undervisningsprincip:
- Gennemgang af opgaveløsninger der munder ud i en fælles klassedialog.
- Længere gruppearbejde hvor eleverne selv har adgang til stoffet og producerer viden.
Læringsrum:
- Det formidlingsorienterede læringsrum i form af læreroplæg
- Det opgaveorienterede læringsrum i form af opgaveløsning
- Den dialogisk orienterede undervisning (Klassedialog): i form af fælles opgave gennemgang, samt fælles klassediskussion over relevante emner.
- Det projektorienterede læringsrum i form af længerevarende gruppearbejde.
Evaluering:
Formativ evaluering: Der gives mundtligt feedback i forbindelse med de forskellige opgavegennemgange og fremlæggelse af Winefamly, Morfars.dk, Økologiske landmænd og OK Benzin
Omfang:
8 lektioner af 60 minutter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 12_Marketing mix pris
Emne: Marketing mix: pris
Formål:
Formålet er at give eleverne indsigt i og forståelse for teorien om marketing mixet, herunder pris. Eleverne præsenteres for en række relevante forhold vedrørende virksomhedens prisfastsættelse, herunder priselasticitet, prisstrategier, prisfastsættelsesmetoder, prisdifferentiering og pris på nye produkter. Det er vigtigt at eleverne bliver bevidste om at prisen påvirker salgsmulighederne. Samtidig skal de være opmærksomme på, at det er forskelligt fra produkt til produkt og fra mærke til mærke, hvor stærk denne påvirkning er. Udover at påvirke salgsmulighederne, kan prisen også påvirke virksomhedens og produktets image.
Særlige fokuspunkter:
Almene mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge central viden.
• Udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
• At udvikle elevernes tankegangskompetence, herunder deres evner til at afgøre hvilke forhold der har betydning for virksomhedens afsætning nationalt.
• At udvikle elevernes modelleringskompetence, herunder deres evner til at anvende korrekte afsætningsøkonomiske modeller og begreber i en virkelighedsnær kontekst.
• At udvikle elevernes problembehandlingskompetence, hvor de skal kunne identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning.
• At udvikle elevernes ræsonnementskompetence, hvor eleverne skal kunne vurdere samt forklare sammenhængen mellem en række forhold med relevans for afsætning.
• At udvikle elevernes kommunikationskompetence, herunder deres evner til at fortolke og formidle informationer om afsætning.
• At udvikle elevernes databehandlingskompetence, hvor de skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold, samt vurdere informationernes troværdighed i en given sammenhæng.
Indhold:
Kernestof/Kompetence:
• Eleverne skal opnå forståelse for teorien om priselasticitet, herunder skal de kunne identificere priselastiske og prisuelastiske produkter.
• Eleverne skal lære at anvende forskellige prisstrategier, herunder break-even, profit-maksimering, maksimering af markedsandel og pris-/kvalitetsførerskab, når virksomheder skal fastsætte prisniveauet på deres produkter.
• Samtidig skal eleverne lære at anvende forskellige prisfastsættelsesmetoder, herunder markedsbaseret prisfastsættelse og omkostnings-baseret prisfastsættelse, i forbindelse med virksomhedens prisfastsættelse af produkter.
• Eleverne skal opnå forståelse, samt kunne vurdere, hvornår det er fordelagtigt for en virksomhed at anvende prisdifferentiering.
• Eleverne skal kunne vurdere hvilke introduktionspriser, herunder penetration price og skimming price, der ville være strategisk fordelagtigt for virksomheder at anvende, i forbindelse med lancering af nye produkter på markedet.
Materiale:
• Systime e-bog: Marketing- en grundbog i afsætning (lærebog samt opgavebog)
Opgaver:
- Prisfastsættelse frisørsalon, egen udvikling
- Positioneringskort, egen udvikling
- Prisstrategier, egen udvikling
- 18.5, Priselasticitet
- 18.4, priselaticitet
- 18.6, pris som kvalitetsindikator
- Prisfastsættelse, egen udvikling
- Quiz fra grundbogen
• Case: Nicehair.dk
• P.P. præsentation udarbejdet af CBUL
• P.P. præsentation udarbejdet af eleverne
Metode:
Arbejdsformer:
Sociale former:
- Klasseundervisning
- Gruppeundervisning
Aktivitetsformer:
- Præsterende aktivitetsform (tavle undervisning)
- Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof/problem)
- Den vejledende aktivitetsform (Læreren agerer som coache for eleverne i grupper)
Undervisningsprincip:
Deduktivt undervisningsprincip:
- Lærerens gennemgang af teori
- Eleverne løser opgaver til belysning af teorien
Induktivt undervisningsprincip:
- Gennemgang af opgaveløsninger der munder ud i en fælles klassedialog.
- Længere gruppearbejde hvor eleverne selv har adgang til stoffet og producerer viden.
Læringsrum:
- Det formidlingsorienterede læringsrum (Skulptøren): i form af læreroplæg
- Det opgaveorienterede læringsrum (Træneren): i form af opgaveløsning
- Den dialogisk orienterede undervisning (Klassedialog): i form af fælles opgave gennemgang, samt fælles klassediskussion over relevante emner.
- Det projektorienterede læringsrum (Konsulent): i form af længerevarende gruppearbejde.
Evaluering:
Formativ evaluering: i form af CBUL giver eleverne feedback på deres opgaveløsninger og fremlæggelser.
Omfang:
9 lektioner af 60 minutter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 2
|
14-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb_13_Marketing mix: promotion
Emne: Marketing mix: promotion
Formål:
Formålet er at give eleverne indsigt i og forståelse for teorien om marketing mixet, herunder promotion. Promotion omfatter de aktiviteter, som virksomheden benytter i sin kommunikation til markedet. Promotion dækker over en række metoder og værktøjer, som har til formål at informere om og sælge virksomhedens produkter. Med udgangspunkt i strategi og målgruppe, skal eleverne lære at planlægge virksomhedens promotionindsats, herunder kunne inddrage forskellige promotionsformer der hver har deres virkemåder og effekt.
Særlige fokuspunkter:
Almene mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge central viden.
• Udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
• At udvikle elevernes tankegangskompetence, herunder deres evner til at afgøre hvilke forhold der har betydning for virksomhedens afsætning nationalt.
• At udvikle elevernes modelleringskompetence, herunder deres evner til at anvende korrekte afsætningsøkonomiske modeller og begreber i en virkelighedsnær kontekst.
• At udvikle elevernes problembehandlingskompetence, hvor de skal kunne identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning.
• At udvikle elevernes ræsonnementskompetence, hvor eleverne skal kunne vurdere samt forklare sammenhængen mellem en række forhold med relevans for afsætning.
• At udvikle elevernes kommunikationskompetence, herunder deres evner til at fortolke og formidle informationer om afsætning.
• At udvikle elevernes databehandlingskompetence, hvor de skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold, samt vurdere informationernes troværdighed i en given sammenhæng.
Indhold:
Kernestof/Kompetence:
• Eleverne vil blive præsenteret for den forenklet kommunikationsmodel. Det er vigtigt at eleverne opnår en forståelse for at når en virksomhed (afsender) ønsker at afgive et budskab til en modtager, bør afsenderen gøre sig en række overvejelser vedrørende modtagerens måde at opfatte kommunikationen på. Trods disse anstrengelser kan kommunikationsindsatsen slå fejl, eller budskabet kan blive opfattet tvetydigt.
• Eleverne skal lære om de forskellige promotionsformer, herunder reklame, sales promotion, direct marketing, public relations, sponsering, online marketing og personligt salg, samt deres forskellige anvendelse. Derudover skal eleverne lære at kunne skelne mellem offline og online promotionsformer.
• Eleverne skal kunne identificere virksomheders sociale medieplatform, herunder kunne fastlægge hvilke sociale medier, en virksomhed aktivt ønsker at bruge. Når virksomheder anvender de sociale medier, er det er vigtigt at eleverne opnår forståelse for at virksomheder opnår nye muligheder for kommunikation, herunder dialog og samarbejde med brugere og kunder.
• Eleverne introduceres for begrebet viral markedsføring, en parameter der udnytter sociale netværk til at sprede et budskab. Spredningen foregår gennem brugerne på de sociale netværk, og jo mere unik budskabets form og indhold er, jo hurtigere og mere spredes det.
Materiale:
• Systime e-bog: Marketing- en grundbog i afsætning (lærebog samt opgavebog)
• Opgaver:
Indkodnings/afkodningsøvelse udarbedjet af CBUL
Informativ og manipulativ reklame udarbejdet af CBUL
AIDAe model i praksis udarbejdet af CBUL
Push og pulle medier udarbejdet af CBUL
Opgave 22.2 Reklameanalyse revideret af CBUL
Det gode eksempel udarbejdet af CBUL
Nike vs. Kaepernick udarbejdet af CBUL
Quiz fra Marketing på Systime
Case 22.1 - Innocent Drinks
• P.P. præsentationer udarbejdet af CBUL
• P.P. præsentationer udarbejdet af eleverne
Arbejdsformer:
Sociale former:
- Klasseundervisning
- Gruppeundervisning
- Parundervisning
Aktivitetsformer:
- Præsterende aktivitetsform (tavle undervisning)
- Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof/problem)
- Den vejledende aktivitetsform (Læreren agerer som coacher for eleverne i grupper)
Undervisningsprincip:
Deduktivt undervisningsprincip:
- Lærerens gennemgang af teori
- Eleverne løser opgaver til belysning af teorien
Induktivt undervisningsprincip:
- Gennemgang af opgaveløsninger der munder ud i en fælles klassedialog.
- Gruppearbejde hvor eleverne selv har adgang til stoffet og producerer viden.
Læringsrum:
- Det formidlingsorienterede læringsrum (Skulptøren): i form af læreroplæg
- Det opgaveorienterede læringsrum (Træneren): i form af opgaveløsning
- Den dialogisk orienterede undervisning (Klassedialog): i form af fælles opgave gennemgang, samt fælles klassediskussion over relevante emner.
- Det projektorienterede læringsrum (Konsulent): i form af længerevarende gruppearbejde.
Evaluering:
Formativ evaluering: Der gives mundtligt feedback i forbindelse med de forskellige opgavegennemgange og fremlæggelse.
Omfang:
11 lektioner af 60 minutter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb_14_Marketing mix: serviceydelser
Emne: Marketing mix: serviceydelser
Formål:
Formålet er at give eleverne indsigt i og forståelse for teorien om marketing mixet, herunder serviceydelser. I forbindelse med markedsføringen af serviceydelser er der nogle særlige forhold som eleverne skal være opmærksomme på. Det er derfor vigtigt at eleverne opnår forståelse for forskellen med en produktion/ handelsvirksomhed og servicevirksomhed, kan definere en servicevirksomheds servicepakke og værdikæde, samt kunne tilpasse de en servicevirksomheds syv P’er, herunder personale, processer og physical evidence.
Særlige fokuspunkter:
Almene mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge central viden.
• Udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
• At udvikle elevernes tankegangskompetence, herunder deres evner til at afgøre hvilke forhold der har betydning for virksomhedens afsætning nationalt.
• At udvikle elevernes modelleringskompetence, herunder deres evner til at anvende korrekte afsætningsøkonomiske modeller og begreber i en virkelighedsnær kontekst.
• At udvikle elevernes problembehandlingskompetence, hvor de skal kunne identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning.
• At udvikle elevernes ræsonnementskompetence, hvor eleverne skal kunne vurdere samt forklare sammenhængen mellem en række forhold med relevans for afsætning.
• At udvikle elevernes kommunikationskompetence, herunder deres evner til at fortolke og formidle informationer om afsætning.
• At udvikle elevernes databehandlingskompetence, hvor de skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold, samt vurdere informationernes troværdighed i en given sammenhæng.
Indhold:
Kernestof/Kompetence:
• Eleverne vil blive præsenteret for en servicevirksomheds servicepakke. Det er i denne forbindelse vigtigt at eleverne lærer at fastsætte virksomhedens kerneydelse samt periferiydelser.
• Eleverne skal kunne analysere en servicevirksomheds værdikæde, herunder kunne identificere virksomhedens servicepakke, samt støttefunktioner, med det formål at kunne fastlægge og analysere hvordan virksomhedens skaber værdi for kunden.
• Eleverne skal kunne identificere, analysere og/ eller tilrettelægge en servicevirksomhed marketing mix, herunder de 7 P’er.
• Eleverne præsenteres for begrebet oplevelsesøkonomi, hvor de skal opnå forståelse for, hvordan virksomheder kan tilføje en form for oplevelse til salg af en vare eller serviceydelse, med det formål at øge forbrugerens oplevet værdi af varen/serviceydelsen.
Materiale:
• Systime e-bog: Marketing- en grundbog i afsætning (lærebog samt opgavebog)
• Opgaver:
- Opgave: Analyser servicepakke og værdikæde for Hotel Guldsmeden
- Opgave 16.2: Flyselskaber, servicepakker, serviceleverance og 3 P'er
- Opgave: Oplevelsesøkonomi, fasemodel, domæner og de 3 P'er
• Case:
- Starbucks
- Playstation
- Abercrombie & Fitch
• Videooplæg: Welcome to Experience Economy af Joe Pine
• P.P. præsentationer udarbejdet af CBUL
Metode:
Arbejdsformer:
Sociale former:
- Klasseundervisning
- Gruppeundervisning
- Parundervisning
Aktivitetsformer:
- Præsterende aktivitetsform (tavle undervisning)
- Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof/problem)
- Den vejledende aktivitetsform (Læreren agerer som coacher for eleverne i grupper)
Undervisningsprincip:
Deduktivt undervisningsprincip:
- Lærerens gennemgang af teori
- Eleverne løser opgaver til belysning af teorien
Induktivt undervisningsprincip:
- Gennemgang af opgaveløsninger der munder ud i en fælles klassedialog.
Læringsrum:
- Det formidlingsorienterede læringsrum (Skulptøren): i form af læreroplæg
- Det opgaveorienterede læringsrum (Træneren): i form af opgaveløsning
- Den dialogisk orienterede undervisning (Klassedialog): i form af fælles opgave gennemgang, samt fælles klassediskussion over relevante emner.
Evaluering:
Formativ evaluering: Der gives mundtligt feedback i forbindelse med de forskellige opgavegennemgange.
Omfang:
6 lektioner af 60 minutter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 4
|
28-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb: Internationalisering
Emne: Internationalisering
Formål:
Formålet er at give eleverne indsigt i og forståelse for afsætningsteorien der omhandler emnet internationalisering. I dette forløb vil vi behandle de problemstillinger, der har særlig relevans i forbindelse med at en virksomhed bevæger sig ud på det internationale marked. Det er derfor vigtigt at eleverne opnår forståelse for de forskellige motiver der kunne ligge bag virksomhedens ønske om at internationalisere, samt lære at anvende forskellige internationaliseringsmodeller som analyseredskab til at analysere virksomheds internationale udvikling. Endelig skal eleverne have kendskab og forståelse for de forskellige kulturer på de internationale markeder, samt kulturens indflydelse på virksomhedens internationalisering.
Særlige fokuspunkter:
Almene mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge central viden.
• Udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
• At udvikle elevernes tankegangskompetence, herunder deres evner til at afgøre hvilke forhold der har betydning for virksomhedens afsætning internationalt.
• At udvikle elevernes modelleringskompetence, herunder deres evner til at anvende korrekte afsætningsøkonomiske modeller og begreber i en virkelighedsnær kontekst.
• At udvikle elevernes problembehandlingskompetence, hvor de skal kunne identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning.
• At udvikle elevernes ræsonnementskompetence, hvor eleverne skal kunne vurdere samt forklare sammenhængen mellem en række forhold med relevans for afsætning.
• At udvikle elevernes kommunikationskompetence, herunder deres evner til at fortolke og formidle informationer om afsætning.
• At udvikle elevernes databehandlingskompetence, hvor de skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og internationale markedsforhold, samt vurdere informationernes troværdighed i en given sammenhæng.
Indhold:
Kernestof/Kompetence:
• Eleverne vil blive præsenteret for virksomheders eksportmotiver. Det er i denne forbindelse vigtigt at eleverne lærer at fastsætte hvorvidt en virksomhed motiver til eksport er interne eller eksterne, samt om de er proaktive eller reaktive.
• Eleverne skal kunne analysere virksomhedens eksportberedskab, herunder virksomhedens produktkapacitet og produktprogram, økonomiske forhold, og personalets og ledelsens kompetencer og vurder hvorvidt virksomhedens 4 interne p’er kan tilpasses i et internationalt perspektiv.
• Eleverne bliver præsenteret for en række internationaliseringsmodeller, herunder Uppsala-modellen, Born Global-virksomheder og Netværksmodellen, modeller der kan anvendes til at analysere virksomhedens internationaliseringsgrad.
• I forbindelse med virksomheders valg af udenlandske markeder, skal eleverne lære at indsamle en række relevante informationer, samt anvende en række metoder, herunder tilfældighedsmetode, nærmarkedsmetode og tragtmetoden, til at vurdere potentialet ved forskellige eksportmarkeder.
• Eleverne skal samtidig opnå viden om forskellige kulturelle forhold på udenlandske markeder, samt kunne vurdere om de kulturelle forskelle kan være afgørende for, om en virksomhed og dens produkter kan opnå succes på et pågældende marked.
Materiale:
• Systime e-bog: Marketing- en grundbog i afsætning (lærebog samt opgavebog)
Opgaver:
Opg. 9.4: Redegør for Skatepros eksportmotiver
Opg. 9.4: Analyser Skatepros eksportberedskab
Case 9.4: Sprout
Case 9.1: Lakrids by Bülow
Opg. 9.13: Urbanisering
Opg. 9.14: Kaffedrengen
Cases:
Spotify
Mærsk
Google
Tesla
Arla
Netto
Jysk
DSV
Søstrene Grene
• P.P. præsentationer udarbejdet af CBUL
• P.P. præsentationer udarbejdet af eleverne
Metode:
Arbejdsformer:
Sociale former:
- Klasseundervisning
- Gruppeundervisning
- Parundervisning
Aktivitetsformer:
- Præsterende aktivitetsform (tavle undervisning)
- Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof/problem)
- Den vejledende aktivitetsform (Læreren agerer som coacher for eleverne i grupper)
Undervisningsprincip:
Deduktivt undervisningsprincip:
- Lærerens gennemgang af teori
- Eleverne løser opgaver til belysning af teorien
Induktivt undervisningsprincip:
- Gennemgang af opgaveløsninger der munder ud i en fælles klassedialog.
- Gruppearbejde hvor eleverne selv har adgang til stoffet og producerer viden.
Læringsrum:
- Det formidlingsorienterede læringsrum (Skulptøren): i form af læreroplæg
- Det opgaveorienterede læringsrum (Træneren): i form af opgaveløsning
- Den dialogisk orienterede undervisning (Klassedialog): i form af fælles opgave gennemgang, samt fælles klassediskussion over relevante emner.
- Det projektorienterede læringsrum (Konsulent): i form af længerevarende gruppearbejde
Evaluering:
Formativ evaluering: Der gives mundtligt feedback i forbindelse med de forskellige opgavegennemgange og fremlæggelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb: Strategisk analyser
Emne: Strategiske analyser
Formål:
Formålet er at give eleverne indsigt i og forståelse for afsætningsteorien der omhandler emnet strategiske analyser. I dette forløb vil eleverne blive præsenteret for en række forskellige vækststrategier, som kan ligge til grunde for virksomhedens langsigtede vækst. Desuden må virksomheder løbende justere sin forretningsmodel og tilpasse den til den digitale udvikling som markedet gennemgår.
Særlige fokuspunkter:
Almene mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge central viden.
• Udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
• At udvikle elevernes tankegangskompetence, herunder deres evner til at afgøre hvilke forhold der har betydning for virksomhedens afsætning nationalt og internationalt.
• At udvikle elevernes modelleringskompetence, herunder deres evner til at anvende korrekte afsætningsøkonomiske modeller og begreber i en virkelighedsnær kontekst.
• At udvikle elevernes problembehandlingskompetence, hvor de skal kunne identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning.
• At udvikle elevernes ræsonnementskompetence, hvor eleverne skal kunne vurdere samt forklare sammenhængen mellem en række forhold med relevans for afsætning.
• At udvikle elevernes kommunikationskompetence, herunder deres evner til at fortolke og formidle informationer om afsætning.
• At udvikle elevernes databehandlingskompetence, hvor de skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og internationale markedsforhold, samt vurdere informationernes troværdighed i en given sammenhæng.
Indhold:
Kernestof/Kompetence:
• Eleverne vil blive præsenteret for teorien der omhandler vækststrategier, herunder virksomheders mulighed for at vækste gennem diversifikation, integration og strategisk alliance.
• Eleverne skal kunne vurdere hvorvidt en given virksomhed befinder sig på et rødt eller blåt ocean, samt at kunne udarbejde et strategisk lærred, en model hvor de parametre som branchen konkurrerer på belyses.
• Eleverne bliver præsenteret for Bostonmodellen. Eleverne skal i denne forbindelse lære at anvende modellen ved at indplacere virksomhedens SBU’er eller produkter/ produktgrupper inden for et strategisk forretningsområde. Desuden skal eleverne kunne analysere en virksomheds porteføljestrategi, herunder vurdere hvordan en virksomhed fremover vil prioritere produkter eller produktgrupper.
• Eleverne vil blive introduceret til de digitale forretningsmodeller der danner grundlag for virksomhedens strategiske arbejde, herunder value-modellen og revenue-modellen, samt forretningsmodellerne: købmænd, mellemmænd og bagmænd.
Materiale:
• Systime e-bog: Marketing- en grundbog i afsætning (lærebog samt opgavebog)
Opgaver:
Opgave 1: Diskussion om diversifikation - egen tilvirkning
Opgave 2: Diversifikation - egen tilvirkning
Opgave 3: Integration - egen tilvirkning
Opgave 4: Strategiske alliancer - egen tilvirkning
Opgave 5: Diversifikation i OK - Systime opg.10.2
Opgave 6: Strategisk lærred - Systime opg. 10.8
Opgave 7: Boston Matrix - Egen tilvirkning
Opgave 8: Campen Auktioner - Systime 10.12
Opgave 9: Digitalisering i den finansielle sektor - Systime 10.14
Opgave 10: Bæredygtighed i Salling - Systime 10.18
Cases:
Netflix
Tripadvisor
Apple
Proctor & Gamble
Nintendo
Cirque du Soleil
Irma
BMW
Ford
Louis Vuitton
Pixar
Play Doh
Virgin
Novo Nordisk
• P.P. præsentationer udarbejdet af CBUL
Metode:
Arbejdsformer:
Sociale former:
- Klasseundervisning
- Gruppeundervisning
- Parundervisning
Aktivitetsformer:
- Præsterende aktivitetsform (tavle undervisning)
- Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof/problem)
- Den vejledende aktivitetsform (Læreren agerer som coacher for eleverne i grupper)
Undervisningsprincip:
Deduktivt undervisningsprincip:
- Lærerens gennemgang af teori
- Eleverne løser opgaver til belysning af teorien
Induktivt undervisningsprincip:
- Gennemgang af opgaveløsninger der munder ud i en fælles klassedialog.
- Gruppearbejde hvor eleverne selv har adgang til stoffet og producerer viden.
Læringsrum:
- Det formidlingsorienterede læringsrum (Skulptøren): i form af læreroplæg
- Det opgaveorienterede læringsrum (Træneren): i form af opgaveløsning
- Den dialogisk orienterede undervisning (Klassedialog): i form af fælles opgave gennemgang, samt fælles klassediskussion over relevante emner.
Evaluering:
Formativ evaluering: Der gives mundtligt feedback i forbindelse med de forskellige opgavegennemgange.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1
|
29-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb: Segmentering i et int. perspektiv
Emne:
Segmentering og målgruppevalg i et internationalt perspektiv
Formål:
Formålet er at give eleverne indsigt i og forståelse for teorien om segmentering og målgruppevalg i et internationalt perspektiv. Eleverne bliver præsenteret for segmenteringsprocessen, en model der består af forskellige faser der har til formål at inddele forbrugerne i segmenter med samme kendetegn. Fokus vil især ligge i at gennemgå fase 1, beskrivelse af relevante forhold for produktet på det internationale marked, fase 2, herunder internationale livstilsmodeller, samt SMOK-modellen, en model der anvendes til at vurdere segmenternes potentiale for en given virksomhed. Afslutningsvis vil eleverne blive præsenteret for målgruppestrategi, en strategi, hvor virksomheden afgør hvor mange segmenter, der skal indgå i virksomhedens målgruppe. Det er vigtigt at eleverne opnår forståelse for at målgruppestrategien danner baggrund for virksomhedens samlede marketing mix.
Der arbejdes med teoriforståelse, begrebsforståelse samt opgaveløsning.
Særlige fokuspunkter:
Almene mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge central viden.
• Udvikle eleveres evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
• At udvikle elevernes tankegangskompetence, herunder deres evner til at afgøre hvilke forhold der har betydning for virksomhedens afsætning nationalt og internationalt.
• At udvikle elevernes modelleringskompetence, herunder deres evner til at anvende korrekte afsætningsøkonomiske modeller og begreber i en virkelighedsnær kontekst.
• At udvikle elevernes problembehandlingskompetence, hvor de skal kunne identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning.
• At udvikle elevernes ræsonnementskompetence, hvor eleverne skal kunne vurdere samt forklare sammenhængen mellem en række forhold med relevans for afsætning.
• At udvikle elevernes kommunikationskompetence, herunder deres evner til at fortolke og formidle informationer om afsætning.
• At udvikle elevernes databehandlingskompetence, hvor de skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og internationale markedsforhold, samt vurdere informationernes troværdighed i en given sammenhæng.
Indhold:
Kernestof/Kompetence:
• Eleverne skal kunne analysere relevante forhold for produktet på det internationale marked, herunder kunne identificere generelle og specifikke karakteristika der er relevante i et givet internationalt marked.
• Eleverne skal kunne anvende segmenteringsprocessen, herunder kunne udvælge relevante segmenteringsvariabler så som sociodemografiske variabler, adfærdsorienterede variabler, der ville være styrende for deres udarbejdelse af segmenteringsmatrix.
• Eleverne skal opnå kendskab til forskellige internationale livsstilsanalyser, herunder RISC, Conzoom (MOSAIC) og VALS. Disse livsstilsanalyser kan opfattes som færdiggjorte segmenteringsprocesser, hvor et analyseinstitut mere eller mindre har kørt processen igennem og lavet forarbejdet, så man direkte kan bruge resultatet på internationale markeders forbrugsmønster.
• Eleverne skal kunne anvende SMOK modellen, en model der anvendes til at vurdere segmenternes målgruppepotentiale. I denne forbindelse skal eleverne kunne vurdere segmentets størrelse, mulighed for kontakt til segmentet, omkostning ved bearbejdning af segmentet og konkurrencen om segmentet.
• Eleverne skal kunne vurdere en given virksomheds målgruppestrategi, herunder om virksomheden skal henvende sig til en eller flere målgrupper. Der er tale om den uddifferentieret markedsføring, differentieret markedsføring, koncentreret markedsføring og one-to-one markedsføring.
Materiale:
• Systime e-bog: Marketing- en grundbog i afsætning (lærebog samt opgavebog)
• Opgaver:
- Opgave 12.4: Mosaic i London (Lærebog Marketing)
- Opgave 12.7: VALS (Lærebog Marketing)
- Opgave 12.5: Økologiske oste (Systime)
• P.P. præsentation udarbejdet af CBUL
• P.P. præsentationer udarbejdet af eleverne materiale
Metode:
Arbejdsformer:
Sociale former:
- Klasseundervisning
- Gruppeundervisning
Aktivitetsformer:
- Præsterende aktivitetsform (tavle undervisning)
- Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof/problem)
- Den vejledende aktivitetsform (Læreren agerer som coach for eleverne i grupper)
Undervisningsprincip:
Deduktivt undervisningsprincip:
- Lærerens gennemgang af teori
- Eleverne løser opgaver til belysning af teorien
Induktivt undervisningsprincip:
- Gennemgang af opgaveløsninger der munder ud i en fælles klassedialog.
- Længere gruppearbejde hvor eleverne selv har adgang til stoffet og producerer viden.
Læringsrum:
- Det formidlingsorienterede læringsrum (Skulptøren): i form af læreroplæg
- Det opgaveorienterede læringsrum (Træneren): i form af opgaveløsning
- Den dialogisk orienterede undervisning (Klassedialog): i form af fælles opgave gennemgang, samt fælles klassediskussion over relevante emner.
- Det projektorienterede læringsrum (Konsulent): i form af længerevarende gruppearbejde.
Evaluering:
Formativ evaluering: i form af CBUL giver eleverne feedback på deres fremlæggelser.
Omfang:
8 timer af 60 min.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb: Segmentering på producentmarkedet
Emne:
Segmentering på producentmarkedet
Formål:
Formålet er at give eleverne indsigt i og forståelse for teorien om segmentering på producentmarkedet. Eleverne bliver præsenteret for producentmarkedets karakteristika, herunder delmarkeder på BtB og BtG.
Derudover vil eleverne blive introduceret til de segmenteringsvariabler der anvendes til at segmentere producentmarkedet.
Afslutningsvis vil eleverne stifte bekendtskab med build-up og break-down tankegangen, begge er metoder der kan anvendes til segmentere producentmarkedet.
Særlige fokuspunkter:
Almene mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge central viden.
• Udvikle eleveres evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
• At udvikle elevernes tankegangskompetence, herunder deres evner til at afgøre hvilke forhold der har betydning for virksomhedens afsætning nationalt og internationalt.
• At udvikle elevernes modelleringskompetence, herunder deres evner til at anvende korrekte afsætningsøkonomiske modeller og begreber i en virkelighedsnær kontekst.
• At udvikle elevernes problembehandlingskompetence, hvor de skal kunne identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning.
• At udvikle elevernes ræsonnementskompetence, hvor eleverne skal kunne vurdere samt forklare sammenhængen mellem en række forhold med relevans for afsætning.
• At udvikle elevernes kommunikationskompetence, herunder deres evner til at fortolke og formidle informationer om afsætning.
• At udvikle elevernes databehandlingskompetence, hvor de skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og internationale markedsforhold, samt vurdere informationernes troværdighed i en given sammenhæng.
Indhold:
Kernestof/Kompetence:
• Eleverne skal kunne beskrive producentmarkedets karakteristika, herunder kunne redegøre for delmarkederne.
• Eleverne skal kunne være i stand til at segmentere på producentmarkedet, herunder kunne udvælge relevante segmenteringsvariabler så som geografiske og virksomhedsspecifikke variabler, produktvariabler og indkøbsvariabler.
• Eleverne skal kunne vise forståelse for build-up og break-down tankegangen, herunder kunne anvende metoderne aktivt for at kunne finde frem til en virksomheds målgruppe på BtB.
• Derudover vil eleverne skulle repetere teori der omhandler strategi i en eksamenslignende opgave.
Materiale:
• Systime e-bog: Marketing- en grundbog i afsætning (lærebog samt opgavebog)
• Opgave:
- case 13.2, Dr Oetker (Systime)
Cases:
- Honda, Egen tilvirkning
- Heineken, egen tivirkning
- Afa JCDecaux, Egen tilvirkning
• P.P. præsentation udarbejdet af CBUL
Metode:
Arbejdsformer:
Sociale former:
- Klasseundervisning
- Gruppeundervisning
Aktivitetsformer:
- Præsterende aktivitetsform (tavle undervisning)
- Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof/problem)
- Den vejledende aktivitetsform (Læreren agerer som coacher for eleverne i grupper)
Undervisningsprincip:
Deduktivt undervisningsprincip:
- Lærerens gennemgang af teori
- Eleverne løser opgaver til belysning af teorien
Induktivt undervisningsprincip:
- Gennemgang af opgaveløsninger der munder ud i en fælles klassedialog.
Læringsrum:
- Det formidlingsorienterede læringsrum (Skulptøren): i form af læreroplæg
- Det opgaveorienterede læringsrum (Træneren): i form af opgaveløsning
- Den dialogisk orienterede undervisning (Klassedialog): i form af fælles opgave gennemgang, samt fælles klassediskussion over relevante emner
Evaluering:
Formativ evaluering: i form af CET giver eleverne feedback på deres opgaveløsninger.
Omfang:
4 lektioner af 60 minutter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
hvhh3b AF skr. prøve
|
03-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Marketing mix: International Promotion
Emne: Marketing mix: promotion nationalt og internationalt
Formål:
Formålet er at give eleverne indsigt i og forståelse for teorien om marketing mixet, herunder promotion. Promotion omfatter de aktiviteter, som virksomheden benytter i sin kommunikation til det nationale og internationale marked. Promotion dækker over en række metoder og værktøjer, som har til formål at informere om og sælge virksomhedens produkter. Med udgangspunkt i strategi og målgruppe, skal eleverne lære at planlægge virksomhedens promotionindsats, herunder kunne inddrage forskellige promotionsformer der hver har deres virkemåder og effekt.
Særlige fokuspunkter:
Almene mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge central viden.
• Udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
• At udvikle elevernes tankegangskompetence, herunder deres evner til at afgøre hvilke forhold der har betydning for virksomhedens afsætning nationalt og internationalt.
• At udvikle elevernes modelleringskompetence, herunder deres evner til at anvende korrekte afsætningsøkonomiske modeller og begreber i en virkelighedsnær kontekst.
• At udvikle elevernes problembehandlingskompetence, hvor de skal kunne identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning.
• At udvikle elevernes ræsonnementskompetence, hvor eleverne skal kunne vurdere samt forklare sammenhængen mellem en række forhold med relevans for afsætning.
• At udvikle elevernes kommunikationskompetence, herunder deres evner til at fortolke og formidle informationer om afsætning.
• At udvikle elevernes databehandlingskompetence, hvor de skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og internationale markedsforhold, samt vurdere informationernes troværdighed i en given sammenhæng.
Indhold:
Kernestof/Kompetence:
• Eleverne vil blive præsenteret for den udvidet kommunikationsmodel. Det er vigtigt at eleverne opnår en forståelse for at når en virksomhed (afsender) ønsker at afgive et budskab til en modtager, bør afsenderen gøre sig en række overvejelser vedrørende modtagerens måde at opfatte kommunikationen på. Trods disse anstrengelser kan kommunikationsindsatsen slå fejl, eller budskabet kan blive opfattet tvetydigt.
• Eleverne skal lære om de forskellige promotionsformer, herunder reklame, sales promotion, direct marketing, public relations, sponsering, online marketing, personligt salg, neuromarketing, content marketing samt deres forskellige anvendelse. Derudover skal eleverne lære at kunne skelne mellem offline og online promotionsformer.
• Eleverne skal kunne identificere virksomheders sociale medieplatform, herunder kunne fastlægge hvilke sociale medier, en virksomhed aktivt ønsker at bruge. Når virksomheder anvender de sociale medier, er det er vigtigt at eleverne opnår forståelse for at virksomheder opnår nye muligheder for kommunikation, herunder dialog og samarbejde med brugere og kunder.
• Eleverne introduceres for begrebet viral markedsføring, en parameter der udnytter sociale netværk til at sprede et budskab. Spredningen foregår gennem brugerne på de sociale netværk, og jo mere unik budskabets form og indhold er, jo hurtigere og mere spredes det.
Materiale:
• Systime e-bog: Marketing- en grundbog i afsætning (lærebog samt opgavebog)
• Opgaver:
- Blokdage afholdt med fokus på gruppeopgave vedr. Visit Fjordlandet. Egen tilvirkning.
• P.P. præsentationer udarbejdet af CBUL
Metode:
Arbejdsformer:
Sociale former:
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Field research
- Fremlæggelser i grupper for lærer
Aktivitetsformer:
- Præsterende aktivitetsform (tavle undervisning)
- Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof/problem)
- Den vejledende aktivitetsform (Læreren agerer som coach for eleverne i grupper)
Undervisningsprincip:
Deduktivt undervisningsprincip:
- Lærerens gennemgang af teori
- Eleverne løser opgaver til belysning af teorien
Induktivt undervisningsprincip:
- Gennemgang af opgaveløsninger der munder ud i en fælles klassedialog.
Læringsrum:
- Det formidlingsorienterede læringsrum (Skulptøren): i form af læreroplæg
- Det opgaveorienterede læringsrum (Træneren): i form af opgaveløsning
- Den dialogisk orienterede undervisning (Klassedialog): i form af fælles opgave gennemgang, samt fælles klassediskussion over relevante emner.
Evaluering:
Formativ evaluering: Der gives mundtligt feedback i forbindelse med de forskellige opgavegennemgange og aflevering.
Omfang:
12 lektioner af 60 minutter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Marketing mix: produkt International
Emne: Marketing mix: produkt – nationalt og internationalt
Formål:
Formålet er at give eleverne indsigt i og forståelse for teorien om marketing mixet, herunder produktet både i et nationalt og internationalt perspektiv. Et produkt er mere end selve produktet. Der indgår en række elementer, herunder emballage, kvalitet, sortiment, mærke og service som eleverne skal lære om, samt inddrage i deres vurdering og tilpasning af virksomhedens produkt. Samtidig skal eleverne opnå indsigt i virksomheders arbejde med branding, hvor der knyttes værdier og holdninger til produktet og virksomhedens navn. Derudover introduceres eleverne for produktlivsløbskurven (PLC), hvor de forskellige faser som produktet gennemløber gennemgås.
Afslutningsvis, vil eleverne blive præsenteret for de 3 produktniveauer, med det formål at opnå forståelse for mulighederne for standardisering af produktet på internationale markeder.
Der arbejdes med teoriforståelse, begrebsforståelse samt opgaveløsning.
Særlige fokuspunkter:
Almene mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge central viden.
• Udvikle eleveres evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
• At udvikle elevernes tankegangskompetence, herunder deres evner til at afgøre hvilke forhold der har betydning for virksomhedens afsætning nationalt og internationalt.
• At udvikle elevernes modelleringskompetence, herunder deres evner til at anvende korrekte afsætningsøkonomiske modeller og begreber i en virkelighedsnær kontekst.
• At udvikle elevernes problembehandlingskompetence, hvor de skal kunne identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning.
• At udvikle elevernes ræsonnementskompetence, hvor eleverne skal kunne vurdere samt forklare sammenhængen mellem en række forhold med relevans for afsætning.
• At udvikle elevernes kommunikationskompetence, herunder deres evner til at fortolke og formidle informationer om afsætning.
• At udvikle elevernes databehandlingskompetence, hvor de skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og internationale markedsforhold, samt vurdere informationernes troværdighed i en given sammenhæng.
Indhold:
Kernestof/Kompetence:
• Eleverne skal lære at kunne klassificere et produkt, herunder tage stilling til hvorvidt et produkt kan betegnes som værende et kort/ eller langvarigt produkt, samt produkttype, både på B2C og B2B markedet.
• Eleverne skal kunne identificere emballagens forskellige formål og funktioner.
• Eleverne skal opnå viden om de forskellige kvalitetsformer og servicer der findes i forbindelse med købet af et produkt.
• Eleverne skal lære at vurdere et produktsortiment, herunder sortimentsbrede og sortimentsdybde.
• Eleverne skal kunne identificere de forskellige mærkestrategier, samt kunne vurdere strategiernes fordele og ulemper, både i et nationalt og internationalt perspektiv.
• Eleverne skal opnå forståelse for virksomheders arbejde med branding, herunder corporate og produktbranding.
• Med udgangspunkt i de 3 produktniveauer, skal eleverne kunne vurdere muligheder for at standardisere, eller tilpasse produktet til internationale markeder.
• Eleverne skal kunne vurdere produktets placering på produktlivsløbskurven (PLC).
• Eleverne skal opnå kendskab til Stage-gatemodellen og kunne analysere hvilke dele af produktudvikling virksomheder kan benytte sig af.
Materiale:
• Systime e-bog: Marketing- en grundbog i afsætning (lærebog samt opgavebog)
• Opgave:
- Opgave 17.1, Bold (Systime)
- Opgave 17.2, Danish Crown & Arla (Systime)
- Opgave: PLC kurven for bilindustrien (egen tilvirknng)
- Case 17.2 Barberklingen (Systime)
-
• P.P. præsentation udarbejdet af CBUL
Metode:
Arbejdsformer:
Sociale former:
- Klasseundervisning
- Gruppeundervisning
Aktivitetsformer:
- Præsterende aktivitetsform (tavle undervisning)
- Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof/problem)
- Den vejledende aktivitetsform (Læreren agerer som coacher for eleverne i grupper)
Undervisningsprincip:
Deduktivt undervisningsprincip:
- Lærerens gennemgang af teori
- Eleverne løser opgaver til belysning af teorien
Induktivt undervisningsprincip:
- Gennemgang af opgaveløsninger der munder ud i en fælles
klassedialog.
- Længere gruppearbejde hvor eleverne selv har adgang til stoffet og
producerer viden.
Læringsrum:
- Det formidlingsorienterede læringsrum (Skulptøren): i form af
læreroplæg
- Det opgaveorienterede læringsrum (Træneren): i form af
opgaveløsning
- Den dialogisk orienterede undervisning (Klassedialog): i form af fælles
opgave gennemgang, samt fælles klassediskussion over relevante
emner.
- Det projektorienterede læringsrum (Konsulent): i form af
længerevarende gruppearbejde.
Evaluering:
Evaluering af elevernes læring
Omfang:
6 lektioner af 60 minutter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb: Marketing mix: distribution nat. og int.
Emne:
Marketing mix: distribution nationalt og internationalt
Formål:
Formålet er at give eleverne indsigt i og forståelse for teorien om marketing mixet, herunder distribution. Eleverne præsenteres for en række relevante forhold vedrørende distribution og beliggenhed, herunder distributionskanaler, distributionsstrategier og e-business. Derudover introduceres eleverne også for de forskellige markedsindtrængningsstrategier som virksomheden kan gøre brug af, hvis de planlægger at etablere sig på internationale markeder. Eleverne opnår viden om de beslutninger virksomheder skal træffe i forbindelse med valg af distributionskanaler. Det er derfor vigtigt at eleverne opnår en forståelse for at producenten skal sørge for, at virksomhedens produkter kan købes, der hvor målgruppen forventer at finde dem.
Særlige fokuspunkter:
Almene mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge central viden.
• Udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
• At udvikle elevernes tankegangskompetence, herunder deres evner til at afgøre hvilke forhold der har betydning for virksomhedens afsætning nationalt og internationalt.
• At udvikle elevernes modelleringskompetence, herunder deres evner til at anvende korrekte afsætningsøkonomiske modeller og begreber i en virkelighedsnær kontekst.
• At udvikle elevernes problembehandlingskompetence, hvor de skal kunne identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning.
• At udvikle elevernes ræsonnementskompetence, hvor eleverne skal kunne vurdere samt forklare sammenhængen mellem en række forhold med relevans for afsætning.
• At udvikle elevernes kommunikationskompetence, herunder deres evner til at fortolke og formidle informationer om afsætning.
• At udvikle elevernes databehandlingskompetence, hvor de skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og internationale markedsforhold, samt vurdere informationernes troværdighed i en given sammenhæng.
Indhold:
Kernestof/Kompetence:
• Eleverne skal opnå forståelse for teorien om distributionskanaler, herunder skal de kunne skelne mellem de to forskellige distributionsformer, direkte distribution og indirekte distribution.
• Eleverne skal lære at anvende forskellige distributionsstrategier, herunder intensiv, selektiv og eksklusiv distribution, i forbindelse med virksomhedens strategiske valg, i forhold til det antal forhandlere virksomheden ønsker skal sælge deres produkt.
• Eleverne skal kunne skelne mellem forskellige butikstyper. Samtidig skal de kunne identificere forskellige former for forretningskæder i detailhandlen, samt opnå forståelse for det formål der kan ligge bag et kædesamarbejde, nemlig at sikre en effektiv og konkurrencedygtig drift.
• Eleverne skal opnå forståelse, samt kunne vurdere, virksomhedens udvælgelse af forskellige salgskanaler, herunder om de anvender single channel marketing, Multi channel marketing, Cross channel markering og omni channel marketing.
• Eleverne skal opnå forståelse for e-handlens udvikling på det danske og internationale markeder, samt de muligheder e-handel giver virksomheder, i forbindelse med salg af deres produkter.
• Eleverne skal lære at anvende de forskellige markedsindtrængningsstrategier, herunder indirekte og direkte distribution, kontrakter og samarbejder og direkte investeringer, i forbindelse med at virksomheden enten vælger at eksportere eller etablere sig på internationale markeder.
Materiale:
• Systime e-bog: Marketing- en grundbog i afsætning (lærebog samt opgavebog)
• Opgave fra lærebogen Systime “Grundbog i Marketing”:
- 21.2 - Goodiebox
- 21.4 - Danish Export association
- 21.5 - Rema1000
- 21.10 - Change
Øvr. opgaver:
- Dialog om risiko ved kontrol og indflydelse (CBUL)
Cases:
- Asos
- Goodiebox
- Søstrene Grene
- Semler Mobility
• P.P. præsentation udarbejdet af CBUL
• P.P. præsentation udarbejdet af eleverne
Metode:
Arbejdsformer:
Sociale former:
- Klasseundervisning
- Gruppeundervisning
Aktivitetsformer:
- Præsterende aktivitetsform (tavle undervisning)
- Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof/problem)
- Den vejledende aktivitetsform (Læreren agerer som coache for eleverne i grupper)
Undervisningsprincip:
Deduktivt undervisningsprincip:
- Lærerens gennemgang af teori
- Eleverne løser opgaver til belysning af teorien
Induktivt undervisningsprincip:
- Gennemgang af opgaveløsninger der munder ud i en fælles klassedialog.
- Længere gruppearbejde hvor eleverne selv har adgang til stoffet og producerer viden.
Læringsrum:
- Det formidlingsorienterede læringsrum (Skulptøren): i form af læreroplæg
- Det opgaveorienterede læringsrum (Træneren): i form af opgaveløsning
- Den dialogisk orienterede undervisning (Klassedialog): i form af fælles opgave gennemgang, samt fælles klassediskussion over relevante emner.
- Det projektorienterede læringsrum (Konsulent): i form af længerevarende gruppearbejde.
Evaluering:
Formativ evaluering: Der gives mundtligt feedback i forbindelse med de forskellige opgavegennemgange og fremlæggelse af Goddiebox case.
Omfang:
8 lektioner af 60 minutter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Marketing mix: Pris international
Emne:
Marketing mix: pris internationalt
Formål:
Formålet er at give eleverne indsigt i og forståelse for teorien om marketing mixet, herunder pris. Eleverne præsenteres for en række relevante forhold vedrørende virksomhedens prisfastsættelse, herunder priselasticitet, prisstrategier, prisfastsættelsesmetoder, prisdifferentiering og pris på nye produkter. Ved prisfastsættelse på internationale markeder skal der desuden tages højde for de ekstra omkostninger, der kan være forbundet med at markedsføre produktet på internationale markeder, herunder også valutaforhold. Det er vigtigt at eleverne bliver bevidste om at prisen påvirker salgsmulighederne. Samtidig skal de være opmærksomme på, at det er forskelligt fra produkt til produkt og fra mærke til mærke, hvor stærk denne påvirkning er. Udover at påvirke salgsmulighederne, kan prisen også påvirke virksomhedens og produktets image.
Særlige fokuspunkter:
Almene mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge central viden.
• Udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
• At udvikle elevernes tankegangskompetence, herunder deres evner til at afgøre hvilke forhold der har betydning for virksomhedens afsætning nationalt og internationalt.
• At udvikle elevernes modelleringskompetence, herunder deres evner til at anvende korrekte afsætningsøkonomiske modeller og begreber i en virkelighedsnær kontekst.
• At udvikle elevernes problembehandlingskompetence, hvor de skal kunne identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning.
• At udvikle elevernes ræsonnementskompetence, hvor eleverne skal kunne vurdere samt forklare sammenhængen mellem en række forhold med relevans for afsætning.
• At udvikle elevernes kommunikationskompetence, herunder deres evner til at fortolke og formidle informationer om afsætning.
• At udvikle elevernes databehandlingskompetence, hvor de skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og internationale markedsforhold, samt vurdere informationernes troværdighed i en given sammenhæng.
Indhold:
Kernestof/Kompetence:
• Eleverne skal opnå forståelse for teorien om priselasticitet, herunder skal de kunne identificere priselastiske og prisuelastiske produkter. Derudover skal de opnå forståelse for at efterspørgsel af et bestemt produkt, kan afhænge af et andet produkt, herunder krydspriselasticitet for substituerende produkter og komplementere produkter.
• Eleverne skal lære at anvende forskellige prisstrategier, herunder break-even, profit-maksimering, maksimering af markedsandel og pris-/kvalitetsførerskab, når virksomheder skal fastsætte prisniveauet på deres produkter.
• Samtidig skal eleverne lære at anvende forskellige prisfastsættelsesmetoder, herunder markedsbaseret prisfastsættelse og omkostnings-baseret prisfastsættelse, i forbindelse med virksomhedens prisfastsættelse af produkter.
• Eleverne skal opnå forståelse, samt kunne vurdere, hvornår det er fordelagtigt for en virksomhed at anvende prisdifferentiering eller bundling.
• Eleverne skal kunne vurdere hvilke introduktionspriser, herunder penetration price og skimming price, der ville være strategisk fordelagtigt for virksomheder at anvende, i forbindelse med lancering af nye produkter på markedet.
• Eleverne skal kunne fastlægge virksomheders pris/kvalitetsstrategier, herunder kunne vurdere om de anvender premiumstrategien, middelværdistrategi eller økonomistrategi. Derudover skal eleverne kunne vurdere om virksomheden burde trading-up eller trading-down.
• Eleverne skal opnå forståelse for prisændringer ved at etablere sig på nye internationale markeder, herunder priseskalering og valutaforhold.
Materiale:
• Systime e-bog: Marketing- en grundbog i afsætning (lærebog samt opgavebog)
• Opgave lavet af CBUL:
- Find eksempler i Kotlers Pris-/kvalitetsmatrix
- Diskussion: Hvorfor er der forskel på international prissætning af Wegovy
- Forskelle på prisfastsættelse Btb og BtC
- Forskelle på komplementære og sustituerbare podukter
- Krydspriselasticitet på på komplementære og substituerbare produkter
Volvos prisstrategi
- Royal Unibrew: priselasticitet
• Opgave fra lærebogen “Marketing”:
- 19.2, B&O
- 19.4, Skagerak
- 19.6 TV-pakker
- 18.4 Smukfest
Metode:
Arbejdsformer:
Sociale former:
- Klasseundervisning
- Gruppeundervisning
Aktivitetsformer:
- Præsterende aktivitetsform (tavle undervisning)
- Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof/problem)
- Den vejledende aktivitetsform (Læreren agerer som coache for eleverne i grupper)
Undervisningsprincip:
Deduktivt undervisningsprincip:
- Lærerens gennemgang af teori
- Eleverne løser opgaver til belysning af teorien
Induktivt undervisningsprincip:
- Gennemgang af opgaveløsninger der munder ud i en fælles klassedialog.
Læringsrum:
- Det formidlingsorienterede læringsrum (Skulptøren): i form af læreroplæg
- Det opgaveorienterede læringsrum (Træneren): i form af opgaveløsning
- Den dialogisk orienterede undervisning (Klassedialog): i form af fælles opgave gennemgang, samt fælles klassediskussion over relevante emner.
Evaluering:
Evaluering af elevernes læring
Omfang:
8 lektioner af 60 minutter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3
|
23-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb: Marketingplan
Emne: Marketingplan
Formål:
Formålet er at give eleverne indsigt i teorien der omhandler marketingplan som består af en målsætning for kampagnen, fastlæggelse af strategien og en handlingsplan. Eleverne skal opnå forståelse for selve planlægningen af en marketingplan, herunder fastlæggelse af hvordan marketingressourcerne og kommunikationen skal koordineres.
Særlige fokuspunkter:
Almene mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge central viden.
• Udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
• At udvikle elevernes tankegangskompetence, herunder deres evner til at afgøre hvilke forhold der har betydning for virksomhedens afsætning nationalt og internationalt.
• At udvikle elevernes modelleringskompetence, herunder deres evner til at anvende korrekte afsætningsøkonomiske modeller og begreber i en virkelighedsnær kontekst.
• At udvikle elevernes problembehandlingskompetence, hvor de skal kunne identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning.
• At udvikle elevernes ræsonnementskompetence, hvor eleverne skal kunne vurdere samt forklare sammenhængen mellem en række forhold med relevans for afsætning.
• At udvikle elevernes kommunikationskompetence, herunder deres evner til at fortolke og formidle informationer om afsætning.
• At udvikle elevernes databehandlingskompetence, hvor de skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og internationale markedsforhold, samt vurdere informationernes troværdighed i en given sammenhæng.
Indhold:
Kernestof/Kompetence:
• En situationsanalyse danner baggrund for marketingplanen. Eleverne skal derfor kunne foretage en situationsanalyse, herunder kunne analyser virksomheden interne og eksterne situation.
• Eleverne vil blive præsenteret for teorien der omhandler marketingsplanen og som består af målsætning af kampagnen, fastlæggelse af strategien og en handlingsplan.
• Derudover skal eleverne introduceres for værktøjer der kan bruges til at budgettere og måle marketingindsatsen, herunder måling af digital markedsføring, måling af kommunikationsindsatsen på sociale medier og rentabilitetsanalyse.
Materiale:
• Systime e-bog: Marketing- en grundbog i afsætning (lærebog samt opgavebog)
• Opgaver:
- Opgave 25.4 - Handlingsplan (Systime)
- Case 25.2 - Carlsberg 1883 (Systime)
Cases:
- Bakkedal (Sustime & egen tilvirkning)
• P.P. præsentationer udarbejdet af CBUL
• P.P. præsentationer udarbejdet af elever
Metode:
Arbejdsformer:
Sociale former:
- Klasseundervisning
- Gruppeundervisning
Aktivitetsformer:
- Præsterende aktivitetsform (tavle undervisning)
- Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof/problem)
- Den vejledende aktivitetsform (Læreren agerer som coacher for eleverne i grupper)
Undervisningsprincip:
Deduktivt undervisningsprincip:
- Lærerens gennemgang af teori
- Eleverne løser opgave til belysning af teorien
Induktivt undervisningsprincip:
- Gennemgang af opgaveløsning der munder ud i fremlæggelser.
Læringsrum:
- Det formidlingsorienterede læringsrum (Skulptøren): i form af læreroplæg
- Det opgaveorienterede læringsrum (Træneren): i form af opgaveløsning
- Den dialogisk orienterede undervisning (Klassedialog): i form af fælles opgave gennemgang, samt fælles klassediskussion over relevante emner.
- Det projektorienterede læringsrum (Konsulent): i form af kortvarigt gruppearbejde.
Evaluering:
Formativ evaluering: Der gives mundtligt feedback i forbindelse med opgavegennemgang.
Omfang:
5 lektioner af 60 minutter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Eksamensrettet forløb
Emne: Eksamensrettet forløb
Formål:
Det eksamensrettet forløb har til formål at repetere AØ pensum, herunder den interne situation, den eksterne situation, konkurrenceforhold/ brancheforhold, forbrugeradfærd, målgruppevalg, strategi, internationalisering og marketing mix.
Eleverne skal arbejde med den danske virksomhed Lego A/S, hvor de får til opgave at indsamle empiri, besvare spørgsmål og forberede fremlæggelse.
Derudover skal dette forløb kunne anvendes af eleverne til en evt. eksamen, til det perspektiverende spørgsmål, hvor de skal kunne perspektivere deres besvarelser på det ukendte tekstmateriale til det eksamensrettet forløb.
Særlige fokuspunkter:
Almene mål:
• Udvikle fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge central viden.
• Udvikle elevernes evne til faglig fordybelse og deres forståelse af teoretisk viden som redskab for analyse af virkelighedsnære forhold.
Faglige mål:
• At udvikle elevernes tankegangskompetence, herunder deres evner til at afgøre hvilke forhold der har betydning for virksomhedens afsætning nationalt og internationalt.
• At udvikle elevernes modelleringskompetence, herunder deres evner til at anvende korrekte afsætningsøkonomiske modeller og begreber i en virkelighedsnær kontekst.
• At udvikle elevernes problembehandlingskompetence, hvor de skal kunne identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning.
• At udvikle elevernes ræsonnementskompetence, hvor eleverne skal kunne vurdere samt forklare sammenhængen mellem en række forhold med relevans for afsætning.
• At udvikle elevernes kommunikationskompetence, herunder deres evner til at fortolke og formidle informationer om afsætning.
• At udvikle elevernes databehandlingskompetence, hvor de skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og internationale markedsforhold, samt vurdere informationernes troværdighed i en given sammenhæng.
Indhold:
Kernestof/Kompetence:
• Eleverne skal kunne fortage en intern analyse af virksomheden Lego A/S, herunder kunne analysere virksomhedens værdikæde, forretningsmodel og konkurrencedygtighed.
• Eleverne skal kunne fortage en ekstern analyse, herunder kunne analysere virksomhedens omverden.
• Eleverne skal derudover kunne fortage en brancheanalyse af branchen for legetøj og analysere købs-/forbrugeradfærd ved køb af legetøj.
• Eleverne skal kunne analysere virksomhedens internationaliseringsgrad, herunder komme ind på eksportberedskab, eksportmotiver, samt markedsudvælgelsesmetode.
• Eleverne skal kunne fastlægge virksomhedens målgruppe og i forlængelse af dette, kunne analysere virksomhedens tilpasning af marketing mixet på selvvalgt marked.
• Eleverne skal afslutningsvis kunne diskutere virksomhedens strategiske fremtidsmuligheder.
Materiale:
• Systime e-bog: Marketing- en grundbog i afsætning (lærebog samt opgavebog)
• Opgave:
- Lego A/S – det eksamensrettet forløb
• P.P. præsentationer udarbejdet af CBUL
• P.P. præsentationer udarbejdet af eleverne
Metode:
Arbejdsformer:
Sociale former:
- Gruppeundervisning
Aktivitetsformer:
- Samarbejdende aktivitetsform (diskussion af stof/problem)
- Den vejledende aktivitetsform (Læreren agerer som coacher for eleverne i grupper)
Undervisningsprincip:
Induktivt undervisningsprincip:
- Længere gruppearbejde hvor eleverne selv har adgang til stoffet og producerer viden.
Læringsrum:
- Det projektorienterede læringsrum (Konsulent): i form af længerevarende gruppearbejde.
Evaluering:
Formativ evaluering: Der gives mundtligt feedback i forbindelse med elevernes fremlæggelse.
Omfang:
12 lektioner af 60 minutter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensrettet forløb
|
25-04-2025
|
Opgave 4 - Bilka To Go
|
27-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Hjælpemidler til eksamen 2025
Stamoplysninger
Uddannelse / Skoleform HHX
Fag/Niveau Afsætningsøkonomi A
Klassetrin HHX 3. år
Tidsperiode 2025
Forløbsbeskrivelse
Formål Emne: Hjælpemidler til mundtlig og skriftlig eksamen 2025
Formål:
Beskrivelse af hjælpemidler eleverne må benytte til eksamen 2025
o
Materiale Systime Marketing 1 (læreplan 2017)
Downloadet power point fra undervisningen
Elevernes egne word dokumenter med noter og opgaver
Det eksamensrettet forløb
Alle platforme hvor man kan kommunikere med andre må IKKE benyttes, som lectio, Onenote mm.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55103062343",
"T": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55103062343",
"H": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55103062343"
}