Holdet hv22hh1aVØa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi A
Lærer(e) Rikke Dybdal Juncker
Hold hv22hh1aVØa (hvhh1a VØa, hvhh2a VØa, hvhh3a VØa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rapportering og analyse
Titel 2 Rapportering - CSR-rapportering
Titel 3 Startegi
Titel 4 Faglig skriftlighed
Titel 5 Optimering - Forsyningskæde og logistik
Titel 6 Optimering af virksomhedens aktivitet med og uden
Titel 7 Optimering - Investering og finansiering
Titel 8 Repetition 3. år
Titel 9 Hjælpemidler til eksamen 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rapportering og analyse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 43,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Rapportering - CSR-rapportering

CSR-rapportering

Virksomhedsøkonomi – læreplan 2017 - iBog - Systime
af Peder Vinther Emdal Hay, Henrik Frølich, Marianne Poulsen, Gitte Størup og Jeanette Hassing.

Kapitel 17: CSR
Kapitel 18: CSR-rapportering og -analyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Startegi

Forløb:
Virksomhedens strategi
Varighed: 30 timer

Formål:
Formålet med dette forløb er at eleven skal kunne flg:
• Redegøre for strategibegrebet, hovedformål, strategityper og modeller
• Analyserer værdikæden, vækststrategi, konkurrencestrategi og konkurrencesituationen i branchen.
• Analyserer kritiske succesfaktorer.
• Analyserer og udvikle virksomhedens Business Model Canvas.
Formålet med dette forløb er at styrke elevens kompetencer i hele kompetenceblomsten spektre. Dels skal eleven tilegne sig de begreber (tankegangskompetence) der er inden for emnet. Dels kunne indsamle relevant data og analyserer disse (databehandlingskompetencen, modelleringskompetencen og redskabskompetencen). De foretagede analyser skal eleven kunne videre formidle (ræsonnementkompetencen og kommunikationskompetencen).  Derudover skal eleven kunne forholde sig til de analyserede data i forhold til en hel branche(probelmbehandlingskompetancen).


Indhold:
Indholdet i dette forløb flg:
• Strategisk analyse af værdiskabelse, konkurrence og vækst samt udvikling af virksomhedens forretning. (kernestof)

Metode:
Igennem forskellige arbejdsformer vil eleven tilegne sig de forskellige kompetencer. I dette forløb arbejdes med flg. arbejdsformer:
• Tavle undervisning, bruges til opsamling og igangsætning af aktiviteter
• Gruppearbejde fx i matrixgrupper, lavet på baggrund af CL-principperne for homogene grupper. Da dette til gode ser flere elevgrupper og styrket arbejdet med løfte den enkelte elev (Zonen for nærmeste læring). Disse gruppe opgaver kan dels være opgaver der er givet i bogen, dels opgaver der modereres så de får en mere ”kreativ”-karakter, dvs at der kommer et produkt ud af arbejdet. Det kan være en planche med begreber, en et puslespil med forskellige begreber der skal passes ind, eller lign. Dette fremme elevaktivering og på denne måde søges at aktiverer så mange læringsformer som muligt så alle elevgrupper bliver aktiveret og derved opnår motivation og læring.
• Spil, til repetition eller træning af begreber, formler mm.  vil spil blive brugt som en gentagende aktivitet, på denne måde trænes eleven i begreber, formler mm på en aktiv og varieret måde.
• PBL-opgaver, da dette styrker elevens evne til at arbejde selvstændigt med stoffet.
I valget af arbejdsformer til de enkelte lektioner vil der blive lagt vægt på at der varieres mellem de forskellige læringsrum og at de enkelte elever deltager så aktivt i undervisningen som muligt. Alle elever skal have trænet og brugt deres færdigheder i faget i løbet af en lektion.

Materiale:
Her bruges primært systimes bog: Virksomhedsøkonomi (https://virksomhed.systime.dk/) kapitel 19-23.
Derudover vil der blive inddraget relevante artikler, brancheanalyser mm, i det omfang det er relevant. I PBL-opgaverne til forløbet vil der blive brugt aktuelle virksomheder og deres problemstillinger.
Evaluering:
Der evalueres efter hver lektion via en 3-2-1 evaluering i Lectio, på denne måde kan underviseren holde øje med om der er noget eleverne, ønsker uddybet, om dagens lektion har været givende og om udbyttet har været det ønskede. Det giver også underviseren en mulighed for at samle op på emner, hvis der er noget der eleverne ønsker at vide mere om mm.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Faglig skriftlighed

Der arbejdes på at forbedre eleverne faglige skriftlighed gennem øvelser og opgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Optimering - Forsyningskæde og logistik

Virksomhedsøkonomi – læreplan 2017 - iBog – Systime,
Peder Vinther Emdal Hay, Henrik Frølich, Jeanette Hassing, Marianne Poulsen og Gitte Størup

Kap. 24 Logistik
Kap. 25 Logistiske koncepter og logistisk effektivitet
Kap. 26 Indgående logistik
Kap. 27 Produktion
Kap. 28 Udgående logistik
Kap. 29 Returlogistik og logistikanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Optimering af virksomhedens aktivitet med og uden

Virksomhedsøkonomi – læreplan 2017 - iBog – Systime,
Peder Vinther Emdal Hay, Henrik Frølich, Jeanette Hassing, Marianne Poulsen og Gitte Størup

Kap. 31 Aktivitetsoptimering
Kap. 32 Optimering af knappe resurser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgaver fra timerne i dag 02-09-2024
Ny opgave 04-09-2024
Aflevering 1 08-09-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Optimering - Investering og finansiering

Virksomhedsøkonomi – læreplan 2017 - iBog – Systime,
Peder Vinther Emdal Hay, Henrik Frølich, Jeanette Hassing, Marianne Poulsen og Gitte Størup

Kap. 33 Investeringer
Kap. 34 Finansiering
Kap. 35 Lån og rente
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuel undervisning 8.10.24 27-10-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Repetition 3. år

Repetition

Opsamling på kernestofemnerne:

Virksomheden og dens økonomi
Rapportering
Virksomhedsanalyse.
Optimering:
Forsyningskæde og logistik
Optimering af virksomhedens aktivitet med og uden knap kapacitet
Investering og finansiering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Formidling
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 9 Hjælpemidler til eksamen 2025

Stamoplysninger
Uddannelse / Skoleform HHX
Fag/Niveau Virksomhedsøkonomi 2025
Tidsperiode 2025

Forløbsbeskrivelse
Formål Emne: Hjælpemidler til mundtlig og skriftlig eksamen 2025

Formål:
Beskrivelse af hjælpemidler eleverne må benytte til eksamen 2025

Materiale Virksomhedsøkonomi (læreplan 2017), Systime
Downloadet power point fra undervisningen
Elevernes egne word dokumenter med noter og opgaver


Alle platforme hvor man kan kommunikere med andre må IKKE benyttes, som lectio, Onenote mm.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer