Holdet hv22hh1bIØa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau International økonomi A
Lærer(e) Anne J Rasmussen Dollerup, Karsten Dons Larsen
Hold hv22hh1bIØa (hvhh2b IØa, hvhh3b IØa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 3 - Globalisering og verdenshandel
Titel 2 Forløb 5 - Ulighed
Titel 3 Forløb 14 - Velfærd og offentlig sektor
Titel 4 Forløb 6 - Forbrug og opsparing
Titel 5 priselasticitet.
Titel 6 Forløb 9 - Finanspolitik og konjunkturer
Titel 7 Forløb 8 - Betalingsbalancen og offentlig saldo
Titel 8 Forløb 4 - Handelsteori og frihandel
Titel 9 Minieksamensprojekt
Titel 10 Forløb 10 - Inflation
Titel 11 Forløb 16 - EU
Titel 12 Forløb 12 - Valuta
Titel 13 Forløb 7 - Ulandsprojekt
Titel 14 Forløb 11 - Den finansielle sektor
Titel 15 Forløb 13 - Pengepolitik
Titel 16 Forløb 18 - Samlet udbud og samlet efterspørgsel
Titel 17 Økonomiske skoler
Titel 18 Forløb 17 - Effektivitetstab
Titel 19 Forløb 15 - Internationale Organisationer
Titel 20 Forløb 19 - miljøprojekt
Titel 21 Eksamensprojekt
Titel 22 Synopsis
Titel 23 Hvordan eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 3 - Globalisering og verdenshandel

En form for PBL-forløb, hvor eleverne fremlagde stoffet på klassen og hvor jeg supplerede med spørgsmål.

Kap. 24 og 25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 5 - Ulighed

Eleverne arbejder med ulighed i bredere forstand og der inddrages en horisont udsendelse om boligulighed. Der arbejdes parvist og på klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 14 - Velfærd og offentlig sektor

Eleverne arbejder med et projekt om velfærd og offentlig sektor og som tjener som oplæg til synopsis i lighed med eksamensprojektet. Kap. 7 og 8.
Der foregår eveluering af projketet og en skriftlig opgave sættes i gang og der er 5 studieturstimer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 6 - Forbrug og opsparing

Eleverne arbejder med hands on opgaver som jeg konstruerer og det vedr. kap. 5.1 til 5.3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 priselasticitet.

Der foregår fremlæggelser af Ulandsprojekt og samtidig kører vi priselasticitet med vægt på forståelse af matematikken i dette emne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 9 - Finanspolitik og konjunkturer

Vi arbejdede med det store spektrum af fagudtryk som er i kapitlet og indrog en række relevante avisartikler mv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 8 - Betalingsbalancen og offentlig saldo


Eleverne relater betalingsbalancen og den offentlige saldo til Sixpac og stabilitetspagten i forhold til at arbejde med databaser bl.a.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 4 - Handelsteori og frihandel

Her arbejder eleverne parvis med forskellige opgaver i handelsteori samt protektionisme krydret med læreroplæg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Minieksamensprojekt

Eleverne arbejder i grupper med et eksamenslignede projektet, hvor de har nogle valgmuligheder og projektet danner grundlag for en synopsis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb 10 - Inflation

Eleverne arbejdede med inflation og sideløbende arbejdede de med en skriftlig aflevering. Vi var udenfor kernestoffet i forhold til stagflation bl.a.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb 16 - EU

Vi arbejder med en økonomiske del af EU og retter derfor fokus på indre marked og landbrugspolitikken
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb 12 - Valuta

Eleverne laver fremlæggelser i emnet valuta på klassen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb 7 - Ulandsprojekt

Eleverne arbejder i grupper med projekt omhandlende kap, 30, 31 og 32.
Projektet fremlægges overfor mig og ikke klassen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb 11 - Den finansielle sektor

Eleverne arbejder med hands on opgaver i Den Finansielle sektor og herunder også med aktier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb 13 - Pengepolitik

Eleverne arbejder i klassen med pengepolitiske problemstillinger i forhold til bl.a. EU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb 18 - Samlet udbud og samlet efterspørgsel

Elevene arbejder med eksamensrelateret opgaver indenfor Samlet udbud og samlet efterspørgsel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Økonomiske skoler

Eleverne arbejder med fremlæggelser på klassen af økonomiske skoler og derudover arbejde de med en hjemmeopgave
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Forløb 17 - Effektivitetstab

Med lærerstyring bliver eleverne fortrolig med producent/forbrugeroverskud og dødvægtstab eller effektivitetstab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Forløb 15 - Internationale Organisationer

På plenum arbejdes med de internationale organisationer og selvom fokus er på WTO kommer vi rundt ved de froskellige organisationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Forløb 19 - miljøprojekt

Gruppevis arbejder eleverne med et miljøprojekt der skal fremlægges over for mig og hvor vi via den vej samler op på fagets kernestof.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Eksamensprojekt

Gruppebaseret udarbejdelse af eksamensprojekt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Synopsis

arbejde med synopsis som blev afleveret den 15. maj
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 Hvordan eksamen

Eleverne udarbejder en fremlæggelse hjemmefra på baggrund af synopsis og alle hjælpemidler er tilladt bortset fra AI, Chat.

Eksamen er mundtlig på A-niveau

Skriftlig eksamen

I må kun anvende bogen samt jeres noter på lectio som I har downloadet på computeren
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer