Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
International økonomi A
|
Lærer(e)
|
Anne J Rasmussen Dollerup, Karsten Dons Larsen
|
Hold
|
hv22hh1bIØa (hvhh2b IØa, hvhh3b IØa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 3 - Globalisering og verdenshandel
En form for PBL-forløb, hvor eleverne fremlagde stoffet på klassen og hvor jeg supplerede med spørgsmål.
Kap. 24 og 25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 5 - Ulighed
Eleverne arbejder med ulighed i bredere forstand og der inddrages en horisont udsendelse om boligulighed. Der arbejdes parvist og på klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 14 - Velfærd og offentlig sektor
Eleverne arbejder med et projekt om velfærd og offentlig sektor og som tjener som oplæg til synopsis i lighed med eksamensprojektet. Kap. 7 og 8.
Der foregår eveluering af projketet og en skriftlig opgave sættes i gang og der er 5 studieturstimer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 6 - Forbrug og opsparing
Eleverne arbejder med hands on opgaver som jeg konstruerer og det vedr. kap. 5.1 til 5.3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
priselasticitet.
Der foregår fremlæggelser af Ulandsprojekt og samtidig kører vi priselasticitet med vægt på forståelse af matematikken i dette emne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 9 - Finanspolitik og konjunkturer
Vi arbejdede med det store spektrum af fagudtryk som er i kapitlet og indrog en række relevante avisartikler mv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 8 - Betalingsbalancen og offentlig saldo
Eleverne relater betalingsbalancen og den offentlige saldo til Sixpac og stabilitetspagten i forhold til at arbejde med databaser bl.a.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 4 - Handelsteori og frihandel
Her arbejder eleverne parvis med forskellige opgaver i handelsteori samt protektionisme krydret med læreroplæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Minieksamensprojekt
Eleverne arbejder i grupper med et eksamenslignede projektet, hvor de har nogle valgmuligheder og projektet danner grundlag for en synopsis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 10 - Inflation
Eleverne arbejdede med inflation og sideløbende arbejdede de med en skriftlig aflevering. Vi var udenfor kernestoffet i forhold til stagflation bl.a.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 16 - EU
Vi arbejder med en økonomiske del af EU og retter derfor fokus på indre marked og landbrugspolitikken
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb 12 - Valuta
Eleverne laver fremlæggelser i emnet valuta på klassen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb 7 - Ulandsprojekt
Eleverne arbejder i grupper med projekt omhandlende kap, 30, 31 og 32.
Projektet fremlægges overfor mig og ikke klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb 11 - Den finansielle sektor
Eleverne arbejder med hands on opgaver i Den Finansielle sektor og herunder også med aktier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb 13 - Pengepolitik
Eleverne arbejder i klassen med pengepolitiske problemstillinger i forhold til bl.a. EU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb 18 - Samlet udbud og samlet efterspørgsel
Elevene arbejder med eksamensrelateret opgaver indenfor Samlet udbud og samlet efterspørgsel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Økonomiske skoler
Eleverne arbejder med fremlæggelser på klassen af økonomiske skoler og derudover arbejde de med en hjemmeopgave
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forløb 17 - Effektivitetstab
Med lærerstyring bliver eleverne fortrolig med producent/forbrugeroverskud og dødvægtstab eller effektivitetstab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Forløb 15 - Internationale Organisationer
På plenum arbejdes med de internationale organisationer og selvom fokus er på WTO kommer vi rundt ved de froskellige organisationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Forløb 19 - miljøprojekt
Gruppevis arbejder eleverne med et miljøprojekt der skal fremlægges over for mig og hvor vi via den vej samler op på fagets kernestof.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Eksamensprojekt
Gruppebaseret udarbejdelse af eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Synopsis
arbejde med synopsis som blev afleveret den 15. maj
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Hvordan eksamen
Eleverne udarbejder en fremlæggelse hjemmefra på baggrund af synopsis og alle hjælpemidler er tilladt bortset fra AI, Chat.
Eksamen er mundtlig på A-niveau
Skriftlig eksamen
I må kun anvende bogen samt jeres noter på lectio som I har downloadet på computeren
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55103147348",
"T": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55103147348",
"H": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55103147348"
}