Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Ida Slot Arakelian Jensen, Nikolaj Helk, Peter Rønnenfelt
|
Hold
|
hv22hh1aMAa (hvhh2a MAa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1.g repetition
Repetition af følgende:
- brøker
- potenser og rødder
- ligningsløsning
- lineære funktioner
- andengradsfunktioner
- eksponentielle funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Polynomier
- Polynomier af n'te grad og deres graf
- Funktionsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Differentialregning
Litteratur:
Plus 2 hhx i-bogen kapitel 4 og 5 fra Systime.
Indhold
• Introduktion
• Definition af differentialkvotient
• Kontinuitet, grænseværdi og differentiabilitet
• Tangentens ligning
• Differentiation af forskellige funktionstyper
• Funktionsanalyse
• Vendetangent og krumning (Supplerende)
• Differentialregning i anvendelse
• Beviser for tangentligningen og differentiering af x^2
Væsentligste arbejdsformer
• Gruppearbejde
• IT-baseret arbejde
• Pararbejde
• Individuelt arbejde
• Klasseundervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lineær Programmering
Litteratur:
Plus 2 hhx i-bogen kapitel 6 fra Systime.
Indhold
• Introduktion
• Funktioner af to variable
• Niveaulinjer
• Polygonområdet
• Maksimering
• Minimering
• Hjørnemetode
• Følsomhedsanalyse (Supplerende)
Væsentligste arbejdsformer
• Gruppearbejde
• IT-baseret arbejde
• Pararbejde
• Individuelt arbejde
• Klasseundervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stokastik
Litteratur:
Plus 2 hhx i-bogen kapitel 7 fra Systime.
Indhold
Sandsynlighedsregning:
• Grundlæggende mængdelære
• Udfaldsrum
• Additionsformlen
• Permutationer og kombinationer
Sandsynlighedsfordelinger:
• Binomialfordelingen
• Normalfordelingen (Approximation)
Konfidensintervaller:
• Konfidensinterval for p (ved binomialfordeling)
• Konfidensinterval for µ (ved normalfordeling)
Uafhængighedstest:
• χ2-test
Væsentligste arbejdsformer:
• Gruppearbejde
• IT-baseret arbejde
• Pararbejde
• Individuelt arbejde
• Klasseundervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
Repetition af ønskede emner samt afslutningsvis test i hele pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamensforberedelse
Jeg har lavet et intert dokument der hedder "Mat abc". I dokumentet er der video links til 200-300 undervisningsvideoer (youtube) der dækker pensum fra 1. til 3. g.
Hvis eleven ser youtube videoer til eksamen skal det være på youtube af udgiveren "Helk86".
Derudover må eleverne bruge
Systime plus 1,2 og 3 hhx bøgerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56412487758",
"T": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56412487758",
"H": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56412487758"
}