Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
Casper Emanuel Lund, Talha Muhammet Gülhan
|
Hold
|
hv22hh1bHib (hvhh2b Hi, hvhh3b Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema 1 - Reformationen og Renæssancen
Indhold
Kernestof:
• Bryld, Carl-Johan, og Hansen-Damm, Peter: Verdenshistorie til HHX. Systime, 2018
• Følgende underafsnit fra kap. 1 Renæssance og reformation, er læst:
• (Forsiden) 1400-1648, 0,6 s.
• Renæssancen, 0,4 s.
• Italien i 1400-tallet, 2,6 s.
• Humanismen, 1,4 s.
• Renæssancens kunst og arkitektur, 1,9 s.
• Den naturvidenskabelige revolution, 3,5 s.
• Luther spalter kirken, 2,9 s.
Kilder
• Uddrag af Luthers 95 teser (Bryld, Carl-Johan, og Hansen-Damm, Peter: Verdenshistorie til HHX. Systime, 2028).
Film
• Elizabeth, 1998, af Shekar Kapur.
Faglige mål:
• Du skal kunne skelne mellem forskellige typer årsagsforklaringer på renæssancens opståen som materialistisk og idealistisk forklaringsmåde.
• Du skal kunne identificere og analysere renæssancetræk i kunst og tænkning.
• Du skal kunne identificere væsentlige træk ved reformationen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema 3 - Første Verdenskrig
Vi har i forbindelse med forløbet om 1. verdenskrig arbejdet med motiv- og årssagsforklaring ift. at kunne forklare hvorfor 1. verdenskrig brød ud. Vi har arbejdet med alliancerne, centralmagterne, Europa anno 1914, Versailles-traktaten. Vi har kigget på aktør/ struktur niveau og haft fokus på Princip som udlæsende faktor for krigens udbrud. Derudover har vi haft fokus på 'granatchok' samt desillusion og snakket om hvordan 1. verdenskrig påvirkede de unge soldater. Vi har diskuteret 'om gud døde på vestfronten'. Vi har set filmen "Intet nyt fra Vestfronten" og arbejdet med krigen fra den unge tyske soldats vinkel. Vi har arbejdet med skyldsspørgsmålet og diskuteret konsekvenserne af 1. verdenskrig(Versailles-traktaten) Vi har bevæget os i Europa men også talt om krigen som globalkrig(kolonisoldater) og zoomet ind på, hvordan krigen påvirkede DK(Sønderjysk, dansksindede soldater + genforeningen 1920) Ydermere har vi talt om Wilson og nationalitets princippet og Europas nye kort post Versailles-freden.
Faglige mål:
- Anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling.
- Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende.
-Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde.
Kernestof:
- Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Udviklingen i Europas position i verden
- Globalisering
Arbejdsformer:
Klassedialog, summeøvelser, gruppefremlæggelser, grupperarbejdet, talveundervisning, læreroplæg.
Litteratur:
Verden efter 1914 kapitel 2 "Første Verdenskrig"
Evaluering:
Eleverne har lavet gruppefremlæggelser om et selvvalgt tema inden for emnet fx 'granatchok' eller 'krigens udbrud og forløb'
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 2 - Imperialismen
Vi har i dette forløb arbejdet med Europas Dominans og Vestens selvforståelse. Vi har bevæget os i tiden omkring 1700-1900 men også trykket tråde til nutiden. Vi har arbejdet med motiver for koloniseringen og talt om kapløbet mellem Storbritannien, Holland og Frankrig. Vi har især analyseret Storbritannien som verdens største kolonimagt og kigget på deres forhold til b.la. Indien og Indien som Imperiets "juvel". Vi har talt om økonomiske konsekvenser for de koloniserede lande og arbejdet med begreber som "satellitstater". Vi har arbejdet med afkolonisering samt arbejdet med "kapløbet om Afrika" v. Berlinkonferencen. Vi har derudover, arbejdet med, vestens syn på imperialisme ved at analysere diverse propagandaplakater. Vi har zoomet ind på DK's rolle i koloniseringen, ved at kigge på Trekants handelen, og talt om hvorvidt vi i nutiden skal sige undskyld for vores fortid som koloni- og slavemagt.
Litteratur:
Verden efter 1914 kapitel 1 "Verden 1914"
Kipling "White man's burden"
"Rule Britannnia!" 1740
"Cecil Rhodes om den engelske race" Forlaget Columbus.
"Macaulay om sprog og uddannelse i Indien" Forlaget Columbus.
"Myten om det humane Danmark" Forlaget Columbus.
"Storbritanniens imperialistiske skæbne."
Faglige mål:
- Demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv.
- Analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- Anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
- Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- Udviklingen i Europas position i verden
- Globalisering
- Kultur i nationale og globale sammenhænge
- Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Evaluering:
Eleverne har lavet fremlæggelserne om et land, som har været koloniseret, som de selv har valgt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema 4 - Mellemkrigstiden
Intro:
Forløbet har fokus på gruppearbejde og projektarbejde i forhold til emnet samt at lære at opstille problemstillinger i arbejdet med kilder. Et andet fokus vil være på begrebsforståelse af centrale begreber som Versailles-traktaten, kommunisme, bolsjevikker og Weimerrepublikken. I undervisningen vil vi ligeledes kigge på oprettelsen af nye nationalstater og opblomstringen af nationalisme, fascisme, totalitarisme og demokrati.
Faglige mål:
- Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende.
- Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde.
- Demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til
demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
Kernestof:
- Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
- Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Historiebrug og –formidling
Litteratur:
- Systime: Historiefaglig arbejdsbog: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=362 (0.5s)
- Systime: Verden efter 1914: Økonomisk kriser 1918-1939 (2.5s)
- Systime: Verden efter 1914: Verdenskrisen 1929 (1.6s)
- Systime: Historiefaglig arbejdsbog: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=362 (4.6s)
- Systime: Verden efter 1914: Vejen mod fascismen – Italien (2.2s)
- Video: https://www.dr.dk/nyheder/udland/italiens-naeste-premierminister-kan-blive-en-kvinde-der-har-hyldet-mussolini-og-som (6:00)
- Systime: Verden efter 1914: Symboler og idéer (3s)
- Systime: Verden efter 1914: Tyskland: Weimarrepublikkens svaghed (2.5s)
- Systime: Verden efter 1914: Inflationen 1923 (2.2s)
- Systime: Verden efter 1914: Verdenskrisen 1929 rammer Tyskland (1s)
- Systime: Verden efter 1914: Hitler og nazistpartiet (2.3s)
- Systime: Verden efter 1914: Hitlers vej til magten (3.2s)
- Systime: Verden efter 1914: En nazistisk étpartistat (1.3s)
- Systime: Verden efter 1914: Nazismens ideologi og tilhængerskare (2.1s)
- Systime: Verden efter 1914: Antisemitismen (1.3s)
- Video: https://www.youtube.com/watch?v=jFICRFKtAc4 (5:36)
- Systime: Verden efter 1914: Vejen mod holocaust (3s)
- Systime: Verden efter 1914: Hvem var ansvarlige? (4.5s)
- Systime: Verden efter 1914: USA: Det store chok i 1929 (3.3s)
- Systime: Verden efter 1914: New Deal (1.7s)
- Systime: Verden efter 1914: Keynesiansk politik (1.3s)
- Systime: Verden efter 1914: Den danske model (1.6s)
- Systime: Verden efter 1914: Samling på midten (2.6s)
- Faktalink: https://faktalink.dk/emner/mellemkrigstiden (18)
Evaluering:
Fælles opsamling i plenum.
(70 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
33,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tema 5 - Anden Verdenskrig
Intro:
Forløbet har fokus på Hitlers vej til magten og drømmen om 'lebensraum' samt krigens vigtige faser. Her vil vi bl.a. kigge på afgørende øjeblikke som redningsaktionen i Dunkirk. Undervisningen vil have fokus på historiesyn og historiebevidsthed. Til sidst vil vi analysere Danmarks rolle i krigen og vores samarbejdspolitik.
Faglige mål:
- Demonstrere indsigt i udvikling og væsentlige begivenheder i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
- Demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til
demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv.
- Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
- Historiebrug og –formidling
Litteratur:
- Systime: Verden efter 1914: Anden verdenskrig (0.5s)
- Systime: Verden efter 1914: Tysklands ekspansionspolitik (2s)
- Systime: Verden efter 1914: Hitler annekterer Østrig (2.5s)
- Systime: Verden efter 1914: Tjekkoslovakiet - og Storbritanniens appeasement (2.5s)
- Systime: Verden efter 1914: Krigsudbruddet - Tyskland invaderer Polen (1.7s)
- Video: https://www.youtube.com/watch?v=q6pdKuHaAXw (4:05)
- Systime: Verden efter 1914: Krigens faser - Tysklands triumfer 1939-1941 (1.8s)
- Systime: Verden efter 1914: Krigens faser - Tysklands nederlag 1941-1945 (1.8s)
- Dokumentar: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-velfaerd-og-kold-krig_145568 (20:00)
- Systime: Verden efter 1914: Danmark – på hvilken side? (1.8s)
- Systime: Verden efter 1914: Samarbejdspolitik og modstandsbevægelse (1.7s)
- Faktalink: https://faktalink.dk/emner/besaettelsen-1940-1945 (18 s)
Evaluering:
Fælles opsamling og evaluering i plenum. Fokus på dialogcirkel, hvor eleverne diskutere vigtige faglige begreber og relevante problemstillinger i emnet. Fælles opsamling til sidst.
(36 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tema 6 - Den kolde krig
Intro:
Forløbet har fokuseret på, hvilke årsager, der var til at Den Kolde Krig brød ud. Et andet fokus vil være på, hvilke faktorer og begivenheder, der var med til at eskalere konflikten, særligt i starten af Den Kolde Krig med fx Cubakrisen. Afslutningsvis har eleverne arbejdet med en projektopgave med fokus på den kolde krig. En stor del af undervisningen vil have fokus på dette projekt.
Faglige mål:
-Demonstrere indsigt i udvikling og væsentlige begivenheder i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
-Demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til
demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv.
-Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde.
-Analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling.
-Anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale
og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug.
Kernestof:
-Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
-Udviklingen i Europas position i verden.
-Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand.
-Historiebrug og –formidling
Litteratur:
- Systime: Den Kolde Krig: Tekst 13 - Referat af det sovjetiske politbureaus møde om Ungarn, 31/10 1956 (1s)
- Video: https://www.youtube.com/watch?v=P7YkJxQT_0Y (3:08)
- Egen tekstsamling: Kilder til Cuba-krisen – Tretten dage til verden går under! (7s)
- Francis Fukuyama: Historiens afslutning og det sidste menneske (uddrag) (2s)
- Samuel P. Huntingtons bog ”Civilisationernes sammenstød” fra 1993: Civilisationernes sammenstød (uddrag) (2.5s)
- Faktalink: https://faktalink.dk/emner/den-kolde-krig (17s)
Evaluering:
Fælles evaluering og opsamling i plenum. Hvad fungerede godt i forløbet og hvad fik eleverne lært. Øvelse med dialogcirkel.
(34 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tema 7 - Den nye verdensorden
Intro:
Forløbet beskæftiger sig med tiden efter Den Kolde Krig med fokus på udviklingen i den globale verdensorden fra bipolaritet til amerikansk hegemoni til en begyndende ny multipolaritet med nye stormagter, der udfordrer USA’s position. Der er særligt fokus på Rusland, Indien og Kina. Forløbet afsluttes med historiefagets projektopgave, hvor eleverne afleverer en synopsis med 2-3 problemformuleringer, som de besvarer vha. selvvalgte kilder med en historisk analyse. Emnet for projektopgaven har været frit mellem de forskellige emner, der har indgået i historiefaget siden 2.g
Faglige mål:
- Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- Analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- Anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
- Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof:
- Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Udviklingen i Europas position i verden
- Globalisering
- Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
- Historiebrug og formidling
Litteratur:
- Bog: Den nye verdensorden: Kap 9: Nye og gamle nationale og regionale konflikter i Europa efter den kolde krig (8s)
- Video: https://www.youtube.com/watch?v=Dd8zx59k4g4 (1:18)
- Video: https://www.youtube.com/watch?v=-B49oWfJv3c&list=RD-B49oWfJv3c&start_radio=1 (5:15)
- Sang: https://genius.com/Per-vers-tre-breve-lyrics
- Video: https://www.youtube.com/watch?v=f-Z__JIhP5E&feature=youtu.be (8:04)
- Video: https://www.youtube.com/watch?v=v9YnDirqwT4 (3:42)
- Video: https://www.youtube.com/watch?v=utUOJ64X7u0 (8:41)
- Tekst: https://www.diis.dk/trolde-i-dit-feed#anchor_menu (2s)
- Tekst: https://www.dr.dk/sporten/oevrig/rusland-udelukket-fra-international-sport-i-fire-aar (0.5s)
- Bog: Danmark i Krig: Aktiv internationalisme 1989 (9s)
- Bog: Den nye verdensorden: Kap 11: Det nye Rusland (7s)
- Bog: Den nye verdensorden: Kap 12: USA og amerikansk udenrigspolitik efter 1990 (12s)
Evaluering:
Fælles opsamling og evaluering i plenum.
(49 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56971645515",
"T": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56971645515",
"H": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56971645515"
}