Holdet hv23hh1aMab - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution UNORD
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Nikolaj Helk
Hold hv23hh1aMab (hvhh1a Mab, hvhh2a Mab)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Deskriptiv statistik
Titel 2 Funktionsteori
Titel 3 Finansiel regning
Titel 4 Lineær Programmering
Titel 5 Naturlig vækst og den inverse funktion
Titel 6 Kombinatorik
Titel 7 Sandsynlighedsregning
Titel 8 Differentialregning
Titel 9 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Deskriptiv statistik

Deskriptiv statistik
Formål:
Formålet med forløbet i deskriptiv statistik har været at indfri elevernes opnåelse af kernefaglig fordybelse, viden og kundskab i beskrivende statistik; dvs. statistiske deskriptorer, udtræk af data, konstruktion af tabeller, grafisk præsentation af data samt repræsentative undersøgelser. Herunder også i grundlæggende regnefærdigheder i procentregning, indekstal, overslagsregning, regnearternes hierarki, reduktion.  

Herudover har forløbet haft som formål at opnå faglige mål om at læse matematisk tekst, anvende relevante matematiske hjælpemidler, håndtere formler, behandle problemstillinger i samspil med andre fag, samt genkende og skifte mellem verbale, grafisk og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger i deskriptiv statistik.

Indhold:
Diskret og kontinuert databehandling
Ugrupperet og grupperet databehandling
Hyppighed, frekvens, kumuleret hyppighed og kumuleret frekvens
Beregning og konstruktion af hyppigheds- og frekvenstabel
Forskel på positionsmål og spredningsmål
Beregning, anvendelse og fortolkning af statistiske deskriptorer: middelværdi, varians, spredning, median, kvartiler, fraktiler, typetal/typeinterval
Beregning, anvendelse og fortolkning af statistiske estimatorer: stikprøvemiddelværdi, stikprøvevarians, stikprøvespredning
Grafisk repræsentation af ugrupperet, diskret data: cirkeldiagram, pindediagram, trappediagram, boksplot
Grafisk repræsentation af grupperet, kontinuert data: cirkeldiagram, histogram, sumkurve, boksplot

Metode:
Analog tavleundervisning med kridt
Opgaveløsning i hånden med papir og blyant
Løsninger via CAS i GeoGebra
Statistiske værktøjer i GeoGebra

Materiale:
Kapitel ’2. Statistik’ i Brydensholt et al. ’Lærebog i matematik hhx 1 (Læreplan 2024)’, Systime (2024)
Underviser-skrevne øvelsesark med dertilhørende teori-beskrivelse (fem øvelsesark)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Funktionsteori

Funktionsteori
Formål:
Formålet med forløbet i funktionsteori har været at indfri elevernes opnåelse af kernefaglig fordybelse, viden og kundskab i funktionsbegrebet (dvs. funktioners repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, nulpunkter), disses karakteristiske egenskaber (dvs. lineære funktioners, omvendte funktioners, eksponentielle funktioners og andengradspolynomiers henholdsvise karakteristika) og ligningsløsning (både algebraisk, grafisk og vha. CAS). Herunder også i grundlæggende regnefærdigheder i procentregning, indekstal, overslagsregning, regnearternes hierarki, reduktion – samt regneregler for potenser, rødder og logaritmer.

Herudover har forløbet haft som formål at opnå faglige mål om at læse matematisk tekst, anvende relevante matematiske hjælpemidler, håndtere formler, behandle problemstillinger i samspil med andre fag, samt genkende og skifte mellem verbale, grafisk og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger i funktionsteori.

Indhold:
Intervalforståelse
Definition af en funktion og dennes repræsentation: forskrift (algebraisk repræsentation), graf (geometrisk repræsentation) og tabel (datalogisk repræsentation)
Definitions- og værdimængde for funktioner
Lodretskriteriet
Vandretskriteriet og omvendte funktioner
Eulers tal, den naturlige eksponentialfunktion og den naturlige logaritmefunktion
Potensregneregler, logaritmeregneregler og løsning af eksponentielle ligninger
Beregning, anvendelse, fortolkning og kundskab om eksponentielle funktioner: to-punktsformel, halverings- og fordoblingskonstant, alternativ forskrift-repræsentation, monotoni- og grafforhold ud fra viden om grundtal, vækstrate og/eller vækstkonstant
Beregning, anvendelse, fortolkning og kundskab om andengradspolynomier: formel for symmetriakse, toppunkt, nulpunkter, faktorisering og monotoni- og grafforhold ud fra viden om koefficienter og diskriminant
Løsning og forståelse af førstegrads- og andengradsligninger

Metode:
Analog tavleundervisning med kridt
Opgaveløsning i hånden med papir og blyant
Grafisk repræsentation og løsningsmetoder via CAS i GeoGebra

Materiale:
Kapitel ’3. Funktioner’ i Brydensholt et al. ’Lærebog i matematik hhx 1 (Læreplan 2024)’, Systime (2024)
Kapitel ’5. Andengradspolynomier’ i Brydensholt et al. ’Lærebog i matematik hhx 1 (Læreplan 2024)’, Systime (2024)
Underviser-skrevne øvelsesark med dertilhørende teori-beskrivelse (fem øvelsesark)

Evaluering:
Eleverne er blevet evalueret via elevtidsforankrede elementer: en skriftlig aflevering (skrevet og afleveret i hånden, fysisk, med alle tilladte hjælpemidler), en prøve (skrevet og afleveret i hånden, fysisk, med ingen tilladte hjælpemidler foruden hjælpeark) samt via formulering af tilhørende emneopgave, der har modtaget hovedsagelig skriftlig, men også mundtlig feedback. Desuden har eleverne modtaget løbende mundtlig feedback på disses opgaveregning i klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Finansiel regning

Finansiel regning
Formål:
Formålet med forløbet i funktionsteori har været at indfri elevernes opnåelse af kernefaglig fordybelse, viden og kundskab i finansiel regning; dvs. rente- og annuitetsregning, amortisering og restgældsbestemmelse. Herunder også i grundlæggende regnefærdigheder i procentregning, indekstal, overslagsregning, regnearternes hierarki, reduktion – samt regneregler for potenser, rødder og logaritmer.

Herudover har forløbet haft som formål at opnå faglige mål om at læse matematisk tekst, anvende relevante matematiske hjælpemidler, håndtere formler, behandle problemstillinger i samspil med andre fag, samt genkende og skifte mellem verbale, grafisk og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger i finansiel regning.

Indhold:
Forståelse for finansiel terminologi: kapital, rente, rentetilskrivning, termin, forrentning, fremskrivning, tilbageskrivning, pålydende rente, effektiv rente og gennemsnitlig rente
Beregning, anvendelse og kundskab om centrale formler inden for finansiel regning: kapitalfremskrivningsformlen, fra-kort-til-lange-rente og gennemsnitlig rente
Beregning, forståelse og kundskab om annuiteter: annuitetsopsparinger, annuitetslån og disses formler
Beregning, konstruktion og kundskab om amortiseringsplaner og beregning af restgæld

Metode:
Analog tavleundervisning med kridt
Opgaveløsning i hånden med papir og blyant
Opgaveløsning via CAS i Excel

Materiale:
Kapitel ’4. Finansiel regning’ i Brydensholt et al. ’Lærebog i matematik hhx 1 (Læreplan 2024)’, Systime (2024)
Underviser-skrevne øvelsesark med dertilhørende teori-beskrivelse (ét øvelsesark)

Evaluering:
Eleverne er blevet evalueret via elevtidsforankrede elementer: årsprøveprojekt og via formulering af tilhørende emneopgave, der har modtaget hovedsagelig skriftlig, men også mundtlig feedback. Desuden har eleverne modtaget løbende mundtlig feedback på disses opgaveregning i klassen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lineær Programmering

Lineær Programmering
Formål:
Formålet med forløbet i lineær programmering har været at indfri elevernes opnåelse af kernefaglig fordybelse, viden og kundskab i optimering af lineære funktioner i to variable.

Herudover har forløbet haft som formål at opnå faglige mål om at læse matematisk tekst, anvende relevante matematiske hjælpemidler, håndtere formler, behandle problemstillinger i samspil med andre fag, samt genkende og skifte mellem verbale, grafisk og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger i lineær programmering.

Indhold:
Algebraisk løsning og grafisk repræsentation af uligheder i én variabel
Algebraisk løsning og grafisk repræsentation af lineære uligheder i to variable
Algebraisk løsning og grafisk repræsentation af systemer af lineære uligheder i to variable
Behandling, anvendelse og kundskab om funktioner i to variable – særligt lineære funktioner af to variable
Beregning, anvendelse og kundskab om niveaukurver for funktioner i to variable – særligt niveaulinjer for lineære funktioner af to variable
Optimeringsmetoder inden for lineær programmering: hjørnemetoden

Metode:
Analog tavleundervisning med kridt
Opgaveløsning i hånden med papir og blyant
Grafiske løsninger via CAS i GeoGebra

Materiale:
Kapitel ’1. Lineære uligheder i to variable’ i Brydensholt et al. ’Lærebog i matematik hhx 2 (Læreplan 2024)’, Systime (2024)
Underviser-skrevne øvelsesark med dertilhørende teori-beskrivelse (tre øvelsesark)

Evaluering:
Eleverne er blevet evalueret via elevtidsforankrede elementer: en skriftlig aflevering (skrevet og afleveret i hånden, fysisk, med alle tilladte hjælpemidler), en prøve (skrevet og afleveret i hånden, fysisk, med ingen tilladte hjælpemidler) samt via formulering af tilhørende emneopgave, der har modtaget hovedsagelig skriftlig, men også mundtlig feedback. Desuden har eleverne modtaget løbende mundtlig feedback på disses opgaveregning i klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Naturlig vækst og den inverse funktion

Naturlig vækst og den inverse funktion
Formål:
Formålet med forløbet Naturlig vækst og den inverse funktion, har været at få trænet funktionsbegrebet samt elevernes intuition om eksponentiel og logaritmisk vækst- her at få trænet lignings løsning (som koncept).

Herudover har forløbet haft som formål at opnå faglige mål om at læse matematisk tekst, anvende relevante matematiske hjælpemidler, håndtere formler, behandle problemstillinger i samspil med andre fag, samt genkende og skifte mellem verbale, grafisk og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger i Naturlig vækst og den Inverse funktion.

Indhold:
Grundlæggende funktionsforståelse
Den inverse funktion
Logaritmisk vækst
Logaritmiske ligninger
Grænseværdi
Eulers tal og funktion
Den naturlige logaritme
Ligningsløsning gennem den naturlige logaritme


Metode:
Analog tavleundervisning med kridt
Opgaveløsning i hånden med papir og blyant
Grafiske løsninger via CAS i GeoGebra

Materiale:
Eget powerpoint og video-materiale
https://youtu.be/1l0L0vF0Q1o
https://youtu.be/Qb5hkH4ohp0
https://youtu.be/GkujoZ24vI8
https://youtu.be/StDNOsZMRo4
https://youtu.be/hKASc5NCkaQ
https://youtu.be/ZzGZI1zRkw8
https://youtu.be/gXuMWlTk664
https://youtu.be/LBmVTdPQe44
https://youtu.be/lKBkk4Oxs5c

Evaluering:
Eleverne er blevet evalueret via elevtidsforankrede elementer: en skriftlig aflevering (skrevet og afleveret i hånden, fysisk, med alle tilladte hjælpemidler), en prøve (skrevet og afleveret i hånden, fysisk, med ingen tilladte hjælpemidler) samt via formulering af tilhørende emneopgave, der har modtaget hovedsagelig skriftlig, men også mundtlig feedback. Desuden har eleverne modtaget løbende mundtlig feedback på disses opgaveregning i klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 100 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kombinatorik

Kombinatorik
Formål:
Formålet med forløbet Kombinatorik, har været at eleverne får en stærkere intuition om ”Sandsynligheden for hændelse A” samt kombinationsdelen af Binomialformlen.

Herudover har forløbet haft som formål at bygge grundstenen for emnet Sandsynlighedsregning via kombinatorikforløbet, som giver gode muligheder matematik via praktiske eksempler.

Indhold:
Valgtræer
De 4 Valgprocesser
Fakultet
Permutationer og Kombinationer

Metode:
Analog tavleundervisning med kridt
Opgaveløsning i hånden med papir og blyant
Grafiske løsninger via CAS i GeoGebra

Materiale:
https://science-gym.dk/mat/20002010/Forberedelsesmateriale-Kombinatorik.pdf

Evaluering:
Eleverne er blevet evalueret via elevtidsforankrede elementer: en skriftlig aflevering (skrevet og afleveret i hånden, fysisk, med alle tilladte hjælpemidler), en prøve (skrevet og afleveret i hånden, fysisk, med ingen tilladte hjælpemidler) samt via formulering af tilhørende emneopgave, der har modtaget hovedsagelig skriftlig, men også mundtlig feedback. Desuden har eleverne modtaget løbende mundtlig feedback på disses opgaveregning i klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sandsynlighedsregning

Sandsynlighedsregning
Formål:
Formålet med forløbet i sandsynlighedsregning har været at indfri elevernes opnåelse af kernefaglig fordybelse, viden og kundskab i grundlæggende sandsynlighedsregning (dvs. grundlæggende begreber og tankegange inden for grundlæggende sandsynlighedsregning og binomialfordelingen. Derudover har vi bygget videre på Deskriptiv statistik fra 1. år med blandt andet chi-i-anden-test for uafhængighed og konfidensinterval for andele.

Herudover har forløbet haft som formål at opnå faglige mål om at læse matematisk tekst, anvende relevante matematiske hjælpemidler, håndtere formler, behandle problemstillinger i samspil med andre fag, samt genkende og skifte mellem verbale, grafisk og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger i sandsynlighedsregning og statistik.

Indhold:
Mængdelære-forståelse og -notation af grundlæggende sandsynlighedsbegreber: udfaldsrum, hændelse, udfald og sandsynlighed
Forståelse og intuition om stokastiske variable
Beregning, anvendelse og kundskab om binomialfordelingen: binomialeksperiment, Bernoulli-eksperiment, antalsparameter, sandsynlighedsparameter, sandsynlighedsfunktion for binomialfordelte stokastiske variable
Beregning, anvendelse og kundskab om chi-i-anden-test: data i form af kontingenstabel, nulhypotese, alternativ hypotese, signifikansniveau, søjle- og rækkesum, hovedtotal, forventede værdier under nulhypotesen, chi-i-anden-bidrag, teststørrelsens observerede værdi, antal af frihedsgrader, p-værdi, test-konklusion
Beregning, anvendelse og kundskab om konfidensinterval for estimation af andele: konfidensniveau, estimat for en populations andel (via stikprøve)

Metode:
Analog tavleundervisning med kridt
Opgaveløsning i hånden med papir og blyant
Manuelle løsninger via CAS i GeoGebra og Excel
Automatiserede løsninger via CAS i GeoGebra og Excel

Eget materiale med inspiration fra:
Kapitel ’7. Sandsynlighedsregning’ i Brydensholt et al. ’Lærebog i matematik hhx 2 (Læreplan 2024)’, Systime (2024)
Kapitel ’8. Statistik - Hypotesetest’ i Brydensholt et al. ’Lærebog i matematik hhx 2 (Læreplan 2024)’, Systime (2024)
Kapitel ’9.1 Konfidensinterval for andel’ i Brydensholt et al. ’Lærebog i matematik hhx 2 (Læreplan 2024)’, Systime (2024)
Underviser-skrevne øvelsesark med dertilhørende teori-beskrivelse (tre øvelsesark)

Evaluering:
Eleverne er blevet evalueret via elevtidsforankrede elementer: en skriftlig aflevering (skrevet og afleveret i hånden, fysisk, med alle tilladte hjælpemidler), en prøve (skrevet og afleveret i hånden, fysisk, med ingen tilladte hjælpemidler) samt via formulering af tilhørende emneopgave, der har modtaget hovedsagelig skriftlig, men også mundtlig feedback. Desuden har eleverne modtaget løbende mundtlig feedback på disses opgaveregning i klassen – særligt opgaver, der har båret præg af markant CAS-anvendelse qua sværere binomialfordelingsopgaver og beregning af p-værdier i chi-i-anden-tests.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Differentialregning

Differentialregning
Formål:
Formålet med forløbet i differentialregning har været at indfri elevernes opnåelse af kernefaglig fordybelse, viden og kundskab i grundlæggende differentialregning; dvs. forståelse af højere ordens polynomier, sammenhæng mellem differentialkvotient, monotoniforhold og ekstrema, differenskvotient, samt overgang fra sekant til tangent.

Herudover har forløbet haft som formål at opnå faglige mål om at læse matematisk tekst, anvende relevante matematiske hjælpemidler, håndtere formler, behandle problemstillinger i samspil med andre fag, samt genkende og skifte mellem verbale, grafisk og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger i differentialregning.

Indhold:
Grænseværdier af reelle funktioner af én reel variabel
Kontinuitet af reelle funktioner af én reel variabel
Definition af differentialkvotient og differentiabilitet af reelle funktioner af én reel variabel
Udledning, anvendelse og oversigt over differentialkvotienter af velkendte/simple reelle funktioner af én variabel
Regneregler for differentiation: konstant-, sum- og differens.
Sekanter og tangenter
Funktionsanalyse via f'
Anvendelse af differentialregning til optimering af funktioner i erhvervsøkonomiske eksempler

Metode:
Analog tavleundervisning med kridt
Opgaveløsning i hånden med papir og blyant
Grafiske løsninger via CAS i GeoGebra

Materiale:
Kapitel ’3. Grænseværdi og kontinuitet’ i Brydensholt et al. ’Lærebog i matematik hhx 2 (Læreplan 2024)’, Systime (2024)
Kapitel ’4. Differentialregning’ i Brydensholt et al. ’Lærebog i matematik hhx 2 (Læreplan 2024)’, Systime (2024)
Kapitel ’5. Anvendelser af differentialregning’ i Brydensholt et al. ’Lærebog i matematik hhx 2 (Læreplan 2024)’, Systime (2024)
Kapitel ’6. Funktionsanalyse’ i Brydensholt et al. ’Lærebog i matematik hhx 2 (Læreplan 2024)’, Systime (2024)
Underviser-skrevne øvelsesark med dertilhørende teori-beskrivelse (tre øvelsesark)

Evaluering:
Eleverne er blevet evalueret via elevtidsforankrede elementer: en skriftlig aflevering (skrevet og afleveret i hånden, fysisk, med alle tilladte hjælpemidler), en prøve (skrevet og afleveret i hånden, fysisk, med ingen tilladte hjælpemidler) samt via formulering af tilhørende emneopgave, der har modtaget hovedsagelig skriftlig, men også mundtlig feedback. Desuden har eleverne modtaget løbende mundtlig feedback på disses opgaveregning i klassen.
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Eksamensforberedelse

Jeg har lavet et intert dokument der hedder "Mat abc". I dokumentet er der video links til 200-300 undervisningsvideoer (youtube) der dækker pensum fra 1. til 3. g.

Hvis eleven ser youtube videoer til eksamen skal det være på youtube af udgiveren "Helk86".

Derudover må eleverne bruge

Systime plus 1 og 2 hhx bøgerne.
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer