Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
International økonomi B
|
Lærer(e)
|
Karsten Dons Larsen
|
Hold
|
hv23hh1dIøb (hvhh2d Iø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 4 - Handelsteori og frihandel
Her arbejder eleverne parvis med forskellige opgaver i handelsteori samt protektionisme krydret med læreroplæg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 5 - Betalingsbalancen og den offentlige sal
Eleverne arbejder med hands on opgaver og relater til sixpack aftalen mht. offentlig underskud og betalingsbalanceover hhv. underskud
kap. 9 og 7.4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 6 - priselasticitet
Eleverne laver beregninger i forhold til egenproducerede opgaver og får fornemmelsen
for en vares prisfølsomhed
Kap. 5.2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Velfærdsprojekt
Eleverne arbejder i grupper med velfærdssamfund og offentlig sektor hvor der arbejdes komparativt med Danmark og Tyskland og projektet munder ud i en synopsis.
Kap. 7 og 8 i A-bogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 7 - Finanspolitik og konjunkturer
Elevrnet arbejder med emnet ud fra tV-indslag artikler mv og får fornemmelse for multiplikator, in og direkte effekt parret med konjunkturer.
Kap. 1 og 8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 8 - Inflation
Eleverne arbejder med de forskellige inflationsformer og bliver præsenteret for dele af opgaver på A-niveau
kap. 16
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 9 - ulighed
Eleverne arbejder med ulighed ud fra forskellige parametre og TV-udsendelse om boligulighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 10 - Valuta
Eleverne fremlægger kapitlet valuta overfor hinanden.
Kap. 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 11 - Pengepolitik
Eleverne arbejder med forståelsen af pengepolitik herunder ECB
Kap. 12
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
SO 3 - Forbrug og opsparing og WTO
I forbindelse med et tværfagligt SO-forløb har vi indlagt forbrug og opsparing samt WTO
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 12 Finansielle sektor
Eleverne introducere til obligationer og renter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb 14 - EU
Eleverne har arbejdet med det indre marked og landbrugspolitik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojekter hvor vi har set på fagets metode og afgifter i miljøpolitisk henseende.
Emnerne var økonomiske ubalancer, Tysk økonomi og det danske arbejdsmarked i sammenhæng med velfærdssamfundet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Hvordan eksamen
Eleverne udarbejder en fremlæggelse hjemmefra på baggrund af synopsis og alle hjælpemidler er tilladt bortset fra AI, Chat.
Eksamen er mundtlig på B-niveau
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61310692077",
"T": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61310692077",
"H": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61310692077"
}