Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Amalie Lodberg
|
Hold
|
hv23hhTy3b (hvhh1 Ty3, hvhh2 Ty3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jugendleben
Forløb: Jugendleben
Forløbets indhold og fokus:
Forløbet har fokus på ungdomsliv og ungdomskultur, som det afspejler sig i en nutidig tysk kontekst i dens kulturelle mangfoldighed.
I forløbet præsenteres eleverne for nyere tyske multimediale tekster med oplevelsen af teenagelivet som primært omdrejningspunkt. Emnet anvendes som indgang til en grundlæggende mundtlighed, ligesom der bygges bro fra AP til den tyske grammatik.
Faglige mål:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- redegøre for og præsentere tysksproget tekstmateriale
- samtale om tysksproget tekstmateriale
- udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
- udtrykke sig skriftligt om tysksproget tekstmateriale
Kernestof:
- hovedtræk i den kulturelle, politiske og samfundsmæssige udvikling i Tyskland efter 1945
- et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
Anvendt materiale.
Kernestof:
• BOG: Auf uns (Systime):
- Andreas Bourani: Auf uns
- Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook & Co.? Ein Vergleich
- Generation Selfie – ein Trend seit 1484
- Liselotte Rauner: Denkpause
• Kortfilm: MASEL TOV COCKTAIL (CFU) 30. min.
Prisbelønnet og humoristisk tysk kortfilm fra 2020. 16-årige Dima er barn af russiske immigranter, gymnasieelev og jøde. Det sidste ville ikke være værd at nævne, hvis ikke alle altid snakkede om det. Da skolekammeraten Tobi provokerer ham med en dårlig joke om jødernes skæbne i det nazistiske Tyskland, får han Dimas knytnæve at smage. Dima bliver bortvist fra skolen og skal undskylde over for Tobi. På vej gennem byen hen til Tobi udvikler det sig til et vildt roadtrip, hvor Dima møder en masse mennesker med forskellige holdninger til det at være jøde, og måske lærer Dima i sidste ende noget om sig selv.
• Serie: How To Sell Drugs Online (Fast) – 1 + 2 Staffel (Netflix)
Um die Liebe seines Lebens zurückzugewinnen, gründen ein Gymnasiast und sein bester Freund in ihrem Jugendzimmer Europas gröβtes Online-Drogengeschäft.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, gruppepræsentationer, klassedialog samt anvendelse af digitale værktøjer som Padlet, Kahoot og Quizlet Live.
Evaluering:
Elevernes skriftlige og mundtlige kompetencer evalueres løbende med feedback på individuelle præstationer og gruppearbejde. Både formativ og summativ evaluering.
Varighed Ca. 20 moduler á 60 min.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kultur und Landeskunde
Forløb 2 Landeskunde
Forløbets indhold og fokus:
Forløb, der har fokus på de tysktalende lande i Europa, dvs. Tyskland, Østrig og Schweiz. Forløbet giver en introduktion til landenes alsidige kultur og historie.
Faglige mål:
- redegøre for og præsentere tysksproget tekstmateriale
- samtale om tysksproget tekstmateriale
- udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
- udtrykke sig skriftligt om tysksproget tekstmateriale
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
Kernestof:
- hovedtræk i den kulturelle, politiske og samfundsmæssige udvikling i Tyskland efter 1945
- kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
- grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige sammenhænge – grundlæggende regler for tysk udtale og intonation
Anvendt materiale.
Kernestof:
•Aus aktuellem Anlass (Systime)
Kap. 1 Landeskunde
- Einstieg
1.2 Deutschland und Berlin
- 1.2.1 Übersicht
- 1.2.2 Geschichte
- 1.2.5 Berliner Kiezleben
- 1.2.6 Berliner Street-Art gegen die Gentrifizierung
1.3 Österreich und Wien
- 1.3.1 Übersicht
- Michael Ziegelwagner: Café Anschluss – Als Österreicher unter Deutschen (Auszug): https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=157#c314
- 1.3.2 Geschichte
- Die Habsburger – Hochzeiten statt Kriege (Auszug): https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=158#c318
- 1.3.3 Politik
- 1.3.4 Wien
- Wiener Blond: Der letzte Kaiser (2915): https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=160#c329
- 1.3.6 Wiens Kaffeehauskultur
1.4 Schweiz und Bern
- 1.4.1 Übersicht
- 1.4.2 Geschichte
- 1.4.2 Bern
- 1.4.6 Ein Land – vier Sprachen
1.5 Ausstieg
• Artikel - Kaiser Franz Joseph: Ein durchschnittlich begabter Monarch Tiroler Tageszeitung
https://www.tt.com/artikel/12272159/kaiser-franz-joseph-ein-durchschnittlich-begabter-monarch
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, gruppepræsentationer, klassedialog samt anvendelse af digitale værktøjer som Padlet, Kahoot og Quizlet Live.
Evaluering:
Elevernes skriftlige og mundtlige kompetencer evalueres løbende med feedback på individuelle præstationer og gruppearbejde. Både formativ og summativ evaluering.
Varighed
Ca. 12 moduler á 60 min.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deutsche Unternehmen
Emnets titel: Unternehmen
Emnets faglige fokus:
At redegøre på tysk for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med hovedvægten på Tyskland efter 1945. Forløbet opfylder læreplanens krav om, at arbejdet med tysk sprog, tekst og kultur integreres således, at fagets discipliner opleves som em helhed. Der arbejdes med det udvidede tekstbegreb, som består ag en række af genrer, teksttyper og medier: det skrevne og det digitale; det visuelle og det auditive - adskilt eller i kombination. Dette skaber en god og varieret undervisning, hvor tekstudvalget ikke udelukkende skal være tekstbåret, men også kan bestå af en bred vifte af analoge og digitale teksttyper, herunder også filmfiler, lydfiler og billeder.
I dette forløb er der blevet læst forskellige tekster og set forskellige dokumentarfilm om forskellige tyske virksomhed. Forløbet har arbejdet med Tyskland og dets forskellige erhvervsforhold og firmastrukturer – set i sammenligning med danske virksomheder. Forløbet har fokuseret på det det faktum at Tyskland er Tyskland er Danmarks vigtigste handelspartner og har derfor også stor betydning for dansk økonomi – deraf vigtigheden at kunne tale tysk. Vi skal arbejde med forskellige tyske virksomheder og udtrykket "Made in Germany". Der har blandt andet været fokus på den tyske bilbranche, som stadig er vigtig for det tyske erhvervsliv. Desuden er emnet discount blevet behandlet.
Eleverne træner følgende læreplansmål og kernestof:
• læse og forstå forskellige typer og genrer.
• bruge faste udtryk og vendinger i forbindelse med meningstilkendegivelse.
• anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
• på tysk at redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster.
Kernestof:
Einstieg – Unternehmen: https://tyskbogen.systime.dk/?id=210 - c618
Die Welt der Unternehmen: https://tyskbogen.systime.dk/?id=217 - c849
Guerilla-Marketing: https://tyskbogen.systime.dk/?id=217 - c637
So entstand Aldi: https://www.merkur.de/wirtschaft/aldi-sued-nord-geschichte-discounter-dynastie-theo-karl-albrecht-13302722.html
Ziesemer, Bernd: Adidas und Co. kehren Asien den Rücken:https://genau.systime.dk/?id=156 - c621
• Dramadokumentar: Die Volkswagen-Story ZDF-Doku Deutschlands große Clans (CFU)
• Dramadokumentar: Die Adidas-Story ZDF-Doku Deutschlands große Clans
• Dramadokumentar (TV-film): Die Aldi-Brüder (CFU)
• Dokumentar: Haupsache billig? Das System Discounter 2019 ZDFzoom: https://www.youtube.com/watch?v=jXiCs7IMZoo
Supplerende stof:
Boerse.de (2018): Größte Unterehmen in Deutschland (internetside): https://www.boerse.de/wissen/groesste-unternehmen-deutschland
Omfang: Ca. 30 moduler og 30 sider
Særlige fokuspunkter: Informationssøgning via hjemmesider, tekstanalyse og mundtlighed. Det udvidede tekstbegreb benyttes i form af fors. genrer, teksttyper og medier: det skrevne og det digitale; det visuelle og det auditive - adskilt eller i kombination. Der er arbejdet med mundtlige præsentationer af teksterne. I det skriftlige arbejde er der blevet gået i dybden med en præsentation af en selvvalgt tysk virksomhed, samt analyse af en relevant reklame fra virksomheden.
Der har i forløbet været fokus på udvalgte tyske virksomheder samt tyske produkters image.
Eleverne har derved fået et indblik i tyskfagets erhvervsmæssige kernestof. Der var også fokus på den tyske bilbranche, da den er er vigtig for det tyske erhvervsliv. Derudover har eleverne stiftet bekendtskab med udtrykket ”Made in Germany” og tyske produkters image. Der blevt inddraget og brugt diverse dokumentarudsendelser om tyske erhvervsliv, f.eks om ALDI og VOLKSWAGEN’s familiefejder. Udsendelserne skulle bidrage til en bedre forståelse af og et større kendskab til to store koncerner i det tyske erhvervsliv. I løbet af dokumentarerne skulle eleverne tage noter for at styrke deres evne til både at lytte til fremmedsproget og derefter udtrykke sig mundtligt.
Der var også fokus på den tyske bilbranche, da den er er vigtig for det tyske erhvervsliv. Grammatisk er der blandt andet været fokus på verber, præpositioner der styrer enten akkusativ eller dativ samt modalverber.
Væsentligste arbejdsformer: Diverse elevaktiverende undervisningsformer.
• Klasseundervisning og -diskussion.
• Læreroplæg.
• Eleverne arbejder overvejende i par og smågrupper med samtaleøvelser om dagligdagsting og smådiskussioner - dette er primært brugt som ”opvarmningsøvelse” til selve timen.
• Der er blevet arbejdet med ordforrådstilegnelse i forlængelse og tilknytning til temaet og de læse og sete titler.
• Virtuelle arbejdsformer.
• Projektarbejdsform i form af gruppearbejde om Ritter Sport, der er blevet præsenteret.
• Skriftligt arbejde både med og uden hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Meine Karriere
Emnets titel: Meine Karriere
Emnets faglige fokus:
At redegøre på tysk for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med hovedvægten på Tyskland efter 1945. Forløbet opfylder læreplanens krav om, at arbejdet med tysk sprog, tekst og kultur integreres således, at fagets discipliner opleves som em helhed. Der arbejdes med det udvidede tekstbegreb, som består ag en række af genrer, teksttyper og medier: det skrevne og det digitale; det visuelle og det auditive - adskilt eller i kombination. Dette skaber en god og varieret undervisning, hvor tekstudvalget ikke udelukkende skal være tekstbåret, men også kan bestå af en bred vifte af analoge og digitale teksttyper, herunder også filmfiler, lydfiler og billeder. I dette modul er der blevet arbejdet med adjektiver og pronominer.
I dette forløb er der blevet læst forskellige tekster og arbejdet med de forskellige faktorer, der spiller en væsentlig rolle ved ens erhvervsvalg. Forløbet har fokuseret på unges uddannelse vha. forskellige emner og teksttyper. Følgende områder er blevet behandlet:
Beskrivelse af, hvilket erhverv du drømmer om.
Hvad forventer du af din fremtidige arbejdsplads.
”Generation Z”.
Begrebet ”New Work”.
Hvilken rolle spiller arbejde for mennesker.
Arbejdsløshed.
Eleverne træner følgende læreplansmål og kernestof:
• læse og forstå forskellige typer og genrer.
• bruge faste udtryk og vendinger i forbindelse med meningstilkendegivelse.
• anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
• på tysk at redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster.
Kernestof:
Deichkind (2008): Arbeit nervt (sang og musikvideo):
https://www.youtube.com/watch?v=Py-_ZKDfkrk
Eppendorf, Katharina Meyer zu und Catiana Krapp (2017): Ich bin süchtig nach Geld: https://genau.ibog.gyldendal.dk/?id=144
Gräßler, Sophie (2016): Generation Z – Willkommen in der Arbeitswelt: https://genau.ibog.gyldendal.dk/?id=143
Zech, Monika und Annabarbara Gysel (2013): Vor dem Sprung in die Ar- beitswelt: https://genau.ibog.gyldendal.dk/?id=142
Ruck-Pauguét, Gina (1977): Arbeitslos
https://genau.ibog.gyldendal.dk/?id=146
Supplerende stof:
Tysk interaktiv karrierelæring
file:///Users/henrikkristoffersen/Downloads/Tysk_Interaktiv_karrierel%C3%A6ring-7.pdf
Genau!:
”MEINE KARRIERE” (”Einstieg zum Thema“): https://genau.ibog.gyldendal.dk/?id=141
Omfang: Ca. 18 moduler og 30 sider
Særlige fokuspunkter: Tekstanalyse og mundtlighed. Det udvidede tekstbegreb benyttes i form af fors. genrer, teksttyper og medier: det skrevne og det digitale; det visuelle og det auditive - adskilt eller i kombination. Der er arbejdet med mundtlige præsentationer af teksterne.
Væsentligste arbejdsformer: Diverse elevaktiverende undervisningsformer.
• Klasseundervisning og -diskussion
• Læreroplæg
• Eleverne arbejder overvejende i par og smågrupper med samtaleøvelser om dagligdagsting og smådiskussioner - dette er primært brugt som ”opvarmningsøvelse” til selve timen.
• Der er blevet arbejdet med ordforrådstilegnelse i forlængelse og tilknytning til temaet og de læse og sete titler.
• Virtuelle arbejdsformer
• Projektarbejdsform
• Skriftligt arbejde både med og uden hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Deutsche Unternehmen
|
05-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DDR - Das andere Deutschland
Forløbet beskæftiger sig med DDR, særligt dets fremstilling i det genforenede Tyskland. Der fokuseres på hvordan tilhængerne af det gamle østtyske system opfatter deres egen historie og ser det nye samfund, de er blevet en del af. De fleste kender til socialismens ulyksaligheder, men var der også positive elementer eller hvad er det udtryk for, når mennesker i dag forsvarer DDR?
Faglige mål:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
- redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
Kernestof:
- hovedtræk i den kulturelle, politiske og samfundsmæssige udvikling i Tyskland efter 1945 - et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland - kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold - grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
· Bog: Niemals vergessen (Systime): Kap. 5 DDR
- Indledning
- Bilder beschreiben
- Mario Röllig: Begegnung mit der Vergangenheit
· Die deutsche Bundesländer
· MrWissen2Go: Jung, sozialistisch, indoktriniert? Die Jugend der DDR https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=5KdNJgkCuCk
· DDR-Nationalhymne: Auferstanden aus Ruinen
· WDR Pioniere (online artikel om ungpionererne og FDJ) https://kinder.wdr.de/tv/neuneinhalb/neuneinhalb-lexikon/lexikon/p/lexikon-pioniere-100.html
· Film: Goodbye Lenin! (CFU)
· ZDF: Logo! erklärt: Was war die DDR? (1:35 min.) https://www.youtube.com/watch?v=lsnIuUue_RE
- Artikel: DR: Løn, alder og autocampere - se forskellene på øst og vest i Tyskland
· Eine Mutter zu viel: Wie DDR-Zwangsadoptionen Lebenswege trennten (PDF øve-eksamen)
. DDR-Wörter, quizlet: https://quizlet.com/dk/935499631/ddr-worter-flash-cards/?funnelUUID=6d84d4f2-8667-4a73-85e7-74701ee574b1
Undervisningsform: Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, klassedialog samt pæsentationer, grammatiktest og quiz.
Evaluering: Elevernes skriftlige og mundtlige kompetencer evalueres løbende med feedback på individuelle præstationer, gruppearbejde og præsentationer. Både formativ og summativ evaluering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevér jeres svar på spørgsmålene her
|
23-08-2024
|
Test 1
|
18-09-2024
|
Mundtlig øvelse 1
|
31-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Bewegung und Gesundheit
Forløbet beskæftiger sig med sport, bevægelse og sundhed i tyske tekster. Der arbejdes med sportsgrene, der er meget populære i forskellige egne i Tyskland samt den generelle sundhed i Tyskland. Eleverne får lov til at inddrage egne erfaringer med sport og sundhed. Yderligere har eleverne arbejdet med filmen Das Wunder von Bern for at få forståelse for sport og fællesskabsfølelse i forbindelse med efterkrigstiden.
Faglige mål:
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
- redegøre på tysk for kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
Kernestof:
hovedtræk i den kulturelle, politiske og samfundsmæssige udvikling i Tyskland efter 1945
– aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give
eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation. ”
Tekster:
- Dokumentar ZDF ”Die ganze Wahrheit über Fitness”, Udgivet den 11/03/2013 https://www.youtube.com/watch?v=u3EXNIMlxV4
Quizlet om Sport und Bewegung: https://quizlet.com/dk/351760291/bewegung-flash-cards/
7 Tekster fra www.goethe.de Sport in Deutschland (Texte und Bilder zu den 7 Sportarten: Balancieren, Klettern, Radfahren, Sport mit Handicap, Surfen, Voltigieren, Skifahren)
balancieren-text
klettern-text
voltigieren-text
surfen-text
sport-mit-handicap-text
skifahren-text
radsport-text
Film: Das Wunder von Bern mit Arbeitsaufgaben
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test 2 - om kasus
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Gesellschaft und Politik
Forløbets indhold og fokus:
Der har været fokus på Bundestags-valget 2025, Tysklands føderale opbygning, de forskellige politiske partier samt kendskab til de samfundsforhold, der karakteriserer Tyskland og adskiller det fra andre europæiske lande, f.eks. Danmark.
Faglige mål:
- redegøre for og præsentere tysksproget tekstmateriale
- samtale om tysksproget tekstmateriale
- udtrykke sig skriftligt om tysksproget tekstmateriale
Kernestof:
- hovedtræk i den kulturelle, politiske og samfundsmæssige udvikling i Tyskland efter 1945
- kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur og samfundsforhold
Anvendt materiale:
DRTV - Vejen til Berlin: AfD ind i varmen?
Bundestagswahl einfach erklärt: https://www.youtube.com/watch?v=9vDUTqCyH3g
Aus akutellen Einlass
1.2.3 Politik
Partierne og deres holdninger til økonomi, klima, udenrigspolitik og migration.
CDU/CSU
SPD
FDP
De Grønne
BSW
Die Linke
Alternative für Deutschland
Bundestagswahl 2025: Wie die Parteien die Wirtschaft beleben wollen https://www.tagesschau.de/inland/bundestagswahl/programmvergleich/wahlprogramme-wirtschaft-100.html
Bundestagswahl 2025: Wer das Klima schützen will - und wer nicht
https://www.tagesschau.de/inland/bundestagswahl/programmvergleich/wahlprogramme-klimaschutz-100.html
Wahlkampfthema Migration - was wollen die Parteien?
https://www.tagesschau.de/inland/bundestagswahl/programmvergleich/wahlprogramme-migration-100.html
Bundestagswahl 2025: Was zur Außenpolitik in den Wahlprogrammen steht
https://www.tagesschau.de/inland/bundestagswahl/programmvergleich/wahlprogramme-aussenpolitik-sicherheit-frieden-100.html
Quizlet: Die wichtigsten Wörter der deutschen Polittik: https://quizlet.com/dk/996423484/die-wichtigsten-worter-der-deutschen-poltik-flash-cards/
Det grammatiske fokus i dette forløb har været genitiv, hoved- og ledsætninger samt de forskellige leds placeringer, konjunktioner og udv. infinitiv.
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, individuelt arbejde, gruppepræsentationer og grammatiktests.
Evaluering:
Elevernes skriftlige og mundtlige kompetencer evalueres løbende med feedback på individuelle mundtlige og skriftlige præstationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Die Mediengeneration
Inhalt:
Hvilke betingelser, fordele og ulemper er der for den generation, som vokser op i en samfund baseret på sociale medier. Vi kommer ind på mobning, snyd, dating og venskaber i den digitale verden.
Kernestof:
– hovedtræk i den kulturelle, politiske og samfundsmæssige udvikling i Tyskland efter 1945
– aktuelle kultur-, samfunds- og erhvervsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation. ”
Texte
1. Generation 2010. Mit offenen Augen durch die virtuelle Welt
2. Schüler schummeln mit Handys S. 13
3. Liebe auf den ersten Klick
4. Prøveeksamenstekst: Singles greifen bei der Partnersuche immer häufiger zum Smartphone.
Kompetencer:
– læse og forstå lettere, nyere, autentiske tysksprogede tekster
– redegøre for og samtale om ukendte emner på tysk med et basalt ordforråd, brug af faste vendinger og udtryk samt relevante kommunikationsstrategier og redegøre for og diskutere kendte emner på tysk med et varieret ordforråd, herunder argumentere for deres synspunkter
– forstå og forholde sig perspektiverende til indholdet af autentiske, tysksprogede fiktions- og sagprosatekster henholdsvis tysksprogede elektroniske medier om samfundsmæssige, erhvervsmæssige og kulturelle forhold
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelle øvelser, gruppearbejde, computerbaseret opgaveløsning med planche- og quizletproduktion samt skriftligt arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
•Klik ind på linket https://wiegehts.systime.dk/?id=153 •Lav opgave 1 - Analyser sætninger, hvor du skal oversætte fra tysk til dansk •Lav opgave 2 - Find eksempler på udvidet infinitiv •Lav opgave 3 - Dan sætninger •Lav opgave 4 – Omskriv fra ledsæt
-
Schüler schummeln mit Handys .docx
-
Øv jer på testen.
-
Læs s. 1 og 2 af Liebe auf den ersten Klick. Slå alle ord op, som du ikke kender, og aflever dem i elevfeedback som en liste senest kl. 21 i aften. Liebe auf den ersten Klick.docx
-
Læs til og med linje 2 på side 68. Slå ord op, som du ikke kender, og skriv dem ned på jeres ordliste fra sidst i jeres noter..
-
In Gruppen von 4 Personen und 40 Minuten: Erfindet eine neue Dating-App-Prototype auf Canva, und schreibt eine kreative Werbeanzeige dafür. Ihr sollt es später für die Klasse präsentieren.
-
•Beantwortet folgende Fragen mit Zitaten auf den Text und eigene Kommentaren dazu (20 Min.) •Wer ist unsere Hauptperson? Wie geht es ihr, wie alt ist sie, wer gehört zu ihrer Familie und was sind ihre Hobbys? •Wem schreibt unsere Hauptperson auf der
-
Lies Seite 4 und 5 in Lieben auf den ersten Klick. Schalg die Wörter nach, die du nicht verstehst.
-
Der Text soll fertig gelesen sein, und deine Liste mit den unbekannten Wörtern aus dem Text soll jetzt auch fertig sein.
-
docs
-
Læs teksten her inden timen
-
Die Party meines Lebens.odt
-
Præsentationstider i dag
-
Sag schnell Nr 7.docx
-
undervisningsbeskrivelse tysk 2g.pdf
-
Præsentationstider:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test 3
|
02-04-2025
|
Mundtlig øvelse 3
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61310841258",
"T": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61310841258",
"H": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61310841258"
}