Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
Sten Sørensen
|
Hold
|
hv23hh1aerjc (hvhh2a erj)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion, erstatning - og forsikringsret
Litteratur:
https://erhvervsjura.systime.dk/?id=755
Det fremgår i Lektio, at eleverne har gennemgået nedenstående kapitler:
1. Demokrati, etik, moral og jura
2. Retskilder
3. Juridisk metode
4. Det danske retssystem (eleverne oplyste, at emnet "det danske retssystem" er gennemgået, selvom det ikke fremgik inde på lectio som lektie)
5. Erstatningsret
6. Forsikringsret
7. Aftalers indgåelse
8. Fuldmagt
9. Aftalers ugyldighed
BEMÆRKNING:
Underviser blev sagt op. Der har været tale om løselig gennemgang af de ovenstående emner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Velkomst - intro
Vi introducerer os til hinanden og forventningsafstemmer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forbrugeraftaler og forbrugerret + jur metode
Litteratur: iBogen ” ErhvervsjuraC&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 13 - 15
Supplerende: www.forbrug.dk
Kernestof:
Juridisk metode
• Indgåelse af forbrugeraftaler ved fjernsalg og i fysiske butikker
• Købelovens regler om forbrugerkøb
• Betalingsmidler med fokus på forbrugerbeskyttelse
Sekvenser:
1. Introduktion til køberetten
• Retskilde: Købeloven.
• Genstande: Genus, specieskøb og bindende individualiserede genstande
• Sælgers og købers pligter
2. Sælgers misligholdelse og købers beføjelser
• Sælgers misligholdelse (Forsinkelse og mangler)
• Købers misligholdelsesbeføjelser (fastholde, omlevering, udbedring, hæve, erstatning)
• Væsentlighedskriteriet ved ophævelse.
3. Købers misligholdelse og sælgers beføjelser
METODE
- Klasseundervisning og klassedialog gennem
- Quiz inde på forbrug.dk
- Løsning af cases, hvorefter eleverne har fremlagt
- Gennemgang af tjekspørgsmål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Erstatningsret/Forsikringsret/aftaleret/fuldmagt
Kernestof:
Det fremgår i Lectio, at eleverne har gennemgået nedenstående kapitler:
1. Erstatningsret
2. Forsikringsret
3. Aftalers indgåelse
4. Fuldmagt
5. Aftalers ugyldighed
Supplerende materialer:
https://www.tiktok.com/@susanoestdahl/video/7238170956454186267
BEMÆRK:
Underviseren til de ovenstående kapitler er stud.jur. Underviseren har kun gennemgået de ovenstående kapitler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Digital dannelse
Litteratur:
https://erhvervsjura.systime.dk/?id=1035
Sekvenser:
1. Hvilke regler, der gælder for brug af digitale platforme?
2. Hvad må man poste på sociale medier?
3. Hvilke oplysninger må man indsamle og dele om andre?
Metode:
Klasseundervisning
Gennemgang af retspraksis indenfor området
Case-besvarelse i grupper
Quiz og gennemgang af tjekspørgsmål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forbrugeraftaler og forbrugerret
Litteratur:
https://erhvervsjura.systime.dk/?id=755
Supplerende kilder:
https://www.youtube.com/watch?v=dIlgFxIy7Ck
Kernestof:
• Indgåelse af forbrugeraftaler ved fjernsalg og i fysiske butikker
• Købelovens regler om forbrugerkøb
• Betalingsmidler med fokus på forbrugerbeskyttelse
Sekvenser:
1. Introduktion til køberetten
• Retskilde: Købeloven.
• Genstande: Genus, specieskøb og bindende individualiserede genstande
• Sælgers og købers pligter
2. Sælgers misligholdelse og købers beføjelser
• Sælgers misligholdelse (Forsinkelse og mangler)
• Købers misligholdelsesbeføjelser (fastholde, omlevering, udbedring, hæve, erstatning)
• Væsentlighedskriteriet ved ophævelse.
3. Købers misligholdelse og sælgers beføjelser
METODE
- Klasseundervisning og klassedialog gennem
- Quiz inde på forbrug.dk
- Løsning af cases, hvorefter eleverne har fremlagt
- Gennemgang af tjekspørgsmål
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kap 13, 14.1, 14.2, 14.3
-
Vi fortsætter med 13, 14.1, 14.2, 14.3. Derudover læs 14.4 og 14.5
-
Læs kap. 14.6,14.7, 14.7.1, 14.8, 14.8.1
-
Læs kap. 14.9 og 14.10.
-
Læs: kap. 15, 15.1-15.4 og 15.4.1-15.4.2
-
Læs kap. 15.4.3, 14.4.4 og 14.4.5.
-
Svar på tjekspørgsmålene hjemmefra.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Markedsføringsret
Kernestof:
- Markedsføringsret
Emner:
- Markedsføringsloven
- Forbrugerombudsmandens virksomhed
Sekvenser:
1. God markedsføringsskik (MFL § 3 og § 4)
2. Særreglerne i MFL
• Vildledende markedsføring samt salgsfremmende foranstaltninger, herunder anprisninger, tilgift, rabatter (MFL § 5)
• Reklameidentifikation / Skjult reklame (MFL § 6, stk. 4)
• Sammenlignende reklame (MFL § 21)
• Uanmodet henvendelse (MFL §10)
• Markedsføring rettet mod børn og unge (MFL §§ 3, stk. 2 og 11)
• Salgsfremmende foranstaltninger og garanti (MFL § 17)
METODE
- Løsning af case.
-Klasseundervisning
MATERIALE
Kernestof:
- Gleerup A. L. m.fl. (2020): Erhvervsret C&B – juraens grundregler iBog, kap. 19. Forlag: Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Handelskøb
Litteratur:
https://erhvervsjura.systime.dk/?id=779
Kap. 20: Handelskøb
Eleverne skal kunne
• Redegøre for de væsentligste køberetlige begreber, såsom genus/species, handelskøb/forbrugerkøb, levering og risiko-overgang, fordringshavermora samt misligholdelse og misligholdelsesbeføjelserne.
• Redegøre for handelskøb og konkrete problemstillinger i forbindelse hermed. Eleverne skal anvende den relevante lovgivning i løsningen af opgaver, og på baggrund af denne analysere og vurdere de juridiske konsekvenser for virksomheden.
Klasseundervisning
Individuel opgaveløsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fysiske personers hæftelse
Primær litteratur:
https://erhvervsjura.systime.dk/?id=779
Supplerende kilde:
https://www.bt.dk/kendte/bt-afsloerer-efter-chok-brylluppet-det-staar-der-i-karsten-og-jannis-aegtepagt
Eleverne kan redegøre for hæftelsesformerne for fysiske personer. Eleverne kan via juridiske metode analysere og vurdere juridiske problemstillinger i relation til ægtefællers formueforhold.
Emner:
- Fysiske personers hæftelse, herunder ægtefællers formueforhold i form af fælleseje, særeje, sårråden, særhæften m.m. samt ved ægteskabets ophør
Særlige fokuspunkter:
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
Arbejdsformer:
- Gruppearbejde - klassen er inddelt i grupper med henblik på at fremlægge cases
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret undervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
De 4 moduler er brugt til at repetere pensum.
Klassen har gennemgået bogen fra kapitel 2-24.
Metode:
- Klasseundervisning
- Besvarelse af tjekspørgsmål
- Jeopardy
- Kahoot
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64099169074",
"T": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64099169074",
"H": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64099169074"
}