Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
Sten Sørensen
|
Hold
|
hv23hh1berjc (hvhh2b erj)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion, erstatning - og forsikringsret osv.
Litteratur:
https://erhvervsjura.systime.dk/?id=755
Det fremgår i Lektio, at eleverne har gennemgået nedenstående kapitler:
1. Demokrati, etik, moral og jura
2. Retskilder
3. Juridisk metode
4. Det danske retssystem (eleverne oplyste, at emnet "det danske retssystem" er gennemgået, selvom det ikke fremgik inde på lectio som lektie)
5. Erstatningsret
6. Forsikringsret
7. Aftalers indgåelse
8. Fuldmagt
9. Aftalers ugyldighed
10. Forbrugeraftaler
BEMÆRKNING:
Underviser blev sagt op. Der har været tale om løselig gennemgang af de ovenstående emner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Velkomst - intro
Vi introducerer os til hinanden og forventningsafstemmer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forbrugeraftaler og forbrugerret + jur metode
Litteratur: iBogen ” ErhvervsjuraC&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 13 - 15
Supplerende: www.forbrug.dk
Kernestof:
Juridisk metode
• Indgåelse af forbrugeraftaler ved fjernsalg og i fysiske butikker
• Købelovens regler om forbrugerkøb
• Betalingsmidler med fokus på forbrugerbeskyttelse
Sekvenser:
1. Introduktion til køberetten
• Retskilde: Købeloven.
• Genstande: Genus, specieskøb og bindende individualiserede genstande
• Sælgers og købers pligter
2. Sælgers misligholdelse og købers beføjelser
• Sælgers misligholdelse (Forsinkelse og mangler)
• Købers misligholdelsesbeføjelser (fastholde, omlevering, udbedring, hæve, erstatning)
• Væsentlighedskriteriet ved ophævelse.
3. Købers misligholdelse og sælgers beføjelser
METODE
- Klasseundervisning og klassedialog gennem
- Quiz inde på forbrug.dk
- Løsning af cases, hvorefter eleverne har fremlagt
- Gennemgang af tjekspørgsmål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Erstatningsret/Forsikringsret/aftaleret/fuldmagt
Kernestof:
Det fremgår i Lectio, at eleverne har gennemgået nedenstående kapitler:
1. Erstatningsret
2. Forsikringsret
3. Aftalers indgåelse
4. Fuldmagt
5. Aftalers ugyldighed
Supplerende materialer:
https://www.tiktok.com/@susanoestdahl/video/7238170956454186267
BEMÆRK:
Underviseren til de ovenstående kapitler er stud.jur. Underviseren har kun gennemgået de ovenstående kapitler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Digital dannelse
Litteratur:
https://erhvervsjura.systime.dk/?id=1035
Sekvenser:
1. Hvilke regler, der gælder for brug af digitale platforme?
2. Hvad må man poste på sociale medier?
3. Hvilke oplysninger må man indsamle og dele om andre?
Metode:
Klasseundervisning
Gennemgang af retspraksis indenfor området
Case-besvarelse i grupper
Quiz og gennemgang af tjekspørgsmål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forbrugeraftaler og forbrugerret
Litteratur:
https://erhvervsjura.systime.dk/?id=755
Supplerende kilder:
https://www.youtube.com/watch?v=dIlgFxIy7Ck
Kernestof:
• Indgåelse af forbrugeraftaler ved fjernsalg og i fysiske butikker
• Købelovens regler om forbrugerkøb
• Betalingsmidler med fokus på forbrugerbeskyttelse
Sekvenser:
1. Introduktion til køberetten
• Retskilde: Købeloven.
• Genstande: Genus, specieskøb og bindende individualiserede genstande
• Sælgers og købers pligter
2. Sælgers misligholdelse og købers beføjelser
• Sælgers misligholdelse (Forsinkelse og mangler)
• Købers misligholdelsesbeføjelser (fastholde, omlevering, udbedring, hæve, erstatning)
• Væsentlighedskriteriet ved ophævelse.
3. Købers misligholdelse og sælgers beføjelser
METODE
- Klasseundervisning og klassedialog gennem
- Quiz inde på forbrug.dk
- Løsning af cases, hvorefter eleverne har fremlagt
- Gennemgang af tjekspørgsmål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Markedsføringsret
Kernestof:
- Markedsføringsret
Emner:
- Markedsføringsloven
- Forbrugerombudsmandens virksomhed
Sekvenser:
1. God markedsføringsskik (MFL § 3 og § 4)
2. Særreglerne i MFL
• Vildledende markedsføring samt salgsfremmende foranstaltninger, herunder anprisninger, tilgift, rabatter (MFL § 5)
• Reklameidentifikation / Skjult reklame (MFL § 6, stk. 4)
• Sammenlignende reklame (MFL § 21)
• Uanmodet henvendelse (MFL §10)
• Markedsføring rettet mod børn og unge (MFL §§ 3, stk. 2 og 11)
• Salgsfremmende foranstaltninger og garanti (MFL § 17)
METODE
- Løsning af case.
-Klasseundervisning
MATERIALE
Kernestof:
- Gleerup A. L. m.fl. (2020): Erhvervsret C&B – juraens grundregler iBog, kap. 19. Forlag: Systime.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Handelskøb
Litteratur:
https://erhvervsjura.systime.dk/?id=779
Kap. 20: Handelskøb
Eleverne skal kunne
• Redegøre for de væsentligste køberetlige begreber, såsom genus/species, handelskøb/forbrugerkøb, levering og risiko-overgang, fordringshavermora samt misligholdelse og misligholdelsesbeføjelserne.
• Redegøre for handelskøb og konkrete problemstillinger i forbindelse hermed. Eleverne skal anvende den relevante lovgivning i løsningen af opgaver, og på baggrund af denne analysere og vurdere de juridiske konsekvenser for virksomheden.
Metode:
- Klasseundervisning
- Individuel opgaveløsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kreditret/Inkasso og fogedret
Litteratur:
Erhvervsjura C & B - Juraens grundregler, Systime 2020
Område: kreditaftaler/inkasso & fogedret
Kapitel 18: Kreditret
Kapitel 19: Kreditaftaler
Kapitel 20: Kredit med ejendomsforbehold
Kapitel 21: Pant i forbrugerforhold
Kapitel 22: Tinglysning
kapitel 24: Foged og inkassoret
Supplerende stof:
- DR-dokumentar: Fogeden kommer, sæson 2016
Eleverne skal kunne:
• Redegøre for de væsentligste begreber og aspekter, når der indgås kreditaftaler mellem en erhvervsdrivende og en forbruger.
• Redegøre for betingelserne for og virkningen af et ejendomsforbehold.
• Redegøre for de forskellige panteformer og de tilhørende sikringsakter.
• Anvende den juridisk metode til analyse og vurdering af forbrugerretslige problemstillinger, i forholdet mellem forbrugeren og den erhvervsdrivende.
• Redegøre for individuelforfølgningen grundlæggende begreber og forklare inkassoprocessen i et fagligt sprog.
• Analysere hvilke aktiver der kan gøres til genstand for udlæg samt den nødvendige sikringsakt.
• Vurdere retsvirkningen af udlæg og den privatøkonomiske konsekvens af en tvangsrealisering.
• Vurdere hvornår en umiddelbar fogedforretning vil finde anvendelse.
Metode:
-Klasseundervisning
-Case-besvarelse i grupper, hvor grupper har fremlagt.
- Gennemgang af tjekspørgsmål
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs kap. 18, 19, 19.1, 19.2
-
Løs case 19A og 19B i kap. 19.6.2
-
Læs kap. 21, 21.1, 21.2, 21.2.1, 21.2.2
-
Læs 22, 22.1, 22.2.
-
Læs: 23.3.1, 23.3.2, 23.3.3, 23.3.4, 23.3.5 og 23.4
-
Læs kap. 24, 24.1, 24.2, 24.3, 24.4
-
Læs 24.5, 24.6, 24.7, 24.8, 24.9
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Fysiske personers hæftelse
Primær litteratur:
https://erhvervsjura.systime.dk/?id=779
Supplerende kilde:
https://www.bt.dk/kendte/bt-afsloerer-efter-chok-brylluppet-det-staar-der-i-karsten-og-jannis-aegtepagt
Eleverne kan redegøre for hæftelsesformerne for fysiske personer. Eleverne kan via juridiske metode analysere og vurdere juridiske problemstillinger i relation til ægtefællers formueforhold.
Emner:
- Fysiske personers hæftelse, herunder ægtefællers formueforhold i form af fælleseje, særeje, sårråden, særhæften m.m. samt ved ægteskabets ophør
Særlige fokuspunkter:
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
Metode:
- Gruppearbejde - klassen er inddelt i grupper med henblik på at fremlægge cases
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret undervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs 22, 22.1, 22.2.
-
Læs: 23.3.1, 23.3.2, 23.3.3, 23.3.4, 23.3.5 og 23.4
-
Læs kap. 24, 24.1, 24.2, 24.3, 24.4
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
De 4 moduler er brugt til at repetere pensum.
Klassen har gennemgået bogen fra kapitel 2-24.
Metode:
- Klasseundervisning
- Besvarelse af tjekspørgsmål
- Jeopardy
- Kahoot
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64099177359",
"T": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64099177359",
"H": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64099177359"
}