Holdet hv22hh3vfinc - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Innovation C
Lærer(e) Rikke Dybdal Juncker
Hold hv22hh3vfinc (hvhh3 vf in)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 - Du skaber værdi – værdiskabelse, forret
Titel 2 Forløb 2 : Du skaber værdi – værdiskabelse
Titel 3 Forløb 3: Du ser muligheder
Titel 4 Forløb 4: Du starter op
Titel 5 Hjælpemidler til eksamen 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 - Du skaber værdi – værdiskabelse, forret

Indhold:
Forretningsmodeller og værdiskabelse
Behov og muligheder
Kreativitet og idégenerering
Foretagsomhed
Forretningsmodeltyper
Økonomisk bæredygtighed

Kompetencedimensioner:

Fremme elevernes evne til at arbejde systematisk og kreativt med idéudvikling.
Udvikle værdiskabende løsninger gennem foretagsomhed.
Varetage samarbejde med relevante (eksterne) interessenter.
Arbejde med innovative processer på virkelighedsnære problemstillinger.
Realisere innovative løsninger.
Udvikle faglig indsigt og handlingskompetence ved eleverne
Opnå viden, kundskaber og færdigheder til at kunne arbejde med innovative processer
Fremme elevernes nysgerrighed og engagement i fagets discipliner

Kernestofområder:

Forretningsmodeller og værdiskabelse
Behov og muligheder
Kreativitet og idégenerering
Foretagsomhed

Væsentligste arbejdsformer:

Klasseundervisning
Gruppearbejde
Projektarbejdsform
Anvendelse af fagprogrammer
Skriftligt arbejde
Indsamling af empiri
Behovsanalyse gennem databehandling
Præsentation og formidling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 : Du skaber værdi – værdiskabelse

Særlige fokuspunkter

Kompetencedimensioner

Fremme elevernes evne til at arbejde systematisk og kreativt med idéudvikling.
Udvikle værdiskabende løsninger gennem foretagsomhed.
Varetage samarbejde med relevante (eksterne) interessenter.
Arbejde med innovative processer på virkelighedsnære problemstillinger.
Realisere innovative løsninger.
Udvikle faglig indsigt og handlingskompetence ved eleverne
Opnå viden, kundskaber og færdigheder til at kunne arbejde med innovative processer
Fremme elevernes nysgerrighed og engagement i fagets discipliner


Kernestofområder

Forretningsmodeller og værdiskabelse
Behov og muligheder
Kreativitet og idégenerering
Foretagsomhed
Væsentlige arbejdsformer

Klasseundervisning
Gruppearbejde
Projektarbejdsform
Anvendelse af fagprogrammer
Skriftligt arbejde
Indsamling af empiri
Behovsanalyse gennem databehandling
Præsentation og formidling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Du ser muligheder

Indhold

Behov og muligheder
Forretningsmodeller og værdiskabelse
Kreativitet og idégenerering
Foretagsomhed
Samfundsmæssige forhold


Særlige fokuspunkter

Kompetencedimensioner i forløbet:

Fremme elevernes evne til at arbejde systematisk og kreativt med idéudvikling.
Udvikler værdiskabende løsninger gennem foretagsomhed
Opnår viden, kundskaber og færdigheder til at kunne arbejde med innovative processer
Fremmer elevernes nysgerrighed og engagement i fagets discipliner
Arbejde på tværs af kernestofområder
Diffusion, adoptanter
Faktorer der fremmer og hæmmer diffusion
Åben innovation
Brugerdreven innovation
Kreativitet og idégenerering
Foretagsomhed
Teknologiske S-kurver
The Tipping Point


Væsentlige arbejdsformer

Klasseundervisning
Øvelser - både individuelt og i grupper
Projektarbejdsform indeholdende eksterne undersøgelser og kortlægninger
Skriftligt arbejde
Eksperimentelt og undersøgende feltarbejde
Digitalt format via udarbejdelse af kortfilm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Du starter op

I forløbet Du vælger innovationsproces opnår eleverne viden om, at innovation kan forstås og gennemføres på mange måder, og de får konkret erfaring med fire forskellige innovationsprocesmodeller. Modellerne giver et teoretisk blik på innovation samtidig med, at de fungerer som praktisk vejledning. Modellerne sammenholdes i en gennemgående oversigt, så eleverne fastholder overblikket.

Forløbet følger FAR-modellens struktur. Når innovationsudfordringen er præsenteret sidst i Forstå-delen, skal eleverne selv – ud fra den viden, de har opnået – vælge en innovationsprocesmodel, som de vil løse udfordringen efter. Der er til innovationsudfordringen givet en række redskaber, som eleverne kan vælge imellem.

Redskaberne er for overskuelighedens skyld rubriceret under den innovationsprocesmodel, hvor de typisk vil finde anvendelse, men de kan anvendes i andre processer. Eleverne lægger selv en plan for, hvilke redskaber de vil anvende i den konkrete sammenhæng. Vær opmærksom på, at også redskaber fra C-forløbene kan inddrages.

Detaljer om de enkelte dele i forløbet findes i lektionsplanen, hvor der også er links til de relevante aktiviteter.

T

Det forventes, at eleverne selv kontakter brugere og partnere, som de inddrager i arbejdet med deres innovationsudfordring.

Individuelt arbejde samt grupper af 2-5 personer.

Diskussioner i plenum.

Forståelse, anvendelse og refleksion
Forløbet Du vælger innovationsproces følger den faste model for forløbene i INNO.

Forstå-fasen indeholder fire selvstændige dele med fokus på hver sin innovationsprocesmodel. Man kan arbejde med de fire modeller i vilkårlig rækkefølge.

Til hver model tilbydes tre teoretiske tekster med indlagte aktiviteter af kortere varighed (5-15 minutter) samt en lang aktivitet af ca. 90 minutters varighed, som demonstrerer hovedtrækkene i modellen.

Den lange aktivitet vægter den praktiske tilgang, hvor eleverne får afprøvet en innovationsprocesmodel, afsluttende med praksisrefleksioner og teoretisk input. Aktiviteten kan lægges, inden eleverne er begyndt at læse teksterne, så det er muligt at gå til stoffet både deduktivt og induktivt.

Undervejs i forløbet samles elevernes viden om de fire modeller og deres egenskaber i en innovationsprocesmodeloversigt. Oversigten fungerer som redskab, når eleverne skal vælge og afgrænse deres innovationsudfordring og er tænkt som et redskab til brug ved eksamen.

Der er introduceret forslag til anvendelse af logbog – aktiviteten Skattekisten – og en videolog. De er kun beskrevet første gang de optræder, men kan naturligvis anvendes hele vejen igennem både Forstå- og Anvende-delen til at fastholde elevernes overvejelser.

I afslutningen af Forstå-fasen introduceres forløbets innovationsudfordring. Eleverne skal selv vælge og selv formulere det præcise udgangspunkt for innovationen, fordi det indgår i argumentationen for deres valg af procesmodel. Der ligger forslag til en serie af aktiviteter, som guider eleverne igennem hele denne proces.

Eleverne kan udover de viste redskaber også anvende redskaber fra tidligere forløb. Eleverne skal kunne argumentere for deres valg.

I Anvende-fasen forventes det, at eleverne arbejder aktivt med deres innovationsudfordring. Det kræves at eleverne inddrager interessenter eller brugere i deres innovative løsningsforslag i det omfang, det er relevant i forhold til den konkrete udfordring og den valgte innovationsprocesmodel. Da Anvende-delen er forholdsvis lang (24 timer) er der foreslået redskaber til brug for underviseren til at opsamle og lede eleverne videre i processen.

I Refleksions-fasen foreslås det, at underviseren vælger blandt de refleksionsøvelser, der præsenteres, og lader eleverne arbejde refleksivt og retrospektivt. Det er også muligt at låne refleksionsøvelser fra andre forløb. Som afslutning på forløbet præsenteres en liste af kernebegreber, en interaktiv huskeøvelse og et eksempel på en eksamensopgave, der relaterer direkte til forløbets tematikker.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hjælpemidler til eksamen 2025

Stamoplysninger
Uddannelse / Skoleform HHX
Fag/Niveau Innovation C 2025
Tidsperiode 2025

Forløbsbeskrivelse
Formål Emne: Hjælpemidler til mundtlig og skriftlig eksamen 2025

Formål:
Beskrivelse af hjælpemidler eleverne må benytte til eksamen 2025

Materiale INNO, Systime
Downloadet power point fra undervisningen
Elevernes egne word dokumenter med noter og opgaver
Det eksamensrettet forløb

Alle platforme hvor man kan kommunikere med andre må IKKE benyttes, som lectio, Onenote mm.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer