Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Anne J Rasmussen Dollerup
|
Hold
|
hv22hhvfh1psc (hvhh3vf h1 ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Videnskabsteori og metode
Termin Juni 2024
Institution Unord
Uddannelse HHX/EUX
Fag og niveau Psykologi C
Lærer Anne Dollerup
E-mailadd
ando@unord.dk
Titel 1 Videnskabsteori og metode
Moduler 13
Indhold
Undersøgelser i psykologi, Charlotte Jensen, Katrine Quorning, systime, 2018
”Metode og kritiske overvejelser” kap 1
Case og metodevurdering.
Psykologiens veje, Ole Schultz Larsen, systime, 2017
Kap 3 afsnit - Metode og Tvær- og længdesnitsundersøgelse
Neuromarketing
Film:
“10 Psychological Experiments You Would Never Believe Happened”, https://www.youtube.com/watch?v=_qH2q59pSZc
Eksempler på teori - Evolutionsteori
Evolutionspsykologi, Christian Skjødt Pedersen, systime, 2016
Kap, 1 Introduktion – evolutionsteori
Kap. 2 Mennesket som socialt væsen
Neuromarketing, Marketing- en grundbog i afsætning, kap. 23.3 Neuromarketing,
Birte Ravn Østergaard, René Mortensen, Søren Seest Marquart (red.), Michael Bregendahl og Morten Haase, Systime 2024
Dokumentar:
” Manipulator – Lemmingeeffekten”, DR1, 2018
”Manipulator – Nudging”, DR1, 2018
”Taler du kropssprog” – episode 2, DR1 2017
Neuromarketing, Dr2, 2013
Særlige fokuspunkter
Fokus på at eleverne får kundskaber i teoretiske og empiriske forhold omkring udvikling af psykologisk viden.
Fokus på overordnede videnskabsteoretiske tilgange og forskellige metodiske tilgange der anvendes i psykologien ved indsamling af empiri og undersøgelsesmetoder. Fokus på forskellen mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi.
Metodiske overvejelser og etiske overvejelser
Væsentlige arbejdsformer
Elev undersøgelse
Matrixlæsning
Gruppearbejde
Eksperimenter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Unge i en digital verden
Termin Juni2024
Institution Unord
Uddannelse HHX
Fag og
niveau Psykologi C
Lærer Anne Dollerup
E mailadd ando@unord.dk
Titel 2 Ung I en digital verden
Emner:
- Mobilkultur blandt unge
- Unge og sociale medier
- IT - Afhængighed
- social sammenligning
- Stereotyper og fordomme.
Materialer
”Psykologiens veje”, Ole Shultz Larsen, 2017, systime: ”Kommunikation” kapitel 21 – Mobilen og de sociale medier”
13,9 ns
” Socialpsykologien” – ”Filterbobler og ekkokamre”, 1,5 ns
”Fra celle til Selfie”, Flemming André Philip Ravn, Troels Wolf, 2015, systime:
”Mediesocialisering” , 3,3 ns
” Belønningssystemet” – ”Afhængighed” , 3,5 ns
”Behaviorisme”, 12,4 ns
Primær Teori/teoretikere, Socialpsykologi / Sociolog Goffman, Medieforsker Meyrowitz, Eli Pariser, Leon Festiger, Behaviorisme
Undersøgelser:
Thomas Bjørner – mobilbrug i busser,
Antropolog Maria Stenders undersøgelse :
Særlige fokusområder :
social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- kommunikation i sociale sammenhænge og på sociale medier
- stereotyper, fordomme og discrimination
Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse Kommunikation i sociale sammenhænge og på sociale medier Stereotyper, fordomme og diskrimination
Mobning
Væsentlige arbejdsformer:
spørgeskema Undersøgelse af mobilfri skole på egen skole
Bearbejdning af data - fremlæggelse
Observationer
Gruppearbejde
Lærer oplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 De perfekte unge
De perfekte unge
Termin Juni2024
Institution unord
Uddannelse HHX ..
Fag og niveau Psykologi C
Lærer Emailadd Anne Dollerup
ando@unord.dk
Titel 4 De perfekte unge
Moduler 11
Emner:
Und I senmoderniteten : -. .
• Hvordan udformes ens Personlighed og identitet
• Hvordan påvirkes ens personlighedsudvikling af Social-konstruktionisme og samfundsaktuelle forhold
• Unge - Stress og coping - en aktuel udfordring i dagens samfund for en ung
Indhold
”Fra Celle til selfie”, Flemming André Philip Ravn, Troels Wolf, 2015, Systime
Kognitiv psykologi kap 6.7 - Piaget, Epstein
Social kognition /stereotyper kap. 4.2
Kognitiv dissonans kap 6.8 Festinger
kap. 3 Individet i det senmoderne samfund
Socialiseringstype, Thomas Ziehe
Psyk C , Magnus Riisager, Frydenlund 2022 , Systime
kap 5.2 Identitet - det senmoderne samfund, Giddens
5.5 Stress
Psykologiens veje, Ole Schultz Larsen, 2017 systime
Personlighedsmodellen, Freud
Den narcissistiske ungdom - Thomas Ziehe
Social sammenligning - Banduras, Festinger
Selvrealisering, ansvarspres og mistrivsel
Artikel
”Vi skal investere i en fritid, hvor børn ikke bliver målt og vejet” , Elisa Rimpler, 9-11 - 2020, Politikken
Artikel
"Det gælder om ikke at falde igennem" Lasse Lavrsen, Information, 24 nov. 2007
https://www.information.dk/moti/2007/11/gaelder-falde-igennem
Særlige fokus punkter
Fokus på forskellige måder at anskue personlighed og identitet på ud fra et psykologisk perspektiv. Hvad forstår man ved personlighed og identitet. Hvad formes man af som ung i det senmoderne samfund. Forståelse af de psykologiske mekanismer indenfor emnet Stress samt håndtering af stress.
Fokus på elevernes evne til kritisk anvendelse af psykologisk viden på aktuelle
psykologiske problemstillinger.
Væsentlige arbejdsform er
virtuel uv
Casearbejde Øvelser og test
Diskussionsopgaver - klassediskussion To og to samtaler
Forelæsning
Gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 Hvordan får jeg bedre karakterer i skolen
Psykologi C 2023-24
Undervisningsbeskrivelse Titel 3
Termin Juni 2024
Institution Unord
Uddannelse HHX
Fag og niveau Psykologi C
Lærer E-mailadd Anne Dollerup
ando@unord.dk
Titel 3 Hvordan får jeg bedre karakterer i skolen
Moduler : 10
Læring
Emner:
• Læringsformer og læringsstile
• Motivationsprocesser
• Vidensformer
• Undervisningsformer/Samspilsprocesser
Indhold
Læring og kognitionspsykologi
”Fra Celle til selfie”, Flemming André Philip Ravn, Troels Wolf, 2015, Systime
Kapitel 6 – Læring og kognition
”Psykologiens veje”, Ole Schultz Larsen ,2017
”Viden, læring og undervisning” Kap. 13
” Tavs og sproglig viden” Michael Polanyi
”Den behavioristiske læringsteori” Pavlov, skinner, Watson, Banduras
Piagets kognitive læringsteori, Vidensformer - Lars Quortrup, Samspilsprocesser - Vygotski,
“Psyk C”, Magnus Riisager, 2021
“Motivation og læring” - Banduras,
Stillasering https://www.youtube.com/watch?v=GzuG5hKn16U
“Taler du kropssprog “ DR dk 2017 2 episode
“Test your brain”, National Geographic 2011
Særlige fokuspunkter
Læring og kognitionspsykologi:
Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Den didaktiske forskel på mesterlærer og traditionel skolelæring
Væsentlige arbejdsformer
Caseanalyse
CL gruppesamarbejde
To og to samtaler
Fremlæggelser
Læreroplæg
Evaluering
Test
feedback
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 De vigtige relationer
Termin Juni 2025
Institution Unord
Uddannelse HHX
Fag og niveau Psykologi C
Lærer E-mailadd Anne Dollerup
ando@unord.dk
Titel 5 Vigtige relationer
Udviklingspsykologi, socialpsykologi
Emner:
• Relations-dannelse og betydning
• Udviklingspsykologi og identitetsdannelse
• Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt
Indhold De vigtige relationer
”Fra celle til Selfie”, Flemming André Philip Ravn, Troels Wolf, 2015, systime:
Kap 1 Udviklingspsykologi
”Temaer til psykologi - - grundbog til psykologi C”, Christian Skjødt Pedersen, Systime 2024
Tidlig modgang og resiliens
Undersøgelser:
Kauai undersøgelsen
Harlows forsøg med rhesusaber
Kort Film
”Harlow´s monkyes” :
www.youtube.com/watch?v=_O60TYAIgC4
Film og artikler
”Babyernes vidunderlige verden”, 2019, DR2, BBC
Dokumentar
“Er du mors lille dreng” Dr.dk 2008
Artikler - cases
” De fleste kan mere end de tror” Lene Halmø Terkelsen, 21-3-1999 Kristeligt dagblad
Særlige fokuspunkter
Udviklingspsykologi:
At tilegnelse sig viden om barnets emotionelle, kognitive og sociale udvikling har stået som det centrale i forløbet. Der er blevet arbejdet med teorier om etablering af tilknytning med henblik på at forstå betydningen af relationer for den gode udvikling og betydningen af omsorgssvigt. Endvidere er der arbejdet med begrebet resiliens.
Væsentlige arbejdsformer
Caseanalyse
CL gruppesamarbejde
To og to samtaler
Fremlæggelser
Læreroplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673359865",
"T": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673359865",
"H": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64673359865"
}