Holdet hv22hhvfh1psc - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Anne J Rasmussen Dollerup
Hold hv22hhvfh1psc (hvhh3vf h1 ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Videnskabsteori og metode
Titel 2 Forløb#2 Unge i en digital verden
Titel 3 Forløb 3 De perfekte unge
Titel 4 Forløb 4 Hvordan får jeg bedre karakterer i skolen
Titel 5 Forløb 5 De vigtige relationer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Videnskabsteori og metode

Termin Juni 2024
Institution Unord
Uddannelse HHX/EUX
Fag og niveau Psykologi C
Lærer  Anne Dollerup
E-mailadd
ando@unord.dk

Titel 1 Videnskabsteori og metode

Moduler 13

Indhold
Undersøgelser i psykologi, Charlotte Jensen, Katrine Quorning, systime, 2018
”Metode og kritiske overvejelser” kap 1
Case og metodevurdering.
Psykologiens veje, Ole Schultz Larsen, systime, 2017
Kap 3 afsnit - Metode og Tvær- og længdesnitsundersøgelse
Neuromarketing

Film:
“10 Psychological Experiments You Would Never Believe Happened”, https://www.youtube.com/watch?v=_qH2q59pSZc

Eksempler på teori  - Evolutionsteori
Evolutionspsykologi, Christian Skjødt Pedersen, systime, 2016
Kap, 1 Introduktion – evolutionsteori
Kap. 2 Mennesket som socialt væsen
Neuromarketing,  Marketing- en grundbog i afsætning, kap. 23.3 Neuromarketing,
Birte Ravn Østergaard, René Mortensen, Søren Seest Marquart (red.), Michael Bregendahl og Morten Haase, Systime 2024

Dokumentar:
” Manipulator – Lemmingeeffekten”, DR1, 2018
”Manipulator – Nudging”, DR1, 2018
”Taler du kropssprog” – episode 2, DR1 2017
Neuromarketing, Dr2, 2013

Særlige fokuspunkter
Fokus på at eleverne får kundskaber i teoretiske og empiriske forhold omkring udvikling af psykologisk viden.
Fokus på overordnede videnskabsteoretiske tilgange og forskellige metodiske tilgange der anvendes i psykologien ved indsamling af empiri og undersøgelsesmetoder. Fokus på forskellen mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi.
Metodiske overvejelser og etiske overvejelser

Væsentlige arbejdsformer
Elev undersøgelse
Matrixlæsning
Gruppearbejde
Eksperimenter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Unge i en digital verden

Termin Juni2024
Institution Unord
Uddannelse HHX
Fag og
niveau Psykologi C
Lærer Anne Dollerup
E­ mailadd ando@unord.dk
Titel 2 Ung I en digital verden
Emner:

- Mobilkultur blandt unge
- Unge og sociale medier
- IT - Afhængighed
- social sammenligning
- Stereotyper og fordomme.


Materialer
”Psykologiens veje”, Ole Shultz Larsen, 2017, systime: ”Kommunikation” kapitel 21 – Mobilen og de sociale medier”  
13,9 ns
” Socialpsykologien” – ”Filterbobler og ekkokamre”, 1,5 ns

”Fra celle til Selfie”, Flemming André Philip Ravn, Troels Wolf, 2015, systime:
”Mediesocialisering” , 3,3 ns
” Belønningssystemet” – ”Afhængighed” , 3,5 ns
”Behaviorisme”, 12,4 ns

Primær Teori/teoretikere, Socialpsykologi / Sociolog Goffman, Medieforsker Meyrowitz, Eli Pariser, Leon Festiger, Behaviorisme

Undersøgelser:
Thomas Bjørner – mobilbrug i busser,
Antropolog Maria Stenders undersøgelse :


Særlige fokusområder :


social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- kommunikation i sociale sammenhænge og på sociale medier
- stereotyper, fordomme og discrimination

Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse Kommunikation i sociale sammenhænge og på sociale medier Stereotyper, fordomme og diskrimination
Mobning

Væsentlige arbejdsformer:

spørgeskema Undersøgelse af mobilfri skole på egen skole
Bearbejdning af data - fremlæggelse
Observationer
Gruppearbejde
Lærer oplæg


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 De perfekte unge

De perfekte unge
Termin Juni2024
Institution unord
Uddannelse HHX ..
Fag og niveau Psykologi C
Lærer E­mailadd Anne Dollerup
ando@unord.dk

Titel 4 De perfekte unge

Moduler 11

Emner:
Und I senmoderniteten : -. .
• Hvordan udformes ens Personlighed og identitet
• Hvordan påvirkes ens personlighedsudvikling af Social-konstruktionisme og samfundsaktuelle forhold
• Unge - Stress og coping - en aktuel udfordring i dagens samfund for en ung

Indhold

”Fra Celle til selfie”, Flemming André Philip Ravn, Troels Wolf, 2015, Systime
Kognitiv psykologi kap 6.7 - Piaget, Epstein
Social kognition /stereotyper kap. 4.2
Kognitiv dissonans kap 6.8 Festinger

kap. 3 Individet i det senmoderne samfund
Socialiseringstype, Thomas Ziehe


Psyk C , Magnus Riisager, Frydenlund 2022 , Systime
kap 5.2 Identitet - det senmoderne samfund, Giddens
5.5 Stress


Psykologiens veje, Ole Schultz Larsen, 2017 systime
Personlighedsmodellen, Freud
Den narcissistiske ungdom - Thomas Ziehe
Social sammenligning - Banduras, Festinger
Selvrealisering, ansvarspres og mistrivsel


Artikel
”Vi skal investere i en fritid, hvor børn ikke bliver målt og vejet” , Elisa Rimpler, 9-11 - 2020, Politikken


Artikel
"Det gælder om ikke at falde igennem" Lasse Lavrsen, Information, 24 nov. 2007
https://www.information.dk/moti/2007/11/gaelder-falde-igennem



Særlige fokus­ punkter
Fokus på forskellige måder at anskue personlighed og identitet på ud fra et psykologisk perspektiv. Hvad forstår man ved personlighed og identitet. Hvad formes man af som ung i det senmoderne samfund. Forståelse af de psykologiske mekanismer indenfor emnet Stress samt håndtering af stress.
Fokus på elevernes evne til kritisk anvendelse af psykologisk viden på aktuelle
psykologiske problemstillinger.

Væsentlige arbejdsform er
virtuel uv
Casearbejde Øvelser og test
Diskussionsopgaver - klassediskussion To og to samtaler
Forelæsning
Gruppearbejde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 Hvordan får jeg bedre karakterer i skolen

Psykologi C 2023-24
Undervisningsbeskrivelse Titel 3
Termin Juni 2024
Institution Unord
Uddannelse HHX
Fag og niveau Psykologi C
Lærer E-mailadd Anne Dollerup
ando@unord.dk
Titel 3 Hvordan får jeg bedre karakterer i skolen

Moduler : 10
Læring
Emner:
• Læringsformer og læringsstile
• Motivationsprocesser
• Vidensformer
• Undervisningsformer/Samspilsprocesser

Indhold
Læring og kognitionspsykologi
”Fra Celle til selfie”, Flemming André Philip Ravn, Troels Wolf, 2015, Systime
Kapitel 6 – Læring og kognition

”Psykologiens veje”, Ole Schultz Larsen ,2017
”Viden, læring og undervisning” Kap. 13
” Tavs og sproglig viden” Michael Polanyi
”Den behavioristiske læringsteori” Pavlov, skinner, Watson, Banduras
Piagets kognitive læringsteori, Vidensformer - Lars Quortrup, Samspilsprocesser - Vygotski,

“Psyk C”, Magnus Riisager, 2021
“Motivation og læring”  - Banduras,

Stillasering https://www.youtube.com/watch?v=GzuG5hKn16U

“Taler du kropssprog “ DR dk 2017 2 episode
“Test your brain”, National Geographic 2011


Særlige fokuspunkter

Læring og kognitionspsykologi:
Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Den didaktiske forskel på mesterlærer og traditionel skolelæring

Væsentlige arbejdsformer
Caseanalyse
CL gruppesamarbejde
To og to samtaler
Fremlæggelser
Læreroplæg

Evaluering
Test
feedback



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5 De vigtige relationer

Termin Juni 2025
Institution Unord
Uddannelse HHX
Fag og niveau Psykologi C
Lærer E-mailadd Anne Dollerup
ando@unord.dk
Titel 5 Vigtige relationer
Udviklingspsykologi, socialpsykologi
Emner:
• Relations-dannelse og betydning
• Udviklingspsykologi og identitetsdannelse
• Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt
Indhold De vigtige relationer

”Fra celle til Selfie”, Flemming André Philip Ravn, Troels Wolf, 2015, systime:
Kap 1 Udviklingspsykologi

”Temaer til psykologi - - grundbog til psykologi C”, Christian Skjødt Pedersen, Systime 2024
Tidlig modgang og resiliens
Undersøgelser:
Kauai undersøgelsen

Harlows forsøg med rhesusaber
Kort Film
”Harlow´s monkyes” :
www.youtube.com/watch?v=_O60TYAIgC4

Film og artikler
”Babyernes vidunderlige verden”, 2019, DR2, BBC
Dokumentar
“Er du mors lille dreng” Dr.dk 2008

Artikler - cases
” De fleste kan mere end de tror” Lene Halmø Terkelsen, 21-3-1999 Kristeligt dagblad


Særlige fokuspunkter
Udviklingspsykologi:
At tilegnelse sig viden om barnets emotionelle, kognitive og sociale udvikling har stået som det centrale i forløbet. Der er blevet arbejdet med teorier om etablering af tilknytning med henblik på at forstå betydningen af relationer for den gode udvikling og betydningen af omsorgssvigt. Endvidere er der arbejdet med begrebet resiliens.




Væsentlige arbejdsformer
Caseanalyse
CL gruppesamarbejde
To og to samtaler
Fremlæggelser
Læreroplæg

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer