Titel
3
|
Podcast og Avisjournalistik
Formål:
- At give eleverne indblik i mediehistorie med fokus på Podcastmediets tilblivelse og succes.
- At give eleverne redskaber til at analysere og producere en nyhedspodcast.
- At gøre eleverne bevidste om genretræk, form og indhold i nyhedspodcast vs nyhedsartikel/digt i remedieringsøvelse.
- At give eleverne indblik i nyhedsformidling i form af avisjournalistik med fokus på nyhedsartikel, reportage, debatindlæg og kronik.
- At øge kritiske sans online i arbejdet med Fake News
- At eleverne træner allerede opøvede analysekompetencer indenfor kommunikation, sprog, målgruppe m.v.
- At træne mundtlig formidling i podcastproduktion.
- At eleverne selv kan anvende de præsenterede metoder til at fremstille en podcast.
- At eleverne kan anvende de relevante metoder og fagtermer til at analysere og vurdere podcasts og avisjournalistik.
Indhold:
Demokratisering af medierne, den fjerde statsmagt, medieanalyse (podcast og avisjournalistik), podcastens særtræk og formater, virkemidler, dramaturgi og fortælleforhold, podcastproduktion i Audacity(præproduktion, produktion, postproduktion), remediering af nyhedspodcast til digt eller nyhedsartikel, avistyper (især omnibus-, tabloid- og nicheaviser), stofområder (nyheds-, kultur-, menings-, petit-, samt service- og livsstilsstof), informations - og opinionsgenrer (især nyhedsartikel, reportage, kronik, debatindlæg), vinkling, layout (rubrik, underrubrik, manchet, mellemrubrik, brødtekst, faktaboks, byline, genretag, billedtekst, citat), nyhedstrekanten, De 5 nyhedskriterier(Aktualitet, Væsentlighed, Identifikation, Sensation, Konflikt), sproglig analyse, målgruppe (Gallup Kompas), Fake News.
Materiale:
- ”Ringbindsattentatet 1: Bents liste”, Thirdear: https://thirdear.dk/ringbindsattentatet/( 4:50 – 7:20)
- ”I et forhold med…” https://thirdear.dk/forhold/(00:00-15:00)
- Værk: "Blackout - Pigen på billedet", DR 2019. https://www.dr.dk/lyd/p3/blackout-pigen-paa-billedet-2240120003000 (2,5 time)
- Zetland Morgenoverblik: "Tyskerne skal til valg, Musk skal være minister, og danske skoleelever skal … tilbage på skolebænken" 13.11.2024. https://www.zetland.dk/historie/sIXY16gw-mr1y6ZFZ-9e5f2 (5 min.)
- DR Genstart: "Victorias mange strenge", 24.10.2024: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/victorias-mange-strenge-11802450434 (25 min.)
- "Victorias Secret vender tilbage efter seks år. Men 'de helt tynde kvinder har stadig mindst tøj på'", DR Genstart, 18.10.2024: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/victorias-secret-vender-tilbage-efter-seks-aar-men-de-helt-tynde-kvinder-har-stadig
- "Ny hue i klassen", DR Genstart, 28.10.2024: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-ny-hue-i-klassen-11802450441 (25 min.)
- DR Podcast: Farligt Spil, "60.000 kroner", eps. 1:4, 15.04.2021. https://www.dr.dk/lyd/p3/farligt-spil/farligt-spil-1/1-4-60-000-kroner-16122092831
- Herman Bang: "Branden", Nationaltidende 04.10.1884. (Reportage)
- Frederik Tillitz: "I Nuuk er ønsket om selvstændighed stærkere end den amerikanske drøm", Kristeligt Dagblad, 11.01.2025. (Reportage)
- Astrid Sturlason: "Nye politiske vinde får Meta til at droppe faktatjek", Børsen, 13.01.2025. (Nyhedsartikel)
- Samuel Klæsøe Egemose: "Giv mig negerbollen tilbage", Fyns Amts Avis, 27.06.2022. (Debatindlæg)
- Ayhan Al Kole: ”Skal jeg skamme mig over at være dansker?”.
Kronik i Jyllands-Posten, den 3. august 2018.
Begreber, redskaber og metoder fra:
Fagbogen "Podcast", Systime, 2022: https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=1
- Særtræk og formater, Podcastens virkemidler, Podcastens dramaturgi, Fortælleforhold i podcasts, Analyse, Produktion.
Fagbogen: "Grundbog til dansk - på de gymnasiale uddannelser". Systime, 2012.
- 4.1 Mediehistorie: https://grundbogtildansk.systime.dk/?id=121
- 4.2 Avisen som medie https://grundbogtildansk.systime.dk/?id=385
- Nyhedsartikler (analyse) https://euddansk.ibog.gyldendal.dk/?id=445&loopRedirect=1
Handout "Om Fake News(falsumartikler)" sat sammen fra hhv. https://faktalink.dk/emner/fake-news-falske-nyheder og https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk/?id=147
Metode:
- Læreroplæg, gruppearbejde.
- Mundtlig formidling og podcastproduktion i grupper i MakerVærket.
- Remediering af nyhedspodcast til nyhedsartikel samt nyhedspodcast til digt (Zetland Morgenoverblik og DR Genstart),
Evaluering:
- Forløbsplan og manus til podcast
- Nyhedspodcast egenproduktion i MakerVærket
- Skriftlig aflevering: Podcast analyse af Farligt spil
- Skriftlig aflevering: Ayhan Al Kole: ”Skal jeg skamme mig over at være dansker?”.
Kronik i Jyllands-Posten, den 3. august 2018.
|