Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
hv24st32Xerhv.jura (hv24st32Xerhv.jura)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tidligere lærer
Det fremgår i Lektio, at eleverne har gennemgået nedenstående kapitler:
1. Demokrati, etik, moral og jura
2. Retskilder
3. Juridisk metode
4. Det danske retssystem (eleverne oplyste, at emnet "det danske retssystem" er gennemgået, selvom det ikke fremgik inde på lectio som lektie)
5. Erstatningsret
6. Forsikringsret
7. Aftalers indgåelse
8. Fuldmagt
9. Aftalers ugyldighed
BEMÆRKNING:
Underviser blev sagt op. Der har været tale om løselig gennemgang af de ovenstående emner.
Særlige fokuspunkter:
Arbejdsformer:
Skriftligt arbejde:
Der er ingen data...
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Velkomst - intro
Vi introducerer os til hinanden og forventningsafstemmer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forbrugeraftaler og forbrugerret + jur metode
Litteratur: iBogen ” ErhvervsjuraC&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 13 - 15
Supplerende: www.forbrug.dk
Kernestof:
Juridisk metode
• Indgåelse af forbrugeraftaler ved fjernsalg og i fysiske butikker
• Købelovens regler om forbrugerkøb
• Betalingsmidler med fokus på forbrugerbeskyttelse
Sekvenser:
1. Introduktion til køberetten
• Retskilde: Købeloven.
• Genstande: Genus, specieskøb og bindende individualiserede genstande
• Sælgers og købers pligter
2. Sælgers misligholdelse og købers beføjelser
• Sælgers misligholdelse (Forsinkelse og mangler)
• Købers misligholdelsesbeføjelser (fastholde, omlevering, udbedring, hæve, erstatning)
• Væsentlighedskriteriet ved ophævelse.
3. Købers misligholdelse og sælgers beføjelser
METODE
- Klasseundervisning og klassedialog gennem
- Quiz inde på forbrug.dk
- Løsning af cases, hvorefter eleverne har fremlagt
- Gennemgang af tjekspørgsmål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Markedsføringsret
Kernestof:
- Markedsføringsret
Emner:
- Markedsføringsloven
- Forbrugerombudsmandens virksomhed
Sekvenser:
1. God markedsføringsskik (MFL § 3 og § 4)
2. Særreglerne i MFL
• Vildledende markedsføring samt salgsfremmende foranstaltninger, herunder anprisninger, tilgift, rabatter (MFL § 5)
• Reklameidentifikation / Skjult reklame (MFL § 6, stk. 4)
• Sammenlignende reklame (MFL § 21)
• Uanmodet henvendelse (MFL §10)
• Markedsføring rettet mod børn og unge (MFL §§ 3, stk. 2 og 11)
• Salgsfremmende foranstaltninger og garanti (MFL § 17)
METODE
- Løsning af case.
-Klasseundervisning
MATERIALE
Kernestof:
- Gleerup A. L. m.fl. (2020): Erhvervsret C&B – juraens grundregler iBog, kap. 19. Forlag: Systime.
DR dokumentar ”IKEA elsker træ” IKEA elsker træ | Se online her | DRTV
Slot start til tid 9 min 30 sek,
Slot/tid 19.30 – 25.42
Slot/tid 28.30 – 35.17
Slot/tid 44.00 – 48.35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition Erstatning
Litteratur: IBogen ” Erhvervsjura C&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 6 - 8
Eleverne kan forklare dansk rets erstatningsbetingelser, herunder lempelsesreglerne og kan forholde sig til et erstatningsretligt problem efter juridisk metode. Eleverne har gennem undervisningen og opgaveløsning opnået evnen til at redegøre for det særlige ansvar, der hviler på henholdsvis arbejdsgivere og producenter.
Eleverne er bekendt med forsikringsrettens begreber, betingelser og vigtigste principper herunder tabsbegrænsningspligt og vindingsforbud.
Med udgangspunkt i almindelige skadestyper er eleverne bl.a. via det induktive (få styr på teorien gennem praktiske eksempler) princip i stand til at formulere og anvende faglig argumentation i erstatningsforhold
Faglige mål • forstå juridiske grundprincipper og terminologi
• foretage et juridisk ræsonnement
• anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
• udtrykke sig hensigtsmæssigt
• foretage juridisk informationssøgning
• anvende retskilder
Kernestof Erstatning uden for kontrakt, herunder generelle forsikringsretslige principper.
ARBEJDSFORMER
Tavleundervisning
Gruppearbejde med fremlæggelse for klassen
Casearbejde med gennemgang i plenum
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition Aftaleret
Litteratur: iBogen ” Erhvervsjura C&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 9 - 12
https://www.lawschool.dk
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS
Eleverne kan anvende aftalerettens udtryk og har gennem en teoretisk gennemgang af aftalemodellen mv. og via opgaver lært at bruge reglerne om aftaleindgåelse i praksisnære situationer.
Eleverne er blevet introduceret til ugyldighedsgrundene med særlig fokus på forskellen mellem de stærke og svage ugyldighedsgrunde.
Umyndighed er gennemgået i hovedtræk.
Eleverne kan på alle emneområderne anvende juridisk metode til at definere et konkret juridisk problem og ved anvendelse af reglerne i Aftaleloven diskutere, vurdere og løse det.
Eleverne kan redegøre for de forskellige fuldmagtsformer og løse problemstillinger vedr. fuldmægtigens handlinger indenfor og uden for henholdsvis bemyndigelse og legitimation. (Andre mellemmænd er ikke inddraget)
FAGLIGE MÅL
• forstå juridiske grundprincipper og terminologi
• foretage et juridisk ræsonnement
• anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
• udtrykke sig hensigtsmæssigt
• foretage juridisk informationssøgning
• anvende retskilder
KERNESTOF
Aftaleret, herunder kontrakters indgåelse nationalt, aftalers ugyldighed og fuldmagt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Handelskøb
Litteratur:
Litteratur: iBogen ” ErhvervsjuraC&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 17
Eleverne skal kunne
• Redegøre for de væsentligste køberetlige begreber, såsom genus/species, handelskøb/forbrugerkøb, levering og risiko-overgang, fordringshavermora samt misligholdelse og misligholdelsesbeføjelserne.
• Redegøre for handelskøb og konkrete problemstillinger i forbindelse hermed. Eleverne skal anvende den relevante lovgivning i løsningen af opgaver, og på baggrund af denne analysere og vurdere de juridiske konsekvenser for virksomheden.
Metode:
- Klasseundervisning
- Individuel opgaveløsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kreditaftaler, ejendomsforbehold pant tinglysning
Litteratur: iBogen ” ErhvervsjuraC&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 18-22
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS
Eleverne er gennem arbejdet med kernestoffet og løsning af opgaver blevet i stand til at definere, diskutere og vurdere forbrugerretlige spørgsmål ud fra juridisk metode.
Eleverne er bevidste om den beskyttelse, forbrugerregler yder forbrugere i forskellige retlige sammenhænge.
Eleverne kan løse juridiske problemstillinger i forhold til kreditaftaler herunder ejendomsforbehold. Eleverne forstår betydningen af at pantsætte løsøre og kender de relevante sikringsakter.
KERNESTOF
Forbrugeraftaler herunder kreditaftaler, ejendomsforbehold samt pant i løsøre.
ARBEJDSFORMER
Tavleundervisning
Taboo (begreber)
Casearbejde med fremlæggelse i plenum
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fysiske personers hæftelse
Litteratur: iBogen ” ErhvervsjuraC&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 23
Ca. 3 timer
Eleverne kan redegøre for hæftelsesformerne for fysiske personer. Eleverne kan via juridiske metode analysere og vurdere juridiske problemstillinger i relation til ægtefællers formueforhold.
Emner:
- Fysiske personers hæftelse, herunder ægtefællers formueforhold i form af fælleseje, særeje, sårråden, særhæften m.m. samt ved ægteskabets ophør
Særlige fokuspunkter:
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
Arbejdsformer:
- Gruppearbejde - klassen er inddelt i grupper med henblik på at fremlægge cases
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret undervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Inkasso og fogedret
Litteratur: iBogen ” ErhvervsjuraC&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 24
www.domstol.dk
ARBEJDSFORMER
Selvstudie med kort opsamling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Valgfrit fokusområde
Grundet klassens forløb med lærerskift udgår forløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition og eksamensforberedelse
Vi repeterer kap 1 og 2 som er gennemgået af tidligere underviser.
Eleverne afvikler prøveeksamen fsva. forberedelsesdelen og de kan stille spørgsmål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66282526731",
"T": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66282526731",
"H": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66282526731"
}