Holdet hv24st32Xerhv.jura - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Erhvervsjura C
Lærer(e)
Hold hv24st32Xerhv.jura (hv24st32Xerhv.jura)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tidligere lærer
Titel 2 Velkomst - intro
Titel 3 Forbrugeraftaler og forbrugerret + jur metode
Titel 4 Markedsføringsret
Titel 5 Repetition Erstatning
Titel 6 Repetition Aftaleret
Titel 7 Handelskøb
Titel 8 Kreditaftaler, ejendomsforbehold pant  tinglysning
Titel 9 Fysiske personers hæftelse
Titel 10 Inkasso og fogedret
Titel 11 Valgfrit fokusområde
Titel 12 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tidligere lærer

Det fremgår i Lektio, at eleverne har gennemgået nedenstående kapitler:

1. Demokrati, etik, moral og jura
2. Retskilder
3. Juridisk metode
4. Det danske retssystem (eleverne oplyste, at emnet "det danske retssystem" er gennemgået, selvom det ikke fremgik inde på lectio som lektie)
5. Erstatningsret
6. Forsikringsret
7. Aftalers indgåelse
8. Fuldmagt
9. Aftalers ugyldighed


BEMÆRKNING:
Underviser blev sagt op. Der har været tale om løselig gennemgang af de ovenstående emner.
Særlige fokuspunkter:
Arbejdsformer:
Skriftligt arbejde:
Der er ingen data...
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Velkomst - intro

Vi introducerer os til hinanden og forventningsafstemmer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forbrugeraftaler og forbrugerret + jur metode



Litteratur: iBogen ” ErhvervsjuraC&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 13 - 15

Supplerende: www.forbrug.dk


Kernestof:

Juridisk metode

• Indgåelse af forbrugeraftaler ved fjernsalg og i fysiske butikker
• Købelovens regler om forbrugerkøb
• Betalingsmidler med fokus på forbrugerbeskyttelse


Sekvenser:
1. Introduktion til køberetten
• Retskilde: Købeloven.
• Genstande: Genus, specieskøb og bindende individualiserede genstande
• Sælgers og købers pligter
2. Sælgers misligholdelse og købers beføjelser
• Sælgers misligholdelse (Forsinkelse og mangler)
• Købers misligholdelsesbeføjelser (fastholde, omlevering, udbedring, hæve, erstatning)
• Væsentlighedskriteriet ved ophævelse.
3. Købers misligholdelse og sælgers beføjelser

METODE
- Klasseundervisning og klassedialog gennem
- Quiz inde på forbrug.dk
- Løsning af cases, hvorefter eleverne har fremlagt
- Gennemgang af tjekspørgsmål
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Markedsføringsret

Kernestof:
- Markedsføringsret

Emner:
- Markedsføringsloven
- Forbrugerombudsmandens virksomhed

Sekvenser:
1. God markedsføringsskik (MFL § 3 og § 4)
2. Særreglerne i MFL
• Vildledende markedsføring samt salgsfremmende foranstaltninger, herunder anprisninger, tilgift, rabatter (MFL § 5)
• Reklameidentifikation / Skjult reklame (MFL § 6, stk. 4)
• Sammenlignende reklame (MFL § 21)
• Uanmodet henvendelse (MFL §10)
• Markedsføring rettet mod børn og unge (MFL §§ 3, stk. 2 og 11)
• Salgsfremmende foranstaltninger og garanti (MFL § 17)


METODE
- Løsning af case.
-Klasseundervisning

MATERIALE
Kernestof:
- Gleerup A. L. m.fl. (2020): Erhvervsret C&B – juraens grundregler iBog, kap. 19. Forlag: Systime.

DR dokumentar ”IKEA elsker træ” IKEA elsker træ | Se online her | DRTV
Slot start til tid 9 min 30 sek,
Slot/tid 19.30 – 25.42  
Slot/tid 28.30 – 35.17
Slot/tid 44.00 – 48.35

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Repetition Erstatning

Litteratur: IBogen ” Erhvervsjura C&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 6 - 8

Eleverne kan forklare dansk rets erstatningsbetingelser, herunder lempelsesreglerne og kan forholde sig til et erstatningsretligt problem efter juridisk metode. Eleverne har gennem undervisningen og opgaveløsning opnået evnen til at redegøre for det særlige ansvar, der hviler på henholdsvis arbejdsgivere og producenter.
Eleverne er bekendt med forsikringsrettens begreber, betingelser og vigtigste principper herunder tabsbegrænsningspligt og vindingsforbud.
Med udgangspunkt i almindelige skadestyper er eleverne bl.a. via det induktive (få styr på teorien gennem praktiske eksempler) princip i stand til at formulere og anvende faglig argumentation i erstatningsforhold

Faglige mål • forstå juridiske grundprincipper og terminologi
• foretage et juridisk ræsonnement
• anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
• udtrykke sig hensigtsmæssigt
• foretage juridisk informationssøgning
• anvende retskilder

Kernestof Erstatning uden for kontrakt, herunder generelle forsikringsretslige principper.

ARBEJDSFORMER
Tavleundervisning
Gruppearbejde med fremlæggelse for klassen
Casearbejde med gennemgang i plenum

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Repetition Aftaleret

Litteratur: iBogen ” Erhvervsjura C&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 9 - 12
https://www.lawschool.dk
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS
Eleverne kan anvende aftalerettens udtryk og har gennem en teoretisk gennemgang af aftalemodellen mv. og via opgaver lært at bruge reglerne om aftaleindgåelse i praksisnære situationer.
Eleverne er blevet introduceret til ugyldighedsgrundene med særlig fokus på forskellen mellem de stærke og svage ugyldighedsgrunde.
Umyndighed er gennemgået i hovedtræk.
Eleverne kan på alle emneområderne anvende juridisk metode til at definere et konkret juridisk problem og ved anvendelse af reglerne i Aftaleloven diskutere, vurdere og løse det.
Eleverne kan redegøre for de forskellige fuldmagtsformer og løse problemstillinger vedr. fuldmægtigens handlinger indenfor og uden for henholdsvis bemyndigelse og legitimation. (Andre mellemmænd er ikke inddraget)

FAGLIGE MÅL
• forstå juridiske grundprincipper og terminologi
• foretage et juridisk ræsonnement
• anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger
• udtrykke sig hensigtsmæssigt
• foretage juridisk informationssøgning
• anvende retskilder
KERNESTOF
Aftaleret, herunder kontrakters indgåelse nationalt, aftalers ugyldighed og fuldmagt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Handelskøb

Litteratur:

Litteratur: iBogen ” ErhvervsjuraC&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 17



Eleverne skal kunne
• Redegøre for de væsentligste køberetlige begreber, såsom genus/species, handelskøb/forbrugerkøb, levering og risiko-overgang, fordringshavermora samt misligholdelse og misligholdelsesbeføjelserne.
• Redegøre for handelskøb og konkrete problemstillinger i forbindelse hermed. Eleverne skal anvende den relevante lovgivning i løsningen af opgaver, og på baggrund af denne analysere og vurdere de juridiske konsekvenser for virksomheden.

Metode:
- Klasseundervisning
- Individuel opgaveløsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kreditaftaler, ejendomsforbehold pant tinglysning

Litteratur: iBogen ” ErhvervsjuraC&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 18-22

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS
Eleverne er gennem arbejdet med kernestoffet og løsning af opgaver blevet i stand til at definere, diskutere og vurdere forbrugerretlige spørgsmål ud fra juridisk metode.
Eleverne er bevidste om den beskyttelse, forbrugerregler yder forbrugere i forskellige retlige sammenhænge.
Eleverne kan løse juridiske problemstillinger i forhold til kreditaftaler herunder ejendomsforbehold. Eleverne forstår betydningen af at pantsætte løsøre og kender de relevante sikringsakter.
KERNESTOF
Forbrugeraftaler herunder kreditaftaler, ejendomsforbehold samt pant i løsøre.
ARBEJDSFORMER
Tavleundervisning
Taboo (begreber)
Casearbejde med fremlæggelse i plenum

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Fysiske personers hæftelse



Litteratur: iBogen ” ErhvervsjuraC&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 23

Ca. 3 timer


Eleverne kan redegøre for hæftelsesformerne for fysiske personer. Eleverne kan via juridiske metode analysere og vurdere juridiske problemstillinger i relation til ægtefællers formueforhold.

Emner:
- Fysiske personers hæftelse, herunder ægtefællers formueforhold i form af fælleseje, særeje, sårråden, særhæften m.m. samt ved ægteskabets ophør

Særlige fokuspunkter:
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling


Arbejdsformer:
- Gruppearbejde - klassen er inddelt i grupper med henblik på at fremlægge cases
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret undervisning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Inkasso og fogedret

Litteratur: iBogen ” ErhvervsjuraC&B - juraens-grundregler.dk” - Forlaget Systime.
Kap. 24
www.domstol.dk

ARBEJDSFORMER
Selvstudie med kort opsamling


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Valgfrit fokusområde

Grundet klassens forløb med lærerskift udgår forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Repetition og eksamensforberedelse

Vi repeterer kap 1 og 2 som er gennemgået af tidligere underviser.

Eleverne afvikler prøveeksamen fsva. forberedelsesdelen og de kan stille spørgsmål
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer