Holdet hv24hh1bifc - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Sidal Maya Sahin
Hold hv24hh1bifc (hvhh1b if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Internettets opbygning
Titel 2 IT sikkerhed og videoredigering
Titel 3 Innovation
Titel 4 Datahåndtering og databaser
Titel 5 Kommunikationsmodeller
Titel 6 Blokprogrammering og App projekt
Titel 7 Computerens opbygning
Titel 8 HTML og CSS
Titel 9 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Internettets opbygning

Internettets opbygning og Klient Server arkitektur
Trelags arkitektur
Model-View-Controller
Bits og Bytes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 2 IT sikkerhed og videoredigering

it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
IT sikkerhed
Hacking
Hashing
Kryptering symestrisk/asymetrisk
Klipning og redigering af video med lyd.
KISS, FTF, målgrupper.
Test
Præsentation
ERP systemer og BI
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 3 Innovation

Innovation og 4P modellen
Opgaveaflevering med udgangspunkt i begreberne:
- Nyt, nyttigt, relevant
- Inkrementel innovation
- Radikal innovation
- Produkt, proces, position og paradigme (4P modellen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Datahåndtering og databaser

Datahåndtering -
Datamining, Big Data, Datawarehouse, Business Inteligence

Databaser -
Databasetabel, ER diagram, relationsdatatbaser, brevfletning, sortering i Excell, spørgeskema, datatyper, SQL
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Innovationsopgave 09-01-2025
Datahåndtering - din klasse 23-01-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 Kommunikationsmodeller

Kommunikationsmodeller
HYSO
AIDA
Kampagneanalyser
Internetsøgning
Kollision og støj
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kommunikationsopgave 07-02-2025
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Blokprogrammering og App projekt

Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling, Interaktionsdesign og Programmering:
Blokprogrammering og Javascript.
Løkker, forgreninger, betingelser, variabler osv.
Design af app.
Gestaltlovene, KISS, FTF, farvernes betydning osv.
Prototype og wireframes (skitsering)
Log ind og validering.
Oprettelse af database til en app.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Computerens opbygning

Computeren, operativsystemer
- IT-systemer
- Hardware/software
- I/O enheder
- Computerens interne hardware, eleverne undersøger enhederne i de forskellige produkter, Elgiganten har på deres hjemmeside.
- styresystemer
-Fysiske netværk (LAN og WAN)
-Filstruktur og filtyper
- Endeligt tager eleverne en test om computerens opbygning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 HTML og CSS

HTML og CSS
Der arbejdes med videoforklaringer og i sandbox på Kahn Academy. Her får eleverne gennem videoerne inspiration og hjælp til at lave deres egne HTML og CSS hjemmesider (i deres sandboxes)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 9 Repetition

Repetition af allerede gennemgåede emner. Elevene skal præsentere eksamenslignende opgaver for hinanden - de trækker et nummer, hvor de får tildelt en opgave, der kan ligne eksamensopgaven.

Ekstra repetition: de samme grupper skal præsentere  og fremlægge et forløb, som vi har haft gennem skoleåret. De trækker et nummer, der repræsenterer et forløb fra pensum. Efterfølgende deler de præsentationerne med hinanden, så alle har "noter" til hvert emne.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde