Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Sidal Maya Sahin
|
Hold
|
hv24hh1bifc (hvhh1b if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Internettets opbygning
Internettets opbygning og Klient Server arkitektur
Trelags arkitektur
Model-View-Controller
Bits og Bytes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
2
|
IT sikkerhed og videoredigering
it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
IT sikkerhed
Hacking
Hashing
Kryptering symestrisk/asymetrisk
Klipning og redigering af video med lyd.
KISS, FTF, målgrupper.
Test
Præsentation
ERP systemer og BI
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mappe med liste over fagudtryk
-
1.B link til mappen.xlsx
-
Se videoen inden timen starter: Inside a Google data center
-
Se videoen inden timen: The Internet: How Search Works
-
Læs afsnittet om Datasikkerhed inklusiv underkapitlerne IT-sikkerhed og GDPR, inden timen starter.
-
Læs afsnittet om IT-sikkerhed inklusiv alle underkapitler undtagen kryptografi, inden timen starter.
-
Decrypt MD5, SHA1, MySQL, NTLM, SHA256, MD5 Email, SHA256 Email, SHA512, Wordpress, Bcrypt hashes for free onlineHash
-
2 - Kryptering og hashing til eleverne.pdf
-
Læs afsnittet om Kryptografi i Systimebogen inden timen starter
-
5 gode råd om IT sikkerhed
-
Listeboard eksempel
-
I skal aflevere jeres listeboard inden kl. 12:00! Hvis den ikke er udfyldt, skal det gøres inden timen slutter
-
Afsnit
-
Link til jeres hjemmesider:
-
Evaluering NÅR DE ER HELT FÆRDIGE:
-
Læs hele afsnittet om Innovation i IT i Systimebogen inden timen starter
-
Innovationsopgave.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Innovation
Innovation og 4P modellen
Opgaveaflevering med udgangspunkt i begreberne:
- Nyt, nyttigt, relevant
- Inkrementel innovation
- Radikal innovation
- Produkt, proces, position og paradigme (4P modellen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Datahåndtering og databaser
Datahåndtering -
Datamining, Big Data, Datawarehouse, Business Inteligence
Databaser -
Databasetabel, ER diagram, relationsdatatbaser, brevfletning, sortering i Excell, spørgeskema, datatyper, SQL
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Innovationsopgave
|
09-01-2025
|
Datahåndtering - din klasse
|
23-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Kommunikationsmodeller
Kommunikationsmodeller
HYSO
AIDA
Kampagneanalyser
Internetsøgning
Kollision og støj
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kommunikationsopgave
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Blokprogrammering og App projekt
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling, Interaktionsdesign og Programmering:
Blokprogrammering og Javascript.
Løkker, forgreninger, betingelser, variabler osv.
Design af app.
Gestaltlovene, KISS, FTF, farvernes betydning osv.
Prototype og wireframes (skitsering)
Log ind og validering.
Oprettelse af database til en app.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Computerens opbygning
Computeren, operativsystemer
- IT-systemer
- Hardware/software
- I/O enheder
- Computerens interne hardware, eleverne undersøger enhederne i de forskellige produkter, Elgiganten har på deres hjemmeside.
- styresystemer
-Fysiske netværk (LAN og WAN)
-Filstruktur og filtyper
- Endeligt tager eleverne en test om computerens opbygning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
HTML og CSS
HTML og CSS
Der arbejdes med videoforklaringer og i sandbox på Kahn Academy. Her får eleverne gennem videoerne inspiration og hjælp til at lave deres egne HTML og CSS hjemmesider (i deres sandboxes)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Repetition
Repetition af allerede gennemgåede emner. Elevene skal præsentere eksamenslignende opgaver for hinanden - de trækker et nummer, hvor de får tildelt en opgave, der kan ligne eksamensopgaven.
Ekstra repetition: de samme grupper skal præsentere og fremlægge et forløb, som vi har haft gennem skoleåret. De trækker et nummer, der repræsenterer et forløb fra pensum. Efterfølgende deler de præsentationerne med hinanden, så alle har "noter" til hvert emne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68065606038",
"T": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68065606038",
"H": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68065606038"
}