Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Sidal Maya Sahin
|
Hold
|
hv24hh1difc (hvhh1d if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Internettets opbygning
Internettets opbygning og Klient Server arkitektur
Trelags arkitektur
Model-View-Controller
Bits og Bytes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
IT sikkerhed og videoredigering
IT sikkerhed
Hacking
Hashing
Kryptering symestrisk/asymetrisk
Klipning og redigering af video med lyd.
KISS, FTF, målgrupper.
Test
Præsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Datahåndtering og databaser
Datahåndtering -
Datamining, Big Data, Datawarehouse, Business Inteligence
Databaser -
Databasetabel, ER diagram, relationsdatatbaser, brevfletning, sortering i Excell, spørgeskema, datatyper, SQL
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Kommunikationsmodeller
Kommunikationsmodeller
HYSO
AIDA
Kampagneanalyser
Internetsøgning
Kollision og støj
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kommunikationsopgave
|
04-02-2025
|
Datahåndtering - din klasse
|
07-02-2025
|
Innovationsopgave
|
09-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Innovation
Innovation og 4P modellen
Opgaveaflevering med udgangspunkt i begreberne:
- Nyt, nyttigt, relevant
- Inkrementel innovation
- Radikal innovation
- Produkt, proces, position og paradigme (4P modellen)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Datahåndtering - din klasse
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Blokprogrammering og App projekt
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling, Interaktionsdesign og Programmering:
Blokprogrammering og Javascript.
Løkker, forgreninger, betingelser, variabler osv.
Design af app.
Gestaltlovene, KISS, FTF, farvernes betydning osv.
Prototyping og skitser (wireframes)
Log ind og validering.
Oprettelse af database til en app.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Minispil og miniapp i applab
|
27-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Computerens opbygning
Computeren, operativsystemer
- IT-systemer
- Hardware/software
- I/O enheder
- Computerens interne hardware, eleverne undersøger enhederne i de forskellige produkter, Elgiganten har på deres hjemmeside.
- styresystemer
-Fysiske netværk (LAN og WAN)
-Filstruktur og filtyper
- Endeligt tager eleverne en test om computerens opbygning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
HTML og CSS
HTML og CSS
Der arbejdes med videoforklaringer og i sandbox på Kahn Academy. Her får eleverne gennem videoerne inspiration og hjælp til at lave deres egne HTML og CSS hjemmesider (i deres sandboxes)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Repetition
Repetition af allerede gennemgåede emner.
Elevene skal præsentere eksamenslignende opgaver for hinanden - de trækker et nummer, hvor de får tildelt en opgave, der kan ligne eksamensopgaven.
Ekstra repetition: de samme grupper skal præsentere og fremlægge et forløb, som vi har haft gennem skoleåret. De trækker et nummer, der repræsenterer et forløb fra pensum. Efterfølgende deler de præsentationerne med hinanden, så alle har "noter" til hvert emne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68075173950",
"T": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68075173950",
"H": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68075173950"
}