Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Organisation C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
hv25gf22Xorg (hv25gf22Xorg)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til organisation
Eleverne skal kunne:
redegøre for, hvad en organisation er
redegøre for, på hvilke niveauer man kan betragte en organisation
beskrive, hvordan organisationen løser sine opgaver som en transformationsenhed
forklare, hvilken rolle de forskellige elementer i transformationen har i organisationen.
Heri kommer vi ind på:
- Begrebet organisation
- Tranformtionsenhed
- Feedback
digitalt værkøj:
- PowerPoint præsentation
- Mentimeter (https://www.mentimeter.com/app/presentation/alwzx41364ovbob8p66o8nznrggzrnkm/edit?source=share-invite-modal)
- Opgaver fra bogen "Organisation"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
|
Titel
2
|
Individet i organisation
Eleverne har arbejdet med begreberne i undervisningen, med afleveringer, fremlæggelser og øvelser:
Trivsel
Personlighed
Intelligens
Identitet
Motivation og trivsel
Digitalt værktøj:
- PowerPoint slides
- Filmforløb Blokhavn (film som kan ses gratis på dr.dk)
- Fremlæggelser
- Digitalt værktøj: Gå på nettet og find en intelligenstest (test for g-faktor)
- Digitalt værktøj: Eleverne har besvaret på deres egen personlighedstest i klassen
- The Big Five øvelse med casebeskrivelse og dem selv i position
- Howard Gardners 7 intelligenser og The Big Five, øvelse fra bogen: https://organisation.systime.dk/?id=263#c1043
Erik Eriksson – individet i organisationen
Personlighed
Personlighedstest
Intelligens
Identitet
Øvelse:
- Refleksionsøvelse over jeres egen identitet med udgangspunkt i jeres egen personlighedsprofil
- The Big Five, øvelse fra bogen: https://organisation.systime.dk/?id=263#c1050
- Carl Jung, kognitive funktioner: caseøvelse (LEGO som virksomhed)
Adfærdsmæssigt og humanistisk perspektiv
- Lawlers forventningsteori.
o I bliver delt op i 3-4 personer i en gruppe
o I skal dyste mod de andre gruppe, så gør jer umage.
o I skal dyste i tre konkurrencer
o Byg den højeste papirkonstruktion på fem min
o Fold så mange papirfly som muligt på tid.
o Løs en kort quiz
o Refleksionsspørgsmål efter konkurrencen med henblik på Lawlers teori og pointer: øvelsen viser, hvordan motivation afhænger af forventninger, værdien af belønningen og retfærdighed.
- Trivsel og frustration: gennemgang af modeller omkring forsvarsmekanismer og rationel adfærd. Dertil en refleksiv øvelse med udgangspunkt i elevernes eget liv – deres fritidsjob eller anden organisation, som de er en del af
- Maslows behovshierarki
o Digitalt værktøj, eksempel på sociale behov: TikTok-trends, fx: https://www.tiktok.com/@malikmcfly4/video/7463874359975742742?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7467280535929865750
o Gruppebaseret PowerPoint præsentation af tre forskellige cases med udgangspunkt i brugen af teorien.
- Herzbergs to-faktor teori
o Øvelse fra bogen: Herzberg to-faktor opgave
o Øvelse fra bogen: Motivation eller trivsel?
Trivsel, motivation og ledelse ”Målet er, at eleverne skal kunne anvende viden om trivsel, motivation og ledelse til at diskutere og vurdere en organisations ledelsesprocesser”.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The big Five
|
22-01-2025
|
Relfkesionsøvelse - identitet
|
29-01-2025
|
Motivationopgave
|
06-02-2025
|
Trivselsopgave
|
21-02-2025
|
Første standpunkt - karakterer
|
28-02-2025
|
Blokhavn opgave
|
04-03-2025
|
CASEOPGAVE Jysk DEL 1
|
04-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Ledelse
Faglige formål:
"Identificere, formulere og løse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger”
Denne kompetence består i elevens evne til at identificere, formulere og løse udfordringer, der knytter sig til en virksomheds ledelsesmæssige og organisatoriske beslutninger. Denne kompetence omfatter endvidere evnen til at konsekvensvurdere alternative beslutninger.
Lek 1:
Menneskeopfattelser:
Menneskeskyn:
- McGregors teori X og teori Y.
- Scheins menneskeopfattelse.
Lek 2:
Ledelsesniveauer:
- Situationsbestemt ledelse
Lederroller:
- Lewins ledelsesformer (den autoritære leder, den demokratiske leder, laissez-faire lederen).
- Autoritetskilder.
Lek. 4:
Lederroller:
Kurt Lewins autoritetskilder
Klassiske ledelsesformer
- Lewins ledelsesformer (den autoritære leder, den demokratiske leder, laissez-faire lederen).
- Autoritetskilder.
Situationsbestemt ledelse:
Management of Organizational Behaviour – Utilizing Human Resources, 1969
- Hersey & Blanchards SL2 model
o Lederstile
Lek 5+6:
Lederroller:
- Ichak Adizes lederroller
Link til øvelse: https://organisation.systime.dk/?id=299#c1219
Lederopgaver:
- Den instrumentelle: At sikre, at arbejdet bliver gjort og træffe de nødvendige beslutninger.
- Den emotionelle: Lederen har fokus på ”det hele menneske” og tager hensyn til den enkelte medarbejders særlige behov.
- Den repræsentative: Lederen skal repræsentere og tegne organisationen udadtil.
Faglige mål og kernestof:
• ”indsamle og bearbejde simple informationer om virksomhedens ledelsesmæssige og organisatoriske forhold.”
• ”Identificere, formulere og løse ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger”
• ”anvende ledelsesmæssige og organisatoriske modeller”
• ”udvælge og anvende relevante digitale værktøjer.”
o Her skal de selv finde informationer på ledelsesniveauer fra Salling Group
Lek 7:
Lederstile: Ledelsesgitter med inspiration fra Lewins ledelsesformer (Autoritær, demokratisk og Laizzes-fair lederstil)
- Øvelse fra bogen: Ledergitter øvelse
Ledergitter
- Blake & Moutons ledergitter.
- Opgave: Eleverne kan beskrive, hvad de mener er en god leder. Lad dem beskrive lederen ud fra en kontekst, de kender, f.eks. deres fritidsarbejde, træneren på håndboldholdet osv.
- Beskrivelsen kan struktureres med spørgsmål som f.eks.
o ”Hvad er en god leder?”
o ”Hvordan motiverer min leder mig?”
o ”Hvordan er min leder under pres?”
- Her er en video fra YT der hedder ”forklar mig lige” – den er ret tør, så måske jeg skal bruge den til mig selv og ikke til eleverne: Blake og Moutons ledergitter
- Evt. brug denne artikel til noget: https://www.berlingske.dk/karriere/daarlig-ledelse-draeber-virksomheder
- Øvelse fra bogen: https://organisation.systime.dk/?id=299#c1212
Lek 8:
Case opgave: Salling Group
- Ledelsesniveauer
- Lederroller
- Lederstile
Introduktion til caseopgave Salling Group
- Eleverne får gennemgået casen med udgangspunkt i de modeller og teorier vi har gennemgået i forløbet. Her skal de tage udgangspunkt i Salling Group. De skal bl.a. arbejde på selv at finde informationer på internettet (digitalt værktøj).
Ekstra:
Leadership, management og coaching
”Anvende ledelsesmæssige og organisatoriske modeller”
Denne kompetence består i elevernes evne til at anvende fagets teori og modeller. Kompetencen omfatter desuden evnen til at være kritisk over for de resultater, anvendelsen af modellerne fører frem til.
- Fx Adizes PAEI model eller ledergitter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Grupper og teams
Projektledelse
Teams
- Karakteristik af grupper, gruppesammensætning (Belbins roller), gruppedynamik, gruppekonflikter og gruppetænkning.
Gruppetyper og gruppedynamik:
- Formelle og uformelle grupper
- Primære og sekundære grupper
- Referencegrupper (positive og negative)
- Normer, roller, holdninger, status, prestige
- Øvelser:
o brugt med udgangspunkt i klassen som gruppedynamik.
o Elevernes individuelle gruppedynamikker og gruppetyper, de indgår i.
o Brug af Bruce Tuckmans udviklingsfase til at præsentere et designforslag til en ny EUX-uddannelse med udgangspunkt i udviklingsfasen – eleverne skal gennemgå, hvornår de er i hvilken fase (hvis de er) og om de oplever konflikter eller harmonier i processen.
- Caseopgave:
o Udgangspunkt i bogens tilgang til casen med Salling Group som kæde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
HR og kompetenceudvikling
HR og kompetenceudvikling: 5 moduler (+ caseopgaven estimat: 1,6 time)
Lek 1:
- Hvor er vi nu, rent niveaumæssigt i faget?
o Faget tager udgangspunkt i makroniveauet – organisation – men drager dynamisk igennem de forskellige niveauer. Vi kigger bl.a. på det nationale og globale plan ift. kompetenceudvikling og på mikroniveauet ift. hvad den enkeltes menneskelige ressource og kompetence(r) er.
- HR-begrebet og dens udvikling over tid
- Øvelse: er det personaleafdeling, HR eller HRM?
- Forventninger bag HRM – både for organisationen og for den enkelte
Lek 2+3:
- For forskellige kompetencetyper
o Metakompetence
o Lokal kompetence
o Operativ kompetence
o Unik kompetence
Herunder øvelse – hvilken kompetencetype er disse caseudsagn?
- Kompetence og inkompetence
o Jacques Chaizes model
o Dynamisk kompetence
o Bevidst og ubevidst
Lek 4+5:
- Jobdesign
o Hackman og Oldmans model om jobdesign
o Øvelse: 5.2 i bogen ”Organisation”
o Jobegenskaber – ens værdi på arbejdsmarkedet baseres ud fra:
Identitet
Om det opfattes betydningsfuldt
Autonomi
Feedback
- Jobberigelse og jobudvidelse
o Tilgang til motivationsteorierne Herzberg og Maslow
o Opgave 5.4 i bogen ”Organisation”
- Organisationens kompetencebehov
o Krav til medarbejderne
- Organisatorisk læring
o Single loop, double loop og dueto loop learning
o Eleverne skal have eksempler fra den virkelige verden, hvornår det er hvilken organisatorisk læringsgrad, vi har med at gøre
- Caseopgave – den fra bogen ”Organisation”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Styringsprocesser
Organisationens strukturer og processer ”Målet er, at eleverne skal kunne diskutere og vurdere problemstillinger omkring en organisations strukturer og processer”
Lek. 1
- Interessegrupper – indirekte og direkte
- Eleverne laver en quiz
- Konflikter mellem interessegrupper
- Bidrags/belønningsmodellen
- Shareholder Value og stakeholder Value
- Synergieffekt
- Styringsprocesser
- Øvelser
Lek. 2
- Virksomhedens idégrundlag
- Inspiration fra SWOT
- Vision og mission
- Opstilling af mål SMART
- Strategi og politikker
- Virksomhedens styring – styringsprocesser
Lek. 3
- Styringsprocesser
- Information og kommunikation – hertil øvelse
- Oversigt over beslutningsprocessen
- Rationelle, politiske og anarkiske beslutninger
- Planlægning og kontrol
- Effektivitet
- input- og outptmålinger
- Ydre og indre effektivitet
- Øvelser og eksempler
Lek 4
Introduktion til caseopgave - fra bogen "Organisation"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Organisationskultur og etik
Perspektiver på organisationskultur
Lek 1
- Synliggørelse af kulturen
- Overfladeniveau
- Mellemniveau
- Grundlæggende niveau
- Kulturens betydning
- Organisationskultur model – gennemgang og øvelse
Lek 2
- Etik
- Øvelse i klassen ”retten er sat”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Organisationsstrukturer
Få eleverne til at lave noget digitalt: De skal lave en organisationsstruktur over U/NORD.
a. Forklar de forskellige niveauer i U/NORD (se billedet nedenfor).
b. Giv eksempler på, hvordan de forskellige niveauer påvirker hinanden
Lektion 1+2: Arbejdsdeling
- Objektprincip
- Funktionsprincip
- Kombination af objekt- og funktionsprincippet
Arbejdsdeling og organisationsprincipper
- Objektprincippet, funktionsprincippet og en kombination mellem de to principper. –
- Klassiske organisationsmodeller (linjeprincippet, det funktionelle princip samt linje- og stabsprincippet).
- Nyere organisationsmodeller såsom projektorganisation, matrixorganisation og selvstyrende grupper.
- Lærervideoer
Lek. 3
- Opgave med nyere organisationsmodeller (Apple som case)
- Quiz omkring de fire organisationsstrukturer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Organisationsdesign
Organisationsdesign: faser og modeller
- De fire livsfaser:
o Fødsel
o Vækst
o Modenhed
o Nedgang
- Organisk og mekanisk organisation
o Kommunikation og kultur
o Status og prestige
o Øvelse: ”The Fast Wheels” en fiktiv bande
- Eksempler på jobbeskrivelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162175381",
"T": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162175381",
"H": "/lectio/238/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69162175381"
}