Holdet hv25euxvfInno - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Innovation C
Lærer(e)
Hold hv25euxvfInno (hv25euxvfInno)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Innovation C - EUX 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Innovation C - EUX 2025

#1 Du er innovativ  -Introduktion til kreativitet og innovation

Indhold:
Forretningsmodeller og værdiskabelse
Kreativitet og idégenerering
Foretagsomhed
Omfang

Litteratur:
Kapitel 1 i "INNO – din grundbog til innovation og foretagsomhed" (https://inno.systime.dk/?id=141)

Kapitel 2.1 "Innovation er en proces
https://fraidetilvirkelighed.systime.dk/?id=141

Kapitel 4.2 "Effektuation"
https://fraidetilvirkelighed.systime.dk/?id=152

Kapitel 4.3 "Den effektuelle måde"
https://fraidetilvirkelighed.systime.dk/?id=153

Særlige fokuspunkter

Kompetencedimensioner:
Fremme elevernes evne til at arbejde systematisk og kreativt med idéudvikling
Udvikler værdiskabende løsninger gennem foretagsomhed
Opnår viden, kundskaber og færdigheder til at kunne arbejde med innovative processer
Fremmer elevernes nysgerrighed og engagement i fagets discipliner


Kernestofområder:
Forretningsmodeller og værdiskabelse
Behov og muligheder
Kreativitet og idégenerering
Foretagsomhed

Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning
Virtuelle arbejdsformer
Projektarbejdsform
Anvendelse af fagprogrammer
Skriftligt arbejde
Eksperimentelt arbejde



#2 Du skaber værdi – værdiskabelse, forretningsmodeller og innovation

Indhold:

Forretningsmodeller og værdiskabelse
Behov og muligheder
Kreativitet og idégenerering
Foretagsomhed
Forretningsmodeltyper
Økonomisk bæredygtighed

Litteratur:
Kapitel 2 i "INNO – din grundbog til innovation og foretagsomhed"

Kapitel 6.8: "Diffusion- om at komme på markedet"
https://fraidetilvirkelighed.systime.dk/?id=153

Strageyzers' VPC
https://www.youtube.com/watch?v=ReM1uqmVfP0&t=4s

Særlige fokuspunkter:

Kompetencedimensioner:
Fremme elevernes evne til at arbejde systematisk og kreativt med idéudvikling.
Udvikle værdiskabende løsninger gennem foretagsomhed.
Varetage samarbejde med relevante (eksterne) interessenter.
Arbejde med innovative processer på virkelighedsnære problemstillinger.
Realisere innovative løsninger.
Udvikle faglig indsigt og handlingskompetence ved eleverne
Opnå viden, kundskaber og færdigheder til at kunne arbejde med innovative processer
Fremme elevernes nysgerrighed og engagement i fagets discipliner

Kernestofområder:
Forretningsmodeller og værdiskabelse
Behov og muligheder
Kreativitet og idégenerering
Foretagsomhed

Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Projektarbejdsform
Anvendelse af fagprogrammer
Skriftligt arbejde
Indsamling af empiri
Behovsanalyse gennem databehandling
Præsentation og formidling

#3 Du ser muligheder – et aktionsstudie i behovsafdækning og mulighedssøgning

Indhold:
Behov og muligheder

Forretningsmodeller og værdiskabelse

Kreativitet og idégenerering

Foretagsomhed

Samfundsmæssige forhold

Litteratur:
-Kapitel 3 i "INNO – din grundbog til innovation og foretagsomhed"

-Uddrag af bogen "Oplevelsesøkonomi": https://oplev.systime.dk/
1. Introduktion | Oplevelsesøkonomi (systime.dk)
1.4 Hvad er en god oplevelse? | Oplevelsesøkonomi (systime.dk)
2.1 De fire oplevelsesdomæner | Oplevelsesøkonomi (systime.dk)

Bussines Danmark: Oplevelsesøkonomi (video):
https://www.youtube.com/watch?v=bOfORYgN73g

Websider:
Crowdfunding: https://www.kickstarter.com/
Mikrolegater: https://mikrolegat.ffefonden.dk/

Særlige fokuspunkter

Kompetencedimensioner:
Fremme elevernes evne til at arbejde systematisk og kreativt med idéudvikling.
Udvikler værdiskabende løsninger gennem foretagsomhed
Opnår viden, kundskaber og færdigheder til at kunne arbejde med innovative processer
Fremmer elevernes nysgerrighed og engagement i fagets discipliner
Arbejde på tværs af kernestofområder
Diffusion, adoptanter
Faktorer der fremmer og hæmmer diffusion
Åben innovation
Brugerdreven innovation
Crowdfunding/crowdsourcing
Kreativitet og idégenerering
Foretagsomhed
Oplevelsesøkonomi

Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning
Øvelser – både individuelt og i grupper
Projektarbejdsform indeholdende eksterne undersøgelser og kortlægninger
Skriftligt arbejde
Eksperimentelt og undersøgende feltarbejde
Digitalt format via udarbejdelse af kortfilm



#4 Du starter op – foretagsomhed, effektuering og iværksætteri

Indhold:

Foretagsomhed
Oplevelsesøkonomi
Forretningsmodeller og værdiskabelse
Behov og muligheder
Kreativitet og idégenerering
Tendenser og aktualitet
Samfundsmæssige forhold

Litteratur:
Kapitel 4 i "INNO – din grundbog til innovation og foretagsomhed"
Kapitel 3.1 i "Fra Ide til Virkelighed" (https://fraidetilvirkelighed.systime.dk/?id=131)

Særlige fokuspunkter:

Kompetencedimensioner:
Innovationskompetence
(øvrige fra kompetenceblomsten incl. handlingskompetence)
Læreplanens mål
Identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
Anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
Gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
Bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
Kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
Anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen

Kernestofområder:
Oplevelsesøkonomi
Foretagsomhed
Forretningsmodeller og værdiskabelse
Behov og muligheder
Kreativitet og idégenerering
Tendenser og aktualitet
Samfundsmæssige forhold

Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning
Virtuelle arbejdsformer
Projektarbejdsform
Anvendelse af fagprogrammer
Skriftligt arbejde
Eksperimentelt arbejde


Innovationsudfordringer:

#1 Skab værdi med aflagt tekstil.
#2 Fremtidens klima med Frederikssund Kommune & lokale seniorer(60+ år).
#3 Oplevelsesøkonomi & markedsføring med Ballerup Eventcenter.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 62 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer