Holdet hv22hh1cSOP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Skriftlige opgaver -
Lærer(e)
Hold hv22hh1cSOP (hvhh3c SOP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Studieområdeprojekt- SOP
Titel 2 Studieområdeprojekt- SOP - Fase 1 og Workshop 1
Titel 3 Studieområdeprojekt 2025
Titel 4 Studieområdeprojekt- SOP - Fase 2 og Workshop 2
Titel 5 Studieområdeprojekt- SOP - Fase 3 og Workshop 3
Titel 6 Studieområdeprojekt- SOP - Fase 4 Mundtlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Studieområdeprojekt- SOP

6. semester
Januar - maj SOP


Indhold
SOP-forløbet indeholder fire faser med 3 workshops.

Fase 1: Opstart, Idégenerering og fagvalg (uge 1 og 2)

• Introduktion fra SOP-koordinatorerne til SOP klasserne.

Workshop 1 del 1 om idé og fagvalg (uge 3):
• Idegenerering og valg af de to fag.

Workshop 1 del 2 om emnevalg (uge 5):
• Ønske til emne, underemne uddybes i et arbejdspapir, som skal afleveres. Derefter godkendes emnet samt underemnet.

Fase 2: Projektdesign og materialeliste (uge 8-9)

Workshop 2:

• Der arbejdes med refleksionspapiret med udkast til projektdesign og materialeliste, som skal afleveres, og gennemses derefter af vejlederne.
Fase 3: Skriveuger med obligatorisk undervisning i SOP-skrivning (uge 14-15)

Workshop 3:
Skriveuge 1:
• Obligatorisk undervisning i emner der hjælper eleven med at skrive sin SOP.
Skriveuge 2:
• Undervisningsfri til SOP-skrivning og vejledningsmøder

Fase 4: Eksamen i SOP (uge 20)
• SOP-koordinatorerne orienterer eleverne om rammerne for den mundtlige eksamen.


Involverede fag
SOP skal skrives i to fag. Mindst ét af dem skal være på A-niveau, og mindst ét af dem skal være et studieretningsfag.

Undervisningstid I alt 41 timer, dvs.
Fase 1: 11 timer
Fase 2: 9 timer
Fase 3: 20 timer i workshop 3 skriveuge 1.
Fase 4: 1 time.

Fordybelsestid 30 timer.
Særlige fokuspunkter
Alle faglige mål er i spil i studieområde projektet, dvs.

• undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
• søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
• kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
• perspektivere den behandlede problemstilling  
• demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
• vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
• kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.

Væsentligste
arbejdsformer
• Fælles opstart
• Skemalagte SOP-relaterede workshops og vejledning.
• Fælles oplæg ved opstart af workshops.
• Idegenerering og dataindsamling.
Metode Som den overordnede metode til studieretningsprojektet arbejdes der med Projektkørerplan (Den Videnskabelige Basismodel). Se link her: https://hhxguiden.systime.dk/?id=186&L=0#c606

Materialer Informationerne til eleverne sker via SOP-håndbogen. Her er der et link: https://efif.sharepoint.com/sites/SOPHjemmeside

Produkt- og evalueringsform
Produkt
Individuel skriftlig opgave i 15-20 normalsider.
Mundtlig eksamen a 30. minutternes varighed.

Evaluering
Summativ evaluering i form af en samlet karakter og den skriftlige opgave og den mundtlige prøve.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Studieområdeprojekt- SOP - Fase 1 og Workshop 1

Fase 1 og Workshop 1

Indhold
SOP-forløbet indeholder fire faser med 3 workshops.

Fase 1: Opstart, Idégenerering og fagvalg (uge 1 og 2)

• Introduktion fra SOP-koordinatorerne til SOP klasserne.

Workshop 1 del 1 om idé og fagvalg (uge 3):
• Idegenerering og valg af de to fag.

Workshop 1 del 2 om emnevalg (uge 5):
• Ønske til emne, underemne uddybes i et arbejdspapir, som skal afleveres. Derefter godkendes emnet samt underemnet.

Alle faglige mål er i spil i studieområde projektet, dvs.
• undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
• søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
• kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
• perspektivere den behandlede problemstilling  
• demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
• vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
• kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.

Væsentligste arbejdsformer:
• Fælles opstart
• Skemalagte SOP-relaterede workshops og vejledning.
• Fælles oplæg ved opstart af workshops.
• Idegenerering og dataindsamling.

Metode:
Som den overordnede metode til studieretningsprojektet arbejdes der med Projektkørerplan (Den Videnskabelige Basismodel). Se link her: https://hhxguiden.systime.dk/?id=186&L=0#c606

Materialer:
Informationerne til eleverne sker via SOP-håndbogen. Her er der et link: https://efif.sharepoint.com/sites/SOPHjemmeside

Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Studieområdeprojekt 2025

Indhold
SOP-forløbet indeholder fire faser med 3 workshops.

Fase 1: Opstart, Idégenerering og fagvalg (uge 1 og 2)

• Introduktion fra SOP-koordinatorerne til SOP klasserne.

Workshop 1 del 1 om idé og fagvalg (uge 3):
• Idegenerering og valg af de to fag.

Workshop 1 del 2 om emnevalg (uge 4):
• Ønske til emne, underemne uddybes i et arbejdspapir, som skal afleveres. Derefter godkendes emnet samt underemnet.

Fase 2: Projektdesign og materialeliste (uge 8-9)

Workshop 2:

• Der arbejdes med refleksionspapiret med udkast til projektdesign og materialeliste, som skal afleveres, og gennemses derefter af vejlederne.


Fase 3: Skriveuger med obligatorisk undervisning i SOP-skrivning (uge 14-15)

Workshop 3:
Skriveuge 1:
• Obligatorisk undervisning i emner der hjælper eleven med at skrive sin SOP.
Skriveuge 2:
• Undervisningsfri til SOP-skrivning og vejledningsmøder

Fase 4: Eksamen i SOP (uge 20)
• SOP-koordinatorerne orienterer eleverne om rammerne for den mundtlige eksamen.


Involverede fag
SOP skal skrives i to fag. Mindst ét af dem skal være på A-niveau, og mindst ét af dem skal være et studieretningsfag.

Undervisningstid I alt 41 timer, dvs.
Fase 1: 11 timer
Fase 2: 9 timer
Fase 3: 20 timer i workshop 3 skriveuge 1.
Fase 4: 1 time.

Fordybelsestid 30 timer.
Særlige fokuspunkter
Alle faglige mål er i spil i studieområde projektet, dvs.

• undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
• søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
• kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
• perspektivere den behandlede problemstilling  
• demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
• vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
• kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.

Væsentligste
arbejdsformer
• Fælles opstart
• Skemalagte SOP-relaterede workshops og vejledning.
• Fælles oplæg ved opstart af workshops.
• Idegenerering og dataindsamling.
Metode Som den overordnede metode til studieretningsprojektet arbejdes der med Projektkørerplan (Den Videnskabelige Basismodel). Se link her: https://hhxguiden.systime.dk/?id=186&L=0#c606

Materialer Informationerne til eleverne sker via SOP-håndbogen. Her er der et link: https://unordfrederikssundsophaandbogen.wordpress.com/

Produkt- og evalueringsform
Produkt
Individuel skriftlig opgave i 15-20 normalsider.
Mundtlig eksamen a 30. minutternes varighed.

Evaluering
Summativ evaluering i form af en samlet karakter og den skriftlige opgave og den mundtlige prøve.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Studieområdeprojekt- SOP - Fase 2 og Workshop 2

Fase 2: Projektdesign og materialeliste (uge 8-9)

Workshop 2:

• Der arbejdes med refleksionspapiret med udkast til projektdesign og materialeliste, som skal afleveres, og gennemses derefter af vejlederne.

Involverede fag
SOP skal skrives i to fag. Mindst ét af dem skal være på A-niveau, og mindst ét af dem skal være et studieretningsfag.

Alle faglige mål er i spil i studieområde projektet, dvs.
• undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
• søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
• kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
• perspektivere den behandlede problemstilling  
• demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
• vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
• kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.

Væsentligste arbejdsformer:
• Fælles opstart
• Skemalagte SOP-relaterede workshops og vejledning.
• Fælles oplæg ved opstart af workshops.
• Idegenerering og dataindsamling.

Metode:
Som den overordnede metode til studieretningsprojektet arbejdes der med Projektkørerplan (Den Videnskabelige Basismodel). Se link her: https://hhxguiden.systime.dk/?id=186&L=0#c606

Materialer:
Informationerne til eleverne sker via SOP-håndbogen. Her er der et link: https://efif.sharepoint.com/sites/SOPHjemmeside

Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Studieområdeprojekt- SOP - Fase 3 og Workshop 3

Fase 3 og Workshop 3:

Skriveuge 1:
• Obligatorisk undervisning i emner der hjælper eleven med at skrive sin SOP.
Skriveuge 2:
• Undervisningsfri til SOP-skrivning og vejledningsmøder

Involverede fag
SOP skal skrives i to fag. Mindst ét af dem skal være på A-niveau, og mindst ét af dem skal være et studieretningsfag.

Fordybelsestid 30 timer.

Alle faglige mål er i spil i studieområde projektet, dvs.
• undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
• søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
• kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
• perspektivere den behandlede problemstilling  
• demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
• vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
• kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.

Væsentligste arbejdsformer:
• Fælles opstart
• Skemalagte SOP-relaterede workshops og vejledning.
• Fælles oplæg ved opstart af workshops.
• Idegenerering og dataindsamling.

Metode:
Som den overordnede metode til studieretningsprojektet arbejdes der med Projektkørerplan (Den Videnskabelige Basismodel). Se link her: https://hhxguiden.systime.dk/?id=186&L=0#c606

Materialer:
Informationerne til eleverne sker via SOP-håndbogen. Her er der et link: https://efif.sharepoint.com/sites/SOPHjemmeside

Produkt- og evalueringsform:
Individuel skriftlig opgave i 15-20 normalsider.
Mundtlig eksamen a 30. minutternes varighed.

Evaluering:
Summativ evaluering i form af en samlet karakter og den skriftlige opgave og den mundtlige prøve.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Studieområdeprojekt- SOP - Fase 4 Mundtlig eksamen

Fase 4 Mundtlig eksamen (uge 20)

SOP-koordinatorerne orienterer eleverne om rammerne for den mundtlige eksamen.


Materialer:
Informationerne til eleverne sker via SOP-håndbogen. Her er der et link: https://efif.sharepoint.com/sites/SOPHjemmeside

Produkt- og evalueringsform:
Individuel skriftlig opgave i 15-20 normalsider.
Mundtlig eksamen a 30. minutternes varighed.

Evaluering:
Summativ evaluering i form af en samlet karakter og den skriftlige opgave og den mundtlige prøve.

Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer