Holdet hvhhg5 AP (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution UNORD
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Gunnar Hagen
Hold hv25hhg5AP (hvhhg5 AP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sproglig praksis
Titel 2 Elementær kommunikationsteori
Titel 3 Verbal og non-verbal kommunikation
Titel 4 Grammatisk terminologi og analysefærdighed
Titel 5 Elementær sproghistorie
Titel 6 Eksamenstræning og repetition
Titel 7 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sproglig praksis

Formål At bevidstgøre eleverne om sproglig praksis, herunder sprog brugt i private, faglige og professionelle sammenhænge
Omfang 8 lektioner
Primær litteratur:  15 NS
Indhold Kernestof/Kompetence:
• karakteristiske træk ved tale- og skriftsprog på dansk og udvalgte fremmedsprog
• standardsprog og sprogvarianter, herunder dialekter, kronolekter og sociolekter, sproghandlinger
• gængse genretræk. At afkode karakteristiske træk som fx ordforråd, stilleje og kontekst
• at styrke elevernes karrierekompetence inden for sprog og kommunikation, samt bidrage til at give eleverne en forståelse for mulige karriereveje inden for sproglige studier
• at kategorisere enkelte typer af sproghandlinger og afkode den intenderede ytring ud fra konteksten

Sekvenser:
1. sekvens (1 lektion) introduktion til faget, skolens sprogstrategi og det danske sprog
2. sekvens (1/2 lektion) Læringsstrategier og motivation
3. sekvens (1 lektion) Karrierelæring
4. sekvens (1/2 lektion) Læsestrategier: top-down/bottom-up
5. sekvens (1 lektion) Sproghandlinger og sprognormer
6. sekvens (1 lektion) Sociolekt: dialekt, etnodialekt
7. sekvens (1 lektion) Sociolekt: Kronolekt
8. sekvens (1 lektion) Stilleje
9. sekvens (1 lektion) Kommatering
Metode
Arbejds- og Aktivitetsformer
• procesorienteret klasseundervisning
• formidlingsorienteret klasseundervisning
• formidlingsorienteret gruppeundervisning
• formidlingsorienteret individuel undervisning
Materiale Sprogstrategi for gymnasierne på U/Nord
U/Nord: Sprogstrategi for gymnasierne på U/Nord. U/Nord 2025
Ordforråd og transparens
Jørgensen, Anders. Ordforråd: Lær gloser og bemærk transparens. U/Nord 2021.
Tårnhøj, Jacob. DM i Standup 2017: Introduktion til det danske sprog. 05.03.2019 youtube https://www.youtube.com/watch?v=8zoXM2qab8I
Lærings-, læsestrategier og motivation
Jørgensen, Anders. Læringsstrategier til sprog. U/Nord 2021.
Jørgensen, Anders. Strategier til at læse og forstå en tekst. U/Nord 2021.
Høie, Bent. Neste sommar finst ikkje når du er ung. Framtida.no 28.04.2020 https://framtida.no/2020/04/28/hoie-sin-tal-til-ungdomen-neste-sommar-finst-ikkje-nar-du-er-ung
Karrierelæring
Dansk industri. Fremmedsprogs betydning for erhvervslivet. Dis virksomhedspanel 2021 (uddrag)
- Internationale virksomheders fremtidige behov for fremmedsprog
- Mere end 4 ud af 10 virksomheder oplever udfordringer
- Når man kløjes i gloserne
- Gode sprogkundskaber kan ikke stå alene
NCFF. Gå ikke glip af fremmedsprog. Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF) 05.10.2020 https://www.youtube.com/watch?v=5tAcY0ZbwKc
NCFF. Overblik over uddannelser med sprog. Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF) https://uddannelsermedsprog.dk/uddannelser/
Sproghandlinger
Schneider, Iben et al.   AP-bogen - Almen Sprogforståelse på hhx: kap 1.B Sproghandlinger https://apbogen.systime.dk/?id=1
Jørgensen, Anders. Sproghandlinger. UNord 2021.
EMU. Sprog og handling – øvelser med sproghandlinger. EMU https://emu.dk/sites/default/files/2020-04/%23ghitagate%20-%20sprogvidenskabelige%20begreber_f%C3%A6rdig.pdf
Sociololekt
Schneider, Iben et al.   AP-bogen - Almen Sprogforståelse på hhx: kap 1.B Sprognormer https://apbogen.systime.dk/?id=1
Lassen, Birgitte Bjerre & Nielsen, Grete Ravn. Ind i sproget HHX: kapitel 5.2 Sociolingvistik – standard og variation. Forlaget Systime 2024 (uddrag)
Gille, Anna D. Partier vil have sproglov: Skal vi kalde en airfryer for en luftfritøse eller en babylift for en spædbarnskurv? DR.dk 20.07.2025 https://www.dr.dk/nyheder/indland/partier-vil-have-sproglov-skal-vi-kalde-enairfryer-en-luftfritoese-eller-en

Danske dialekter: Thomas fra Gudhjem på Bornholm. Naturfilminfo 31.12 2020 https://www.youtube.com/watch?v=_tzdpEqzrDs
Adam og Noah. En Bro's Bekendelse: Hjemme hos Mathias. Youtube 29.11.2019 https://www.youtube.com/watch?v=a1im8MI9pK4

Rådet for Sikker Trafik. Tak til jer, der viser respekt for skolepatruljen. Youtube 01.09.2024 https://www.youtube.com/watch?v=M2OO_MDM4Oc  
Kommatering
Dansk sprognævn – sproghjælp. https://dsn.dk/hjaelp-til-dansk/kommaoevelser/kommadet-korte-overblik/

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jeres første tanker om AP 14-08-2025
Første aflevering af din AP-logbog 05-09-2025
Anden aflevering af din AP-logbog 10-10-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Elementær kommunikationsteori

Formål At kunne anvende sprog til at kunne kommunikere hensigtsmæssigt i nationale og internationale, herunder erhvervsmæssige, sammenhænge igennem
At foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra dansk og fremmedsprog
At arbejde med denotative og konnotative betydning igennem arbejdet med sproglige virkemidler
Omfang 5 lektioner
Primær litteratur:  15 NS
Indhold
Kernestof/Kompetence:
• kommunikationsmodeller: retoriske pentagram, de tre appelformer, Laswells kommunikationsmodel
• bevidstgørelse om betydningen af sprognormer og genretræk

Sekvenser:
1. sekvens (1/2 lektion) Genre: Fiktion og non-fiktion
2. sekvens (1 lektioner) Ciceros pentagram + taleanalyse
3. sekvens (1/2 lektioner) appelformer
3. sekvens (1,5 lektion) Sproglige virkemidler og appelformer: Antitese, anafor/epifor, Alliteration, Retoriske Spørgsmål, Metaforer og sammenligninger, Hyperbel
4. sekvens (1,5 lektioner) Laswell kommunikationsmodel + Handelsbrevsanalyse/ reklameanalyse
Metode
Arbejds- og Aktivitetsformer
• formidlingsorienteret klasseundervisning
• formidlingsorienteret gruppeundervisning
• formidlingsorienteret individuel undervisning
Materiale Genre
Jørgensen, Anders. Genrer. UNord 2021.
Taleanalyse
Jørgensen, Anders. Ciceros Retoriske Pentagram - Hvordan analyserer man en tale? UNord 2021.
Preuss, Chris. Chris Preuss' grundlovstale. Danske taler 05.06.2020 https://www.dansketaler.dk/tale/chris-preuss-grundlovstale-2020
Jørgensen, Anders. Appelformer. UNord 2021.
Rasmussen, Poul Nyrup. Poul Nyrup Rasmussens nytårstale 2000. Regeringen.dk 01.01.2000 https://www.regeringen.dk/aktuelt/statsministerens-nytaarstale/poul-nyrup-rasmussens-nytaarstale-1-januar-2000/ (uddrag)
SOSMA. the forest never dies alone  DPZ&T 2018 https://analogdigital.tv/work/the-forest-never-dies-alone/

Thorning-Schmidt, Helle. Helle Thorning-Schmidts nytårstale 2015. Regeringen.dk https://www.regeringen.dk/aktuelt/statsministerens-nytaarstale/helle-thorning-schmidts-nytaarstale-1-januar-2015/
Jørgensen, Anders. Sproglige virkemidler, UNord 2021.
Drengsted-Nielsen, Claus. Sprogenes veje. Retoriske og sproglige virkemidler. Minlæring. https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/42427/sektion/43930
https://www.skanderborg-gym.dk/vores-taler-og-indlaeg/rektors-tale-til-studenterne-2016/
Jørgensen, Anders. Laswells kommunikationsmodel. UNord 2021.
  

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jeres første tanker om AP 14-08-2025
Første aflevering af din AP-logbog 05-09-2025
Anden aflevering af din AP-logbog 10-10-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Verbal og non-verbal kommunikation

Formål At demonstrere viden om forskellige verbale og non-verbale kommunikationsformer
Omfang 3 lektioner
Primær litteratur:  3 NS
Indhold Kernestof/Kompetence:
• kropssprog (fx mimik, gestik, stemmeføring), tegn, skilte og signaler.
•  analyse af brugen af emojis og tegn i digitale teksttyper,

Sekvenser:
1. sekvens (1/2 lektion) nonverbal kommunikation: Kropssprog samt “gæt og grimasser”
2. sekvens (1 lektion) Kompensationsstrategier
3. sekvens (1,5 lektion) nonverbal kommunikation: emojis og tegn
Metode
Arbejds- og Aktivitetsformer
• formidlingsorienteret klasseundervisning
• formidlingsorienteret gruppeundervisning
• formidlingsorienteret individuel undervisning
Materiale Berlingske. Det Berlingske perspektiv. https://www.facebook.com/berlingske/videos/10153939047203133/
Hougaards, Tina T. Tænkepause. Jyske bank https://www.jyskebank.dk/omjyskebank/jb-praesenterer/live/webinar/emojis
Katzenelson, Felix T. Kærlighedsbrevkassen: De forstår ikke, at det er den værste emoji. Politiken, 11.02.2024,
Lassen, Birgitte Bjerre & Nielsen, Grete Ravn. Ind i sproget HHX: kapitel 5.1.3 Verbal og nonverbal kommunikation. Forlaget Systime 2024 (uddrag)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jeres første tanker om AP 14-08-2025
Første aflevering af din AP-logbog 05-09-2025
Anden aflevering af din AP-logbog 10-10-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Grammatisk terminologi og analysefærdighed

Formål At give eleverne viden om grammatik, semantik og pragmatik igennem arbejdet med at kunne identificere de enkelte ordklasser og sætningsled.
Omfang 10 lektioner
Primær litteratur: 20 NS
Indhold Kernestof/Kompetence:
• viden om grammatik, semantik og pragmatik

Sekvenser:
1. sekvens (2,5 lektioner) Materialeanalyse: ordklasser Substantiver, artikler,genitiv, adjektiver, adverbier
2. sekvens (1/2 lektion) Numeralier, Foranstillet bestemt artikel
3. sekvens (1 lektion) Personlige, refleksive og possessive, Relative, Demonstrative, Interrogative og Indefinitte pronominer
4. sekvens (1 lektion) Konjunktioner og præpositioner
5. sekvens (1 lektion) Øvelse i materialeanalyse
6. sekvens (1 lektion) Funktionsanalyse: hoved- eller ledsætninger
7. sekvens (2 lektioner) Funktionsanalyse: V,S,DO,SP,IO, Adverbialled
8. sekvens (1 lektion) Øvelse i funktionsanalyse
Metode
Arbejds- og Aktivitetsformer
• formidlingsorienteret klasseundervisning
• formidlingsorienteret gruppeundervisning
• formidlingsorienteret individuel undervisning
Materiale Bech, Rune. Find adjektiver i Boligannonce: Charmerende og lys 2-værelses lejlighed i centralt kvarter. U/Nord 2024
Bech, Rune. Find adverbier i Jobopslag: Dynamisk og entusiastisk Marketingkoordinator søges!  U/Nord 2024

Minlæring. Sprogenes veje: komplet læremiddel til almen sprogforståelse (HHX): Sætningens almindelige led. Minlæring 2025 https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/28895  (tekst, video og interaktive øvelser):
• Sætningens almindelige led (Funktionsanalyse):
• Introduktion til sætningens led
• Verballeddet
• Subjekt
• Direkte objekt
• Indirekte objekt
• Subjektsprædikativ
• Adverbialled

Minlæring. Sprogenes veje: komplet læremiddel til almen sprogforståelse (HHX): Ordklasser. Minlæring 2025 https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/11131   (tekst, video og interaktive øvelser):
• Artikler (Kendeord)
• Substantiver (Navneord)
• Adjektiver (Tillægsord)
• Verber (Udsagnsord)
• Adverbier (Biord)
• Pronominer (Stedord)
• Præpositioner (Forholdsord)
• Konjunktioner (Bindeord)

Sproget.dk. Underordningskonjunktioner. Sproget.dk https://sproget.dk/raad-og-regler/ordlister/sproglige-ordlister/underordningsbindeord  

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jeres første tanker om AP 14-08-2025
Første aflevering af din AP-logbog 05-09-2025
Anden aflevering af din AP-logbog 10-10-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Elementær sproghistorie

Formål At give eleverne kendskab til elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
At træne eleverne i at identificere forskelle og ligheder mellem dansk og fremmedsprog, med inddragelse af sproghistorisk viden.
Endeligt er formålet at kvalificere elevernes valg af sproglige studieretninger
Omfang 6 lektioner
Primær litteratur: 4 NS
Indhold
Kernestof/Kompetence:
• at opnå basal viden om det danske sprogs historie, bevidsthed om forskelle og ligheder mellem dansk og andre sprogs strukturer: låneord, transparente ord og den germanske lydforskydning ud fra simple oversigtsmodeller.

Sekvenser:
1. sekvens (1 lektion) Sproghistorie og alfabeter
2. sekvens (1/2 lektion) Introduktion til Ordbøger
3. sekvens (1/2 lektion) Ordforråd og transparens
4. sekvens (4 lektion) Introduktion til 2. Fremmedsprog: eleverne har modtaget 2 lektioners introducerende undervisning i begyndersprog spansk samt 2 lektioner i fortsættersprog tysk/fransk.
Metode
Arbejds- og Aktivitetsformer
• formidlingsorienteret klasseundervisning
• formidlingsorienteret gruppeundervisning
• formidlingsorienteret individuel undervisning
Materiale Sproghistorie
Jørgensen, Anders. Europas sprog. U/Nord 2021.
Opgaver i sproghistorie
Schneider, Iben et al.  AP-bogen - Almen Sprogforståelse på hhx: Kap 1: sproghistorie https://apbogen.systime.dk/?id=138 (uddrag)
Fremmede alfabeter og bogstaver
Jørgensen, Anders. Fremmede alfabeter og bogstaver. U/Nord 2021.

Introduktion til Ordbøger
Dansk-dansk-ordbog: ordnet.dk
Fremmedordbog: ordbogen.com
Würtz, Julie. Er eksempler i ordbogen tidssvarende? Lytter undrer sig over 'Bente havde meget smukke bryster’. DR.dk. 08.11.2024 https://www.dr.dk/nyheder/kultur/bente-havde-meget-smukke-brysterskurer-eksempler-i-den-danske-ordbog-ogsaa-i-dine
Bech, Rune: Oversættelsesstrategier

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jeres første tanker om AP 14-08-2025
Første aflevering af din AP-logbog 05-09-2025
Anden aflevering af din AP-logbog 10-10-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamenstræning og repetition

Formål At træne eleverne i at gå til eksamen samt repetere fagets pensum gennem brug af gamle eksamensspørgsmål
Omfang 3 lektioner
Primær litteratur:  3 NS
Indhold
Sekvenser:
1. sekvens (1/2 lektion) info om eksamen
2. sekvens (2,5 lektioner) Eksamenstræning
Metode
Arbejds- og Aktivitetsformer
• procesorienteret klasseundervisning
• Problemorienteret klasseundervisning
Materiale Liberal Alliance. Alex Vanopslaghs tale ved Liberal Alliances landsmøde 2020. 20.09.2020 https://www.dansketaler.dk/tale/alex-vanopslaghs-tale-ved-liberal-alliances-landsmoede-2020

TV2. Alt det vi deler. https://tv2marketing.dk/kampagner/alt-det-vi-deler/

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jeres første tanker om AP 14-08-2025
Første aflevering af din AP-logbog 05-09-2025
Anden aflevering af din AP-logbog 10-10-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Tilladte hjælpemidler

Tilladte hjælpemidler under forberedelsen til eksamen er alle noter, tekster og øvelser du har downloadet på din computer eller udprintet. Internettet må kun bruges til at tilgå følgende ordbøger samt ”sprogenes veje” på minlæring:

https://ordnet.dk/ddo
https://www.ordbogen.com/da/
https://app.minlaering.dk/bog/18

Programmet ”Eksamens-cookie” skal være tændt under hele forberedelsen og slukkes når din eksamen er slut
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jeres første tanker om AP 14-08-2025
Første aflevering af din AP-logbog 05-09-2025
Anden aflevering af din AP-logbog 10-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer