Titel
11
|
Medieforløb
Forløbet har til formål at styrke elevernes analytiske og kommunikative kompetencer inden for avisjournalistik, dokumentarfilm, billeder og reklamer. Eleverne skal udvikle en kritisk forståelse for, hvordan medier former vores opfattelse af samfund, identitet og kultur, samt opøve deres evne til at analysere og diskutere medietekster.
Læringsmål:
Efter endt forløb kan eleverne:
Analysere og vurdere journalistiske tekster, herunder aviser, ledere og nyhedsformidling, med fokus på genre, sprog og mediebrug.
Identificere og analysere virkemidler i dokumentarfilm og mockumentary-genren, herunder narrative strukturer, billedsprog og æstetik.
Fortolke og diskutere visuelle elementer i billeder og reklamer, herunder billedbeskæring, symbolik og den visuelle kommunikations funktion.
Reflektere over portrætters betydning for identitet, samt hvordan iscenesættelse kan formidle eller forvride sandheden.
Udtrykke sig skriftligt i analyser, diskussioner og refleksioner, med anvendelse af relevant fagterminologi.
Indhold og materialer:
1. Avisjournalistik (Kernestof: afsnit 5.1, sider 218, 224, 227, 231, 240 i Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier)
Gennemgang af avisgenrer, journalistiske virkemidler og sproglig stil.
Analyse af aviser: Politiken, Ekstra Bladet, Børsen, Berlingske – herunder hele aviser fra d. 23.8.25.
Analyse af lederen fra Information, Børsen, Ekstra Bladet og Politiken d. 10.11.16.
Fokus på medieperspektiv, agenda og retorik i nyhedsformidling.
2. Dokumentarfilm (Materiale: pptx med "Rejsen på ophavet" og filmlink)
Introduktion til genrens formål, virkemidler og æstetik.
Visning og analyse af "Rejsen på ophavet" for at undersøge fortælling og identitetsdannelse.
Diskussion af fiktion og fakta i dokumentaren.
3. Visuel kommunikation: billeder og reklamer (Materialer: 5.5 Billeder, 5.6 Reklamer, billedbeskæring.docx)
Billedanalyse: analyse af komposition, symbolik, billedbeskæring og relationsopbygning.
Undersøgelse af, hvordan billeder og reklamer bruger visuelle virkemidler til påvirkning og iscenesættelse.
Praksis: eleverne laver egne billedanalyser ud fra konkrete reklamer og fotografier.
4. Portræt, identitet og iscenesættelse
Forløb med kunstformidler: udforskning af portrætters funktioner for individuel og kollektiv identitetsdannelse.
Analyser af portrætfotografier og kunstværker, der viser, hvordan iscenesættelse kan anvendes til at skabe fortællinger om identitet.
|