Holdet tm22hh1h DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Below Stenkjær
Hold tm22hh1h DA (tmhh1h DA, tmhh2h DA, tmhh3h DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorikforløb
Titel 2 Retorikforløb
Titel 3 Litteraturhistorie 1.
Titel 4 Krimi + værk
Titel 5 Skriftlighedsforløb
Titel 6 Skriftlighedsforløb + argumentation
Titel 7 Værklæsning - Doppler af Erland Loe
Titel 8 Ondskab + værk
Titel 9 Det moderne gennembrud + 2 x værk
Titel 10 DHO Vidnesbyrdlitteratur
Titel 11 Medieforløb
Titel 12 Det folkelige gennembrud.
Titel 13 Litteraturforløb 2.
Titel 14 Autofiktion + værk
Titel 15 Sociale medier

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorikforløb

Formål:
Formålet med undervisningen er at styrke elevernes evne til at analysere, vurdere og anvende argumentation i forskellige teksttyper og formater. Desuden lægges der vægt på at udvikle elevernes talefærdigheder gennem praktiske øvelser i taleopbygning, retorik og argumentation.

Læringsmål:
Efter endt undervisning skal eleverne:

Kunne analysere og skelne mellem de tre talegenrer samt forbinde disse med deres formål og virkemidler.
Kunne anvende Ciceros pentagram samt Toulmins model til at opbygge velgennemtænkte argumenter.
Være i stand til at identificere og anvende appelformer (etos, patos, logos) i både mundtlig og skriftlig form.
Kunne udarbejde en tale disposition samt præsentere en velstruktureret tale med tydelige taleremner.
Forstå og anvende relevante retoriske virkemidler og kroppens virkemidler i mundtlig form.
Analysere og diskutere aktuelle tekster, herunder Steen Steen og andre argumenterede tekster, med fokus på fejltyper og argumentationskneb.
Indhold:  

Gennemgang af de tre talegenrer med fokus på formål og virkemidler.
Introduktion til Ciceros pentagram og Toulmins model til argumentation.
Øvelser i appelformerne (etos, patos, logos) og deres praktiske anvendelse.
Udarbejdelse af tale- og argumentationsplaner baseret på dispositionsskabeloner.
Analyse af eksempler på argumentation, herunder juridisk kønsskifte, med fokus på fejltyper og argumentationsn kneb.
Fokus på kroppens virkemidler i taler, herunder kropssprog, stemme og gestik.
Praktiske øvelser i brainstorming, strukturering af tanker og retoriske fremstillinger.
Metoder:  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Argumentation. 16-11-2022
Hyggeopgave. 25-11-2022
Midtvejs med talen. 12-12-2022
Den færdige tale. 16-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Litteraturhistorie 1.

I dette forløb har eleverne arbejdet med nedslag i dansk og europæisk litteraturhistorie fra middelalderen til romantikken. Gennem mødet med udvalgte tekster og genrer har eleverne opnået viden om centrale perioder, temaer og virkemidler – fra den islandske heltesaga og folkeviser over renæssancens idealer og oplysningstidens satire til romantikkens natursyn og nationalfølelse.

Læringsmål:
- Opnå kendskab til centrale litterære perioder fra middelalder til romantik
- Analysere tekster med fokus på tidens normer, ideer og virkemidler
- Forstå og anvende begreber som genre, komposition, tema og billedsprog
- Perspektivere ældre tekster til nutidige problemstillinger og udtryk
- Udvikle skriftlige og mundtlige kompetencer gennem analyse og diskussion

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Krimi + værk

Kort beskrivelse:
I dette forløb har eleverne arbejdet med krimigenren gennem læsning af en selvvalgt kriminalroman samt centrale tekster og teori. Vi har undersøgt genrekendetegn, plotstruktur og spændingsopbygning, herunder klassiske og moderne former som Sherlock Holmes, Agatha Christie, Nordic Noir og True Crime. Derudover har eleverne arbejdet analytisk med egen roman i grupper.

Læringsmål:
- Opnå viden om krimigenrens historie, undergenrer og kendetegn
- Forstå og anvende fagbegreber som plotstruktur, karaktertyper og spænding
- Analysere og formidle indhold, virkemidler og tematik i kriminalromaner
- Udvikle skriftlige og mundtlige kompetencer i samarbejde og fremlæggelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave (2) 20-03-2023
Papæsken - krimiforløb. 22-03-2023
Kriminalroman - fremlæggelse. 29-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Skriftlighedsforløb

Beskrivelse:
I dette forløb har eleverne arbejdet med novelleanalyse med særligt fokus på Naja Marie Aidts Myggestik. Der er arbejdet med tekstens komposition, sprog, tema og symbolik. Forløbet har også introduceret begrebet skrivehandlinger med henblik på at styrke elevernes skriftlige fremstilling og tekstforståelse.

Læringsmål:
Analysere en nyere dansk novelle med fokus på sprog og fortolkning.

Forstå og anvende begreberne.

Udvikle egne skriftlige færdigheder gennem øvelse i tekstproduktion

Øve mundtlig formidling og deltagelse i klassesamtale om litteratur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Værklæsning - Doppler af Erland Loe


Faglige mål:
- Analysere og fortolke skønlitteratur med brug af relevante begreber

- Perspektivere litterære temaer til kulturelle, samfundsmæssige og eksistentielle problemstillinger

I dette forløb har vi arbejdet med Erlend Loes roman Doppler, hvor vi har undersøgt hovedpersonens brud med samfundets forventninger og hans søgen efter en alternativ livsform i skoven – sammen med en elg. Vi har analyseret romanens tematikker om maskulinitet, fremmedgørelse, civilisationskritik og identitet.
Undervejs har vi trukket tråde til begreber som det kompetente menneske, Peter Pan-komplekset og længslen efter det enkle liv. Romanens humor og absurde stil er blevet analyseret med fokus på ironi, satire. Eleverne har også arbejdet med litterære og kulturelle referencer, fx til Ringenes Herre, og diskuteret, hvordan disse understøtter Dopplers virkelighedsflugt og kritiske blik på det moderne samfund.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1. danskaflevering Analyse af kronik 04-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ondskab + værk

I dette forløb har vi arbejdet med temaet ondskab og undersøgt, hvad der kan føre almindelige mennesker til umenneskelige handlinger. Eleverne har arbejdet med ikke-litterære tekster samt psykologiske og sociologiske teorier. Vi har diskuteret begreber som empati, moralsk frakobling, autoritetstro, tilknytning og gruppepres med udgangspunkt i klassiske eksperimenter som Milgram og The Stanford Prison Experiment.

Desuden har vi set på omsorgssvigt og tilknytningsteori som forklaringsmodeller for destruktiv adfærd. Undervisningen har haft fokus på at opbygge elevernes evne til at analysere, diskutere og menneskelige og samfundsmæssige problemstillinger. Forløbet er en forløber for DHOén der har Holocaust som emne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Det moderne gennembrud + 2 x værk

Faglige mål:
- Eleverne skal kunne analysere og fortolke litterære tekster med fokus på realisme, naturalisme og impressionisme.

- Eleverne skal kunne perspektivere tekster til samfundsmæssige forhold i perioden.

- Eleverne skal anvende litteraturhistoriske begreber og forstå centrale strømninger i perioden 1870–1914.

- Eleverne skal kunne formidle viden om forfattere og temaer i perioden, herunder sociale og ideologiske strømninger.


I dette forløb har vi arbejdet med Det moderne gennembrud (1870–1914), hvor litteraturen blev brugt som redskab til samfundskritik. Udgangspunktet har været Georg Brandes’ krav om, at litteraturen skal sætte problemer under debat. Eleverne har arbejdet med centrale forfattere som Henrik Pontoppidan, Herman Bang og J.P. Jacobsen, og med temaer som køn, klasse, tro, impressionisme og natursyn.

Vi har læst og analyseret både noveller og romanuddrag, arbejdet med filmatiseringen af Lykke-Per, samt brugt interaktive øvelser og padlet til at forankre viden og refleksion. Fokus har været på at forstå den historiske kontekst og koble den til teksternes form og indhold.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Katten - analyse og fortolkning af novelle. 17-11-2023
Lille skriv om Lykke-Per 29-11-2023
Den sidste balkjole. 30-01-2024
"Terminsprøve" 08-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Medieforløb

Forløbet har til formål at styrke elevernes analytiske og kommunikative kompetencer inden for avisjournalistik, dokumentarfilm, billeder og reklamer. Eleverne skal udvikle en kritisk forståelse for, hvordan medier former vores opfattelse af samfund, identitet og kultur, samt opøve deres evne til at analysere og diskutere medietekster.

Læringsmål:
Efter endt forløb kan eleverne:

Analysere og vurdere journalistiske tekster, herunder aviser, ledere og nyhedsformidling, med fokus på genre, sprog og mediebrug.
Identificere og analysere virkemidler i dokumentarfilm og mockumentary-genren, herunder narrative strukturer, billedsprog og æstetik.
Fortolke og diskutere visuelle elementer i billeder og reklamer, herunder billedbeskæring, symbolik og den visuelle kommunikations funktion.
Reflektere over portrætters betydning for identitet, samt hvordan iscenesættelse kan formidle eller forvride sandheden.
Udtrykke sig skriftligt i analyser, diskussioner og refleksioner, med anvendelse af relevant fagterminologi.
Indhold og materialer:

1. Avisjournalistik (Kernestof: afsnit 5.1, sider 218, 224, 227, 231, 240 i Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier)  

Gennemgang af avisgenrer, journalistiske virkemidler og sproglig stil.
Analyse af aviser: Politiken, Ekstra Bladet, Børsen, Berlingske – herunder hele aviser fra  d. 23.8.25.
Analyse af lederen fra Information, Børsen, Ekstra Bladet og Politiken d. 10.11.16.
Fokus på medieperspektiv, agenda og retorik i nyhedsformidling.

2. Dokumentarfilm  (Materiale: pptx med "Rejsen på ophavet" og filmlink)  

Introduktion til genrens formål, virkemidler og æstetik.
Visning og analyse af "Rejsen på ophavet" for at undersøge fortælling og identitetsdannelse.
Diskussion af fiktion og fakta i dokumentaren.

3. Visuel kommunikation: billeder og reklamer (Materialer: 5.5 Billeder, 5.6 Reklamer, billedbeskæring.docx)  

Billedanalyse: analyse af komposition, symbolik, billedbeskæring og relationsopbygning.
Undersøgelse af, hvordan billeder og reklamer bruger visuelle virkemidler til påvirkning og iscenesættelse.
Praksis: eleverne laver egne billedanalyser ud fra konkrete reklamer og fotografier.

4. Portræt, identitet og iscenesættelse  

Forløb med kunstformidler: udforskning af portrætters funktioner for individuel og kollektiv identitetsdannelse.
Analyser af portrætfotografier og kunstværker, der viser, hvordan iscenesættelse kan anvendes til at skabe fortællinger om identitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Det folkelige gennembrud.

Forløbet introducerer det folkelige gennembrud som en del af det moderne gennembrud og arbejderlitteraturens opblomstring. Gennem læsning og analyse af centrale tekster undersøges, hvordan litteraturen skildrer arbejderklassens vilkår, det moderne menneskes erfaringer og det samfund, der formes af industrialisering og urbanisering.

Faglige mål:
Analysere og fortolke litterære tekster med inddragelse af relevant kontekst.

Anvende danskfaglige begreber i mundtlig.

Perspektivere litteraturhistoriske strømninger til kultur, samfund og identitet.

Forstå det folkelige gennembrud som del af den moderne litteraturs udvikling.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danmark - et cykelland. 03-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Litteraturforløb 2.

Forløbet undersøger overgangen fra realisme til modernisme i litteratur og kunst. Gennem læsning af prosatekster, digte og billedkunst undersøges temaer som samfundsforandring, fremmedgørelse, det moderne menneske og kunstnerisk oprør. Eleverne arbejder med analyse af både sprog og form samt eksistentialisme og modernitetskritik.

Forløbet trækker linjer fra det borgerlige hjem i klunketiden til modernismens opbrud og eksperimenter. Eleverne lærer at skelne mellem realistiske og modernistiske træk og reflektere over værkernes relevans i samtiden og i dag.

Faglige mål:
-Analysere og fortolke litterære tekster med anvendelse af relevant terminologi

-Identificere og sammenligne litterære strømninger som realisme og modernisme

-Perspektivere litterære og kunstneriske udtryk til historiske, kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge

-Forstå og diskutere kunstens og litteraturens rolle i det moderne samfund

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bauhaus 27-11-2024
Stenbroer 19-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Autofiktion + værk

Faglige mål:
- Analysere og fortolke tekster med brug af relevant litteratur- og sprogteori

- Forstå og anvende begreber som autofiktion, identitet, paratekst og kulturkode

- Perspektivere moderne litteratur og kunst til samfundsmæssige og kulturelle diskurser

Forløbet sætter fokus på identitet, selvfremstilling og grænsesøgende litteratur i det 21. århundrede. Med autofiktion som omdrejningspunkt undersøger eleverne, hvordan forfattere og kunstnere bruger deres liv og krop som materiale til at udfordre litterære og kulturelle normer.

Der arbejdes både analytisk og diskuterende med emner som danskhed, minoritetsstemmer, kulturelle markører og kunstens rolle i samfundet. Eleverne introduceres til autofiktive greb, paratekstbegrebet og forholdet mellem fakta og fiktion, og de ser på, hvordan disse begreber også bruges i moderne kunst og performance.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
tmhh3h DA skr. prøve generalprøve 09-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Sociale medier

Faglige mål:
- Analysere og vurdere mediernes rolle og udvikling i samfundet

- Forstå og anvende begreber om medietyper, medieplatforme og målgrupper

- Reflektere over egne og andres medievaner i et kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv

- Perspektivere danskfaglige emner til samfundets mediebrug og teknologiske udvikling

Forløbet giver eleverne indsigt i, hvordan danskernes medievaner ændrer sig i takt med digitaliseringen og fremkomsten af nye platforme. Med udgangspunkt i fagligt stof om medietyper og kommunikationsteori arbejder eleverne med at forstå udviklingen fra traditionelle massemedier til digitale og sociale medier. Der diskuteres bl.a.  målgruppetilpasning, platforme og fake news.

Eleverne inddrager egne medievaner og lærer at analysere mediebrug ud fra både kvalitative og kvantitative data.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer