Holdet tm22hh1d EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Oskar Christian Brønnum
Hold tm22hh1d EN (tmhh1d EN, tmhh2d EN, tmhh3d EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grammar 1
Titel 2 Business English
Titel 3 Entrepreneurship and franchising
Titel 4 Culture
Titel 5 USA (del 1)
Titel 6 SO2: Sustainability and globalisation
Titel 7 The UK
Titel 8 Business
Titel 9 Dystopia
Titel 10 South Africa
Titel 11 Lingua Franca
Titel 12 Globalisation
Titel 13 USA (del 2)
Titel 14 Business (part 2)
Titel 15 Hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grammar 1

En introduktion til nogle væsentlige grammatiske emner, herunder genitiv og kongruens. Der arbejdes med Stifinderen og Minlæring.dk.

Emner:
- Det ubestemte kendeord
- Det bestemte kendeord
- Ejefald
- Ordstilling
- Kontruens og tællelighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Business English

Der arbejdes med forretningsengelsk med udgangspunkt i Yours Faithfully.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Entrepreneurship and franchising

Der arbejdes med iværksætteri og franchising med udgangspunkt i English from a marketing perspective og CCC (Systime).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Culture

Culture

Forløbsbeskrivelse
- Stereotypes
- The Cultural Iceberg
- Cultural theory (Edward T. Hall, Geert Hofsteede, Richard Gesteland) presentations
- Danish Culture
- Laswell/Shanon Weaver Communication Model
- Lingua Franca (World Englishes)
- Grammar: udvidet tid, førnutid og førdatid

Særlige fokuspunkter
- Faglige: læse, skrive, diskutere, tale.
- Analyse af non-fiction.

Skriftligt arbejde:
- Præsentation af kultur teori.

Grammatik:
- Førnutid og førdatid
- Fremtid

Tekster
- Tower of Babel (https://ccc.systime.dk/?id=p230)
- Stereotypes (https://ccc.systime.dk/?id=258)
- Culture and cultural theories (Hall, Hofsteede, Gesteland) (https://ccc.systime.dk/?id=207)
- The Cultural Iceberg (https://ccc.systime.dk/?id=130#c1030)
- When cultures collide: Leading across cultures, 3rd ed., Richard D. Lewis (2010)
- Cultural Theory – An overview: Focus on Culture, Anne Skaarup Rasmussen and Georg Bank-Mikkelsen, Systime, Århus, 2001
- Cultural Dimension: low versus high power distance (http://www.youtube.com/watch?v=sqaa42gbqhA)
- Cultural Dimension: me or we (http://www.youtube.com/watch?v=CW7aWKXB5J4)
- What Are World Englishes? Lingua Franca – Why English is the Global Language. Siobhan Wood
- Native English speakers are the World’s worst communicators. Lennox Morrison

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 USA (del 1)


Forløbsbeskrivelse
- Stereotyper om USA
- Gun Law, ’We Call bs’’.
- Amerikanske værdier
- Koloniseringen af USA og dens historie
- The American Dream
- Black America: Slavery, Jim Crow, Civil Rights Movement, BLM.  

Særlige fokuspunkter
- Faglige (læse, skrive, lytte, diskutere)
- Almene (sanganalyse, retorisk analyse)
- Analytical essay

Arbejdsformer
- Gruppearbejde, lærerstyret undervisning, individuelt arbejde.

Skriftligt arbejde
- Retorisk analyse
- Analytical essay

Grammatik:
- Fremtid
- Do- omskrivning

Tekster
- Why does America love guns? https://www.youtube.com/watch?v=N2W-adKEi-I
- The 2nd Amendment Defined https://www.youtube.com/watch?v=g5nQIeU1iG4
- Emma Gonzales ‘We call bs’.
- Traditional American Values and Beliefs
- What is the American Dream? The American Dream Explained (Kimberly Amadeo)
- History of Slavery https://www.youtube.com/watch?v=CJN6N-O9p-s
- The Declaration of Independence
- Who was Jim Crow http://www.ferris.edu/jimcrow/who.htm
- I Have a Dream by Martin Luther King






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 SO2: Sustainability and globalisation


Forløbsbeskrivelse:
I fagene virksomhedsøkonomi og engelsk vil I blive præsenteret for teorier, modeller og materiale, der belyser emnet bæredygtighed. Udgangspunktet for jeres arbejde bliver virksomheden Nike.
SO2-forløbet afsluttes med en mundtlig prøve, hvortil I på grundlag af nedenstående problemformulering skal udarbejde en præsentation.  Det er vigtigt, at I er opmærksomme på at inddrage de punkter, der er anført under hvert af problemformuleringens taksonomiske niveauer.


Særlige fokuspunkter:
- Argumentation https://app.minlaering.dk/bog/44/kapitel/66461/sektion/66462
- Rhetorical pentagram https://app.minlaering.dk/bog/42/kapitel/66538/sektion/66540


Tekster:
- https://about.nike.com/en/impact
- https://www.nike.com/dk/en/sustainability
- How consumers are embracing sustainability, Deloitte, 2022: https://www2.deloitte.com/uk/en/pages/consumer-business/articles/sustainable-consumer.html
- Sustainability, Corporate Finance Institute, 22 December 2022
- An introduction to sustainability, Britannica.com
- Why consumers want more action on sustainability, Global Trade Daily, 13 September 2022
- Documentary: Behind the Swoosh (1997)
- Philip Knight’s opening remarks, 18 May 1998 (video)
- Philip Knight presents Nike’s new initiatives, 18 May 1998 (video)
- Comic strips on Nike by Garry Trudeau, 1997
- A message from the current President and CEO, John Donahue, 2022 (video)
- How Nike is Paving the Way to a Zero Carbon & Zero Waste Future, Man of Many, 6 June 2022
- Nike’s ambitious environmental goals are being thwarted by sneakerheads and the Jordans, Air Force 1s, and Dunks they love, Business Insider, 21 November 2022

Grammatik:
- Passiv

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 The UK

Formål:
Formålet med forløbet er at lære eleverne om forskellige aspekter af hvad The United Kingdom er geografisk, samfundsmæssige, kulturelt og sprogligt. Vi arbejder med emnerne: Society and class, Brexit, Imperialism, Colonialism, Post colonialism, and Hooliganism.

Kompetencer:
- Sprogfærdigheder.
- Sproglig opmærksomhed.
- Analyse og Fortolkningsfærdigheder.
- Kulturforståelse.
Grammatik:
- Modalverber
- Adjektiver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Business

Forløbet kigger på Business historie siden 1800-tallet og hvilket teknologiske udviklinger der har været med til at definere store skift forretningsverdenen.
Yderligere, fokuseres der på hvordan store virksomheders udvikling ’forstyrre’ og overtager tidligere virksomheders markedsposition og kunder. Her tages der udgangspunkt i Amazon som virksomhed, men inddrager også Uber, Wikipedia, Netflix, m.fl.
Forløbet lægger specielt vægt på analyse af non-fiction tekster og analyse af disse. Heri Det Retoriske Pentagram, genre, sprog og struktur, argumentation og retoriske virkemidler.

Kernestof:
- Businesslike, kap. 1 (The Factory Boy), kap. 2 (Those jobs are gone forever), kap. 3 (Inside Amazon Go),
- (Article) The Amazon Effect, WhatIs.com.
- (Video) An explanation of Clayton Christensen's concept innovator's dilemma.
- (Documentary) Julia Reichert & Steven Bognar: American Factory (2019)
- (Article) Assessing the Damage of the 'Amazon Effect', Forbes.


Supplerende materiale:
- (Video) Why U.S. Malls are disappearing.
- (Text) The history of Amazon, The Telegraph.
- (Article) Larry Alton. How Purple, Uber and Airbnb Are Disrupting and Redefining Old Industries. The Entrepreneur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Dystopia

Et forløb om dystopisk litteratur med fokus på Animal Farm af George Orwell og modernisme. Der er fokus på dystopiske træk i litteraturen, samt i vores tid. Eleverne har arbejdet med hvordan man analyserer et værk, heri narrator, pov, characters m.fl. Yderligere har de også arbejdet med tilgange til litteraturlæsning, heri historisk tilgang, biografisk tilgang og Marxistisk tilgang.

Formål:
- At opnå kendskab til dystopi som litterær genre
- At genkende og diskutere det samfundskritiske potentiale i dystopiske fortælling
Faglige mål:
- At læse og analysere noveller (plot, personer, fortæller, tema, komposition), samt genkende bestemte dystopiske træk.
- At perspektivere til nutidige, historie og relevante problemstillinger.
- At træne elevernes receptive og produktive sprogfærdigheder.  

Kernestof:
- Animal farm
- How to become a tyrant (Netflix)
Supplerende Stof:
- Animal Farm: Exploring the Themes of Power, Totalitarianism, and Individual Freedom in George Orwell’s Classic Novel – Burak Karakus (2023)
- Animal Farm and the Russian Revolution (Cliffnotes)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Minimum Wages in the US Part 2 07-02-2024
PowerPoint for Animal Farm 21-03-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 South Africa

Formål:
Dette forløb har til formål at øge elevernes forståelse for Sydafrikas historiske og nutidige udfordringer samt deres overordnede identitet og plads i verden. Der arbejdes med apartheid, raceadskillelse, sydafrikansk kultur og lokale sprog.  

Faglige mål:
Sprogforståelse: ordforråd, flydende og spontant engelsk i samtaler, formidling og diskussioner.
Sprog, tekst og kultur: Retoriske virkemidler og argumentation. Redegøre for indhold, synspunkter, analyse, fortolkning, samt relevant faglig terminologi og metode.

Eleverne trænes i:
det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
sproglig variation og sproglige udtryksformer
tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster

Kernestof:
- the Scramble for Africa a history.
o The West Africa conference in Berlin, 1884
o Yinka Shonibare's art installation from 2003, The Scramble for Africa
- The dangers of a single story (Chimamanda Ngozi Adichie)
- A History of Apartheid in South Africa (South African History Online)
- Understanding South Africa’s Apartheid Era (Alistar Boddy-Evans)
- What life was like in South Africa during apartheid (Michelle Faul)
- Nelson Mandala’s Inaugural Speech
- Fatty Fatty Boom Boom (Die Antwoord)
- Trevor Chats with His Grandma About Apartheid and Tours Her Home:
- Why is South Africa still segregated (Justice Malala)


Grammatik:
- Personlige pronominer
- Logisk flertal
- Relative pronominer  
- Komma

Metode
Primære arbejdsformer tæller klassediskussioner, tekstlæsning, gruppearbejde, flashcards, oplæg og små quizzer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Lingua Franca

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Globalisation

Beskrivelse:
- Forløbet lægger vægt på hvordan eleverne lever i en globaliseret verden. I forløbet arbejdet der med Sweatshops, med fokus på hvordan Sweatshops er opstået og hvilket konsekvenser der følger med. Yderligere har eleverne også arbejdet med Australien. Heri dens historie, kolonialisme og den indfødte befolkning.
Emner:
- Globalization
- Unions of Sweatshops
- Workers’ rights
- Online Sweatshops
- History of Australia
- Colonization of Australia
- Aboriginals
- Australian politics

Tekster:
- The Global History of Sweatshops, Matter Prints, retrieved on 27 February 2022
- What Are Common Sweatshop Conditions?, SmartCapitalMind.com, 16 February 2022
- EXPOSED: Los Angeles Sweatshops, More Perfect Union, September 2021 (video)
- California Just Passed a Landmark Bill to Protect Garment Workers — Here’s What It Means for the Entire Fashion Industry, VOGUE, 30 September 2021
- Inside Facebook's African Sweatshop, TIME, 17 February 2022 (extract)
- Full History of Australia (link)
- Lars Jensen on the Australian Land (link)
- Rabbit-proof Fence by Philip Noyce
- Why Aboriginal Australians are still fighting for recognition by Erin Blakemore
- Cloud Busting by June Winch
- Australia Says ‘Sorry’ to Aborigines for Mistreatment by Tim Johnston


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 USA (del 2)

Beskrivelse:
- I forløbet har eleverne arbejdet med det Amerikanske samfund, amerikansk kultur og identitet. Forløbet har bygget videre på den viden som eleverne arbejdede med i 1. del. Vi har arbejdet med de Amerikanske værdier og symboler i forbindelse med præsidentvalget i 2024. Heri demokraterne, republikanerne, forfatningen, regeringen og kandidaterne. Yderligere har eleverne også læst Of Mice and Men. Som et sideforløb har vi arbejdet med Amerikanske bander og Hiphop, heri med fokus på Crips and Bloods konflikten, rapanalyse med fokus på ganster rap og MS-13.


- Being American (kap. 1. American Identity, og Kap. 2 American Government (Checks and Balances))  
- What Are the Differences Between the Republican And Democratic Party sciBRIGHT Politics
- Donald Trump Rally in Wisconsin 9 September 2024.  
- Vice Preseident Kamela Haarid Delivers First Rally Speech in Wisconsin July 23, 2024.
- US Sepreme Copurt Overturns Abortion Rights, Upending Roe v Wade
-       Of Mice and Men
- Gangs and Gang Culture:
o Made in America Crips and Bloods 2008.
o Colors by ICE-T 1988
o An Open Letter to Rap Music (for My Daughters)  by Mike Heenan
o Remarks by President Trump to Law Enforcement Officials on MS-13
o No Vaseline by Ice-Cube 1991
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 54,00 moduler
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Business (part 2)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Hjælpemidler

Oversigt over materialet der må tilgås til eksamen.

Der indgår både i-bøger, som vi aktivt har arbejdet med i undervisningen samt ordbøger og online grammatik. Herunder kan eleverne også tilgå links til diverse analysemodeller vi har anvendt i undervisningen.

Ordbøger:
- Ordbogen.com https://www.ordbogen.com/da/
- Oxfordlearnersdictionaries.com https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Grammartik:
- Minlæring.dk (ENGRAM og Do it, Write!)
- Stifinderen (bog)

Metodebøger:
- The English Handbook (Systime) https://theenglishhandbook.systime.dk/
- Skriftlig Eksamen HHX https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/

Systime bøger:
- https://animalfarm.systime.dk/
- https://worldsofenglish.systime.dk/
- https://ofmiceandmen.systime.dk/
- https://ccc.systime.dk/
- https://businesslike.systime.dk/
- https://beingamerican.systime.dk/?id=1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer