Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Jakob Helnæs Jensen
|
Hold
|
tm22hh1c AF (tmhh1c AF, tmhh2c AF, tmhh3c AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Legeakademiet, brancheanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Legeakademiet dag 1
|
12-12-2022
|
Legeakademiet
|
13-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Strategi og strategisk analyse
Vi arbejder med SWOT, TOWS, generiske strategier, vækststrategier og porteføljeanalyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Internationalisering og segmentering
Vi arbejder med internationalisering generelt (systime kapitel 9) og går videre til international segmentering (kapitel 12).
Vigtige emner:
Kap. 9: Eksportmotiver, eksportberedskab, markedsudvælgelse
Kap. 12: SMP-processen, ConZoom/Mosaic, kulturelle zoner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
International promotion
Vi arbejder med int. promotion ud fra Systimes kapitel 23.
Forskellige cases anvendes fx arbejder eleverne med hvordan og hvorfor McDonalds tilpasser kommunikationen til deres forskellige markeder.
Vigtige emner: Den udvidede kommunikationsmodel og neuromarketing
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Segmenteringsrapport
|
06-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SO5, Dansk og AØ, tema: globalisering
I det afsluttende SO-forløb arbejdes der tværfagligt med faget dansk. Temaet er centralt bestemt til at være globalisering.
I afsætning arbejdes der med international segmentering og international promotion.
Eleverne arbejder i grupper med en udleveret problemstilling om Xpengs markedsindtrængning i Danmark.
Derefter udarbejder eleverne selvstædigt en problemstilling og besvarer denne i rapportformat på 8-10 normalsider. Rapporten præsenteres mundtligt som træning til SOP-præsentationen.
Der arbejdes undervejs med informationssøgning bl.a. via Marketline og Euromonitor.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SO5, virksomhedskarakteristik
|
14-09-2024
|
SO5, analyse og metode
|
22-09-2024
|
Ny opgave
|
03-10-2024
|
Informationssøgningsopgave
|
04-10-2024
|
"Xpeng", samlet aflevering af test SO5 om Xpeng
|
06-10-2024
|
Problemformulering SO5
|
10-10-2024
|
SO5
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
International distribution
I arbejdet med international distribution har vi bl.a. set Kirsebæreventyret og analyseret Frederiksdal Vines internationaliseringsstrategi. Herudover har vi arbejdet med franchise muligheder i Danmark.
Vigtige emner: Indirekte eksport, direkte eksport, markedsindtrængning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
International pris
Arbejde med bogens kapitel 19
Vigtige emner: Pris/kvalitetstrategi, priseskalering, revenue management og pricing
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
International produkt
Arbejde med bogens kapitel 17
Arbejdsformerne inkluderer deduktiv tavleundervisning, elevundervisning og elev-engagerende spil i form af Blooket og Kahoot.
Vigtige emner: Produktniveauer, mærkebeslutninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Købsadfærd B2B
Vi arbejder med Systimes kapitel 7.
Vigtige emner: Buy grid, købstyper, købscenter delmarkeder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Segmentering på producentmarkedet
Segmentering på producentmarkedet.
Områder:
Producentmarkedets karakteristika
Delmarkeder på producentmarkedet
Segmenteringsvariable på producentmarkedet
Build-up tankegangen –kundens behov
Break-down tankegangen
Gruppearbejde og præsentationer samt diskussioner på klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Marketingplan
Der arbejdes med Systimes kapitel 25
Vigtige emner: Situationsanalyse, handlingsplan, budget og effektmåling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dagens arbejde, mini-eksamensformat
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Terminsprøve, ny prøveform
I terminsprøven udarbejder eleverne i selvvalgte grupper på maksimalt 4 elever en marketingplan for virksomheden Planet Nusa.
Opgaveformuleringen til terminsprøven er:
Jeres konsulentbureau er blevet valgt til at udarbejde en marketingplan i forbindelse med en lancering/relancering af Planet Nusa på et selvvalgt nyt marked.
Marketingplanen skal indeholde følgende elementer:
· Indledning
· Situationsanalyse
o Intern (denne udarbejdes først). Vælg selv relevante modeller, men Eksportberedskab bør være inkluderet.
· Marketingstrategi
o Herunder markedsudvælgelse (kap. 9.4), målgruppevalg (kap. 11 og 12) og markedsindtrængningsform (kap. 21.1),
o I dette afsnit skal I altså bl.a. vælge hvilket land I vil eksportere til og hvordan.
· Situationsanalyse
o Ekstern. Vælg selv relevante modeller. I skal få en forståelse for situationen på det valgte marked (i det valgte land).
§ Herunder positioneringskort for konkurrenterne (kap. 11.4) hvis muligt.
· Målsætning
· Marketingmix
o Herunder valg for hvert enkelt af de fire P’er
· Handlingsplan
· Budget
· Plan for effektmåling
Rapportens længde skal til terminsprøven være 12-24 sider, dog maks 8 sider pr gruppemedlem
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve, AØ
|
18-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Eksamensprojekt, ny prøveform
Eksamensprojektet består af en marketingplan for virksomheden Airtox.
Opgaveformuleringen lyder:
Jeres konsulentbureau er blevet valgt til at udarbejde en marketingplan i forbindelse med en lancering af AirTox på et selvvalgt nyt marked. I vælger selv om det nye marked skal være internationalt eller nationalt.
Marketingplanen skal indeholde følgende elementer:
· Indledning
· Situationsanalyse – del 1
o Intern
· Marketingstrategi
· Situationsanalyse – del 2
o Ekstern
· Målsætning
· Marketingmix
o Herunder valg for hvert enkelt af de fire P’er
· Handlingsplan
· Budget
· Plan for effektmåling
Skriftligt produkt:
I skal udarbejde en rapport hvori marketingplanen udfoldes. Rapportens længde skal til terminsprøven være 12-24 sider, dog maks 8 sider pr gruppemedlem.
OBS: Til eksamenen skal rapportens længde være 7-8 normalsider á 2.400 enheder pr. elev, dog maksimalt 24 normal-sider ved 4 elever i en gruppe. Heri medregnes ikke forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer, bilag og lignende i antal enheder.
Præsentation
Gruppen præsenterer marketingplanen med visuel støtte af fx en Powerpoint hvorefter resten af eksaminationstiden (minus votering) udgøres af en faglig dialog mellem censor/eksaminator og eleverne.
Til den mundtlige præsentation vil I også skulle forklare hvordan I har arbejdet med samarbejde og samskrivning samt hvordan I har benyttet digitale hjælpemidler.
Til eksamen vil præsentationen have en længde af 7-8 minutter pr elev i gruppen og den samlede mundtlige eksamen vil vare ca. 30 minutter pr elev i gruppen.
Grupper
Gruppen består af maksimalt 3-4 elever. Alle i gruppen er ansvarlige for samtlige dele af rapporten.
Tidsforbrug
Til at udarbejde rapporten får I 15 moduler på skolen - elevtiden på denne opgave er 10 timer pr. elev
Opgaven afleveres 11/5 kl. 22:00 på Lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grupper til eksamen
|
23-04-2025
|
Eksamensprojekt
|
11-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53503231678",
"T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53503231678",
"H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53503231678"
}