Holdet tm22hh1c AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Jakob Helnæs Jensen
Hold tm22hh1c AF (tmhh1c AF, tmhh2c AF, tmhh3c AF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Legeakademiet, brancheanalyse
Titel 2 Strategi og strategisk analyse
Titel 3 Internationalisering og segmentering
Titel 4 International promotion
Titel 5 SO5, Dansk og AØ, tema: globalisering
Titel 6 International distribution
Titel 7 International pris
Titel 8 International produkt
Titel 9 Købsadfærd B2B
Titel 10 Segmentering på producentmarkedet
Titel 11 Marketingplan
Titel 12 Terminsprøve, ny prøveform
Titel 13 Eksamensprojekt, ny prøveform

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Legeakademiet, brancheanalyse

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Legeakademiet dag 1 12-12-2022
Legeakademiet 13-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Strategi og strategisk analyse

Vi arbejder med SWOT, TOWS, generiske strategier, vækststrategier og porteføljeanalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Internationalisering og segmentering

Vi arbejder med internationalisering generelt (systime kapitel 9) og går videre til international segmentering (kapitel 12).

Vigtige emner:
Kap. 9: Eksportmotiver, eksportberedskab, markedsudvælgelse
Kap. 12: SMP-processen, ConZoom/Mosaic, kulturelle zoner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 International promotion

Vi arbejder med int. promotion ud fra Systimes kapitel 23.

Forskellige cases anvendes fx arbejder eleverne med hvordan og hvorfor McDonalds tilpasser kommunikationen til deres forskellige markeder.

Vigtige emner: Den udvidede kommunikationsmodel og neuromarketing
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Segmenteringsrapport 06-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 SO5, Dansk og AØ, tema: globalisering

I det afsluttende SO-forløb arbejdes der tværfagligt med faget dansk. Temaet er centralt bestemt til at være globalisering.

I afsætning arbejdes der med international segmentering og international promotion.
Eleverne arbejder i grupper med en udleveret problemstilling om Xpengs markedsindtrængning i Danmark.

Derefter udarbejder eleverne selvstædigt en problemstilling og besvarer denne i rapportformat på 8-10 normalsider. Rapporten præsenteres mundtligt som træning til SOP-præsentationen.

Der arbejdes undervejs med informationssøgning bl.a. via Marketline og Euromonitor.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SO5, virksomhedskarakteristik 14-09-2024
SO5, analyse og metode 22-09-2024
Ny opgave 03-10-2024
Informationssøgningsopgave 04-10-2024
"Xpeng", samlet aflevering af test SO5 om Xpeng 06-10-2024
Problemformulering SO5 10-10-2024
SO5 25-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 International distribution

I arbejdet med international distribution har vi bl.a. set Kirsebæreventyret og analyseret Frederiksdal Vines internationaliseringsstrategi. Herudover har vi arbejdet med franchise muligheder i Danmark.

Vigtige emner: Indirekte eksport, direkte eksport, markedsindtrængning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 International pris

Arbejde med bogens kapitel 19

Vigtige emner: Pris/kvalitetstrategi, priseskalering, revenue management og pricing
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 International produkt

Arbejde med bogens kapitel 17

Arbejdsformerne inkluderer deduktiv tavleundervisning, elevundervisning og elev-engagerende spil i form af Blooket og Kahoot.

Vigtige emner: Produktniveauer, mærkebeslutninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Købsadfærd B2B

Vi arbejder med Systimes kapitel 7.

Vigtige emner: Buy grid, købstyper, købscenter delmarkeder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Segmentering på producentmarkedet

Segmentering på producentmarkedet.
Områder:
Producentmarkedets karakteristika
Delmarkeder på producentmarkedet
Segmenteringsvariable på producentmarkedet
Build-up tankegangen –kundens behov
Break-down tankegangen

Gruppearbejde og præsentationer samt diskussioner på klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Marketingplan

Der arbejdes med Systimes kapitel 25

Vigtige emner: Situationsanalyse, handlingsplan, budget og effektmåling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dagens arbejde, mini-eksamensformat 17-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Terminsprøve, ny prøveform

I terminsprøven udarbejder eleverne i selvvalgte grupper på maksimalt 4 elever en marketingplan for virksomheden Planet Nusa.

Opgaveformuleringen til terminsprøven er:

Jeres konsulentbureau er blevet valgt til at udarbejde en marketingplan i forbindelse med en lancering/relancering af Planet Nusa på et selvvalgt nyt marked.
Marketingplanen skal indeholde følgende elementer:
· Indledning
· Situationsanalyse
o Intern (denne udarbejdes først). Vælg selv relevante modeller, men Eksportberedskab bør være inkluderet.
· Marketingstrategi
o Herunder markedsudvælgelse (kap. 9.4), målgruppevalg (kap. 11 og 12) og markedsindtrængningsform (kap. 21.1),
o I dette afsnit skal I altså bl.a. vælge hvilket land I vil eksportere til og hvordan.
· Situationsanalyse
o Ekstern. Vælg selv relevante modeller. I skal få en forståelse for situationen på det valgte marked (i det valgte land).
§ Herunder positioneringskort for konkurrenterne (kap. 11.4) hvis muligt.
· Målsætning
· Marketingmix
o Herunder valg for hvert enkelt af de fire P’er
· Handlingsplan
· Budget
· Plan for effektmåling

Rapportens længde skal til terminsprøven være 12-24 sider, dog maks 8 sider pr gruppemedlem
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve, AØ 18-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Eksamensprojekt, ny prøveform

Eksamensprojektet består af en marketingplan for virksomheden Airtox.

Opgaveformuleringen lyder:

Jeres konsulentbureau er blevet valgt til at udarbejde en marketingplan i forbindelse med en lancering af AirTox på et selvvalgt nyt marked. I vælger selv om det nye marked skal være internationalt eller nationalt.
Marketingplanen skal indeholde følgende elementer:
· Indledning
· Situationsanalyse – del 1
o Intern
· Marketingstrategi
· Situationsanalyse – del 2
o Ekstern
· Målsætning
· Marketingmix
o Herunder valg for hvert enkelt af de fire P’er
· Handlingsplan
· Budget
· Plan for effektmåling

Skriftligt produkt:
I skal udarbejde en rapport hvori marketingplanen udfoldes. Rapportens længde skal til terminsprøven være 12-24 sider, dog maks 8 sider pr gruppemedlem.
OBS: Til eksamenen skal rapportens længde være 7-8 normalsider á 2.400 enheder pr. elev, dog maksimalt 24 normal-sider ved 4 elever i en gruppe. Heri medregnes ikke forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer, bilag og lignende i antal enheder.

Præsentation
Gruppen præsenterer marketingplanen med visuel støtte af fx en Powerpoint hvorefter resten af eksaminationstiden (minus votering) udgøres af en faglig dialog mellem censor/eksaminator og eleverne.

Til den mundtlige præsentation vil I også skulle forklare hvordan I har arbejdet med samarbejde og samskrivning samt hvordan I har benyttet digitale hjælpemidler.
Til eksamen vil præsentationen have en længde af 7-8 minutter pr elev i gruppen og den samlede mundtlige eksamen vil vare ca. 30 minutter pr elev i gruppen.

Grupper
Gruppen består af maksimalt 3-4 elever. Alle i gruppen er ansvarlige for samtlige dele af rapporten.

Tidsforbrug
Til at udarbejde rapporten får I 15 moduler på skolen - elevtiden på denne opgave er 10 timer pr. elev

Opgaven afleveres 11/5 kl. 22:00 på Lectio.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grupper til eksamen 23-04-2025
Eksamensprojekt 11-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer