UNORD Hillerød Handelsgymnasium og Handelsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Hillerød Handelsgymnasium og Handelsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet tm22hh1spa1 SP - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
UNORD
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Cecilie Holm
Hold
tm22hh1spa1 SP (
tmhh1spa1 SP
,
tmhh2spa1 SP
,
tmhh3xspa1 SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Jóvenes en España
Titel 2
Jóvenes en Latinoamérica
Titel 3
SO3 Jóvenes españoles y desigualdad
Titel 4
Jóvenes espanoles
Titel 5
Tradiciones
Titel 6
Cuba en cambio
Titel 7
empresas y negocios
Titel 8
Colombia y la problematica de las drogas
Titel 9
La época de Franco en el presente
Titel 10
Forløb#10
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Jóvenes en España
Indhold
Kernestof:
Titel
Læs 2B dialogen "en la terraza", lyt til måneder, ugedage og vejret og asi se dice (sådan siger man). Lav også tareas 2B (besvar spørgsmål til teksten) og ejercicios 1. A og B hjemme.
§18 PRÆSENS (NUTID)
I skal kunne bøjningen af -ar verber udenad.I skal være færdige med de første to sider af kopiarkene om -ar-verberne opgaverne 6 (om -ar-verber), 7 (om spørgeord) og 3 (om -ar-verber).
viva_la_vida_pdf_s28 de spanske substantivers køn.docx
Supplerende stof:
bienvenidos a la clase de español.pptm
Minlæring
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Jóvenes en Latinoamérica
Indhold
Kernestof:
canciones de verano.docx
8.B Hoy hemos preparado mole
Chile, captulo 6, perfektum.pdf
Chile, capitulo 6, perfektum.pdf
caminando.systime.dk
Mariángeles de Argentina (2).pdf
Horisont_Det argentinske kvindeoprør_tareas (2).docx
I skal arbejde med minlæring i timen. Possesive pronominer.
Afsnit
I skal lave rollespil i dag, medbring ´"la identidad contrastada".
Frida Kahlo minikompendium.pdf
Frida Kahlo minikompendium.pdf Læs hjemme teksten færdig og forbered individuelt præsentation af teksten samt det du i øvrigt ved nu om Frida. Du skal vise din mindmap samt evt. lave talekort derudover. Varighed: ca. 3-4 min.
spansk frida kahlo okt. 2023 ny.docx
OBS! Medbring høretelefoner! Dem der ikke har præsenteret, skal være klar i dag. Tag også kopiark med, så vi kan gennemgå opgaverne, I lavede færdige til i onsdags.
spanske lyttetekster, ciudades hispanas.docx nær fremtid, opgaver, cam.docx
Lyt igennem flere gange og besvar alle opgaver. OBS det der niveau 1 (ikke 2). Du kan evt. finde manuskriptet på hjemmesiden også.
Día de los Muertos (1).docx
Aby de México - La identidad contrastada - 56-57 (3).docx
Esquema para una caracter+¡stica de Aby (2).docx
Supplerende stof:
§23 PERFEKTUM (FØRNUTID)
quiz og byt primera leccion 2. år.docx
Du skal øve dig på hjælpeverbet 'haber til du kan de 6 bøjningsformer udenad.
Afsnit
Minlæring
§27 VERBER - EN OVERSIGT
Øv verberne ir (at rejse, tage, gå), venir og hacer (at lave) udenad i nutid. Læs op på trykreglerne. I skal løse alle opgave i de papirer, I fik i sidste time ("soy alta y rubia..").
OPGAVER til Ir, venir, hacer.docx
Læseformål, skema s. 11-12 l. 18 (4).docx
Lav hjemme tarea 1 og 2 til den dokumentar, I så sidste gang. I skal også have læst s. 11-12 og have udfyldt "læseformål".
§18 PRÆSENS (NUTID)
Øv dig på verber med tvelyd, eksemplerne empezar og poder. Stregen under ordet markerer hvor trykket ligger.
Læs Mariángeles página 12 linea 18 hasta página 14 linea 14.
Hvis ekstra tid: øvelser med ser og estar. Skriv ikke i bogen.
fotomarathon.docx
Husk at få kopiark fra sidste time med (kommunikativ øvelse). Læs hjemme El país de mariángeles side 8-9 øverst og lav rigtig-falsk-opgaven. Du skal kunne oversætte det hele mundtligt. Argentina SandtFalsk 1 p 8-9.docx
Til i dag skal I læse den sidste del af teksten om Mariángeles, s. 14 linje 4 -15 linje 17. Løs også rigtig-falsk-opgaven. .Argentina SF 3 p14l4_p 15 l17.docx
Titel
Decir
§3 ADJEKTIVER (TILLÆGSORD)Kig også mine rettelser af den seneste aflevering igennem.
nær fremtid, opgaver, cam.docx
Lav opgaverne: lytteøvelse (alle) og nærfremtid
Du skal være færdig med opgaverne om gerundium fra i mandags samt have lavet reafleveringen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
ser eller estar
28-09-2023
arbejd selv-timer El país de Aby: México
25-10-2023
grammatiktest i timen
06-11-2023
reaflevering spansktest
15-11-2023
Omfang
Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Formidling
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Titel 3
SO3 Jóvenes españoles y desigualdad
Indhold
Kernestof:
spansk, so3, spaniens tabte generation.odt
spansk, so3, generacion perdida, garcia, 2023.docx
La generación perdida_Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir.pdf
mindmap la generación perdida (1).docx
Materialer, samlet, SO3 spansk og IØ desiguadad, ulighed.pdf
Supplerende stof:
Lav hjemme Esquema para una caracteristica om Aby. Vi gennemgår også rigtig-falsk opgaven/find gloser fra sidste time. Herhenne laver vi et interview.
Esquema para una caracter+¡stica de Aby (2).docx
Til og med opgave C skal besvares hjemme. I kan også gense filmen på CFU.
§24 PRÆTERITUM ("KORT" DATID)
Udendslære: præteritum af comprar, escribir og nacer, samt de uregelmæssige ser/ir, tener og estar. § 24 Caminando
Løs også opgave G og H om Bernat fra i mandags.
Præteritum, ejercicios (2).docx
Udfyld hjemme mindmappen med alle relevante informationer fra teksten (ord og vendinger). Du skal øve det igennem hjemmefra, kunne tale om hvert punkt og have dit udfyldte ark med herhen.
spansk, so3, perdiendo el norte, opgaver til filmen, rev. 2.docx
Titel
Læs den danske introduktion til samt interviewet "Fuga de cerebros". Løs skriftligt "más ejercicios/2" (vælg hver en person). Samt "ejercicios 3/Hablar del texto"
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
SO3 spansk
17-12-2023
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Formidling
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Projektarbejde
Titel 4
Jóvenes espanoles
Aspekter af unge og ungdomskultur i sammenligning med Danmark.
Indhold
Kernestof:
Løs opgave 3.1 (øv gloser i quizlet), læs Amiras brev og den lille tekst om uddannelsessystemet (Tarea 3.2/La educación en España) og besvar dernæst de 3 opgaver til det, du har læst: opg. 3.1.1, 3.1.2 og 3.3.3. Jeg har lagt nogle suplerende opgaver/
Los jóvenes españoles, Texto 3, Amira.docx
el botellón.docx
Texto y tareas los jóvenes espanoles bebemos mucho pero sabemos controlarlo.docx Minlæring
Supplerende stof:
Læs/løs opgaver til og med opgave 1.3.2, dvs. til og med spørgsmålene til teksten. Grammatisk skal vi fokusere på gerundium/udvidet nutid (§21 i minigrammatikken/Caminando). Øv også småord.
Titeljóvenes españoles, Texto 1 Adriana .docx
Spoergekort_Amira.docx Los jóvenes españoles, Texto 3, Amira.docx
Minlæring
Afsnit
objektspronominer i spansk rev.docx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Tradiciones
I forløbet har der været fokus på traditionen Quinceañera i Latinamerika og Spanien.
Indhold
Kernestof:
Minlæring
Estrella de Sevilla.pdf
quinceceañeras_ minikompedium_viva la vida.pdf
Supplerende stof:
Øv objektspronominerne udenad. Lav opg. 5 færdig.
Afsnit
Titel
§12 DEMONSTRATIVE PRONOMENER (PÅPEGENDE STEDORD)
det demonstrative pronomen.pdf
opgaver studierejse.docx
Minlæring
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Cómo beben los jóvenes
03-03-2024
reaflevering Cómo beben los jóvenes
18-03-2024
PowerPoint, talekort samt "udfylde papirer""
16-04-2024
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Skrive
Formidling
Personlige
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Titel 6
Cuba en cambio
Vi har arbejdet med forskellige aspekter af Cubas historie, kultur og sociale forhold.
Indhold
Kernestof:
6c: Cuba
4) Lyt til fakta om Cuba 6c: Cuba
Minlæring
mi tierra, Gloria Estefan, letras y tareas.docx
Løs alle opgaver om Gloria Estefan "Mi tierra"
I skal hjemme se "Cuba og kapitalismen", som jeg har reserveret til jer på CFU. I får opgaverne herhenne, men skal være klar, da det skal laves i grupper. Øv også bøjningen af 'ser/ir' i præteritum hjemme.
JORGE VIDAL de Baracoa rev.docx
los aldeanos es solo un sueño.pdf Læs hele den spanske og danske introduktion til sangen inklusive: "Los Aldeanos quienes son?" og løs opgaven "relaciona las palabras". Medbring også udfyldte papirer/spørgsmålene om Jorge, så du kan tale med Cecilie
Afsnit
es solo un sueño tareas.docx
Texto PATRICIA LA JINETERA.pdf
14 - Billede jineteras y policía.docx
Texto PATRICIA LA JINETERA.pdf PREGUNTAS para toda la historia de Patricia la jinetera.docx
Supplerende stof:
Titel
spansk repetition 3. år aug. 2024 rev_.docx
3) Løs opgaverne med verberne. Tag et screenshot og sæt det ind i dine noter om verber.
5) Lyt til HELE den spanske tekst om Cuba, og oversæt mundtligt. Skriv en liste med stikord til teksten, som du kan bruge i en præsentation af den 6c: Cuba
6) lav dine kopieark/repetition færdige
Afsnit
spansk terningspil grammatik rev. aug. 2024.docx
Minlæring
Minlæring: Læs/lyt og løs opgaverne om imperfektum. Jeg fører fravær på grundlag af dette. Desuden skal I individuelt uploade jeres svar i afleveringsmappen. Jeg fører fravær ud fra at begge opgaver er løst på rimelig vis.
de to datider på spansk_Vild med tyren.pdf
Kopiark datiderne opgave 157, 158 og 161-162.
quizlet Patricia la jinetera, Cuba.docx
PREGUNTAS para toda la historia de Patricia la jinetera.docx
Skim quizletten. Læs den danske tekst samt første afsnit af den spanske "Patricia la jinetera" og besvar spørgmålene til og med spørgsmål 16. Teksten foregår i "den specielle periode/el período especial" i Cuba.
Genopfrisk quizletten fra mandag. Læs til og med "una aventura mala" af teksten og besvar spørgsmål 17-37. Husk at bruge ord fra spørgsmålet i dit svar (dvs. skriv hele sætninger)
Personlige pronominer 2 rev.docx
Statslig heltedyrkelse i Cuba.docx - vi arbejder med helten i timen
Patricia fordeling af de sidste 3 kapitler.docx
gloser til beskrivelse af personerne i Havana Blues.docx I skal øve vendingerne og gloserne, da de alle kan forekomme i præsentationen.
2.1 Regelmæssige hitverber | Spontant spansk
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Cuba og kapitalismen
01-09-2024
Cuba después del Caido del muro -arbejd selv
12-09-2024
forberedelse til delprøve 1
15-09-2024
delprøve 2 fridays for future
07-10-2024
una carta
10-11-2024
Omfang
Estimeret: 44,00 moduler
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Titel 7
empresas y negocios
Vi har arbejdet med forskellige virksomheders historie samt handelskommunikation.
Indhold
Kernestof:
1. Kulturforskelle | Spansk virksomhedskommunikation
Los_negocios_2024_2025_kompendium.docx
handelsbreve og handelsmails.docx Genrer i Skriftlig eksamen Spansk 8.maj 2017.docx
de to datider på spansk_Vild med tyren.pdf
6.10.1 Præteritum (
6.10.2 Imperfektum (
6.10 Præteritum/imperfektum (datider) | Gramática Básica
§5 TALORD | Caminando. Grund- og øvebog
Supplerende stof:
2.1 Regelmæssige hitverber | Spontant spansk
Repetér regelmæssige -ar, -er og -ir verbers endelser i nutid. Øv også betydningen af alle verber i opg. 2.1 samt øvrige gloser i opgaven fra "Spontant spansk".
2.3 Hitverber med diftong | Spontant spansk
2.4 Hitverber med -go | Spontant spansk
Lyt/udfyld ark om Eres para mí og oversæt det.OBS!Se kortfilm "fiebre amarilla" på CFU Det forventes IKKE, at I forstår det hele, men giv ikke op - prøv at lytte/læse/se og gæt på pointen. Skriv på et papir 5-10 sætninger med et resume: hvem/hvor/hva
Refleksive pronominer, beskriv din daglige rutine - ark spørgsmål 5
spansk virksomhedskommunikation intro 2024.docx
OBS: der er gloseliste til sidst i bogen!
Medbring kompendiet "Negocios" og du skal have læst s. 28 og udfyldt s. 29-31 "el Toro". Vi taler på spansk om la empresa. Vær også klar med løsninger på de danske opgaver til spansk virksomhedskommunikation. Vi afslutter med gruppearb/e-mail.
1)repaso/repetitionpræsens og betydning af: poner, poder, querer, conocer, saber. Vi laver bomleg...2)el toro (lektie fra i går) 3) nogle af jer fik til opgave at gennemgå opgaverne til kultur, så hav det klar også. Hvis ikke du var der i går, skal d
de 25 spanske hitverber - betydning og bøjning.docx
Minlæring
Titel
Brug oversigten og øv hitverber. Inden timen skal du kunne dem med "go" helt udenad.
§16.2 Futurum | Tapas – Online
genlæs først om reglerne for de to datider på spansk. Hvordan er deres regelmæssige og uregelmæssige former? Hvornår bruger man præteritum og hvornår bruger man imperfektum?
Afsnit
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Formidling
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 8
Colombia y la problematica de las drogas
I arbejdet med Colombia har hovedfokus været narkoproblematikken.
Indhold
Kernestof:
Colombia_y_la_problematica_de_las_drogas.docx
Supplerende stof:
Titel
Kap. 2, lær gloser, læs de to spanske tekster (Mario) og løs opgaverne til og med 2.5.4
Tata_La_viuda_Quizlet_og_spoergsmaal_til_dokumentaren.docx
Se på CFU første del af dokumentaren om Tata og besvar vedhæftede spørgsmål til del 1. Vigtigt: Medbring kompendiet!
A) Se anden del af dokumentaren om Tata, øv gloser i quizletten og besvar spørgsmålene.
hitverber oversigt.pdf
gennemgang af 3.4-3.5.9 (kompendiet) r.docx
Minlæring
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
prepara un debate
02-02-2025
delprøve i timen
03-02-2025
Memo (intern meddelelse)
17-02-2025
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 9
La época de Franco en el presente
Vi har arbejdet med, hvordan man i dag beskæftiger sig med Francotidens spor.
Det politiske opgør med den tavshedens pagt, som blev lavet for at sikre en fredelig overgang til demokrati og organisationers krav om afdækning af fortidens forbrydelser, diskussionen om Francos gravmonument, udgravning af massegrave og de stjålne babyer. De spanske artikler er blevet suppleret med danske baggrundskilder.
Indhold
Kernestof:
IV. Fortidens spøgelser: Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien. | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan
10. Francisco Franco: El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan
11. Gadens symboler: Símbolos franquistas en las calles de España: Polémica y viejas heridas | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan
24. september:Franco og Glemslens pagt
Genrer i Skriftlig eksamen Spansk 8.maj 2017.docx
når du skal skrive i datider, ideark_rev.docx
BILLEDOPGAVER I DELPRØVE 1 til papirsprøve i spansk.docx
Supplerende stof:
vivir es facil.docx
Se filmen færdig (50 min) og færdiggør tidslinjen. Opgaverne arbejder vi med herovre.
7.3 At foreslå, blive enige og lave en aftale | Spontant spansk
Minlæring
rollespil pro y contra la cocaina.docx
Tomar | Spontant spansk
Ir | Spontant spansk
Oversættelsesøvelse med TOMAR og IR.docx
Hvad betyder tiden under diktator Franco for nutiden? I skal læse både den danske og den spanske tekst (obs: du kan også få den læst højt i nogenlunde lavt tempo) samt løse opgaverne 10.1 opgave 1 (spørgsmål)c+ 2 (oversætte/bøje verber). Læs evt. før
Titel
Vi arbejder videre med sporene fra Francotiden. Øv gloserne i quizletten, lyt til podcasten (25 min) og se nyhedsindslag fra 21 søndag, som ligger til jer på CFU (19-32 min.). I skal uploade eget mindmap på spansk med temaer og stikord i afleveringsm
I får en delprøve 1 i timen - se I afleveringsmappen, hvad man skal læse op på
6.1 Historien på billedet | Spontant spansk
6.2 Samtale om billedet | Spontant spansk
BAILANDO BILLEDBESKRIVELSE.docx
når du skal skrive i datider, ideark_rev.docx
Dos fotos y un esquema (2).docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
delprøve på klassen
10-03-2025
diktatoren Franco spøger stadig
02-04-2025
Delprøve 1 i timen
07-04-2025
delprøve 2
22-04-2025
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 10
Forløb#10
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53511880568", "T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53511880568", "H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53511880568" }