UNORD Hillerød Handelsgymnasium og Handelsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Hillerød Handelsgymnasium og Handelsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet tm22hh1spa2 SP - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
UNORD
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Kim Lysholm Olsen
Hold
tm22hh1spa2 SP (
tmhh1spa2 SP
,
tmhh2spa2 SP
,
tmhh3xspa2 SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1: Begynderspansk, elemetære regler
Titel 2
Forløb#2: Barcelona/Catalonien, sociokulturelle...
Titel 3
Forløb#3 Desigualdad/ulighed
Titel 4
Forløb#4 Colombia
Titel 5
Forløb#5 Migración
Titel 6
Forløb#6 Frida Kahlo y México
Titel 7
Forløb#7 Empresas , virksomhedskultur/Inditex/Zara
Titel 8
Forløb#8 El turismo
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1: Begynderspansk, elemetære regler
Spansk begyndersystem, Caminando, + diverse supplerende tekster, artikler, Youtubeudsendelser, Quizletprogrammer, etc. elementære grammatiske regler og enkel sproglige udtryk og vendinger, opbygninger af enkle sætninger.
Der har i dette forløb været fokus på følgende:
-hilseformer
-nyttige små indledningssætninger og udtryk
-præsentationsdialoger/sætninger
-talord
-Udtale afbogstaver/alfabetet på spansk, stavning af bogstaverne i forbindelse med elevernes for- og efternavne
-datoer/ugedage, måneder/årstider
-udtryk i forb. m. vejr
-verber, introduktion af de tre grupper verber, ar-er, og ir-verber
-Verbernes bøjningsformer i præsens: regelmæssige samt udvalgte uregelmæssige
-farverne
-præpositioner, f.eks. foran, bagved, oven på, under, etc.
-billedbeskrivelse, sproglige udtryk og nyttige verber i denne forbindelse
-ser/estar/hay - de mest elementære regler/forskelle
-substantiver, herunder bøjningsformer, artikler og genus
-adjektiver, bøjningsformer og placering
-muy - mucho
Vi har også haft fokus på mad og drikkevarer
-mad
-restaurantbesøg
-drikkevarer
-ingredienser
-spisetraditioner
Endvidere har der været fokus på familiemedlemmer/titler på familienavne
-Små præsentationer af mad
-Små præsentationer af skole/fritidsjob//fritidsinteresser
Indhold
Kernestof:
spansk, intro, første år, nov. .docx
spansk, los numerales.docx
A.Vi gennemgår øvelsen med præsentationer.
spansk, la familia, dime como es tu familia.docx
1.I skal have færdiggjort dokumentet vedr. la familia. Det er det dokument, som I arbejdede med i grupperne i lektionen sidste gang.
spansk, program, syvende nov. .docx
Caminando, 2B1.
Quizlet
A. Lyt til teksten, kap. 2.C.og læs teksten + besvar de syv spørgsmål til teksten. Se link:
spansk, caminando, program for tirsdag.docx
A. I skal have færdiggjort opgaverne til kap. 2C. Se vedhæftet dokument.
spansk, me gustas tú, sangtekst og opgaver.docx
A. I skal træne bogstavernes udale, dvs I skal træne at stave jeres eget navn. Det var det, vi gjorde i klassen sidste gang. Brug oversigten og lydfilen i Caminando, Systime. Se link.
A. Øvelse, som vi ikke nåede i timen i tirsdag:
spansk, david de valls, opgaver, nov. 2022.odt
6.1 Præsens (nutid)
A: IBesvar opgaverne på vedhæftede dokument vedr. bøjning af de regelmæssige verber i præsens. Se vedhæftede dokument.
Fremlæggelser: David de Valls-opgaver + egen mind map.
spansk, margarita.pdf
Fremlæggelser i grupperne vedr. David de Valls og mind map+ arbejde med fagligt stof.
spansk, program, onsdag.docx
klokken.pdf
A.Vi træner spanske udtryk i forbindelse med klokkeslæt. Det er det dokument, som I arbejdede med sidste gang. I skal have forberedt jer på opgaverne i dokumentet.
spansk, nytårsforsåt på spanskspansk,.docx
A. I skal have færdiggjort opgaven vedr. hattespørgsmål, repetitionsspørgsmål på spansk. MEGET VITIGT. Se dokument.
A. Du skal have forberedt dig på svarene på spørgsmålene til kap. 5.1, Así vivo yo, i Caminando. Vi gennemgår spørgsmålene.
que estan haciando.pdf
A. Læs teksterne på vedhæftede PDF-fil.
A.Vi samler op på de gloser, der blev anvendt i teksten til sidste gang, dvs. i mandags. Træn derfor gloserne i opg. G, så I kan huske dem udenad. Vi gennemgår dem i timen.
spansk, program for torsdag, d. 19.jan.docx
VI samler op på nedenstående. Det er det, I arbejdede med i timen i torsdags.
1.Caminando, kap. 5B, "Viajando a Madrid" + "En la estación del norte". Læs og lyt til de to tekster. Du skal kunne forstå indholdet. Brug gloserne, der er understregede i teksten.
spansk, caminando, 5B, viajando a Madrid, rev.docx
5c: Madrid, Caminando
spansk, el día de Pedro, indsæt bøjede verber, substantiver og adjektiver.docx
A. I skal have færdiggjort dokumentet vedr." El día de Pedro"- ("Pedros dag")
spansk, las comidas en Espana.docx
I dette dokument er der fokus på la comida og las comidas en España, maden og måltiderne i Spanien.
spansk, la comida, minikompendium.pdf
spansk, las comidas y bebidas, word.docx
I skal have besvaret opgaverne i kompendiet, "Las comidas y bebidas" til og med teksten, "La carta, por favor". I denne tekst er vi på restaurant, Indholdet i denne tekst skal I kunne forstå.
A. I skal have forberedt jer på resten af dokumentet vedr. Las comidas y bebidas. Se vedhæftede dokument.
spansk, planche, comidas y horarios.docx
A. Grammatik: Fokus på perfektum, før nutid. Læs oversigten over de de regelmæssige og uregelmæssiger verber i perfektum. Se vedhæftede dokument
I skal have læst teksten om Pedro y Maribel. I skal forstå hovedindholdet af teksten og kunne give et fyldestgørende referat af teksten på dansk.
A: Besvar opgaverne vedr. perfektum-før nutid-. Brug minigrammatikken i Caminando, §23
Ingen nye lektier til denne lektion:
VIGTIGT:
Læs teksten om "Naara, una española de hoy" + besvar ALLE dertil hørende opgaver. Vi gennemgår det i timen, så vær godt forberedt.
spansk, naara, tekst og dertil hørende opgaver + kontekstbaseret grammatik.docx
Naara: I skal have læst kap. 2, "Mi casa" + have besvaret alle de opgaver, der ligger under "ejercicios", cirka midt i dokumentet. Vi gennemgår det i plenum.
spansk, naara, kap. 3+4.docx
6.5 Refleksive verber (tilbagevisende udsagnsord)
A. Vi gennemgår Naara, kap. 3 + 4. Det er det materiale, som I arbejdede med i timen før påske. Se vedhæftede dokument.
Læs kap. 5. I skal kunne forstå tekstens indhold og besvare spørgsmål 1 til 8 på spansk.
Naara; Læs kap. 6 og besvar de dertil hørende opgaver.
Spansk, Naara, kap. 7.odt
Vigtigt: Medbring Caminando, grundbog!
6.9.1 Ir + a + infinitiv (nær fremtid)
1.I skal have læst og forberedt jer på tekst og spørgsmål til Naara kap. 7. Det er det dokument, som I arbejdede med i timen sidste gang. Se vedhæftede dokument:
Quizlet, las comidas
1.Læs teksten, "Aprobado o no" og besvar de dertil hørende opgaver. OBS! I skal IKKE besvar opgaven om skolen, dvs, den sidste opgave i dokumentet. Vi taler om teksten i mindre grupper. Se vedhfætede dokument:
Ingen"nye lektier" for til denne lektion, da denne tekst også var lektien til mandag.
Samme lektier for som til sidste gang
I skal have jeres lille opgave vedr. præsentation af Hillerød Handelsgymnasium parat. Husk inddragelse af billeder og tal ud fra nyttige stikord, når I skal præsentere skolen. I skal præsentere i grupper på maks. fire personer.
Omfang
Estimeret: 74,00 moduler
Dækker over: 82
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Forløb#2: Barcelona/Catalonien, sociokulturelle...
I dette forløb har det været fokus på sociokulturelle forhold i Barcelona/Catalonien.
Forløbet er kørt med udgangspunkt i "Barcelona, una ciudad en movimiento, udvalgte, relevante afsnit" (Tengberg Media) samt diverse tekster og videoudsendelser fra bl.a. "La buena vida" (Gyldendal) + DR-dokumentarudsendelse , Veros kamp mod Spanien" (DR-Horisont)
Fokuspunkter har været:
-Indsigt i sociokulturelle forhold i Barcelona/Catalonien
-elementær indsigt i problemer/konflikt mellem Catalonien og det øvrige Spanien
Grammatisk/sprogligt har været fokus på:
-Lytte til det talte sprog
- Samtaler/præsentationer af diverse opgaver/opbygning af sætnin
ger
-arbejde med ordforråd i forb. m. restaurantbesøg, retter, høflighedsfraser, kommunikative sætninger, etc.
-Repetition af elementær grammatik fra 1. år
- Adverbier
- uregelmæssige verber, diftongerende verber
--opbygning af ordforråd, bl.a. gennem lege/spil/quizlet
-adjektiver
-pronominer
-verber - regelmæssige og uregelmæssige
-verbaltider: Præsens, perfektum, nær fremtid, præteritum
-ser/estar/hay
-spørgende pronominer
-muy/mucho
Endvidere har vi arbejdet med grammatiske opgaver, hvor eleverne har anvendt hjælpemidler såsom "Caminando", "Gramática basica Systime", "Vild med Tyren", "Ordbogen.com" og "Aqui está, grammatik, Systime"
Indhold
Kernestof:
1.Vi samler op på det lille opstartskompendium, som I fik udleveret sidste gang og arbejdede med.
quiz
Capítulo 1: Barcelona. Una ciudad de viviendas alternativas
Barcelona, una ciudad en movimiento:
7. Adverbier (biord)
spansk, program. 6. sept 2023.docx
1.Barcelona, una ciudad en movimiento:I skal have læst Kap. 8: Una ciudad gastronómica" + have besvaret opg. nr.1-14.
spansk, salir a un bar o restaurante, diferencias entre dinamarca y espana, 2023.docx
I disse lektioner står den på faglig hygge. Program:
Minigrammatik
Virtuel, asynkront
Vi samler op på det, I skulle arbejde med i den virtuelle lektion i onsdags. d. 20.sept. 2023.
Quizlet
Kompendium: Barcelona,. una ciudad en movimiento:
spansk, cataluña, el conflicto.docx
spansk, Catalonien, Veros kamp mod Spanien, dokumentar, 2023.docx
1. Se eller gense dokumentarprogrammet, "Veros kamp mod Spanien". Jeg har givet jer adgang til udsendelsen på CFU, så I kan nu se den.
I får jeres test tilbage. I bedes medbringe "Caminando"-bogen.
Hej spanskhold
I skal læse transkriptionen af videoen om Mireia, s. 34-41 + besvare opg. 5+6 på s. 42. Det er den lektie, som jeg lagde ud, da I sidste mandag (d. 30. okt) arbejdede virtuelt, asynkront.
spansk, barcelona, mireia, ekstra opgaver, 2023.docx
1.I skal have lavet dokumentet med supplerende opgaver vedr. Mireia færdig. Det er det dokument, I fik udleveret i mandags
spansk, grammatik, præteritum, en vivo, 2023.pdf
Omfang
Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Forløb#3 Desigualdad/ulighed
I dette forløb, som også er en del af SO, har eleverne arbejdet med ulighed, sociale forhold, arbejdsbetingelser og situationen i Spanien.
Arbejdet har foregået gennem tekster, statistik, videoudsendelser og en spillefilm ("Perdiendo el norte" )
Fokus har været :
social ulighed
samfundsforhold
velfærdmodel
sammenligning med danske forhold
Sprogligt forkus har været:
Tilegnelse af ordforråd inden for emnet gennem bl.a quizlet og vendespil
lytte til spansk tale
-præsentere/fremlægge på spansk kun via stikord, statistik og billeder.
Indhold
Kernestof:
1. I disse lektioner taler vi om jeres aflevering vedr. Catalonien. (foregår i små grupper sammen med mig). I skal derfor være forberedte på dette.
spansk, grammatik, præteritum, en vivo, 2023.pdf
spansk, so3, spaniens tabte generation.odt
I skal have besvaret opgaverne i vedhæftede dokument.
spansk, so3, generacion perdida, garcia, 2023.docx
Fichas de aprendizaje Spansk, præteritum og checkliste | Quizlet
Denne lektion køres virtuelt, asynkront - arbejd selv, da jeg er til konference.
Denn lektion flyttes til en anden dato.
I skal have læst teksten om den unge spanier, Bernat García og have besvaret opg. A+B+C+D+E i dokumentet. Se vedhæftede dokument.
spansk, so3, generacion perdida, bernat garcia, 2023, rev..docx
Tekst om Bernat Garcia:
spansk, so3, mindmap la generación perdida, 2023.docx
Titel
VIGTIGT: MEDBRING SPANSKBOGEN, CAMINANDO!
spansk, john, el esquizofrenico, letra, opgaver til sangteksten, 2023.docx
I disse to lektioner skal vi se en film om ulighed og de unge spanieres situation.
1.Grammatik: Fokus på verber, refleksive pronominer + brugen af ser/estar/hay.
Fremlæggelser, SO3, spansk
Omfang
Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 4
Forløb#4 Colombia
I dette forløb har vi arbejdet med tekster vedr. samfundsforhold og narkosituationen i Colombia.
Vi har arbejdet med tekster, videoudsendelser, dokumentar og spillefilm, "Maria llena eres de gracias".
Formålet har været opnå indsigt i colombianske forhold særligt med udgangspunkt i de unges situation og kunne sammenligne med danske forhold.
Sprogligt fokus har været:
-Lytte til spansk talt sprog
-tilegnelse af ordforråd
-præsentere på spansk
Endvidere har vi også arbejdet med grammatiske opgaver, hvor eleverne har anvendt hjælpemidler såsom "Caminando", "Gramática basica Systime", "Vild med Tyren", "Ordbogen.com" og "Aqui está, grammatik, Systime"
Indhold
Kernestof:
spansk, jovenes latinoamericanos, mario de colombia, spørgsmål til den første del, 22-25, 2024.docx
I skal have forberedt jer på det, I arbejdede med i timen i mandags, dvs have læst . 22-25 i PDF-dokumentet, “ El país de Mario, Colombia” + have besvaret de dertil hørende opgaver i Word-dokumentet. Se skemaet for i mandags.
Quizlet
spansk, jovenes latinoamericanos, mario, un estudiante internacional, opgaver, spansk valghold. 2024.docx
spansk, mario de colombia, rev.rev..pdf
1.I skal have forberedt jer på opgaverne vedr. Colombia i dette lille vedhæftede dokument.
Test:
1.Repetition: Repetér ordene vedhæftede quizlet fra teksten, "Mario, un estudiante internacional". Vi laver nogle øvelser, så træn hukommelsen godt!
Qquizlet
spansk, grammatik, spørgende stedord, shakira.docx
spansk, colombia, mulas. china, 2024, rev..docx
I skal have forberedt jer på vedhæftede dokument med tekst og opgaver og være 100 % klar. Det er den tekst, som I arbejdede med i lektionen, mandag, d. 19.febr.
Titel
6.9.3 Estar + gerundium (udvidet nutid)
Vi skal se film. Det er derfor vigtigt, at I er punktlige.
1.Læs sinopsis af filmen, "Maria llena eres de gracia" + oversæt ordene fra teksten til dansk (MEGET VIGTIGT, DA DET ER EKSAMENSPENSUM)
maria full of grace - Google-søgning
1.Grammatik: Besvar de to opgaver på vedhæftede dokument. Temaet er: Verbernes bøjningsformer og de personlige pronominer. Brug Caminando, minigrammatik, § 18 og § 19.
TitelJeg håber, at I alle har haft en rigtig god påskeferie.
spansk, program, onsdag, d. 10. april, 2024.odt
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Forløb#5 Migración
Formålet med dette forløb er at opnå viden inden for migration, push-og pullfaktorer, migrationsveje, årsager til migration, migration i en historisk og aktuel kontekst.
Vi har i forløbet arbejdet med tekster, dokumentarudsendelser og statistisk materiale samt billedmateriale.
Endvidere har vi arbejdet med grammatiske opgaver, hvor eleverne har anvendt hjælpemidler såsom "Caminando", "Gramática basica Systime", "Vild med Tyren", "Ordbogen.com" og "Aqui está, grammatik, Systime".
Indhold
Kernestof:
I skal have forberedt jer på følgende dokumenter. Det er pensumstof. Det er de dokumenter, I arbejdede med i lektionerne i onsdags.
Test
Afsnit
Quizlet
Se og lyt til videoudsendelsen og besvar de dertil hørende opgaver: Se vedhæftede dokument:
spansk, migración, mana, pobre juan, letra y video de musica, spansk, 2024.docx
I skal have forberedt jer på vedhæftede dokument, dvs have læst sangteksten, "Pobre Juan" og besvaret de dertil hørende opgaver. Det er dokument,, som I arbejdede med i timen inden jeres studietur. EKSAMENSRELEVANT STOF!
Maná - "Pobre Juan" [2002 - HQ - 1080p HD] Revolución de Amor
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Forløb#6 Frida Kahlo y México
I dette forløb har vi beskæftiget os intensivt med Frida Kahlo og efterfølgende det mexicanske samfund med fokus på den machokultur, "el machismo".
Eleverne har gennem tekster, dokumentarudsendelser og film fået indsigt i Frida Kahlo som person hendes liv og hendes familie samt det turbulente forhold til maleren Diego Rivera. Vi har i denne sammenhæng arbejdet med Frida Kahlos rolle dengang i det konsrvative og meget religiøse mexikanske samfund sammenholdt med hendes status og position i dag 2024.
Efterfølgende har vi arbejdet med det mexikanske samfund, hvor vi har haft fokus på macho kulturen og den mexikanske identitet.
Endvidere har vi arbejdet med grammatiske opgaver, hvor eleverne har anvendt hjælpemidler såsom "Caminando", "Gramática basica Systime", "Vild med Tyren", "Ordbogen.com" og "Aqui está, grammatik, Systime".
Indhold
Kernestof:
I skal have læst den sidste del af teksten om Honduras, nemlig fra side 78 (“machismo”) til og med side 79, dvs til slut.
spansk, frida kahlo, tekst og opgaver.pdf
Frida Kahlo:
Quizlet
spansk, frida kahlo, opgaver til teksten, side 200 og 201, sept. 2024.docx
Vi skal se film.
1. Grammatik: Fokus på possessive pronominer (ejestedord): Vi fortsætter med dette tema. Besvar ALLE opgaverne, A+B+C+D+E. Se vedhæftede dokument!
spansk, frida kahlo, gruppeopgave, rev. 2024.docx
1. I får tid til at færdiggøre planchen vedr. Frida Kahlo i 1. lektion.
Pga kursus er disse to lektioner aflyst. Flyttes til anden dato.
spansk, mexico, el machismo og grammatikopgaver.docx
Afsnit
Gruppefremlæggelser, Frida Kahlo
1. skal have læst tekst og besvaret opg.nr. 1+2+3+4+5 i dokumentet vedr. Mexico/machismo. Se vedhæftede dokument!
1. "La vida de Frida Kahlo", planche: Den sidste gruppe fremlægger overfor mig, så vær forberedt.
spansk, mexico, la desigualdad.pdf
1.Test - Delprøve 1.
1.I skal besvare opgaverne på vedhæftede word-dokument. Opgaverne vedr. verbernes bøjningsformer i præsens og før nutid. Se vedhæftede word-dokument:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Test og refleksion, Frida Kahlo
11-11-2024
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Empresas , virksomhedskultur/Inditex/Zara
Vi har i dette forløb arbejdet med spansk virksomhedskommunikation, handelskorrespondance, sproglige udtryk og vendinger og formalitetsgrader inden for spansk virksomhedskommunikation , og vi har sammenholdt disse med danske forhold.
Eleverne har oversat fagtermer, læst små handelsbreve og læst om spansk forretningskultur og mentalitet samt arbejdet med sammenligningen Spanien - Danmark, hvad angår virksomhedskultur.
Endvidere har vi gennem faglitteratur, artikler og udsendelser beskæftiget os med modekoncernen Inditex med fokus på grundlæggeren Armancio Ortega samt Zara. I den sammenhæng har vi arbejdet med virksomhedens koncept, idégrundlag, målgrupper, logistik, butikker og indretning af disse.
Eleverne har desuden gruppevis holdt foredrag om Inditex/Zara og grundlæggeren Armancio Ortega.
Vi har som faglitteratur - udover artikler og tekster - anvendt ibogen, " Spansk virksomhedskommunikation".
Endvidere har vi arbejdet med grammatiske opgaver, hvor eleverne har anvendt hjælpemidler såsom "Caminando",og "Aqui está, grammatik, Systime" "Gramática basica Systime", "Vild med Tyren", "Ordbogen.com" .
Indhold
Kernestof:
spansk, virksomhedskommunikation, intro, 2024.docx
spansk, virksomhedskultur og komunikation, aspectos de la cultura espanola en la negociacion empresarial, 2024.docx
Quizlet
I skal i disse to lektioner arbejde med vedhæftede dokumenter.
1. I skal have forberedt jer på det, som I lavede i lektionerne (onsdag, d. 27. nov. 4. og 5. lektion)
spansk, inditex, opgaver til side 1.docx
Læs teksten om Inditex (meget vigtigt eksamenspensum) og besvar opgaverne A+B+C+D til teksten. Som jeg også har skrevet i dokumentet, skal I være 110 % forberedt på ordene, der skal oversættes.
spansk, grammatik, pronominer.docx
1. I skal have lavet de to sidste opgaver, dvs opg. F +G.
spansk, empresas, inditex, dec. 2024, artikel om konceptet.docx
Test: Delprøve 1
I skal have forberedt jer på denne tekst om Inditex + de dertil hørende opgaver.
I denne lektion skal I naturligvis IKKE være der.
I skal have forberedt jer på vedhæftede tekst. Det var også lektien til i mandags, men vi nåede ikke at gennemgå den.
Foredrag, tidligere praktikant i Malaga fortæller om sit ophold i Malaga.
spansk, empresas, inditex, Cumpleaños de Amancio Ortega, 2024, rev..docx
spansk, empresas, inditex, una presentacion, 2024, rev..docx
Færdiggørelse af Inditex/Zara-præsentation
Fremlæggelser Inditex/Zara
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Projektarbejde
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
IT
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8 El turismo
I dette forløb har der været fokus på forskellige sider af turismen , drukturisme og den fatale konsekvenser for det omkringliggende samfund samt bæredygtig turisme og de fordele for lokalsamfundet, der er forbundet med denne form for turismen.
Desuden har vi arbejdet med Spanien som et af de førende turistlande i verden, den historiske udvikling fra rejser for velhavende familier til de billigere charterrejser samt turismens betydning for Spanien.
Der har været arbejdet med tekster, billeder, statistik og små udsendelser.
Der har været fokus på både skriftlig og mundtlig kommunikation i dette forløb.
Endvidere har vi arbejdet med grammatiske opgaver, hvor eleverne har anvendt hjælpemidler såsom "Caminando", "Gramática basica Systime", "Vild med Tyren", "Ordbogen.com" og "Aqui está, grammatik, Systime".
Indhold
Kernestof:
Vi går nu i gang med næste forløb: el turismo (turisme) Vigtigt tema i forhold til den evt. mundtlige eksamen!
Læs vedhæftede tekst vedr. turisme i Spanien og besvar de dertil hørende opgaver. VIGTIGT STOF I FORHOLD TIL EKSAMENSPENSUM!
Quizlet
1. Tema: Turismo de borrachera (= drukturisme)Læs teksten, der handler om problemer med drukturisme i Barcelona. MEGET VIGTIGT EKSAMENSPENSUM, SÅ VÆR GODT FORBEREDT!
quizlet
Læs teksten og se lille den video (link findes i dokumentet) + besvar de dertil opgaver. Se vedhæftede dokument:
spansk, turismo, små hoteldialoger og billedbeskrivelse, 2021.docx
spansk, grammatik, ser, estar, regler og øvelser.pdf
QuizletI skal have læst og forberedt jer på følgende:
I skal have forberedt jer på følgende:
Vi gennemgår billedbeskrivelse. Se vedhæftede dokument!
Delprøve 1:
spansk, turismo, buen camino, spansk valghold, 3. år, 2025.docx
1.Færdiggør dokumentet med titlen "Buen camino!". Besvar opgave 2+3+4+5. Se vedhæftede dokument. Det er det, I arbejdede med i mandags og torsdags.
spansk, turismo, vacaciones, spansk grammatik personlige stedord turismo, rev.docx
spansk, turismo, turismo sostenible, 22 beneficios, 2025.docx
1. Besvar opg. 2+3+4 i dokumentet, " Turismo sostenible". Se vedhæftede dokument:
Titel
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56177220608", "T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56177220608", "H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56177220608" }