Holdet tm22hh1spa2 SP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Kim Lysholm Olsen
Hold tm22hh1spa2 SP (tmhh1spa2 SP, tmhh2spa2 SP, tmhh3xspa2 SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1: Begynderspansk, elemetære regler
Titel 2 Forløb#2: Barcelona/Catalonien, sociokulturelle...
Titel 3 Forløb#3 Desigualdad/ulighed
Titel 4 Forløb#4 Colombia
Titel 5 Forløb#5 Migración
Titel 6 Forløb#6 Frida Kahlo y México
Titel 7 Forløb#7 Empresas , virksomhedskultur/Inditex/Zara
Titel 8 Forløb#8 El turismo

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1: Begynderspansk, elemetære regler

Spansk begyndersystem, Caminando, + diverse supplerende tekster, artikler, Youtubeudsendelser, Quizletprogrammer, etc.  elementære grammatiske regler og enkel sproglige udtryk og vendinger, opbygninger af enkle sætninger.

Der har i dette forløb  været fokus på følgende:
-hilseformer
-nyttige små indledningssætninger og udtryk
-præsentationsdialoger/sætninger
-talord
-Udtale afbogstaver/alfabetet på spansk, stavning af bogstaverne i forbindelse med elevernes for- og efternavne
-datoer/ugedage, måneder/årstider
-udtryk i forb. m. vejr
-verber, introduktion af de tre grupper verber, ar-er, og ir-verber
-Verbernes bøjningsformer i præsens:  regelmæssige samt udvalgte uregelmæssige
-farverne
-præpositioner, f.eks. foran, bagved, oven på, under, etc.
-billedbeskrivelse, sproglige udtryk og nyttige verber i denne forbindelse
-ser/estar/hay - de mest elementære regler/forskelle
-substantiver, herunder bøjningsformer, artikler og genus
-adjektiver, bøjningsformer og placering
-muy - mucho


Vi har også haft fokus på mad og drikkevarer
-mad
-restaurantbesøg
-drikkevarer
-ingredienser
-spisetraditioner

Endvidere har der været fokus på familiemedlemmer/titler på familienavne

-Små præsentationer af mad
-Små præsentationer af skole/fritidsjob//fritidsinteresser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 74,00 moduler
Dækker over: 82 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Forløb#2: Barcelona/Catalonien, sociokulturelle...

I dette forløb har det været fokus på sociokulturelle forhold i Barcelona/Catalonien.

Forløbet er kørt med udgangspunkt i "Barcelona, una ciudad en movimiento, udvalgte, relevante afsnit" (Tengberg Media) samt diverse tekster og videoudsendelser fra bl.a. "La buena vida" (Gyldendal) + DR-dokumentarudsendelse , Veros kamp mod Spanien" (DR-Horisont)

Fokuspunkter har været:

-Indsigt i sociokulturelle forhold i Barcelona/Catalonien
-elementær indsigt i problemer/konflikt mellem Catalonien og det øvrige Spanien


Grammatisk/sprogligt har været fokus på:

-Lytte til det talte sprog
- Samtaler/præsentationer af diverse opgaver/opbygning af sætnin
ger
-arbejde med ordforråd i forb. m. restaurantbesøg, retter, høflighedsfraser, kommunikative sætninger, etc.
-Repetition af elementær grammatik fra 1. år
- Adverbier
- uregelmæssige verber, diftongerende verber
--opbygning af ordforråd, bl.a. gennem lege/spil/quizlet
-adjektiver
-pronominer
-verber - regelmæssige og uregelmæssige
-verbaltider: Præsens, perfektum, nær fremtid, præteritum
-ser/estar/hay
-spørgende pronominer
-muy/mucho

Endvidere har vi arbejdet med grammatiske opgaver, hvor eleverne har anvendt hjælpemidler såsom "Caminando", "Gramática basica Systime", "Vild med Tyren", "Ordbogen.com" og "Aqui está, grammatik, Systime"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Forløb#3 Desigualdad/ulighed

I dette forløb, som også er en del af SO, har eleverne arbejdet med ulighed, sociale forhold, arbejdsbetingelser og situationen i Spanien.
Arbejdet har foregået gennem tekster, statistik, videoudsendelser og en spillefilm ("Perdiendo el norte" )

Fokus har været :
social ulighed
samfundsforhold
velfærdmodel
sammenligning med danske forhold

Sprogligt forkus har været:

Tilegnelse af ordforråd inden for emnet gennem bl.a quizlet og vendespil
lytte til spansk tale
-præsentere/fremlægge på spansk kun via stikord, statistik og billeder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Forløb#4 Colombia

I dette forløb har vi arbejdet med tekster vedr. samfundsforhold og narkosituationen i Colombia.
Vi har arbejdet med tekster, videoudsendelser, dokumentar og spillefilm, "Maria llena eres de gracias".

Formålet har været opnå indsigt i colombianske forhold særligt med udgangspunkt i de unges situation og kunne sammenligne med danske forhold.

Sprogligt fokus har været:

-Lytte til spansk talt sprog
-tilegnelse af ordforråd
-præsentere på spansk

Endvidere har vi også arbejdet med grammatiske opgaver, hvor eleverne har anvendt hjælpemidler såsom "Caminando", "Gramática basica Systime", "Vild med Tyren", "Ordbogen.com" og "Aqui está, grammatik, Systime"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Forløb#5 Migración

Formålet med dette forløb er at opnå viden inden for migration, push-og pullfaktorer, migrationsveje, årsager til migration, migration i en historisk og aktuel kontekst.

Vi har i forløbet arbejdet med tekster, dokumentarudsendelser og statistisk materiale samt billedmateriale.

Endvidere har vi arbejdet med grammatiske opgaver, hvor eleverne har anvendt hjælpemidler såsom "Caminando", "Gramática basica Systime", "Vild med Tyren", "Ordbogen.com" og "Aqui está, grammatik, Systime".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Forløb#6 Frida Kahlo y México

I dette forløb har vi beskæftiget os intensivt med Frida Kahlo og efterfølgende det mexicanske samfund med fokus på den machokultur, "el machismo".

Eleverne har gennem tekster, dokumentarudsendelser og film fået indsigt i Frida Kahlo som person hendes liv og hendes familie samt det turbulente forhold til maleren Diego Rivera. Vi har i denne sammenhæng arbejdet med Frida Kahlos rolle dengang i det konsrvative og meget religiøse mexikanske samfund sammenholdt med hendes status og position i dag 2024.

Efterfølgende har vi arbejdet med det mexikanske samfund, hvor vi har haft fokus på macho kulturen og den mexikanske identitet.

Endvidere har vi arbejdet med grammatiske opgaver, hvor eleverne har anvendt hjælpemidler såsom "Caminando", "Gramática basica Systime", "Vild med Tyren", "Ordbogen.com" og "Aqui está, grammatik, Systime".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test og refleksion, Frida Kahlo 11-11-2024
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Empresas , virksomhedskultur/Inditex/Zara

Vi har i dette forløb arbejdet med spansk virksomhedskommunikation, handelskorrespondance, sproglige udtryk og vendinger og formalitetsgrader inden for spansk virksomhedskommunikation , og vi har sammenholdt disse med danske forhold.
Eleverne har oversat fagtermer, læst små handelsbreve og læst om spansk forretningskultur og mentalitet samt arbejdet med sammenligningen Spanien - Danmark, hvad angår virksomhedskultur.

Endvidere har vi gennem faglitteratur, artikler og udsendelser beskæftiget os med modekoncernen Inditex med fokus på grundlæggeren Armancio Ortega samt Zara. I den sammenhæng har vi arbejdet med virksomhedens koncept, idégrundlag, målgrupper, logistik, butikker og indretning af disse.

Eleverne har desuden gruppevis holdt foredrag om Inditex/Zara og grundlæggeren  Armancio Ortega.

Vi har som faglitteratur - udover artikler og tekster - anvendt  ibogen, " Spansk virksomhedskommunikation".

Endvidere har vi arbejdet med grammatiske opgaver, hvor eleverne har anvendt hjælpemidler såsom "Caminando",og "Aqui está, grammatik, Systime" "Gramática basica Systime", "Vild med Tyren", "Ordbogen.com" .
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 El turismo

I dette forløb har der været fokus på forskellige sider af turismen , drukturisme og den fatale konsekvenser for det omkringliggende samfund samt bæredygtig turisme og de fordele for lokalsamfundet, der er forbundet med denne form for turismen.

Desuden har vi arbejdet med Spanien som et af de førende turistlande i verden, den historiske udvikling fra rejser for velhavende familier til de billigere charterrejser samt turismens betydning for Spanien.

Der har været arbejdet med tekster, billeder, statistik og små udsendelser.

Der har været fokus på både skriftlig og mundtlig kommunikation i dette forløb.

Endvidere har vi arbejdet med grammatiske opgaver, hvor eleverne har anvendt hjælpemidler såsom "Caminando", "Gramática basica Systime", "Vild med Tyren", "Ordbogen.com" og "Aqui está, grammatik, Systime".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer