UNORD Hillerød Handelsgymnasium og Handelsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Hillerød Handelsgymnasium og Handelsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet tm23hh2c Hi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
UNORD
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Lars Bo Jonassen
Hold
tm23hh2c Hi (
tmhh2c Hi
,
tmhh3c Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
A. Intro til historie
Titel 2
1.Europæisk ekspansion - portugiserne og spanierne
Titel 3
2. Den industrielle revolution
Titel 4
3. Nazisme og holocaust + SO4/DHO om folkedrab
Titel 5
4. Den kolde krig
Titel 6
DHO-fremlæggelse
Titel 7
Opstart 3.g: Verden her og nu
Titel 8
4. Den kolde krig (fortsat fra før sommerferien)
Titel 9
B. Teorier og metoder
Titel 10
5. Det nye Kina + historieopgave
Titel 11
6. Fra fattighjælp til velfærdsstat
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
A. Intro til historie
Indhold
Kernestof:
Historien i billeder august 2023.pptx
Intro til historie
Centrale begreber i historiefaget.docx
Læs "Fra fortid til historie" (link) til og med afsnittet om historiesyn. Opgaverne behøver I ikke lave, men sørg for at have styr på de begreber, I bliver introduceret for undervejs (se evt. dokumentet nederst).
Putin om Ukraine - historiebrug.docx
Kapitel 1: Hvad bruger vi fortid til? - om histories betydning for individer og fællesskaber
Vi arbejder videre med kapitel 1 og de centrale begreber.
Kildecase: Drabet på Tage Lerche
Vi skal arbejde med en episode, som fandt sted under den tyske besættelse af DK under 2. verdenskrig. Før vi går i gang, er der nogle ting, vi skal have styr på:
Fra fortid til historie, kapitel 2:
Spørgeskema til kildekritik (Fra fortid til historie).docx
Vi samler op på Tage Lerche-casen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
1.Europæisk ekspansion - portugiserne og spanierne
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til dagens lektie.
Silkevejen - den vigtigste handelsrute før portugiserne finder søvejen til Indien.
01_09_a.jpg
Vi skal i gang med vores første egentlige forløb:
Hvad kan vi bruge kilden til? Hvilke spørgsmål kan den besvare?
vasco_da_gama_map.jpg
Kilde: Portugiserne kommer til Indien i 1498
OPGAVERNE FRA SIDSTE LEKTION
Portugiserne kommer til indien - opgaver 2C.docx
At arbejde med kilder (2023).docx
Spanien koloniserer Syd- og Mellemamerika 1492-1600
Opdagelse af Amerika - opgaver til film, bog, kilde.docx
Besvar nedenstående spørgsmål til det første lille afsnit i Spanierne erobrer Syd- og Mellemamerika
Spanierne erobrer Syd- og Mellemamerika
DRTV - Aztekernes glemte pyramider: Spøgelsesbyens hemmeligheder
Vi skal arbejde med afsnittet Spanierne erobrer Syd- og Mellemamerika.
Afsnit
Virtuel lektion!
Spaniens sølv – en velsignelse eller forbandelse?
De Vestindiske Øer, 1672-1917
Herbener.dk - De amerikanske folkemord
Danmarks sorte samvittighed ( 1 )
Vi skal arbejde med spaniernes erobring af Inkariget. Læs den lille tekst om Inkariget omkring 1500 (link).
Inkariget omkring 1500
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
2. Den industrielle revolution
Indhold
Kernestof:
Den indsutrielle revolution - oplæg til forløb (2).pptx
image.png
9. Industrialismen og arbejderbevægelsen
Vi skal i gang med et nyt emne: Den industrielle revolution. Læs introduktionen til kapitel 9 i historiebogen (link) + afsnittene "Den industrielle revolution i England" og "Befolkningsvækst og landbrugsrevolution".
Vi begynder på fremlæggelserne om den industrielle revolution. Grupperne fremlægger for LBJO. Når man har fremlagt, får man en ny opgave, man skal arbejde med.
Fremlæggelser
Fremlæggelser for LBJO
Er man færdig læser man videre i bogen (link). Læs afsnittet om liberalisme og besvar spørgsmålene nederst på siden.
Gruppe 4 + 5 fremlægger for LBJO (og vi begynder med det samme timen starter).
Matrixgruppearbejde fase 1
Hvorfor industriel revolution – og hvorfor England?
Arbejdsforholdene på en fabrik ca. 1815 - kilde.pdf
Storbyerne og arbejderklassen
Program for dagens historietimer
DRTV - Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
Arbejderbevægelsen
Hvad har vi arbejdet med?
Vi slutter året af med en omgang tegn og gæt - naturligvis med temaer fra historieundervisningen :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
3. Nazisme og holocaust + SO4/DHO om folkedrab
Indhold
Kernestof:
csm_002_Kort_01_Europa-1914_noheader_red_7159360278.png
csm_008_Kort_02_Europa-1914-bef1WW_noheader_red_7c9860ef0b.png
Første Verdenskrig 1914-1918
Som optakt til SO4 og jeres DHO, skal vi i gang med et forløb om Nazisme og Holocaust. Vi lægger imidlertid ud med at se på verden omkring år 1900 og 1. verdenskrig.
Historieportalen - Forløb: Nazisme og Holocaust
Kilder – Nazisme og Holocaust - Nazistpartiets partiprogram
Kilder – Nazisme og Holocaust - Hitler om førerprincippet
Bemyndigelsesloven med opgaver.docx
At arbejde med kilder (2023).docx
Nazismen og Holocaust - spg.til afsnit 2.docx
2. Nazisme, racisme og antisemitisme
Vi gennemgår spørgsmålene på opgavearket til kap. 2 (vedhæftet).
Kilder – Uddrag af "Mein Kampf" om racelæren
Nazismen og Holocaust - spg til kapitel 3.docx
Kilde - En tysk skolepiges syn på jøderne, 1935
Nazismen og Holocaust - spg til kapitel 3 (1).docx
Kilde - 5. Nürnberg racelovene, september 1935
Læs: 3. Jødelovene: Diskrimination og tvangsudvandring
Læs kapitel 4. Isolation: Ghettoer og koncentrationslejre med underafsnit.
Vi ser dokumentar
Vi skal i biografen og se filmen "Zone of Interest" som optakt til vores DHO-forløb. Vi mødes i biografen nede ved stationen kl.12.20.
Vi skal arbejde med hjemmesiden folkedrab.dk
Forløb: Nazisme og Holocaust - Historieportalen
Vi arbejder videre med Stanton
Afsnit
Dagens fokus: De to fags metoder + formulering af problemformulering
Hej 2C
Stanton: Folkedrab som stadier
Spørgsmål til dagens lektie
Inden for folkedrabsforskningen skelner man mellem ofrer, gerningsmænd, tilskuere og modstandere/beskyttere.
6. Gerningsmænd og tilskuere: Besatte og allierede lande
Program for lektion
7. Den danske undtagelse: Redningen i oktober 1943
Emner + tekster/kilder
DHO forside 2024
Problemformuleringer - en introduktion.pdf
image.png
DHO forside 2024.docx
Skabelon for problemformulering
DHO-materiale
Vi arbejder med DHO.
Vi arbejder med DHO
De tekster/kilder eller film I skal analysere i jeres DHO skal I have læst til timen. Herudover skal I have lavet et udkast til en litteraturliste: Hvor vil I finde informationer til jeres redegørelse og input til jeres diskussion/vurdering? Skriv
6. Den kolde krig - Verden efter 1914
Vi samler op på DHO-forløbet og tager hul på et nyt emne.
Læs introen til kapitel 6 i "Verden efter 1914" + afsnittet "Fra samarbejde til ... " Dvs. de to links herunder.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
4. Den kolde krig
Indhold
Kernestof:
6. Den kolde krig - Verden efter 1914
Vi samler op på DHO-forløbet og tager hul på et nyt emne.
Læs introen til kapitel 6 i "Verden efter 1914" + afsnittet "Fra samarbejde til ... " Dvs. de to links herunder.
At arbejde med kilder (2023).docx
Den kolde krigs udbrud - opgaver.docx
Læs afsnittet Modsætningerne mellem de tidligere allierede og foretag en kildeanalyse af de to kilder på siden. Brug " At arbejde med kilder (2023).docx
image.png
Winston Churchills jerntæppetale.docx
bitmedia_cold-war-89@2x.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
DHO-fremlæggelse
Indhold
Kernestof:
SO4 DHO-fremlæggelse.pptx
Vi forbereder DHO-fremlæggelser
image.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Opstart 3.g: Verden her og nu
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra sommerferie.
Historieopstart 3C, august 2024
Historieopstart 3D, august 2024
Ingen lektie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
4. Den kolde krig (fortsat fra før sommerferien)
Indhold
Kernestof:
Vi skal have samlet op på det, vi sluttede af med sidste år: Starten på den kolde krig.
Lav et dokument eller PP, hvor I samler op på det vi har arbejdet med, dvs. Verden efter 1914, kap. 6 til og med ansnittet "De to alliancesystemer". Jeres produkt skal afleveres under elevfeedback.
bitmedia_cold-war-89@2x.png
Næste opgave:
Vi samler op på jeres arbejde fra sidst - PP om starten på den kolde krig.
Kold krig - udbruddet kort fortalt.pptx
Vi gennemgår starten på den kolde krig sammen.
Er man færdig med alle de andre opgaver, fortsætter man med den her: Kold krig - våbenkapløbet (24).docx
Sidste gang gennemgik vi:
Og derefter:
image.png
Kold krig - Danmark i NATO (24).docx
Vi skal have rundet den kolde krig af. Det første af nedenstående opgaveark skal være udfyldt. I skal med andre ord have styr på Vietnamkrigen og Cubakrisen.
Når vi har gjort det arbejder vi videre med: Kold krig - Danmark i NATO (24).docx
Vi gennemgår Kold krig - våbenkapløbet (24).docx
Vi skal have rundet den kolde krig af, og det gør vi med nedenstående opgaver i timen.
NU: Lav opgave 1 på arket.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
B. Teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Læs: Verden i nyeste tid, kap 1 - farve (9).pdf
Verden i nyeste tid, kap 1 - opgaver 2024 (0).docx
Læs teksten: 1.5.2. Årsager og forklaringer
Vi har de sidste par uger kørt et lille historieteoretisk forløb bestående af tre dele. Vi er nu nået til del 3.
Årsag og forklaring - opgaver til Historiefaglig arbejdsbog.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
5. Det nye Kina + historieopgave
Indhold
Kernestof:
Kina - intro til forløb.pptx
Læs afsnittet "Indledning" i
Gruppeopgave med fremlæggelse
image.png
Vi tager hul på fremlæggelserne.
De sidste 4 grupper fremlægger "Fremlæggelse 1".
De sidste 2 grupper fremlægger Fremlæggelse 1. Alle andre arbejder videre med fremlæggelse 2 og 3.
Vi går i gang med fremlæggelser af Fremlæggelse 2.
De to sidste grupper fremlægger Fremlæggelse 2. Resten af klassen arbejder med de sidste 4 afsnit i kapitel 1 (Fremlæggelse 3).
De to sidste grupper fremlægger Fremlæggelse 2.
Vi skal nu arbejde med Kap. 2: Kina i en verden i forandring | DET NYE KINA
Vi arbejder med fremlæggelse 4 og 5. Måske når nogen at fremlægge :)
Hvis vi har tid: DRTV - Horisont: Rockstjernen og eksgangsteren i kamp om Taiwan
Vi er nået til fremlæggelse 4 og 5. Vi lægger ud med at lave en plan for fremlæggelserne.
Trænger vi til at se noget andet, ser vi: DRTV - Horisont: Kinas kvælertag på Hong Kong
Vi arbejder videre med Kina-fremlæggelserne. De fleste er nået til fremlæggelse 5. Har man ikke hold fremlæggelse 4, holder man den.
Kina-fremlæggelser:
Fremlæggelser
Hej 3C
Jeg er desværre stadig syg, så timen er aflyst.
Vi fortsætter med fremlæggelser for LBJO
Fremlæggelse 5
Program for dagens to historielektioner:
Kina i Afrika
image-20241217101435-1.jpeg
Stem på mig!
Afsnit
De sidste fremlæggelser
Kina forløb 3C 24-25 midtvejsopsamling.docx
Vi ser lidt tilbage og samler op på vores Kina-forløb.
Historieopgave 3C januar-februar 2025.docx
Gør opsummerings-spørgsmålene fra tirsdag færdig + læs Kap. 3: Xi Jinpings Kina | DET NYE KINA til og med afsnittet "Partiet og borgerne".
Vi tager hul på arbejdet med Historieopgaven.
I har forhåbentligt tænk videre over historieopgaven. I løbet af lektionen skal vi have styr på emne + gode kildetekster + formuleret problemstillinger. Se i opgavedokumentet.
Vi arbejder videre med historieopgaven.
Dette bliver de to sidste timer vi arbejder med historieopgaven på skolen - så udnyt dem effektivt (I kan låne 1.årslokaler, hvor I kan arbejde i fred og ro).
Vi repeterer Kap. 3: Xi Jinpings Kina | DET NYE KINA med fokus på de første 7 afsnit.
DRTV - Horisont: Kinas kvælertag på Hong Kong
Vi skal have rundet vores Kina-forløb af. Læs:
Program for dagens historielektioner
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
6. Fra fattighjælp til velfærdsstat
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med et nyt emne:
Da I skal på hyttetur, flytter vi historielektionerne i dag.
Læs: 1. Velfærdsstatens rødder, mellemkrigstiden og Socialreformen 1933 | Historieportalen
LBJO er syg
Program for lektioner
Afsnit
Fra fattighjælp til Velfærdsstat - opsamling
Læs artiklerne nedenfor om Slaget på Fælleden 5. maj 1872 og Septemberforliget 1899.
Program for dagens to historielektioner
Storlockout og Septemberforlig 1899 – Danmarkshistorien | Lex.
Kontekst. Sæt den ind i en sammenhæng. Afsnit Snart dagens det brødre, det lysner i øst.
Vi skal høre oplæg i kantinen med historikeren Martin Husted , som skal fortælle os om verden nu og her - set i historisk perspektiv.
Læs:
Program for dagens lektioner
Supplerende materiale
DR: Ludere, lommetyve og lirekassemænd, episode 5 1930-60
Læs 5: Bent Rold Andersen: Den aktive velfærdsstat (1966)
Læs: 3. Velfærdsstatens krise | Historieportalen og besvar de tilhørende arbejdsspørgsmål
image.png
Se "Schlüter-regeringerne 1982-1993 - velfærdsstatens redning eller undergang?" og besvar spørgsmålene nedenfor.
Anker Jørgensen (Soc.dem.) og Poul Schlüter
image-20250425130111-1.png
image-20250425130213-1.png
images
Opgave 1
Opgave 2
Opgave 3
Læs 4. Nyorientering og reformer af velfærdsstaten | Historieportalen og besvar Arbejdsspørgsmål .
NU: Lav opgave 2 og 3
Fra velfærdsstat til konkurrencestat - opgaver.doc
Vi gør arbejdet med konkurrencestaten færdigt. Opgave 3 herunder skal være besvaret.
DRTV - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Det farende folk, 1930-1960
Vi afrunder kort velfærdsstaten. Herefter ser ved det grønne bord og ser frem mod eksamen.
4.2. Prøveform
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58511722035", "T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58511722035", "H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58511722035" }