UNORD Hillerød Handelsgymnasium og Handelsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Hillerød Handelsgymnasium og Handelsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet tm23hh2d Hi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
UNORD
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Lars Bo Jonassen
Hold
tm23hh2d Hi (
tmhh2d Hi
,
tmhh3d Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til historie
Titel 2
Europæisk ekspansion - portugiserne og spanierne
Titel 3
Den industrielle revolution
Titel 4
Nazisme og Holocaust + SO4 /DHO om folkedrab
Titel 5
Den kolde krig
Titel 6
DHO-fremlæggelser
Titel 7
Den kolde krig (fortsat fra 2.g)
Titel 8
SO5 Logistik og industriel udvikling
Titel 9
Det nye Kina
Titel 10
SO5-fremlæggelser
Titel 11
Den nye Kina (fortsat)
Titel 12
Historieopgave-forløb
Titel 13
Fra fattighjælp til velfærdsstat
Titel 14
Forløb#7
Titel 15
Forløb#11
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til historie
Indhold
Kernestof:
Fra fortid til historie - Kapitel 1
Historien i billeder august 2023.pptx
Afsnit
Centrale begreber i historiefaget.docx
Læs "Fra fortid til historie" (link) til og med afsnittet om historiesyn. Opgaverne behøver I ikke lave, men sørg for at have styr på de begreber, I bliver introduceret for undervejs.
Kapitel 1: Hvad bruger vi fortid til? - om histories betydning for individer og fællesskaber
Læs kapitel 1 færdig.
Putin om Ukraine - historiebrug.docx
Vi arbejder videre med kapitel 1 og de centrale begreber.
image.png
GRUPPEOPGAVE
Spørgsmål fra sidst
Læs afsnittene "Hvordan kan vi vide noget om fortiden" + "Kilder" + "Kildekritik - ..." i Fra fortid til historie, kapitel 2 (link).
Fra fortid til historie, kapitel 2:
Vi arbejder med kilder og samler op på Tage Lerche-casen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Europæisk ekspansion - portugiserne og spanierne
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med vores første egentlige forløb:
Spørgsmål til dagens lektie.
vasco_da_gama_map.jpg
800px-Vasco_da_Gama_perante_o_Samorim_de_Calecute.png
Kilde - Portugiserne kommer til Indien i 1498
OPGAVER TIL LEKTIONEN
Portugiserne kommer til indien - opgaver 2D.docx
Kilde: Portugiserne kommer til Indien i 1498
Afsnit
Program for lektion:
Hvis vi bliver færdige med Asien:
England og Frankrig som kolonimagter i Indien
Vi læser videre om, hvordan det går europæerne i Asien. Læs afsnittene "England og Frankrig som kolonimagter i Indien" + "Kina og Japan". Se link.
1492 Conquest of Paradise
Opdagelse af Amerika - opgaver til film, bog, kilde.docx
At arbejde med kilder (2023).docx
Spanien koloniserer Syd- og Mellemamerika 1492-1600
Læs afsnittene: "Opdagelse af Amerika" + "Spanierne erobrer Syd- og Mellemamerika" (link)
Besvar nedenstående spørgsmål til det første lille afsnit i Spanierne erobrer Syd- og Mellemamerika
Spanierne erobrer Syd- og Mellemamerika
DAGENS PROGRAM
At arbejde med kilder (2023) (2).docx
Las Casas om behandlingen af indianerne, 1542
Læs Las Casas om behandlingen af indianerne (link)
Spaniens sølv – en velsignelse eller forbandelse?
Inkariget omkring 1500
Vi skal arbejde med spaniernes erobring af Inkariget. Læs den lille tekst om inkariget omkring 1500 (link).
Gå ind på hjemmesiden Herbener.dk - De amerikanske folkemordog læs teksten om de amerikanske folkemord.
image.png
Vi runder vores forløb om den tidlige europæiske ekspansion af.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Den industrielle revolution
Indhold
Kernestof:
9. Industrialismen og arbejderbevægelsen
Vi skal i gang med et nyt emne: Den industrielle revolution. Læs introduktionen til kapitel 9 i historiebogen (link) + afsnittene "Den industrielle revolution i England" og "Befolkningsvækst og landbrugsrevolution".
Den indsutrielle revolution - oplæg til forløb (2).pptx
image.png
Gruppearbejde om den industrielle revolution. I forbereder jeres fremlæggelser.
Vi begynder på fremlæggelserne om den industrielle revolution. Grupperne fremlægger for LBJO. Når man har fremlagt, får man en ny opgave, man skal arbejde med.
Fremlæggelser
Er man færdig læser man videre i bogen (link). Læs afsnittet om liberalisme og besvar spørgsmålene nederst på siden.
Sidste gruppe fremlægger for LBJO.
Hvorfor industriel revolution – og hvorfor England?
Matrixgruppearbejde fase 1
Storbyerne og arbejderklassen Læs afsnittene "Storbyen og arbejderklassen" + "Arbejdernes vilkår" Program for dagens historietimer Lav en kildeanalyse af "Arbejdsforhold på en fabrik ca. 1815". Brug analysearket "At arbejde med kilder".Redegør for de
Storbyerne og arbejderklassen Læs afsnittene "Storbyen og arbejderklassen" + "Arbejdernes vilkår" Program for dagens historietimer Redegør for de sociale forhold og arbejdsvilkår under den industrielle revolution ud fra afsnittene "Storbyen og arbejd
Vi slutter året af med en omgang tegn og gæt - naturligvis med temaer fra historieundervisningen :)
Hvad har vi arbejdet med?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Nazisme og Holocaust + SO4 /DHO om folkedrab
Indhold
Kernestof:
csm_002_Kort_01_Europa-1914_noheader_red_7159360278.png
csm_008_Kort_02_Europa-1914-bef1WW_noheader_red_7c9860ef0b.png
Første Verdenskrig 1914-1918
Som optakt til SO4 og jeres DHO, skal vi i gang med et forløb om Nazisme og Holocaust. Vi lægger imidlertid ud med at se på verden omkring år 1900 og 1. verdenskrig.
Historieportal - Forløb: Nazisme og Holocaust
Historieportalen - Forløb: Nazisme og Holocaust
Nazismen og Holocaust - spg.til afsnit 2.docx
Bemyndigelsesloven med opgaver.docx
2. Nazisme, racisme og antisemitisme
Kilder – Uddrag af "Mein Kampf" om racelæren
Vi gennemgår spørgsmålene på opgavearket til kap. 2 (vedhæftet). Der er link til teksten i dokumentet.
Nazismen og Holocaust - spg til kapitel 3 (1).docx
Læs: 3. Jødelovene: Diskrimination og tvangsudvandring
Og så skal vi se en dokumentar
Læs kapitel 4. Isolation: Ghettoer og koncentrationslejre med underafsnit. Besvar Arbejdsspørgsmål til kapitel 4 mens du læser.
ARBEJDSELV - OPGAVE
Afsnit
Holocaust - beslutningen (dokumentar)
Vi skal arbejde med hjemmesiden folkedrab.dk
Forløb: Nazisme og Holocaust - Historieportalen
Vi ser dokumentar.
Vi arbejder videre med Stantons stadieteori.
OPGAVE
image.png
Dagens fokus: De to fags metoder + formulering af problemformulering
Stantons 10 faser AFRUNDING
OPGAVE 2
Opgaver til folkedrab.dk (dette laver vi i timen)
6. Gerningsmænd og tilskuere: Besatte og allierede lande
Overlevende fra Auschwitz
Program for lektion
7. Den danske undtagelse: Redningen i oktober 1943
Emner + tekster/kilder
DHO forside 2024
Problemformuleringer - en introduktion.pdf
DHO forside 2024.docx
Skabelon for problemformulering
DHO-materiale
Vi arbejder med DHO.
Vi arbejder med DHO
De tekster/kilder eller film I skal analysere i jeres DHO skal I have læst til timen. Herudover skal I have lavet et udkast til en litteraturliste: Hvor vil I finde informationer til jeres redegørelse og input til jeres diskussion/vurdering? Skriv
Vi arbejder med DHO - dette er sidste chance for at få hjælp af LBJO.
5. Anden Verdenskrig - Verden efter 1914
Vi samler op på DHO-forløbet og tager hul på et nyt emne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Den kolde krig
Indhold
Kernestof:
6. Den kolde krig - Verden efter 1914
At arbejde med kilder (2023).docx
Læs intro til kapitel 6 + afsnittet Fra samarbejde til konfrontation 1945-47
Læs afsnittet Modsætningerne mellem de tidligere allierede og foretag en kildeanalyse af de to kilder på siden. Brug " At arbejde med kilder (2023).docx
Winston Churchills jerntæppetale.docx
Læs:
bitmedia_cold-war-89@2x.png
wwii-big-three-gettyimages-463899845.jpg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
DHO-fremlæggelser
Indhold
Kernestof:
SO4 DHO-fremlæggelse.pptx
Vi forbereder DHO-fremlæggelser
Gør DHO-fremlæggelser færdige.
image.png
Fremlæggelserne finder sted i A6(Lars Bo) og A7(Jesper)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Den kolde krig (fortsat fra 2.g)
Indhold
Kernestof:
image.png
Kold krig - Danmark i NATO (24).docx
Vi skal have rundet den kolde krig af. Det første af nedenstående opgaveark skal være udfyldt - I skal med andre ord have styr på Vietnamkrigen og Cubakrisen.
Alle opgaverne på opgavearket nedenfor skal være besvaret.
NU: Lav opgave 1 på nedenstående ark.
NU : Løs opgaverne på arket: Kold krig - Danmark i NATO (24).docx
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
SO5 Logistik og industriel udvikling
Indhold
Kernestof:
Dagens opgave
SO5 HIST 3D 24 - oplæg.pptx
Læs: Dumhedens tempel og dets 7882 elementer - samlebåndet på Fords bilfabrikker: • POV International
OPGAVER TIL LEKTIONEN:
Læs om Toyota og Lean her:
Globalisering - Verden i nyeste tid.pdf
Matrixøvelse:
image.png
Læs frem til afsnittet om kulturel globalisering på pdf-side 11 i Globalisering - Verden i nyeste tid.pdf.
Martix-øvelse: Vi er nået til fremlæggelserne (fase 2)
SO5 3D update + dagens opgave.pptx
Vi følger op på matrixøvelsen om globaliseringen.
Vi samler op på det vi har lavet i SO5-historie og ser frem mod jeres emnevalg og problemformulering.
Dagens opgave:
SO5 site
Dagens opgave: Færdiggørelse af problemformuleringer.
Historiefagets metoder.pptx
SO5-site
Kina - intro til forløb (4).pptx
Vores bog til emnet: Det nye Kina | DET NYE KINA
Vores arbejde med forløbet
Vi skal i gang med nyt emne: Kina
Vi arbejder med fremlæggelserne.
Vi går i gang med fremlæggelserne - I skal være parat til at fremlægge fremlæggelse 1.
Vi fortsætter med fremlæggelser af Fremlæggelse 1.
Vi fortsætter vores arbejde med Kina-fremlæggelserne.
Vi arbejder med SO5-fremlæggelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det nye Kina
Indhold
Kernestof:
Kina - intro til forløb (4).pptx
Vores bog til emnet: Det nye Kina | DET NYE KINA
Vores arbejde med forløbet
Vi skal i gang med nyt emne: Kina
Vi arbejder med fremlæggelserne.
image.png
Vi går i gang med fremlæggelserne - I skal være parat til at fremlægge fremlæggelse 1.
Vi fortsætter med fremlæggelser af Fremlæggelse 1.
Vi fortsætter vores arbejde med Kina-fremlæggelserne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
SO5-fremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med SO5-fremlæggelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Den nye Kina (fortsat)
Indhold
Kernestof:
Repetitionsopgave:
Hej1 3D: Før jeres SO5-fremlæggelser var vi i gang med et Kina-forløb. Det tager vi fat på igen.
Dagens arbejdsspørgsmål (de fremhævede begreber skal I have styr på):
image
Læs fra "Reguleret befolkningsvækst" til og med "Ny kinesisk middelklasse" i Reguleret befolkningsvækst | DET NYE KINA
Opgaver til dagens lektie:
Første elever, der skal svare.
Justeret lektie: Læs fra Kinas økonomiske mirakel? | DET NYE KINA til Alibaba og iværksætterånden.
Stem på mig!
Læs fra starten af kapitel 2 til og med afsnittet "Amerikansk balancegang" i Kap. 2: Kina i en verden i forandring | DET NYE KINA
OPGAVE 1: Spørgsmål til dagens lektie
Vi ser dokumentar om valg på Taiwan.
image.png
Spørgsmål til lektien
Læs fra Den Kolde Krigs ophør | DET NYE KINAtil og med afsnittet "Silkevejsprojektet" i kapitel 2.
Læs Kap. 3: Xi Jinpings Kina til og med afsnittet "Partiet og borgerne".
JEG HAR TO KLASSER SAMTIDIG OG KOMMER TIL AT GÅ FREM OG TILBAGE.
Afsnit
Supplerende materiale til lektionen:
Får vi tid, taler vi om historieopgaven.
Vi gennemgår opgaverne på opgavearket.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Historieopgave-forløb
Indhold
Kernestof:
Vi tager hul på arbejdet med historieopgaven.
At arbejde med historiske kilder (2023-24).docx
Vi arbejder videre med historieopgaven.
Forsvarets Efterretningstjeneste - UDSYN 2024
Vi arbejder videre med historieopgaven. I får ikke flere timer på skolen, så udnyt tiden effektivt.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Fra fattighjælp til velfærdsstat
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med nyt emne.
Vi skal i gang med nyt emne. Læs: 1. Velfærdsstatens rødder, mellemkrigstiden og Socialreformen 1933 | Historieportalen
Hej 3D
Vi følger op på det I lavede i går.
Vi arbejder med kapitlet 1. Velfærdsstatens rødder, mellemkrigstiden og Socialreformen 1933 | Historieportalen .
Dagen opgave:
Godmorgen 3D
Jeg kan forstå, at størstedelen af klassen ikke er til stede de to forgående lektioner, så vi flytter lektionen.
DRTV - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Der skal ydes før der kan nydes, 1849-1880
Vi tager fat, hvor vi slap før SOP.
Lektionens program: Opsamling
Fra fattighjælp til Velfærdsstat - opsamling
Afsnit
Har vi tid ser vi: DRTV - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Danmarks slavinder, 1900-1930
Læs artiklen nedenfor om Septemberforliget 1899.
DRTV - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Danmarks slavinder, 1900-1930
Vi skal høre oplæg i kantinen med historikeren Martin Husted , som skal fortælle os om verden nu og her - set i historisk perspektiv.
Socialreformen 1933
Program for dagens lektioner
DRTV - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Det farende folk, 1930-1960
Læs: 3. Velfærdsstatens krise | Historieportalen og besvar de tilhørende arbejdsspørgsmål
Program for dagens to historielektioner
image.png
Se Schlüter-regeringerne 1982-1993 - velfærdsstatens redning eller undergang? og besvar spørgsmålene herunder:
Læs 4. Nyorientering og reformer af velfærdsstaten | Historieportalen og besvar Arbejdsspørgsmål .
NU: Lav opgave 1 - vi taler sammen 11.30
NU: LAV OPGAVE 2 + 3
Fra velfærdsstat til konkurrencestat - opgaver.doc
DRTV - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Vildfarne i velfærden, 1960-197
Vi gør arbejdet med konkurrencestaten færdigt. Opgave 3 herunder skal være besvaret.
4.2. Prøveform
Læs Konkurrencestaten og besvar spørgsmålene herunder.
Program for dagens historielektioner
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb#7
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Forløb#11
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58511726620", "T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58511726620", "H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58511726620" }