Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Cæcilie Rueløkke Christoffersen
|
Hold
|
tm23hh1i Ma (tmhh1i Ma, tmhh2i Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lineære funktioner
Lineære funktioner:
Faglige mål:
- Funktionsbegrebet; repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, nulpunkter og fortegnsvariation, monotoniforhold og ekstrema.
- Grundlæggende funktionskendskab; lineære funktioner herunder stykkevist lineære funktioner.
- Ligningsløsning; analytisk, grafisk og ved hjælp af IT (Calcme, wordmat eller lommeregner)
- XY-plot af datamateriale samt karakteristiske egenskaber ved lineære sammenhænge samt anvendelse af regression, korrelationskoefficient, determinationskoefficient
Pensum har været "Plus 1 HHX (EUX)" Kapitel 3 og 4, samt 4.1.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentielle funktioner
Eksponentielle funktioner
Faglige mål:
- Funktionsbegrebet; repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, nulpunkter og fortegnsvariation, monotoniforhold og ekstrema.
- Grundlæggende funktionskendskab; eksponentielle funktioner.
- Ligningsløsning; analytisk, grafisk og ved hjælp af it (Calcme, wordmat eller lommeregner)
- XY-plot af datamateriale samt karakteristiske egenskaber ved eksponentielle sammenhænge samt anvendelse af regression, korrelationskoefficient, determinationskoefficient
Pensum har været "Plus 1 HHX (EUX)" Kapitel 4.2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Finans
Finans
Faglige mål:
- finansiel regning; rente- og annuitetsregning, amortisering og restgældsbestemmelse.
- Grundlæggende forståelse af procentregning.
- Kapitalværdi knyttet til et tidspunkt (K0, Kn, A0, An).
- Forståelse af begreberne ydelse, rente, rentefod, terminer, gennemsnitlig og effektiv rente.
- Bestemmelse af restgæld for et annuitetslån på et givet tidspunkt.
- Udfærdigelse af amortisationsplan.
- Sammenhæng mellem rentesregning og eksponentiel udvikling.
Pensum har været "Plus 1 HHX (EUX)" Kapitel 6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Statistik
Statistik
- Statistik; beskrivende statistik, udtræk af data fra databaser, konstruktion af tabeller og grafisk præsentation af data, repræsentative undersøgelser
- Beskrivelse af et givet datamateriale på baggrund af EXCEL-ark. Data kan være enten ikke-numeriske eller numeriske. De numeriske data kan inddeles i diskrete og kontinuerte observationer.
- Konstruktion af frekvenstabel, bestemmelse af hyppighed, frekvens og summeret frekvens for et numerisk datamateriale tillige med grafisk illustration i form at pindediagram, trappekurve, histogram og sumkurve.
- Bestemmelse af mindste-/størsteværdi, variationsbredde, typetal/-interval, median, kvartilsæt, kvartilafstand, gennemsnit, varians, standardafvigelse/spredning, kvartiler og fraktiler samt outliers.
- Kendskab til begreberne population, stikprøve, repræsentativitet.
Pensum har været "Plus 1 HHX (EUX)" Kapitel 5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Andengradsfunktioner
Andengradsfunktioner
Faglige mål:
- Funktionsbegrebet; repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, nulpunkter og fortegnsvariation, monotoniforhold og ekstrema.
- Grundlæggende funktionskendskab; andengradsfunktioner.
- Ligningsløsning; analytisk, grafisk og ved hjælp af it (Calcme, wordmat eller lommeregner)
Pensum har været "Plus 1 HHX (EUX)" Kapitel 7
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Polynomier
Polynomier:
Faglige mål:
- Funktionsbegrebet; repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, nulpunkter og fortegnsvariation, monotoniforhold og ekstrema for polynomier.
- Grundlæggende funktionskendskab; for polynomier af højere grad.
- Ligningsløsning; analytisk, grafisk og ved hjælp af it (Calcme, wordmat eller lommeregner).
Pensum: "Plus 2 HHX (EUX)" - Kapitel 3.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Differentialteori
Differentialteori:
Faglige mål:
- Differentialregning; grænseværdi, kontinuitet, differentiabilitet, sammenhæng mellem differentialkvotient monotoniforhold og ekstrema, differentiation af sum, differens, produkt, sammensatte funktioner og konstant multipliceret med funktion, den anden afledede og konveks/konkav krumning.
- Forståelse af begreberne, grænseværdi, kontinuitet, differentiabilitet, sammenhæng mellem diffens- og differentialkvotient.
- Forståelse af sammenhæng mellem differentialkvotient og monotoniforhold & ekstrema.
- Bestemme differentiation af sum, differens, produkt, sammensatte funktioner og konstant mulitipliceret med en funktion.
- Bestemme de anden afledede af de omtalte funktionstyper og kende til krumningsforhold.
- Bestemmelse af differentialkvotient for funktionerne: polynomier - Derudover beherskelse af matematisk modellering i økonomiske sammenhænge ved brug af differentialregning.
Pensum "Plus 2 HHX(EUX)" - Kapitel 4, samt "Plus 3 HHX(EUX)" - Kapitel 2.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Lineære programmering
Lineære programmering
Faglige mål:
- Optimering af lineære funktioner i to variable
- Kendskab til lineære funktioner i to variable.
- Bestemmelse og indtegning af polygonområde, kriteriefunktion, niveaulinjer.
- Følsomhedsanalyse.
Pensum "Plus 2 HHX(EUX)" - Kapitel 6.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighed
Sandsynlighed
Faglige mål:
- Forståelse af Chi-i-anden test til test af uafhængighed mellem to kategoriske variable repræsenteret ved en antalstabel. Opstilling af pivot-tabel. Opstilling af nul-hypotese og den alternative hypotese. Forståelse af begreberne: forventede værdier, kritisk værdi, antal frihedsgrader, test-størrelse, signifikansniveau og signifikanssandsynlighed.
- Udledning af formler eller beviser for nogle af de sætninger, der anvendes indenfor emnet.
- Grundlæggende sandsynlighedsregning; binomialfordelingen; konfidensintervaller for sandsynlighedsparameteren og for middelværdien.
- Begreberne sandsynlighedsfelt, udfaldsrum, udfald, hændelse, uafhængige hændelser, krav til en sandsynlighedsfunktion, sandsynligheder og stokastiske variable. Det anbefales, at begreberne introduceres gennem eksempler.
- Bestemmelse af sandsynligheder indenfor binomialfordelingen tillige med bestemmelse af middelværdi, varians og standardafvigelse/spredning. Kendskab til standard-normalfordelingen og t-fordelingen.
- Bestemmelse af konfidensintervaller for sandsynlighedsparameteren i binomialfordelingen, hvor spredning er ukendt.
Udledning af formler eller beviser for nogle af de sætninger, der anvendes indenfor emnet.
Pensum "Plus 2 HHX (EUX)" - Kapitel 7 og "Plus 3 HHX (EUX)" - Kapitel 8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61902022575",
"T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61902022575",
"H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61902022575"
}