UNORD Hillerød Handelsgymnasium og Handelsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Hillerød Handelsgymnasium og Handelsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet tm23hh1j Ma - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
UNORD
Fag og niveau
Matematik B
Lærer(e)
Anna Christine Boyford Skindersø, Nikolaj Helk
Hold
tm23hh1j Ma (
tmhh1j Ma
,
tmhh2j Ma
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. år
Titel 2
Lineær programmering
Titel 3
Andengradsfunktion
Titel 4
Polynomier
Titel 5
Differentialregning
Titel 6
Lineær+eksponentiel funktion og vækst/regression
Titel 7
Sandsynlighed mm /Statistik (1. og 2. år)
Titel 8
Finans og lidt mundtlig træning
Titel 9
Repetition/eksamenstræning og eksamensprojekt
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. år
Dette er en klasse jeg har overtaget fra en kollega der stoppede.
Holdet har ikke fulgt en lærebog på 1. år.
Holdets lærer fra 1. år havde ikke lavet egentlige emneopgaver med klassen, så derfor er der korte forløb på 2. år med repetition fra 1. år med det formål at få lavet emneopgaver.
Konsekvensen er at der er gået lidt tabt på detaljerne i mange emner. Desværre.
Indhold
Kernestof:
Til matematik skal I altid have følgende med- Hæfte- Blyant- Hviskelæder- Lommeregner (ikke telefonen)Regler i matematik timerne- Telefoner afleveres i starten af undervisningen, og kan hentes efter undervisningen.- På bordet må der kun være hæfte, p
Lav 15 minutters lektier i Matematik abc
15 minutters lektier (opgaver i 1. og 2. lektion)
Mat abc
15 minuters lektierSe eller gense videoen "Formel konstruktion - procentregning (video)". Den ligger under 5. og 6. lektion. Forsøg at forstå idéen bag konstruktionen af formlen for slutprisen(formel)
15 minuters i mat abc - opgave 2.
15 minutters lektier i mat abc i opgave 1 (eksponentiel vækst) eller opgave 3 (faktorisering)
mat abc
15 minutters lektier i mat abc - se eller gense videoen, hvor vi beviser at renteformlen er eksponentiel vækst, der hedder
Lav grupper til imorgen max 3.
Alle plancher skal være oppe på væggen inden modulets start.Alle grupper er klar til at fremlægge.
Afsnit
Gustav Rude frem 7.cFrederik 7.d
15 minutter i opgave 10
Gense videoen "Introduktion til funktioner"i Mat abc og brug resten af tiden på opgave 1.
Jeg anbefaler at I printer Formelsamling (RR) ud, og har den med fremadrettet som supplement til jeres hæfte.
15 minutterGense videoen "Talmængder (del 1)" og / eller arbejd videre med opgave 2 eller 3. Jeg har vedhæftet video og opgave 3. (video er oppe senest kl. 17.30.)
Opgave 3 (pdf).pdf
Talmængder (video).mp4
15 minutters lektierSe eller gense videoen "Mængdeteori (del 2)" og arbejd på videre på opgave 4.Opgave 3 og 4 samt videoer er vedhæftet her (tekniske problemer med mat abc). mat abc
Opgave 3 (løsning) (pdf).pdf
Opgave 4 (pdf).pdf
Opgave 4 (løsning) (pdf).pdf
Mængdeteori (video).mp4
Emne 3. Funktioner.docx
Mat abc Trick samling.docx
15 minutters lektierArbejd videre med selvtesten - hvis du er færdig, så kan du gå videre med opgave 4 i Mat abc
15 minutters lektierOpgave 4 eller gense videoen "Mængdeteori (del 2)
15 minutters lektierSe eller gense videoen "Mængdeteori"og / eller lav videre på opgave 4 i mat abc
15 minutters lektierSe eller gense videoen "Definitionsmængden" og / eller lav videre på opgave 5.
15 minutters lektierSe eller gense videoen "Definitionsmængden" og lav videre på opgave 5 i Mat abcTil i dag skal I have følgende med til undervisningen
Monotoniforhold (del 5).pptx
15 minutters lektierSe eller gense videoen "Definitionsmængden" og lav videre på opgave 6 i Mat abcTil i dag skal I have følgende med til undervisningen
Monotoniforhold (video).mp4
Opgave 7 (pdf).pdf
Opgave 6 (pdf).pdf
Opgave 6 (løsning) (pdf).pdf
15 minutters lektierSe eller gense videoen "Monotoniforhold" og lav videre på opgave 7 i Mat abcTil i dag skal I have følgende med til undervisningen
Repetitions opgaver.pdf
Søskende1.xlsx
Sko.xlsx
Kiosken2.xlsx
Al data skal være indsamlet inden denne lektion.
Mat abc formelsamling (C).docx
I skal have printet den opdaterede formelsamling ud (se vedhæftning)Mat abc formelsamling (C).pdf I skal have lavet punkt 1 til punkt 8 samt punkt 10 til punkt 12 i maple mappen (1. og 2. lektion)
I skal have færdiggjort
Kære 1.j
- Arbejde videre med opgave 1
Arbejde videre med opgave 2 og 3.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 85
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Lineær programmering
Vi bruger Systimes bog Plus2 HHX (EUX).
Der afsluttes med en emneopgave.
Der har været fokus på bogens værktøj.
Indhold
Kernestof:
Mindstekrav hhx version 2 juni 2019.pdf
Fagbegreb - oversigt.docx
HUSK: man risikerer 50% fravær hvis man glemmer at lave Abacus.
6 Lineær programmering
Læs afsnit 6 og 6.1. Nå du har læst skal du kunne svare på følgende:
Vi skal have flere ord på listen i timen.
6.2 Kriteriefunktion
Se på afsnit 6.2 og 6.3 (også 6.3.1 og 6.3.2). Du skal ikke læse alt, men du skal se filmen i afsnit 6.3 og du skal finde svar på følgende spørgsmål:
6.4 Optimering (Min)
I dag når vi forhåbentlig at blive færdig med maximering og se kort på minimering. Derfor er dagens spørgsmål at finde forskellen på polygonområdet for et max og et min problem.
I dag ser vi på følsomhedsanalyse. Dagens spørgsmål: Forklar hvad det er vi analyserer følsomhed for.
6.5 Følsomhedsanalyse *
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Emneopgave Lineær programmering
25-08-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Andengradsfunktion
Vi bruger Systimes bog Plus1 HHX (EUX).
Der afsluttes med en emneopgave.
Indhold
Kernestof:
6.4 Optimering (Min)
I dag når vi forhåbentlig at blive færdig med maximering og se kort på minimering. Derfor er dagens spørgsmål at finde forskellen på polygonområdet for et max og et min problem.
I dag ser vi på følsomhedsanalyse. Dagens spørgsmål: Forklar hvad det er vi analyserer følsomhed for.
6.5 Følsomhedsanalyse *
I dag bliver der også tid til at stille spørgsmål til mine kommentarer til emneopgaven om lineær programmering.
Emneogave - andengradspolynomier.docx
7 Andengradspolynomiet
I dag når vi forhåbentlig afsnit 7, 7.1 og 7.2. Dagens spørgsmål er:
I emneopgaven (se timen i tirsdags) skal man før timen have løst opgave 1.
Inden timen har man lavet det meste af opgaverne til og med 4 i Emneopgaven om andengradspolynomier. Man behøver dog IKKE at regne nulpunkterne.
Til og med opgave 5 om toppunkter i dokumentet "emneopgave om andengradspolynomie (det dokument vi har arbejdet med de sidste timer).
Husk mig på SMS spørgeskema!!
Til i dag skal I se på opgave 5 i emneopgaven om andengradspolynomier. Det er opgaven med simple andengradsligninger. Er i bagud, så prøv at indhent så meget I kan.
I dag begynder vi på mini fremlæggelser (individuelt). Tjek dokumentet der også ligger på denne time.
Matematik snak 2J september 2024.docx
I dag er der flere der kommer til at tale matematik med mig. Alle arbejdere videre med emneopgaven om andengradsfunktioner.
Forhåbentlig bliver vi færdige med matematik snakke i denne time. Desuden skal der arbejdes med emneopgaven om andengradsfunktioner. Der er deadline på søndag.
I dag afslutter vi andengradspolynomier. Og går i gang med et nyt emne, som er i forlængelse af andengradspolynomier. Der er ikke lektier for.
3 Polynomier
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Emneopgave Lineær programmering
25-08-2024
genaflevering emneopgave lineær programmering
01-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Ansvarlighed
IT
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Polynomier
Vi bruger Systimes bog Plus2 HHX (EUX).
Der afsluttes med en emneopgave.
Der har været fokus på paralleller til andre emner.
Indhold
Kernestof:
Inden timen bør man have løst eksperiment 1, 2, 3 og øvelse 1 i afsnit 3 (se link) som vi løste i timen i tirsdags.
3 Polynomier
Dagens spørgsmål: Hvor mange toppunkter og nulpunkter har en 6. grads polynomium højst?
3.2 Nulpunkter - polynomier
I dag ser vi på nulpunkter. Hvis du har glemt hvad et nulpunkt er, så se i linket. Vi kommer også ind på nulregel og faktorisering (det kan du genopfriske i afsnit 3.2.1).
3.2.1 Nulpunkter - beregning
I denne time beregner vi nulpunkter, bruger nulregel og ser på faktoriseret form af polynomier.
Der ligger en Abacus. Man har fri når den er løst.
3.2.2 Ligninger af højere grad
Der er ikke lektier for til i dag, men det er dette afsnit vi arbejder med.
Supplerende spørgsmål: Kan Geogebra tegne en tangent? Kan Geogebra differentiere en funktion? Vi prøver i timen at differentiere f(x) = 2x^3 + 4x^2 og at finde f´(x) og tangent i punktet (1, 6) med Geogebra.
3.4 Tangent
Dagens spørgsmål: Hvad er en tangent?
3.4.1 Tangent - beregning
I dag ser vi på afsnit 3.4.1 og 3.4.2.
Vi arbejder med Afsnit 3.5 og underafsnit - Find de økonomiske grundligninger. Det er dem der skal bruges i timerne i dag.
plus 2 hhx | plus 2 hhx (eux)
I dag afslutter vi polynomier. Der bliver også tid til at se på emneopgaven. Hvis Systimes eksperimenter virker skal vi også se på nogle af dem.
Timen i dag er til en Abacus. Hvis du har lavet den FØR timen, så behøver du ikke dukke op. Hvis du IKKE har lavet den før timen, så dukker du op til timen på skolen når besøget med Thomas er slut.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
emneopgave andengradspolynomier
22-09-2024
Genaflevering andengrads emneopgave
06-10-2024
Emneopgave polynomier
29-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Differentialregning
Vi bruger Systimes bog Plus2 HHX (EUX).
Der afsluttes med en emneopgave.
Der har været fokus på forståelse og selvstændighed.
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med teorien bag at differentiere (ny emneopgave). Vi ser på afsnit 4 og 4.1 i dag. Inden timen skal du finde ud af hvad forskellen er på en sekant og en tangent. Du skal undersøge hvad "differentialkvotient" betyder.
plus 2 hhx | plus 2 hhx (eux)
I dag ser vi på sammenhængen mellem f og f´. Du må gerne se på billederne inden timen om du kan se sammenhængen.
4.2 Tolkning af f " | plus 2 hhx (eux)
I dag afslutter vi Differentialregning og der bliver tid til at lave emneopgave. Vi ser på afsnit 4.3 (regneregler) og 4.4 (beviser).
4.3 Regneregler | plus 2 hhx (eux)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
genaflevering emneopgave om polynomier
05-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 6
Lineær+eksponentiel funktion og vækst/regression
Vi bruger Systimes bog Plus1 HHX (EUX).
Der er arbejdet lidt med logaritmer.
Emneopgave i lineære funktioner og eksponentielle funktioner samt vækst og regression.
Indhold
Kernestof:
Vi repeterer forskellige emner.
I dag gentages lidt teori om differentialregning - der er mange der mangler noget om dette i emneopgaven.
I dag ser vi bl.a. på brug af bogens værktøj og hvordan man kan lave fodnoter.
Vi afslutter lineære funktioner.
Vi repeterer "Vækst og regression". Tjek at du kan få linket til at virke inden timen.
Afsnit
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Vi arbejder med emneopgave om vækst og regression og eksponentielle funktioner.
Husk at jeg skal fortælle om Mat A hvis man vil have det som valgfag.
Husk valgfagsorientering.
Mere emneopgave.
Sidste time med emneopgaven før aflevering.
Mindstekrav hhx version 2 juni 2019.pdf
I dag repeterer vi fagbegreber, beviser og løser opgaver. Blandet fra hele efteråret. der bliver også tid til at se på (gen)aflevering af emneopgaver.
I dag repeterer vi. Bl.a. Abacus. Og vi skal julehygge lidt. Tjek om du kan forklare de matematikord der er i linket.
5.7 Overblik - Statistiske deskriptorer | plus 1 hhx (eux)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
genaflevering emneopgave differentialregning
26-11-2024
Emneopgave - lineære funktioner
01-12-2024
Genaflevering emneopgave lineære funktioner
05-12-2024
Emneopgave - Vækst, regression og eksponentielle f
15-12-2024
genaflevering emneopgave vækst og refression
19-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
Sandsynlighed mm /Statistik (1. og 2. år)
Vi bruger Systimes bog Plus1 og 2 HHX (EUX).
Vi har arbejdet med 2. år statistik og så er der lagt opgaver fra 1. år i emneopgaven.
Der afsluttes med en emneopgave.
Emneopgaven inkluderer beskrivende statistik fra 1. år.
Indhold
Kernestof:
5 Statistik | plus 1 hhx (eux)
I dag skal vi repetere statistik fra 1. år. Vi løser 1 opgave med diskrete og 1 opgave med kontinuerte data. Opgaverne kan bruges til emneopgaven om statistik.
Mundtlig rundte januar 2025.docx
7.1 Statistiske begreber | plus 2 hhx (eux)
I 7.1 skal I finde alle de nye begreber. Skriv dem op og forklar dem med dine egne ord så godt det er muligt. Brug gerne dokumentet fra august med matematikbegreber.
7.2 Binomialfordelingen | plus 2 hhx (eux)
Det er muligt vi kommer lidt i gang med binomialfordeling (7.2) i dag, så overvej at se på de grå kasser med teori i afsnittet.
Vi fortsætter med Binomialfordeling
Alle kan komme ud og tale matematik i 5 minutter. Tjek dokumentet fra torsdag d. 9/1.
Vi fortsætter med binomialfordeling
I går gennemgik vi afsnit 7.2 (øvelse 1,2,3), 7.2.1 (øvelse 1), 7.2.2 (øvelse 1,2,4,8). Det er en god ide at se på disse inden timen i dag.
7.3 Test for uafhængighed | plus 2 hhx (eux)
I denne uge når vi hele dette kapitel. Undersøg hvad test for uafhængighed er og se om du kan finde "opskriften" på at gennemføre en test for uafhængighed.
Vi afslutter test for uafhængighed.
I dag arbejder vi med emneopgaven om statistik.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Emneopgave statistik (1. og 2. år)
08-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 8
Finans og lidt mundtlig træning
Vi bruger Systimes bog Plus1 HHX (EUX).
Tiden er brugt på at udarbejde emneopgave sideløbende med at der er trænet fremlæggelse.
Der er arbejdet med at omformulere formler.
Indhold
Kernestof:
Emneopgave om finans påbegyndes i dag. Tjek afleveringsdeadline. Der skal også laves noget hjemme.
I dag fortsætter vi arbejdet med Finans emneopgaven. Deadline for aflevering er på søndag.
I dag repeterer vi. Vær forberedt på at teste jeres emneopgaver af - har de nok teori og opgaver til at klare en mundtlig eksamen? Det bliver bl.a. via Abacus. Desuden skal vi i denne uge arbejde med paratviden.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
genaflevering emneogpave om statistik
01-03-2025
emneogpave - FINANS
09-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 9
Repetition/eksamenstræning og eksamensprojekt
Vi bruger Systimes bog Plus2 HHX (EUX).
Vi har arbejdet med præsentationsteknik, udarbejdet eksamensprojekt, repeteret fagligt.
Indhold
Kernestof:
I dag "Speeddater" vi emneopgaven om lineære funktioner. Forbered dig gerne ved at find ud af hvilke begreber og formler der er vigtige i denne emneopgave.
I dag "Speeddater" vi emneopgaven om andengradsfunktioner. Forbered dig gerne ved at find ud af hvilke begreber og formler der er vigtige i denne emneopgave.
I dag "Speeddater" vi emneopgaven om polynomier. Forbered dig gerne ved at find ud af hvilke begreber og formler der er vigtige i denne emneopgave.
Vi laver Abacus. Hvis du ikke vil lave dem (3 styk) i timen, så lav dem hjemme FØR timen (dog IKKE i 4. og 5. matematiktime i dag, hvor jeg lukker dem).
I mandags fik I adgang til eksamensprojektet.
Mat B hhx ProjektOp 310325.zip
hhx251mab.xlsx
I dag "Speeddater" vi emneopgaven om differentiering. Forbered dig gerne ved at find ud af hvilke begreber og formler der er vigtige i denne emneopgave.
I dag "Speeddater" vi emneopgaven om vækst, regression og eksponentielle funktioner. Forbered dig gerne ved at find ud af hvilke begreber og formler der er vigtige i denne emneopgave.
I dag "Speeddater" vi emneopgaven om Statistik. Forbered dig gerne ved at find ud af hvilke begreber og formler der er vigtige i denne emneopgave.
Abacus. Lav før timen eller i timen.
I dag "Speeddater" vi emneopgaven om Finans. Forbered dig gerne ved at find ud af hvilke begreber og formler der er vigtige i denne emneopgave.
I dag "Speeddater" vi emneopgaven om lineær programmering. Forbered dig gerne ved at find ud af hvilke begreber og formler der er vigtige i denne emneopgave.
Eksamenssnak
Eksamenstræning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Tekstbehandling
Regneark
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Projektarbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61902027010", "T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61902027010", "H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61902027010" }