Titel
2
|
PBL 1: Forretningsmodel og Værditilbud
JOE & THE JUICE - forretningsmodel
JOE & THE JUICE er den største juicebarkæde i Danmark. Kæden blev etableret i 2002 af Kasper Basse. JOE & THE JUICE er kendt for sine friskpressede juices, smoothies og sandwichs, høj musik i barerne og unge og energiske medarbejdere.
Forretningskonceptet bag JOE & THE JUICE-kæden kombinerer to af tidens trends: sundhedsbølgen og oplevelsesøkonomi. På menukortet har kæden frugt- og grøntsagsjuice i mange varianter samt kaffe og sandwichs, som kan nydes til høj musik. Kæden forsøger at skille sig ud fra konkurrenterne ved at have fokus på friskhed, gode råvarer, service og en såkaldt dynamisk atmosfære, så medarbejderne udstråler energi og overskud med et stænk af entertainment. Medarbejderne bliver grundigt oplært på virksomhedens Juice Academy, inden de starter som juicere. Alt i juicebaren laves fra grunden af friske frugter og andre råvarer. Der lægges vægt på vitaminindholdet og ernæringssammensætningen i de friskpressede juicer.
Den første juicebar åbnede i 2002, og kæden består i 2021 af ca. 310 juicebarer over hele verden. Der er stadig flest i Danmark, men der satses i høj grad på det internationale marked. Juicebarerne findes i 16 forskellige lande, fx Storbritannien, Island, Norge, Sverige, Frankrig og på det amerikanske marked. Netop det amerikanske marked satses der voldsomt på, og der er ca. 65 Juicebarer i New York, Florida, Chicago og San Diego.
I 2021 blev der åbnet 18 nye juicebarer verden over, og virksomheden har en strategi om at åbne +20 nye juicebarer i 2022.
Salget af juice, kaffe og sandwichs er steget kraftigt de senere år, og omsætningen har rundet kr. 1,7 mia. Etablering af de mange nye juicebarer har været dyrt, og derfor havde JOE & THE JUICE i 2022 et underskud på kr. 260 mio. Kæden skriver selv, at kombinationen af hurtig vækst og Corona-krisen har ført til det store underskud
Grundlæggeren af JOE & THE JUICE, Kaspar Basse, har solgt store portioner aktier til de to kapitalfonde. Salgene har gjort ham mangemillionær. Kaspar Basse er nu bestyrelsesformand.
¨Jeg tror, at det er naturligt for de fleste ambitiøse mennesker at have lyst til at efterlade en forretning, en arbejdsplads, et fodaftryk, som over tid kan overleve ens egen og alle andres indsats, har Kaspar Basse udtalt til Ugebrevet Mandag Morgen.
JOE & THE JUICE er en del af cafe- og restaurantbranchen, der i Danmark består af en lang række mindre spillere. Der var omkring 2.600 cafeer og barer i Danmark i 2021. Cafeerne tager markedsandele fra egentlige restauranter, og take-away er i vækst. Én af de store udbydere i branchen er Espresso House, der dog ikke er en juicebar i lighed med JOE & THE JUICE.
Virksomhedens hjemmeside er: joejuice.com
Se fx under &More eller i Press Kit hvor du finder virksomhedens historie.
Opstilling af problem
Hvorfor er JOE & THE JUICEs forretningsmodel succesfuld?
Du har tidligere arbejdet som juicer hos JOE & THE JUICE og overvejer selv at etablere en lille juicebar på havnen i Aarhus. Din juicebar skal selvfølgelig gerne blive en succes! Du tænker derfor over, hvorfor JOE & THE JUICE har fået så stor succes i Danmark, men også over hvordan din egen juicebar skal konkurrere mod JOE & THE JUICE.
Du har samlet en række venner til en aften, hvor du skal fortælle om tankerne om din juicebar, men hvor du også kan få sparring fra dine venner.
Fortolkning af problem
Læs fx:
Joe & The Juice bliver endnu større - men det samme gør underskuddet: Tæt på tredobles til 333 mio kr., Børsen, d. 7. maj, 2020
Festen blev for vild i Joe & the juice: Ny direktør vil skrue ned for larmen, Berlingske, d. 18. september 2021
Topchef i Joe & the Juice: "Vi er i gang med at indfri nogle af vores allerstørste ambitioner", Børsen, d. 25. juni 2022
Joe & the Juice-topchef: "I det værst tænkelige scenarie stopper vores vækst", Børsen, d. 23. oktober 2022
Joe & the Juice løfter salg til 2,4 mia. kr.t, Børsen, d. 16. maj 2024
Opstilling af arbejdsspørgsmål
Det kan være en fordel, at du udarbejder nogle arbejdsspørgsmål. De hjælper dig til at bryde dit arbejde ned i mindre stykker, så det bliver lettere at gå til.
Nedenstående spørgsmål er blot eksempler til inspiration:
Hvordan ser JOE & THE JUICEs forretningsmodel ud?
Hvad er det særlige ved JOE & THE JUICEs værditilbud?
Skal din egen juicebar lige eller adskille sig fra JOE & THE JUICEs barer?
Hvilke forhold i omverdenen kan være afgørende for, at du kan få succes med din egen juicebar?
Besvarelse af arbejdsspørgsmål
Du skal udarbejde en poster til mødet med dine venner. Posteren skal samle dine tanker omkring din juicebar – hvordan skal forretningsmodellen se ud og særligt, hvad skal værditilbuddet være?
|