Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Rebecca Flensborg
|
Hold
|
tm23hh1b Fr (tmhh1b Fr, tmhh2b Fr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Les jeunes et la vie d’étudiant - Eksamensemne
Temaet fokuserer på at give eleverne en forståelse for skole/studielivet i Frankrig, om hvordan det er at gå på ’lycée’ og mulighederne for videreuddannelse i det franske skolesystem samt se på hvilke kompleksiteter der eksisterer for franske unge, så danske elever kan identificere sig hermed eller opsætte kontraster. Forløbet skal sætte eleverne i stand til at kunne formulere egne tanker om studieliv også i kontrast til en globaliseret verden.
Gruppearbejde
Klassearbejde
Individuelt
Præsentationer
Materiale stammer hovedsageligt fra fransksprogede aktualitetskanaler,
Vi ser serien "Quatre amis", der følger franske gymnasieelever.
1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Quatre amis
|
10-12-2023
|
Grammatikopgave
|
21-01-2024
|
Opgave i udtale
|
09-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
36,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Les SDF (sans domicile fixe) - Eksamensemne
Les SDF
Temaet fokuserer på Frankrig og landets udfordringer med hjemløse heriblandt ’les sans-papiers’, de mange udenlandske immigranter, som ender på gaderne i særligt de større byer.
Temaet søger at afdække, hvilke initiativer, der er for at hjælpe disse mennesker i nød. Hvilke hjælpeorganisationer findes i Frankrig.
Faglige mål: 1,2, 3, 4, 5, 6, 7, 10
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SDF - SOUF - Sans abris
|
20-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
La gastronomie française
Temaet fokuserer på at give eleverne indblik i hvordan fransk gastronomi, som en finere madkunst, manifesterer sig i hele verden. Temaet søger at give eleverne kulturel og almen gastronomisk dannelse.
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Klassearbejde
Individuelt
Præsentationer i grupper af en fransk kok.
Vi ser filmen ’Comme un chef’ og arbejder særligt med billed- samt personbeskrivelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
La mode - Eksamensemne
Emnet fokuserer på at give eleverne en indsigt i og forståelse for modeverdenen generelt, men også hvordan Frankrig og særligt Paris spiller en helt afgørende rolle i dette professionsfelt.
Herunder projektarbejde med ’la maison haute couture’ (forskellige franske brands) samt ’on fait le shopping’.
Vi ser filmen ’Coco, avant Chanel’ og beskæftiger os med, hvordan Coco Chanel revolutionerede modeverden i sin samtid.
Faglige mål:
1, 2, 3, 4, 7, 8, 10
40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Parle de tes vacances
|
08-09-2024
|
Coco avant Chanel - opgaver til filmen
|
30-09-2024
|
Upload jeres pp til la haute couture
|
09-10-2024
|
Vidéo on fait du shopping
|
30-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
29,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
La francophonie - Eksamensemne
Temaet fokuserer på fransk og det frankofone i verden. Hvad er frankofoni? Hvordan opleves den frankofone kultur uden for Frankrigs grænser? Hvad er Frankrigs visioner for de frankofone lande i verden og for det franske sprog heroverfor? Hvorfor koloniserede Frankrig disse lande?
Vi undersøger forskellige fransktalende områder, kigger på kulturel diversitet, etnicitet, sproglige varianter og globalisering. I det omfang det er muligt indtænkes det merkantile.
Et miniemne inden for frankofonien bliver ’Det arabiske forår’. Hvor starter dette oprør og hvad skyldes det? Vi lægger særligt vægt på Tunesien.
Materialer er originale tekster fra diverse fransksprogede kanaler, såvel skønlitteratur som sagprosa.
Vi ser desuden små afsnit à 10 min om Tunesien fra Alors Demande.
Midt i emnet havde eleverne tværfagligt SO3 projekt med IØ om ulighed i det franske samfund sammenlignet med Danmark.
Faglige mål: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10
40 sider i alt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
46,00 moduler
Dækker over:
46 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
L'inégalité en France - SO3 IØ-Fransk tværfagligt
Tværfagligt forløb med IØ, hvor fokus er på indkomst- og arbejdsmarkedspolitik. I fransk kigger vi på, hvilken velfærdsmodel, der hersker i Frankrig og læser tekster om, hvordan ulighed kommer til udtryk inden for forskellige områder i Frankrig som konsekvens af den førte politik.
Der sluttes af med en mundtlig gruppepræsentation om udvalgte emner inden for de behandlede områder.
Aktualitet er dækket, da artikler fra pensum er helt up-to-date.
Faglige mål: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10
40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Le Commerce - Eksamensemne
I denne afsluttende fase intensiveres fokus på elevernes individuelle fransksproglige kompetencer, fx udtale, udtryksfærdigheder, grammatisk korrekthed og sætningskonstruktion. Herudover også evnen til kommunikation og til at bruge kommunikationsstrategier.
Aktuelle tekster om franske virksomheder, globale nyheder inden for bæredygtighed, økonomi og virksomhedsdrift. Herunder relevant tekstbogsmateriale om franske virksomheders organisation og struktur.
Eleverne får viden om, hvordan det at arbejde i en fransk virksomhed er forskelligt fra at arbejde i en dansk virksomhed.
Handelskorrespondance via e-mail. Eleverne lærer at skrive businessfransk.
I temaet indgår karrierelæring og vi beskæftiger os med, hvad man kan bruge fransk til.
Faglige mål: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10
20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Parler de son métier - opgave to og to.
|
30-04-2025
|
Nice studietur - reklamefilm
|
09-05-2025
|
opg
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Hjælpemidler tilgængelige ved eksamen
Vi har i løbet af året brugt Gyldendals online ordbøger, ordbogen.com samt ABC ordbogen. Vi har benyttet systime og le conjugueur.fr samt verbix og Voilà grammatikbog.
Alle skriftlige opgaver lavet i løbet af året.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61980219919",
"T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61980219919",
"H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61980219919"
}