Titel
4
|
Paris
EKSAMENSEMNE
Forløbet udgør 40,66% af undervisningen på andet år.
I forløbet arbejder eleverne med selv at finde oplysninger om Paris, som de er interesseret i, og I at fremlægge dem for de andre elever i klassen. Vi arbejder med, hvordan man orienterer sig i byen med metroen og videregiver informationer herom til andre. Et underemne er en mindre, komparativ undersøgelse af, hvad Paris og København gør for bæredygtigheden og hvordan det formidles videre. Emnet giver desuden mulighed for at besøge den Franske Udstilling på Statens Museum for Kunst, hvor eleverne vælger et billede ud hver til en efterfølgende fernisering. Her kommer de omkring billedbeskrivelse, baggrundshistorie, kunstner, og hvordan man udtrykker sin holdning. Der arbejdes desuden med filmen, Eiffel, som danner grundlag for at skabe nye fortællinger i forskellige genre, med genbrug af eget produceret sprog. Under emnet arbejdes der sideløbende med den mundtlige, forholdsvis umiddelbare, kommunikation der passer til det pågældende tema eller hvor eleverne skal fortælle hinanden noget til hinanden om dem selv og dem de kender.
Faglige mål, som indgår i forløbet:
1. forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
2. læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
3. deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
4. præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
5. udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
6. analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
8. perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone samfunds-, erhvervs- og kulturforhold til andre samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
9. demonstrere viden om fagets identitet og metoder
10. benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
Kernestof:
Eleverne har opnået faglig fordybelse gennem kernestoffet via arbejdsformer, didaktiske principper og følgende materialer/tekster/kilder:
Video: Sous le ciel de Paris, Yves Montand, 2,58 min.: https://www.youtube.com/watch?v=LACZU05vmbk
Sangtekst: Sous le ciel de Paris, 48 linjer: https://www.bing.com/search?pglt=2083&q=sous+le+ciel+de+paris+yves+montand+lyrics&cvid=dae9e63841e740528df5f83abf1bd26f&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBggCEAAYQDIGCAAQRRg5MgYIARAAGEAyBggCEAAYQDIGCAMQABhAMgYIBBAAGEAyBggFEAAYQDIGCAYQABhAMgYIBxAAGEAyBggIEAAYQDIICAkQ6QcY_FXSAQkzMTYyOWowajGoAgCwAgA&FORM=ANNAB1&PC=U531
Paris - la grande ville: https://paris.systime.dk/?id=130
Jeux Olympiques de Paris 2024 - Actualités, calendriers, résultats: https://olympics.com/fr/paris2024
Tout pour les jeunes: https://www.paris.fr/tout-pour-les-jeunes
Histoire de Paris: https://www.etsionvisitaitparis.com/histoire
Le plan métro: https://www.ratp.fr/plan-metro
Itinéraire de métro à Paris: https://www.ratp.fr/itineraires
Dans le métro: expliquer un itinéraire: https://francaisfacile.rfi.fr/fr/quotidien/20230726-dans-le-m%C3%A9tro-expliquer-un-itin%C3%A9raire
Video: Métro, boulot, dodo, Genoux Vener, 3,08 min.: https://www.youtube.com/watch?v=1pagje0oFmU
Video: Métro, boulot, dodo, Aurélien Lehmann, 2,33 min.: https://www.youtube.com/watch?v=hFMkx97wjkU
Video: Métro, boulot, disco, Helmut, 3,18 min.: https://www.youtube.com/watch?
v=CP7_1THLwYQ
Des exemples de villes durables, prémices d’un nouveau monde: https://energies-media.com/quelques-exemples-de-villes-durables-premices-dun-nouveau-monde/#:~:text=Il%20existe%20diff%C3%A9rentes%20d%C3%A9finitions%20de%20la,notamment%20par%20la%20protection%20de%20l%E2%80%99environnement.&text=Il%20existe%20diff%C3%A9rentes%20d%C3%A9finitions,la%20protection%20de%20l%E2%80%99environnement.&text=diff%C3%A9rentes%20d%C3%A9finitions%20de%20la,notamment%20par%20la%20protection
Paris pour le climat: https://www.paris.fr/pages/paris-pour-le-climat-2148/
Tout savoir sur la transition écologique et sociale à Paris: https://www.paris.fr/pages/le-developpement-durable-a-paris-5340
Værker fra udstillingen Fransk kunst 1900 - 1930, SMK: https://www.smk.dk/exhibition/fransk-kunst-1900-1930/
Filmen: Eiffel: https://www.dr.dk/drtv/program/eiffel_472795
Supplerende stof:
Bæredygtig byudvikling, Københavns Kommune: https://byudvikling.kk.dk/klima/klimaplan
Afdelingen for bæredygtig udvikling, Københavns kommune: https://groen.kk.dk/
|