Holdet tm23hh1i Ty - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution UNORD
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Kim Lysholm Olsen
Hold tm23hh1i Ty (tmhh1i Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Berlin
Titel 2 Forløb#2 Beruf und Karriere
Titel 3 Forløb#3 Jung sein in der NS-Zeit
Titel 4 Forløb#4 Jugend und Schule

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Berlin

I dette forløb har formålet været at opnå indsigt i Berlins nyere historie (i korte træk), sociokulturelle aspekter af Berlin, det multikulturelle Berlin

Vi har i forløbet arbejdet med tekster, billedmaterialer, dokumentarudsendelser og musikvideoer/sangtekster.

Grammatisk har fokus været på:

Repetition af elementær grammatik, sein/werden/haben/talord/hilseformer, nyttige vendinger, etc.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Forløb#2 Beruf und Karriere

Forløb med materialer om jobmuligheder efter HHX i Tyskland, erfaringer med andre unges karrierevej som praktikanter  i en tysk virksomhed, jobannoncer, Video om danske praktikanter i Berlin

Fokuspunkter: Karriere, muligheder med tysk, elevinddragelse- elevernes fremtidsplaner.

Grammatisk/sprogligt fokus:
- Verbaltider, regelmæssige og uregelmæssige verber
-substantiver/artikler, ordbogsopslag
-tilegnelse af ordforråd inden for det givne område gennem boldlege, terningspil, interaktive spil såsom booket.com og quizlet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Forløb#3 Jung sein in der NS-Zeit

I dette forløb har vi arbejdet med ideologier og styreformer under NAZI-tiden.
Formålet har været at opnå indsigt i den ideologi, der gjorde sig gældende under NAZI-diktaturet og hvordan dette påvirkede unge mennesker.

Vi har arbejdet med tekster, dokumentarklip og spillefilm, (Napola")           

Sprogligt har været fokus på:

Tilegnelse  af gloser/ordforråd gennem vendekort, boldøvelser og quizletspil.

-Verbaltider: Præsens, fremtid, præteritum og perfektum, træning gennem bl.a .terningspil og quizlet

-Syntaktisk analyse og morfologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb#4 Jugend und Schule

I forløbet "Jugend und schule" har vi arbejdet med uddanelser, unges situation mht motivation, problemstillinger omkring pjæk, problemer og situationen med pjæk i det tyske skolesystem.

Endvidere har arbejdet med unges identitet, såsom at overveje at få tatoveringer, generelle problemer, der kan være forbundet med tattoos/fordomme over for folk med tatoveringer, etc.

Vi har i forløbet arbejdet med billedmaterialer, nyhedsudsendelser/udsendelser fra Youtube.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde