Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Kim Lysholm Olsen
|
Hold
|
tm23hh1i Ty (tmhh1i Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Berlin
I dette forløb har formålet været at opnå indsigt i Berlins nyere historie (i korte træk), sociokulturelle aspekter af Berlin, det multikulturelle Berlin
Vi har i forløbet arbejdet med tekster, billedmaterialer, dokumentarudsendelser og musikvideoer/sangtekster.
Grammatisk har fokus været på:
Repetition af elementær grammatik, sein/werden/haben/talord/hilseformer, nyttige vendinger, etc.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
quizlet
-
Vi går nu i gang med temaet, Berlin: Læs tekst og besvar opgaverne i dokumenterne
-
tysk, berlin, rejseguide, fdm, video, opgaver til udsendelsen, 2023.docx
-
1.Fokus på substantiver: Læs oversigterne/forklaringerne + bevar de to øvelser på s. 6+7 i vedhæftede dokument.
-
Grammatik: Fokus på sein(=at være) i præsens.
-
tysk, berlin, in berlin ist was los, 2023.docx
-
1. Færdiggør spørgsmålene til udsendelsen, Hammerslag i Berlin.
-
1.I skal have læst den korte tekst og besvaret opgaverne i dokumentet. Se vedhæftede dokument:
-
Titel
-
I skal have færdiggjort følgende:
-
tysk, berlin, kreuzberg, 2023, rev.-.docx
-
1. Tysk grammatik: Fokus på ordbogsopslag. Besvar opg. 1+2 på vedhæftede dokument.
-
Vi gennemgår teksten om Kreuzberg (det var oprindeligt lektien til mandag, d. 4. dec.) Se vedhæftede dokument.
-
Tysk øvehæfte 2:
-
tysk, berlin, song, das ist berlin.docx
-
1. Grammatik: Tysk øvehæfte: Nr. 3B (fokus på forskellige verbaltider af sein= at være) Oversæt sætningerne 11-18 til tysk.
-
1.Tysk øvehæfte, nr. 4B: Fokus på werden (= at blive): Oversæt sætningerne nr. 9-18 til tysk.
-
tysk, weihnachten, kurzfilm, fröhliche weihnachten, aufgaben.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb#2 Beruf und Karriere
Forløb med materialer om jobmuligheder efter HHX i Tyskland, erfaringer med andre unges karrierevej som praktikanter i en tysk virksomhed, jobannoncer, Video om danske praktikanter i Berlin
Fokuspunkter: Karriere, muligheder med tysk, elevinddragelse- elevernes fremtidsplaner.
Grammatisk/sprogligt fokus:
- Verbaltider, regelmæssige og uregelmæssige verber
-substantiver/artikler, ordbogsopslag
-tilegnelse af ordforråd inden for det givne område gennem boldlege, terningspil, interaktive spil såsom booket.com og quizlet
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring venligst Tysk øvehæfte!
-
Tysk øvehæfte: nr. 5B. Fokus på “werden” (at blive)
-
I skal have færdiggjort opgaverne til videoen om Victor, der arbejder i Berlin. Det er det materiale, som I arbejdede med i sidste lektion, vs. onsdag, d. 10. januar.
-
Quizlet
-
1. Tysk øvehæfte: Nr. 6A + nr. 6B (Fokus på repetion af sein (= at være) + werden (at blive)
-
tysk, beruf und karriere, video, mads, 2024.docx
-
1. Se videoen om Mads i Berlin. Linket er i dokumentet.
-
1. I skal have forberedt jer grundigt på opgaverne til teksten vedr. "Praktikum, Stellenangebot, Mercedes".Se vedhæftede dokument.
-
1. Vi samler op på den sidste del af spørgsmålene til teksten vedr. praktikplads hos Mercedes, som vi ikke nåede sidst. ( i fredags)
-
1. Vi gennemgår dokumentet, "Gute grunde für ein Praktikum"
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Forløb#3 Jung sein in der NS-Zeit
I dette forløb har vi arbejdet med ideologier og styreformer under NAZI-tiden.
Formålet har været at opnå indsigt i den ideologi, der gjorde sig gældende under NAZI-diktaturet og hvordan dette påvirkede unge mennesker.
Vi har arbejdet med tekster, dokumentarklip og spillefilm, (Napola")
Sprogligt har været fokus på:
Tilegnelse af gloser/ordforråd gennem vendekort, boldøvelser og quizletspil.
-Verbaltider: Præsens, fremtid, præteritum og perfektum, træning gennem bl.a .terningspil og quizlet
-Syntaktisk analyse og morfologi
|
Indhold
|
Kernestof:
-
tysk, deutschland und der zweite weltkrieg, texte und aufgaben, rev, rev.docx
-
1. Tysk øvehæfe: Nr. 7B:
-
tysk, der zweite weltkrieg, napola, tekst og opgaver om skolen.docx
-
Vi gennemgår dokumentet om NAPOLA-Schulen.
-
tysk, der zweite Weltkrieg, jugendliche interessieren sich für den Nationalsozialismus, 2024.docx
-
I skal have forberedt jer på vedhæftede dokument. Det er det dokument, som I gik i gang med mandag, d. 19.febr.
-
Titel
-
Grammatik:
-
mitCFU.dk
-
I får i denne lektion tid til at arbejde med opgaverne til Napola.
-
Læs teksten og besvar de dertil hørende opgaver. VIGTIGT I FORHOLD TIL PENSUM! Se vedhæftede dokument:
-
Gruppesamtaler: NAPOLA
-
FORBEREDELSE TIL BESØG FRA TYSKLAND:
-
tysk, besøg af tysk klasse, præsentation af skole og hillerød .docx
-
I får tid til at færdiggøre jeres power point om skolen og Hillerød, som I arbejdede med i lektionen, onsdag.
-
quizlet - søgeresultater fra Yahoo
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Forløb#4 Jugend und Schule
I forløbet "Jugend und schule" har vi arbejdet med uddanelser, unges situation mht motivation, problemstillinger omkring pjæk, problemer og situationen med pjæk i det tyske skolesystem.
Endvidere har arbejdet med unges identitet, såsom at overveje at få tatoveringer, generelle problemer, der kan være forbundet med tattoos/fordomme over for folk med tatoveringer, etc.
Vi har i forløbet arbejdet med billedmaterialer, nyhedsudsendelser/udsendelser fra Youtube.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
tysk, deutschlandlabor, schule, 2024.docx
-
Nedenstående tema er VIGTIGT pensum til eksamen, så forbered jer grundigt, bitte! Danke schön!
-
Titel
-
1. Tysk øvehæfte nr. 10A: Fokus på futurum/fremtid: Besvar øvelsen nederst på siden i øvehæftet, "Indsæt fremtid af udsagnsordene"
-
Medbring Tysk øvehæfte!
-
tysk, program, onsdag, d. 24. april, 2024.docx
-
Test:
-
Vi gennemgår det, I arbejdede med i lektionerne onsdag, d. 10. april. I skal derfor have forberedt nedenstående:
-
Grammatik: Vi gennemgår det, vi ikke nåede i lektionen, torsdag, d.18. april.( dvs torsdag i sidste uge)
-
I har ingen lektier for til denne lektion. Vi arbejder videre med det aktuelle emne, “ Jugendliche und Schule”
-
tysk, jugendliche und schule, null bock auf schule, video, sendung, rev. 2024.docx
-
I skal have forberedt jer på dokumentet og de dertil hørendende opgaver. Det er det dokument, som I arbejdede i timen i fredags.
-
Tysk øvehæfte:
-
https://quizlet.com/910017971/tysk-schule-flash-cards/
-
tysk, jugend und schule, schwänzen, nogle opgaver til temaet.docx
-
1. Vi samler op på videoudsendelsen om læreren i skolegården. Vi nåede ikke billederne (den store gruppe elever i 1i): Se vedhæftede dokument.
-
Vi samler op på sidste halvdel af dokumentet vedr. "Schwänzen" Dvs. det, vi ikke nåede mandag, d. 6. maj. Se vedhæftede dokument:
-
tysk, jugend und schule, artikel, sind tattoos heute noch ein problem, pdf.pdf
-
tysk, Jugend und Schule, tattoos, artikel, sind tattoos heute noch ein problem, 2024.docx
-
I skal have læst artiklen vedr. tattos på arbejdsmarkedet + have besvaret de dertil hørende opgaver. Det er det dokument, som I udleveret i lektionen, mandag, d. 13. maj. Se vedhæftede dokument!
-
1.Tysk øvehæfte: nr.13B: Oversæt sætningerne nr. 1-8 til dansk. HUSK: Angiv verbaltid + foretag syntaktisk sætningsanalyse.
-
Ingen ny lektie: I har den samme lektie for som til tirsdag, d. 20.maj. dvs tekst A om Tattoos + besvar opg. A+B+C. Se vedhæftede dokument på lectio under tirsdag, d. 21. maj.
-
quizlet
-
1.Tysk øvehæfte: nr.13B: Oversæt sætningerne nr. 9-15 til dansk. HUSK: Angiv verbaltid + foretag syntaktisk sætningsanalyse.
-
Quizlet
-
tur til helsingør, 30. maj 2024.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61980598493",
"T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61980598493",
"H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61980598493"
}