UNORD Hillerød Handelsgymnasium og Handelsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Hillerød Handelsgymnasium og Handelsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet tm23hh1g Ty - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
UNORD
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Cecilie Holm
Hold
tm23hh1g Ty (
tmhh1g Ty
,
tmhh2g Ty
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Schule in Deutschland
Titel 2
Landeskunde und Kultur
Titel 3
Migration - das Multikulturelle Deutschland
Titel 4
Tourismus
Titel 5
Nachhaltigkeit (Unternehmen)
Titel 6
Ungleichheit (SO3)
Titel 7
Deutsche in Dänemark-Dänen in Deutschland
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Schule in Deutschland
Eleverne har primært arbejdet med filmen "der ganz grosse Traum".
Indhold
Kernestof:
Program for tysk blokdag november 23.docx
1) Løs hjemmefra alle opgaverne til "der ganz grosse Traum" (udleverede papirer). 2) Læs listen af ord i quizletten igennem og øv derefter med vendekortene. Du skal først fokusere på at kunne oversætte dem fra tysk til dansk og, hvis du også kan fra
die Schultüte 2023.docx
die Schultüte 2023 Aufgaben.docx
Das Deutschlandlabor, Schule, Aufgaben rev.docx
Supplerende stof:
sprogtip.dk
deutsche Zahlen.docx
tysk, grundforløb, deine zahlen.docx
Øv dig på bøjningen af følgende verber i nutid/præsens: sagen, *haben, kommen, *werden, *sein, hören, *fahren, tanzen.
Verbix verb conjugator
Titel
Eigenschaften_Aufgaben.rev 21.docx
I skal hjemme løse de første 3 opgaver: kombinationsøvelsen, oversætte sætninger og besvare de 11 spørgsmål med hele sætninger, når teksten "die Schultüte" er læst.
https://sprogtip.dk/?shared=880ade06§ion=34
Lille lektie: Besvar: Hvordan lyder endelsen på tal mellem 13 og 19? Hvordan ender tal over 19? Hvis du ikke kender svaret, kan du finde det i vedhæftede dokument. tysk, grundforløb, deine Zahlen.docx
grupper til aflevering af brev og video1g.docx
Sag schnell Nr 2.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Landeskunde und Kultur
Eleverne har arbejdet med forskellige tyske traditioner og sammenlignet med danske traditioner. Med udgangspunkt i serien "Ticket nach Berlin" samt præsentationer af hver deres by og delstat har eleverne fået kendskab til landets geografiske og kulturelle mangfoldighed.
Indhold
Kernestof:
Kultur und Landeskunde, Weihnachten, Thema (8).pdf
Willkommen am Nordpol
Kultur und Landeskunde, Weihnachten, Thema.pdf
frohliche-weihnachten, MC-Aufgaben rev21.docx
Fröhliche Weihnachten Kurzfilm.mp4
Silvester 2023, Text und Aufgaben.docx
Afsnit
Es ist Karneval fra Deutsch Perfekt Feb 2012.pdf
Bleigießen in der Redaktion
Vi arbejder med dette i timen, ingen lektie til i dag.
Es ist Karneval FRAGEN (1).docx
Titel
øvehæfte 2 opgaver til nr. 1A og 2B.docx
Landeskunde Ticket nach Berlin 2024.docx
Vi forsætter med "Ticket nach Berlin". Medbring også øvehæfte 2
Landeskunde Ticket nach Berlin 2024, præsentationer.docx
Supplerende stof:
Sag schnell Nr 3.docx
Løs opgave 1-2 hjemmefra.So schmeckt Weihnachten Video und Aufgabe.docx
formidling at tyske og danske traditioner, instruktion rev..docx
Øvehæfte 2 3B. Find alle de sætninger, der står i førnutid og oversæt disse ved hjælp af skemaet i 3A. Husk nu at alle gloser står i gloselisten.
Præsentationer i dag. I får de første 15 min til at øve det igennem.
Øvehæftet 5B sætning 1-5 analyse og oversættelse. De sidste grupper skal præsentere i dag. Vi går igang med præsentationerne efter 10 min.
Øvehæfte 2 6B sætning 1-3 og 7B sætning 1-3.
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Migration - das Multikulturelle Deutschland
Eleverne har arbejdet med migration historisk og aktuelt.
Vi har beskæftiget os med das Wirtschaftswunder og behovet for arbejdskraft og invitationen af die Gastarbeiter der 1950'er und 1960'er Jahre med afsæt i komedien Almanya-Willkommen in Deutschland og i den forbindelse også arbejdet med fordomme, kultur og identitet. Andre vigtigte fokuspunkter har været die Ursachen für Migration, Push- und Pull-Effekter. Portrætter af konkrete personer, fx den spanske migrant Diego samt Tysklands behov for arbejdskraft pga. lave fødselsrater. Racisme er tematiseret i kortfilmen Schwarzfahrer samt artiklen "nach diesem "Übergriff habe ich viel Angst gehabt". Endelig har vi arbejdet kort med kulturforskelle: typisch Deutsch.
Indhold
Kernestof:
tysk, globalisierung, push, pullfaktoren (1).docx Se videoen og løs den første opgave om Push-pull-effekter.
Almanya Willkommen in Deutschland, Aufgaben.docx
Almanya Willkommen in Deutschland, Aufgaben rev 24.docx
Almanya Willkommen in Deutschland, Aufgaben rev 24 (5).docx
tysk, globalisierung, schwarzfahrer, kurzfilm, aufgaben, rev(1).docx
auf der anderen Seite der Krise_Angekommen.pdf
10 Migration | Das Deutschlandlabor | DW Deutsch Lernen
Supplerende stof:
opgavefordeling, tysk, globalisierung, stimmen der migration, rev .docx
s. 23 9B (kig på 9A) og s. 49 22B - analyse og oversættelse af så mange sætninger, I kan nå (mindst 5 af hver).
Afsnit
Titel
repetition Multu-kulti Deutschland.docx
Zwei deutsche Staaten (1).docx
Nachrichtenleicht Textwiedergabe.docx
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Tourismus
Eleverne har beskæftiget sig med statistik om tyske turister i Danmark og har udarbejdet en tysk reklamevideo fra Nordsjælland.
Indhold
Kernestof:
tyske turister i Danmark, dansk tekst, statistikker, gloseliste og opgaver.docx
Tourismus Werbespots zur Vermarktung von Nordseeland, 2022.docx
tysk tourismus projekt forår 2024.docx
tyske turister i Danmark, dansk tekst, statistikker, gloseliste og opgaver (6).docx
Afsnit
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Nachhaltigkeit (Unternehmen)
Under temaet Nachhaltigkeit und Unternehmen har klassen arbejdet med udvalgte firmaer, eksempelvist Adidas og deres forskellige måder at omstille virksomheden til en mere bæredygtig retning. Andre emner var reduktion af emballage og upcycling af produkter.
Indhold
Kernestof:
Unverpacktläden.pdf
das zweite Leben der Dinge.pdf
upcycling-text-v1 GI.pdf
1. Aufgaben zum Film Die Dasslers.docx
3. Aufgaben zum Film Die Dasslers.docx
Præsentere die Dasslers
Titel
2. Leder aus Pilzen und Kreislaufwirtschaft: So will Adidas nachhaltig werden
2. Leder aus Pilzen und Kreislaufwirtschaft: So will Adidas nachhaltig werden | AUF DEN PUNKT
bunte Bären aus Bonn, Haribo.pdf
Bunte Bären aus Bonn, Aufgaben, rev.docx
Haribo - die Story, Aufgaben .docx
3.1 Forespørgsel | Tysk virksomhedskommunikation
2.1 Et typisk forretningsbrev | Tysk virksomhedskommunikation
Læs 2.1 og lav indsætningsøvelsen. Løs 3.1 oversættelse.
Supplerende stof:
Minlæring
Afsnit
2. Aufgaben zum Film Die Dasslers rev.docx
Besvar spørgsmål til og med sp 9
Læs kapitlet "neue Materialien" og sæt stikord til dette ind i første kolonne (Säule 1) i skemaet. Pilzen5NY.docx
Læs om Säule 2 Recycling og indsæt ordene i det skema, I har på mandagslektionen.
Unternehmen deutsch, die Arbeitwelt, Berufsorientierung.pdf
I skal HJEMME se de første 15 minutter af dokumentaren, som ligger til jer på CFU. Tag noter til det.
Være færdig med opgave 4,5, og 6 om Haribo die Story. Man skal i grupper præsentere firmaet kun ved brug af mindmappen (opg 6). Gerne med egne stikORD på den. Alle skal kunne tale om alle emnerne.
mindmap Haribo.docx
Øvehæfte 2 s. 53 sætning 1-6, s. 55 sætning 1-6 og s. 57 sætning 1-6. Øv jer på gloselistens ord og køn.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Nachhaltigkeit, Präsentationen
22-09-2024
die Dasslers, opgave/præsentation
01-10-2024
Die Dasslers PowerPoint
04-10-2024
skriftlig prøve i timen
04-11-2024
oversættelse, forretningsbrev
07-11-2024
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Ungleichheit (SO3)
Under emnet Ungleichheit (ulighed) har eleverne arbejdet med social og økonomisk ulighed i Tyskland. Undervejs i forløbet sammenlignedes med danske forhold (skolesystemet og mindsteløn). Gennem forskellige materialetyper og arbejdsformer har eleverne arbejdet med underemnerne: absolute Armut (die Tafeln, Obdaschlosigkeit) og relative Armut (kortfilmen Armut kennt viele Geschichten). Spillefilmen "die fetten Jahre sind vorbei" handlede om politisk protest. I de afsluttende gruppe-præsentationer kunne eleverne inddrage viden fra IØ.
Indhold
Kernestof:
Kleingeld Aufgaben 2.0.docx
tysk, so3 armut video, rev..docx
tysk, so3, kinderarmut in deutschland, nachrichtenleicht.de.docx
Obdachlosigkeit 1.docx
Obdachlosigkeit 2.docx
tysk, SO3, Ungleichheit, die Tafel, DW tekst og interaktive opgaver.docx
4. Ungleichheit aus politischer Sicht | Ungleichheit in Deutschland Læs og løs opgaver.
4.1.1 Das deutsche Schulsystem | Ungleichheit in Deutschland
Supplerende stof:
Vi går i gang med emnet "Ungleichheit" og SO3- forløbet. Jeg fortæller jer, hvordan det hele kommer til at foregå og vi ser på SO3- hjemmesiden samt materialebanken.
SO3
Titel
tysk, so3, die fetten jahre sind vorbei, Aufgaben.docx
Afsnit
I dag skal I igang med at udarbejde plakater. Se instruks.Plakatfremlæggelser tysk SO3 2024.docx
Minlæring
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Plakatfremlæggelse, kilder
16-01-2025
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Deutsche in Dänemark-Dänen in Deutschland
Vi har arbejdet med temaerne:
Vi har arbejdet med tekster og videointerviews som kredsede om nye borgeres oplevelser af arbejdslivet og kulturmødet.
Hvorfor er de rejst ud?
Hvad har de undret sig over i kulturmødet?
Hvad definerer ifølge expats noget typisk tysk og typisk dansk?
Og hvad sætter de pris på i den nye kultur?
Eleverne har lavet en tysk reklamevideo med fokus på at tiltrække tysk arbejdskraft til byen.
Et underemne var mindretallene i dansk-tyske grænseland samt den historiske baggrund i de slesvigske krige 1948/49 og 1864 og folkeafstemningen/genforeningen 1920.
Indhold
Kernestof:
1. Auswanderer in Dänemark: Gekommen, um zu bleiben | AUF DEN PUNKT
neues Leben in Dänemark.docx
Kulturelle Unterschiede im Alltag | AUF DEN PUNKT
Die Arbeitskultur | AUF DEN PUNKT
Hold 1: Okka Hold 2: Esther
2. „Das Auto als Statussymbol existiert hier nicht“ | AUF DEN PUNKT
Afsnit
Dänen in Deutschland, Artikel, Presse und Sprache.pdf
Dänen in Deutschland, Aufgaben(1).docx
Supplerende stof:
Titel
Læs afsnit 1-7 og formulér et enkelt tysk spørgsmål til hvert afsnit.
Minlæring
Afsnit
100.000 danske arbejdspladser er afhængige af Tyskland, men vi gider ikke lære sproget
das Auto als Statussymbol, Fragen.docx
matrix das Auto ist hier nicht Statussymbol fordeling af afsnit(1).docx
Mitarbeiter Hillerød rev.docx
Istedloven.TYSK_.print_.2019.udgave.pdf
person B.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Arbeitskultur, video Unterschiede
28-02-2025
Werbevideo
26-03-2025
sammenfatning typish dänisch-typisch deutsch
08-05-2025
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61980608620", "T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61980608620", "H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61980608620" }