Holdet tm23hh1g Ty - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Cecilie Holm
Hold tm23hh1g Ty (tmhh1g Ty, tmhh2g Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Schule in Deutschland
Titel 2 Landeskunde und Kultur
Titel 3 Migration - das Multikulturelle Deutschland
Titel 4 Tourismus
Titel 5 Nachhaltigkeit (Unternehmen)
Titel 6 Ungleichheit (SO3)
Titel 7 Deutsche in Dänemark-Dänen in Deutschland

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Landeskunde und Kultur

Eleverne har arbejdet med forskellige tyske traditioner og sammenlignet med danske traditioner. Med udgangspunkt i serien "Ticket nach Berlin" samt præsentationer af hver deres by og delstat har eleverne fået kendskab til landets geografiske og kulturelle mangfoldighed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Migration - das Multikulturelle Deutschland

Eleverne har arbejdet med migration historisk og aktuelt.
Vi har beskæftiget os med das Wirtschaftswunder og behovet for arbejdskraft og invitationen af die Gastarbeiter der 1950'er und 1960'er Jahre med afsæt i komedien Almanya-Willkommen in Deutschland og i den forbindelse også arbejdet med fordomme, kultur og identitet. Andre vigtigte fokuspunkter har været die Ursachen für Migration, Push- und Pull-Effekter. Portrætter af konkrete personer, fx den spanske migrant Diego samt Tysklands behov for arbejdskraft pga. lave fødselsrater. Racisme er tematiseret i kortfilmen Schwarzfahrer samt artiklen "nach diesem "Übergriff habe ich viel Angst gehabt". Endelig har vi arbejdet kort med kulturforskelle: typisch Deutsch.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tourismus

Eleverne har beskæftiget sig med statistik om tyske turister i Danmark og har udarbejdet en tysk reklamevideo fra Nordsjælland.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nachhaltigkeit (Unternehmen)

Under temaet Nachhaltigkeit und Unternehmen har klassen arbejdet med udvalgte firmaer, eksempelvist Adidas og deres forskellige måder at omstille virksomheden til en mere bæredygtig retning. Andre emner var reduktion af emballage og upcycling af produkter.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nachhaltigkeit, Präsentationen 22-09-2024
die Dasslers, opgave/præsentation 01-10-2024
Die Dasslers PowerPoint 04-10-2024
skriftlig prøve i timen 04-11-2024
oversættelse, forretningsbrev 07-11-2024
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ungleichheit (SO3)

Under emnet Ungleichheit (ulighed) har eleverne arbejdet med social og økonomisk ulighed i Tyskland. Undervejs i forløbet sammenlignedes med danske forhold (skolesystemet og mindsteløn). Gennem forskellige materialetyper og arbejdsformer har eleverne arbejdet med underemnerne: absolute Armut (die Tafeln, Obdaschlosigkeit) og relative Armut (kortfilmen Armut kennt viele Geschichten). Spillefilmen "die fetten Jahre sind vorbei" handlede om politisk protest. I de afsluttende gruppe-præsentationer kunne eleverne inddrage viden fra IØ.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Plakatfremlæggelse, kilder 16-01-2025
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Deutsche in Dänemark-Dänen in Deutschland

Vi har arbejdet med temaerne:
Vi har arbejdet med tekster og videointerviews som kredsede om nye borgeres oplevelser af arbejdslivet og kulturmødet.
Hvorfor er de rejst ud?
Hvad har de undret sig over i kulturmødet?
Hvad definerer ifølge expats noget typisk tysk og typisk dansk?
Og hvad sætter de pris på i den nye kultur?
Eleverne har lavet en tysk reklamevideo med fokus på at tiltrække tysk arbejdskraft til byen.
Et underemne var mindretallene i dansk-tyske grænseland samt den historiske baggrund i de slesvigske krige 1948/49 og 1864 og folkeafstemningen/genforeningen 1920.  
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbeitskultur, video Unterschiede 28-02-2025
Werbevideo 26-03-2025
sammenfatning typish dänisch-typisch deutsch 08-05-2025
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer