Holdet tm23hh1f Ty - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Susanne Burkhardt
Hold tm23hh1f Ty (tmhh1f Ty, tmhh2f Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sport in den D-A-CH Ländern
Titel 2 Kurzgeschichten und Krimis
Titel 3 Deutsche Wirtschaft und Unternehmen
Titel 4 SO3: soziale Ungleichheit
Titel 5 Kurzgeschichten und Krimis Teil 2
Titel 6 Moderne deutsche Geschichte
Titel 7 Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sport in den D-A-CH Ländern


I dette forløb beskæftiger eleverne sig med emnet sport i de tysktalende lande
Eleverne starter emnet op med en blogdag, som handler om filmen "Der ganz große Traum". I denne sammenhæng bliver der arbejdet med fodbold som sport og dets historie, men samtidigt giver filmen også anledning til at tale om kulturforskelle og forskellige undervisningsformer. Eleverne lærer at tale om forskellige sportsgrene, men også om fx sport og sundhed. Derefter bliver der med forskellige øvelser zoomet ind på fodbold i Tyskland. I centrum står teksten "Weil Sammstag ist..." af Frank Goosen (uddrag). Derefter arbejder eleverne i grupper med en power point præsentation om Bayern München + byen München. Desuden bliver der arbejdet med sangen "80 Millionen" af Max Giesinger og teksten om "Adidas".  Eleverne laver 2 afleveringer som  lydfil, hvor teksterne "Wintersport" og  "Kaiser Franz Beckenbauer ist tot" bliver læst op.
Efter emnet fodbold følger "Skifahren in der Schweiz". Eleverne finder informationer om Sankt Moritz vedr. pister osv. Der bliver øvet dialoger i hoteller, restauranter osv. Fokus derefter ligger på digtet "Wintersport" af Erich Käsnter. Holdet får også en text med informationer om Sankt Moritz, hvor der bliver øvet at forstå teksten uden hjælp af en ordbog.
Derefter kommer vi ind i "Extremsport". Vi taler om, hvad ekstremsport er og over fordele og ulemper af sporten. Derefter arbejder eleverne med videoen "Extremsport Freeskiing".
Forløbet Sport bliver afsluttet med filmen "Das Wunder von Bern", hvor eleverne arbejder med opgaver til filmen. Filmen kan også bruges som kernestof til forløbet "Deutsche moderne Geschichte" i 2g.

Grammatik: Fokus på verberne haben, sein og werden + de regelmæssige verber i nutid og datid., førnutid, førdatid, fremtid (de sammensætte tider kun kort)  Der bliver regelmæssigt øvet sætningsanalyse.

Generel:
I alle forløb træner elleverne sig i små mundlige dialoger i form af "small-talk", samtaleøvelser til de forskellige emner osv.  Der bliver også lagt små undervisningsenheder/øvelser ind til aktuelle begivenheder som fx. jul og påske. Arbejdsformerne er i alle forløb regelmæssigt skiftende (individuelt arbejde, partnerarbejde, gruppearbejde, plenum)

Kernestof:
- Film: "Der ganz große Traum" (på mitCFU)
- Text: "Frank Goosen: Weil Samstag ist - Grundlagen. Wieso Fußball? Teil 1+2  (Auszug) aus: Frank Goosen: Weil Samstag ist - Geschichten aus der Tiefe des Raumes. 3. udgave. Heyne Verlag, 2010. s. 7-11.
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=172#c450
- Lied: Max Giesinger: "80 Millionen" (EM Version) (Text + Video).
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=172#c450
https://www.youtube.com/watch?v=pRL1b9zDWGI
- Text "Adidas- Eine Sportmarke aus Deutschland"
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=172#c484
- Digt: "Wintersport" af Erich Käsnter. I: Kästner im Schnee. Atrium Verlag, 2009.
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=143#c455
- Video "Extremsport Freeskiing" (dw.
https://www.youtube.com/watch?v=YpBd5L0Gtec
- Film "Das Wunder von Bern" (på mit CFU).



Supplerende stof
- opgaver til filmen "Der ganz große Traum" (pdf)
Forskellige opgaver i Kapitel "Sport" i Systime bogen "Aus aktuellem Anlass";
- Kapitel 2.1: Quiz "Welches Verbum?", Patnerarbeit "Finde jemanden..".
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=142
- Kapitel 2.2: Quiz Wortschatz Fussball, Partnerarbeit Fussballtabelle
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=172
- Kapitel 2.2 Fragen zum Text Frank Goosen.
- Kapitel 2.2 Aufgaben zu "80 Millionen".
- Fragen zum Text Adidas (Word dokument)
- Text "Kaiser Franz Beckenbauer ist tor" (Topthema dw. 12.1.24)
https://learngerman.dw.com/de/kaiser-franz-beckenbauer-ist-tot/l-67953002/lm
- Text (+ opgaver) "Wintersport" (dw Topthema, 27.1222)
https://learngerman.dw.com/de/l-64217361
- Kapitel 2.3 Aufgaben zu dem Gedicht "Wintersport" + Text über Sankt Mortiz.
- Kapitel 2.4: Aufgaben zu Wortschaft, Definition, Vorteile/Nachteil Extremsport.
- Extremsportarten: Pro und Contra
https://learningapps.org/3205402
- Fotogallerie + Text: "Ohne Gefahr kein Spaß?" (dw. 7.3.2016)
https://www.dw.com/de/extremsport-ohne-gefahr-kein-spa%C3%9F/g-19072324
- Video "Extremsport - Nervenkitzel als Lebenselixir" (dw, 18.1.22)
https://www.dw.com/de/extremsport-nervenkitzel-als-lebenselixier/video-60455857
- Manuskript und Aufgaben zum Video "Extremsport Freeskiing"



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kurzgeschichten und Krimis


I dette forløb læser eleverne historien ("Kurzgeschichte") "Letzte Pizza" af Milena Moser. I denne sammenhæng taler vi om de typiske kendetegn af denne genre. (Teksten kan også ses som genre krimi). Derefter følger et afsnit af den berømte tyske krimiserie "Tatort" Før eleverne ser krimien bliver der arbejdet med en kort tekst + opgaver om selve krimiserien.


Kernestof:
- Tekst: "Milena Moser: "Die letzte Pizza" (pdf)
- Film: "Tatort-Köln: Ohnmacht" (på mit CFU)

Supplerende stof:
- opgaver til "Letzte Pizza" (word-dokument)
- tekst/opgaver om Tatortserien (worddokument).
- opgaver til "Tatort" (2 word-dokumenter")
- Merkmale Kurzgeschichte
https://gattungen.systime.dk/?id=142
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Deutsche Wirtschaft und Unternehmen


Forløbet handler om Tysklands økonomi og virksomheder. Vi kigger på kendte tyske virksomheder og mærker osv. (material fra Goethe Insitutet). I forløbet indgår også informationer om kulturelle forskelle i arbejdskulturen mellem Tyskland og Danmark, hvor der fx bliver spillet rollespil (danskere besøger et tysk firma). Derudover øver eleverne sig i skriftlig handelskorrespondance (hvordan sætter man et forretningsbrev op, en forretningsgang: forespørgsel og tilbud). Derefter har vi fokus på Startup-virksomheder i Tyskland. Vi læser teksten ” Kristian Trotier: Cool bleiben” (startup-virksomhed med is) og teksten ”Anna Günther: Großer Erfolg mit kleinen Körnern” (startup-virksomhed med mysli). Der bliver arbejdet med en pitchingvideo, som omhandler Kristians Trotiers virksomhed. Eleverne ser også begge dele af den tyske film "Die Dasslers", som handler om brødrene, som grundlægger Puma og Adidas.  Eleverne arbejder i grupper med Ritter Sports hjemmeside og holder en power point præsentation.

Kernestof:
- Homepage: Ritter Sport
https://www.ritter-sport.com/de
- Film: "Die Dasslers", Teil 1 + Teil 2 (mitCFU)
- Text: "Kilian Trotier: Cool bleiben", Systime, "Genau", Kapitel "Start-Ups"
https://genau.systime.dk/
- Text "Großer Erfolg mit kleinen Körnern", Systime, Kapitel "Start-Ups".
https://genau.systime.dk/?id=169


Supplerende stof:
- Kulturforskel + forretningsbreve (forespørgsel + tilbud), Systime: "Tysk virksomhedskommunikation, kapitel 1, 2, 3 (3.1/3.2)
https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=122
- forskellige arbejdsark til "Wirtschaft", Goethe Institut
https://cms.goethe.de/goethe/goethe/_files/pdf233/gi-ud-dk-kopenhagen2020-modul1-ab-f1-2.pdf---korrigiert1.pdf
- Artikel: "Starke Marken und erfolgreiche Produkte"
https://www.deutschland.de/de/topic/wirtschaft/made-in-germany-starke-marken-und-erfolgreiche-produkte
- Lydfil/Tekst: "Der Massentourismus und seine Folgen"
https://learngerman.dw.com/de/der-massentourismus-und-seine-folgen/l-69704132/lm
- "Gründerszene" (Gode betingelse for Start-Ups, liste over Start-Ups), Systime, "Im Unternehmen"
https://imunternehmen.systime.dk/?id=132#c280
- Anne Lønberg Eskesen: "Pitching", Systime: "Genau", "Start-Ups"
https://genau.systime.dk/?id=166

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 SO3: soziale Ungleichheit


I anledning af et tværfagligt sammenarbejde med International Økonomi om ulighed arbejder eleverne med emnet "social ulighed i Tyskland" i tyskundervisningen. Eleverne skal bygge et ordforråd om emnet op, dvs. kunne bruge de relevante gloser og fx også kunne tale om statistikker. Fokus ligger på forskellige aspekter af ulighed og årsager. I denne sammenhæng arbejder eleverne fx med indkomstforskelle, børn, som lever i fattigdom, absolut og relativ fattigdom, hjemløse, kritik på det kapitalistiske samfund (film "Die fetten Jahre sind vorbei”). I forløbet indgår også en Top-Thema- tekst fra Deutsche Welle "Sozialer Aufstieg – weiterhin nicht einfach".
I dette forløb bliver der gennemgået materiale i plenum, men en stor del af undervisningen foregår i gruppearbejde.
Forløbet afsluttes med en præsentation om emnet på basis af en planche. Præsenationen foregår i grupper og varer 30 minutter.

Kernestof:
- Film "Die fetten Jahre sind vorbei" (Mitcfu).
- Artikel " Viele Kinder in Deutschland leben in Armut" + Statistik (i word-dokument)
https://www.nachrichtenleicht.de/armut-kinder-100.html
- Kurzfilm "Kleingeld" (cfu og youtube)
-Video: „Was ist relative/absolute Armut?“
https://www.youtube.com/watch?v=_YV2JWW9gbI
Tekst "Sozialer Aufstieg – weiterhin nicht einfach" (Deutsche Welle:
https://learngerman.dw.com/de/sozialer-aufstieg-weiterhin-nicht-einfach/l-65707073/lm
- Video/Tekst: "Die Münchener Tafel" (Deutsche Welle: https://learngerman.dw.com/de/die-m%C3%BCnchener-tafel/l-17631641)
- Obdachlosigkeit: Interviews mit Jonny Huhn (systime: https://ungleichheitindeutschland.systime.dk/?id=144


Supplerende stof
- opgaver til begrebet "Ungleichheit" (Systime, "Ungleichheit in Deutschland")
https://ungleichheitindeutschland.systime.dk/?id=130#c267
- generel: opgaver til kernestoffet
- Video „Prof. Dr. Gerull über Kinderarmut, Elitedenken und soziale Vererbung“
https://ungleichheitindeutschland.systime.dk/?id=174#c839
- Video Matlock, Teil 1: „Über den Hintergrund der sozialen Ungleichheit in Deutschland“
https://ungleichheitindeutschland.systime.dk/?id=133#c439
- Statistik: Einkommensunterschiede in Deutschland und Dänemark
https://www.wsi.de/de/einkommen-14582-einkommen-im-regionalen-vergleich-40420.htm
https://www.ae.dk/analyse/2021-04-i-det-rigeste-lokalomraade-tjener-de-fem-gange-mere-end-bunden

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kurzgeschichten und Krimis Teil 2


Eleverne fortsætter med korte emnet fra sidste år. Holdet læser historien "Einsam" af Ferdinand von Schirach. Bagefter ser eleverne filmen til historien. Der bliver arbejdet med forskellene mellem teksten og filmen, men også spørgsmål vedrørende "Schuld" bliver diskuteret.. Der bliver arbejdet med kendetegnene af krimi som genre.



Kernestof
-  Ferdinand von Schirach "Einsam", Systime "Gattungen"
https://gattungen.systime.dk/?id=161
-  Film "Einsam", ZDF "Schuld" på mitCFU

Supplerende stof
- Merkmale des Krimis + Aufgaben, Systime "Gattungen"
https://gattungen.systime.dk/?id=158
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Moderne deutsche Geschichte

I dette forløb beskæftiger eleverne sig med den moderne tyske historie efter 1945. Forløbet starter med efterkrigstiden og begrebet "Stunde Null", hvor holdet ser en lille video om Berlin i juli 1945. Derefter er der fokus på "Trümmerfrauen". Herefter følger små tekster om Tyskland (Ende des Krieges, Die Siegermächte entzweiten sich, Zwei deutsche Staaten -BRD und DDR). Derefter får eleverne indblik i "Deutsches Wirtschaftswunder", og læser også en kort tekst om Adidas. Så kommer der fokus på DDR med Interviews af Thea Adlung, som var født i DDR. Eleverne ser dokumentarudsendelsen "Der Doppelgänger von Berlin" og filmen "God-Bye Lenin".  Holdet arbejder også med to tekster, som handler om DDR, som der bliver afleveret læst op som lydfiler.

I forløbet falder også en blokdag på skolen, hvor eleverne producerer en reklamefilm om Hillerød på tysk, som har som målgruppe tyskere, som kunne tænke sig at bo og arbejde i Hillerød.


Kernestof:
- Text (dokument): "Die Arbeit der Trümmerfrauen" (Tyskforlaget)
https://www.tyskforlaget.dk/wundervonbern/deutsche_frauen/die_arbeit_der_trummerfrau.htm
- Text (dokument) " Planet Wissen: Wirtschaftswunder", 2007)
- Text (dokument) "Geschichte Adidas" (forkortet, wikipedia)
https://de.wikipedia.org/wiki/Adidas
- Interviews med Thea Adlung (dokument) (Systime, "Niemals vergessen")
https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=123
- Film: "Good-bye Lenin" (på mitCFU)
- Text „Vor 75 Jahren wurde die DDR gegründet“, DW
https://learngerman.dw.com/de/vor-75-jahren-wurde-die-ddr-gegr%C3%BCndet/l-70458773/lm
- Text "Verboten und geliebt: Die Beatles in der DDR", DW
https://learngerman.dw.com/de/verboten-und-geliebt-die-beatles-in-der-ddr/l-67223314/lm

Supplerende stof
- Video Berlin Juli 1945
https://www.youtube.com/watch?v=R5i9k7s9X_A
- Mini-Texte (dokument): "Ende des Krieges", "Die Siegermächte entzweiten sich", "Zwei deutsche Staaten -BRD und DDR", Systime, "Berliner Leben")
https://berlinerleben.ibog.gyldendal.dk/?id=236#c808
https://berlinerleben.ibog.gyldendal.dk/?id=239#c818
Dokumentarfilm: "Der Doppelgänger von Ost-Berlin" (på mitCFU)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksamen


Eksamen/eksamensforberedelse:

Brug gerne bogen "Eins, Zwei, Drei" som hjælp til at forberede jer til eksamen.
https://einszweidrei.systime.dk/?id=129


Til selve eksamen: Under forberedelsen må I bruge den elektroniske ordbog: ordbogen.com.

(eller: ABC ordbogen.com)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer