Holdet tm24hh3xyidr Id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UNORD
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Jonas Skafte
Hold tm24hh3xyidr Id (tmhh3xyidr Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis i fodbold
Titel 2 Ultimate
Titel 3 kamsport og træning
Titel 4 badminton
Titel 5 Performance
Titel 6 Træningsprojektet
Titel 7 Volley
Titel 8 Pickle ball
Titel 9 Yoga & Mindfulness
Titel 10 Parkour

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldbasis i fodbold

Forløbet dækker over følgende:

- beherske centrale færdigheder i fodbold
- beherske central færdigheder i boldbasis
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ultimate

Hovedområde: Boldspil.

faglig mål:

- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for
træning i Ultimate
-  demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder

kernestof
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og Disc/boldbeherskelse

Forløbet har fokuseret på at udvikle kasteteknik, gribesikkerhed stående og i bevægelse. Eleverne skal  arbejde med spillets regler og spillets ånd, fairness off the game og fairplay.
Kast: Baghånd, forhånd (begge med step out) og Hammer kast.
Aflevering til medspiller i bevægelse.
Greb: Pandekageklap og pincetgreb (høj/lav), Greb stående og greb i bevægelse.
Angreb: Cutøvelser. Åbne og døde områder, Sidelinje bølge og stack.

Arbejdsformer - enkeltvis, par og grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 kamsport og træning

Hovedområde - Nye og klassiske

Kampsport og styrketræning
faglige mål:
- kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- beherske centrale færdigheder i udvalgte træning og kampsort  med fokus på slag og spark.

Kerne stof.
- Grundlæggende principper for træning samt basale idrætsfaglige begreber om træning, livsstil og idrætsvaner
- de for undervisningen relevante digitale redskaber.
Herudover skal undervisningen præsentere eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi.

forløbet vil have arbejde med styrketræning, hvor man bruger boksning og kickboksning. fokus vil være boksning, der vil blive introduceret tekniker til slag og spark.
- Fighting stance
- uppercut
- Hook
- jap
- Cross
Der vil være en styrketest, hvor vi snakker om RM og test.

til sidst i forløbet, laver de en video, hvor de inddrager, de forskellige teknikker fra boksning og kickboksning

Arbejdsformer - enkeltvis, par og grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 badminton

Hovedområde: Klassiske og nye idrætter

Kernestof -
- grundlæggende principper for træning samt basale idrætsfaglige begreber om træning, livsstil og idrætsvaner

faglige mål -

- beherske centrale færdigheder i badminton

Formål og indhold:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på halv bane. Der arbejdes indledningsvis med ketcher-greb, basal benarbejde, kort baghåndsserv, lang forhåndsserv og kendskab til forskellige slagtyper (clear, drop, lob og smash).
Derudover vil der blive arbejdet med benarbejde og placering på banen  spilcentrum.
Derefter fokus på simple slagserier som skal være med til at styrke elevens placeringsevne og overblik.
ydermere vil der blive arbejdet med forespænding og plyometrisk træning.

Hvad vægter i bedømmelsen af eleven ved forløbsafslutning:
- At kunne udføre serv kort baghåndsserv og lang forhåndsserv
- At kunne forklare forskellen på slagene clear, drop, lob & smash
- At kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- At have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen

Arbejdsformer - enkeltvis, par og grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Performance

Hovedområde - Musik og bevægelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Træningsprojektet

Træningsprojektet, som er et individuelt eller gruppebaseret træningsforløb
af mindst otte ugers varighed. Som afslutning på
træningsprojektet laves en præsentation, hvori eleven fx kan:

1) Dokumentere evnen til at udarbejde,
gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt,
personligt træningsprogram.

2) Koble teoretisk viden og kundskaber til dit
personlige træningsprogram.

3) Demonstrere korrekt brug af faglige terme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Volley

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil. Først læres de basale slag, derefter bygges positionering på og flere forskellige
slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket
ind i mange forskellige kamplignende spilsituationer.

HVAD SKAL DU KUNNE?
- Kende og beherske baggerslag, fingerslag, (smash), underhåndsserv, (overhåndsserv), blokade
- Være bekendt med de grundlæggende regler i volley
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde på banen
- Rimelig beherskelse hævning med enten fingerslag eller baggerslag
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Parkour

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer