Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Jonas Skafte
|
Hold
|
tm24hh3xyidr Id (tmhh3xyidr Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Boldbasis i fodbold
Forløbet dækker over følgende:
- beherske centrale færdigheder i fodbold
- beherske central færdigheder i boldbasis
-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ultimate
Hovedområde: Boldspil.
faglig mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i den forbindelse få kendskab til centrale begreber inden for
træning i Ultimate
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
kernestof
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og Disc/boldbeherskelse
Forløbet har fokuseret på at udvikle kasteteknik, gribesikkerhed stående og i bevægelse. Eleverne skal arbejde med spillets regler og spillets ånd, fairness off the game og fairplay.
Kast: Baghånd, forhånd (begge med step out) og Hammer kast.
Aflevering til medspiller i bevægelse.
Greb: Pandekageklap og pincetgreb (høj/lav), Greb stående og greb i bevægelse.
Angreb: Cutøvelser. Åbne og døde områder, Sidelinje bølge og stack.
Arbejdsformer - enkeltvis, par og grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
kamsport og træning
Hovedområde - Nye og klassiske
Kampsport og styrketræning
faglige mål:
- kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- beherske centrale færdigheder i udvalgte træning og kampsort med fokus på slag og spark.
Kerne stof.
- Grundlæggende principper for træning samt basale idrætsfaglige begreber om træning, livsstil og idrætsvaner
- de for undervisningen relevante digitale redskaber.
Herudover skal undervisningen præsentere eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi.
forløbet vil have arbejde med styrketræning, hvor man bruger boksning og kickboksning. fokus vil være boksning, der vil blive introduceret tekniker til slag og spark.
- Fighting stance
- uppercut
- Hook
- jap
- Cross
Der vil være en styrketest, hvor vi snakker om RM og test.
til sidst i forløbet, laver de en video, hvor de inddrager, de forskellige teknikker fra boksning og kickboksning
Arbejdsformer - enkeltvis, par og grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
badminton
Hovedområde: Klassiske og nye idrætter
Kernestof -
- grundlæggende principper for træning samt basale idrætsfaglige begreber om træning, livsstil og idrætsvaner
faglige mål -
- beherske centrale færdigheder i badminton
Formål og indhold:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil på halv bane. Der arbejdes indledningsvis med ketcher-greb, basal benarbejde, kort baghåndsserv, lang forhåndsserv og kendskab til forskellige slagtyper (clear, drop, lob og smash).
Derudover vil der blive arbejdet med benarbejde og placering på banen spilcentrum.
Derefter fokus på simple slagserier som skal være med til at styrke elevens placeringsevne og overblik.
ydermere vil der blive arbejdet med forespænding og plyometrisk træning.
Hvad vægter i bedømmelsen af eleven ved forløbsafslutning:
- At kunne udføre serv kort baghåndsserv og lang forhåndsserv
- At kunne forklare forskellen på slagene clear, drop, lob & smash
- At kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- At have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Arbejdsformer - enkeltvis, par og grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Performance
Hovedområde - Musik og bevægelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Træningsprojektet
Træningsprojektet, som er et individuelt eller gruppebaseret træningsforløb
af mindst otte ugers varighed. Som afslutning på
træningsprojektet laves en præsentation, hvori eleven fx kan:
1) Dokumentere evnen til at udarbejde,
gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt,
personligt træningsprogram.
2) Koble teoretisk viden og kundskaber til dit
personlige træningsprogram.
3) Demonstrere korrekt brug af faglige terme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Volley
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i teknikken omkring spil. Først læres de basale slag, derefter bygges positionering på og flere forskellige
slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og det hele bliver pakket
ind i mange forskellige kamplignende spilsituationer.
HVAD SKAL DU KUNNE?
- Kende og beherske baggerslag, fingerslag, (smash), underhåndsserv, (overhåndsserv), blokade
- Være bekendt med de grundlæggende regler i volley
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde på banen
- Rimelig beherskelse hævning med enten fingerslag eller baggerslag
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Pickle ball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Yoga & Mindfulness
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Parkour
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265673549",
"T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265673549",
"H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64265673549"
}